Direct naar artikelinhoud

Sorry, avocado, het zal niet lang meer duren of we vinden je gewoontjes

In 2016 importeerde Nederland voor een recordbedrag van 433 miljoen euro aan avocado's. Daarmee is Nederland na de Verenigde Staten de grootste avocado-importeur ter wereld. Maar de populariteit van de avocado zal niet lang meer duren, voorspelt Aaf in deze column.

Avocado, het hoofdingrediënt in de ochtend, middag en avond.Beeld Gabriel Eisenmeier

Nu het eerste avocadorestaurant van Europa is geopend in Amsterdam, een restaurant met op de kaart alleen maar dingen met avocado, wat toch genoeg moet zijn om je voor eeuwig te genezen van zin in avocado, kunnen we vast en zeker stellen dat de avocado op zijn retour is.

Natuurlijk, de sociale media zullen nog een tijdje bol staan van de foto's van deze zachte groene jongen op een geroosterde boterham, onder een gepocheerd ei of besprenkeld met alfalfa, waarbij degene die het onderschrift schrijft, doet alsof ze de grootste delicatesse van het westelijk halfrond gaat verorberen en niet gewoon een avocado - maar het zal niet lang meer duren of we vinden de avocado gewoontjes. Zo gaan die dingen. Sorry, avocado.

De avocado was overigens wel de aanvoerder van een heel nieuw type eten, namelijk 'sociale-media-eten'. Van het meeste voedsel valt geen goede foto te maken en daarom zet ook bijna niemand zijn boterham met pindakaas op Instagram en Facebook. Maar de avocado, mits goed belicht en kunstig gesneden, is samen met het groene sapje, de koffie verkeerd met de in het melkschuim geëtste dennenboom en de limonade in een jampot zeer geschikt om foto's van te posten.

Daar is sinds een tijdje de bowl bij gekomen. Je moet bowl zeggen en niet bakje of kom, want bowl klinkt beter. Als je rondkijkt op Instagram zou je haast gaan denken dat de moderne mens al zijn eten uit een kom eet. En dan het liefst lichtelijk obsessief gerangschikt, met veel oog voor kleur en compositie.

De avocado was de aanvoerder van een heel nieuw type eten, namelijk 'sociale-media-eten'
Op Instagram zou je haast gaan denken dat de moderne mens al zijn eten uit een kom eet, net als Boeddha die ook foto's op Insta zette

Het ontbijt is een kom met yoghurt, met daarin heel netjes, als langs een liniaal gegoten strepen chiazaad, kokosvlokjes, bosbessen en granola (zelfgebakken). Voor de lunch eten deze mensen opnieuw uit een kom, nu met geroosterde groente, bruine rijst, enkele kunstig verspreide walnoten, voor de kleur wat granaatappelpitten en, daar is-ie weer, prut van avocado. Voor het avondeten wordt de kom opnieuw omgespoeld en is het tijd voor de Buddha Bowl (de kom waaruit Boeddha ook al at en waarvan ook hij foto's op z'n Insta zette). Die bestaat uit, volgens de experts, 'veggies, gezonde granen en proteïnen' - want de voedseldeskundigen van de sociale media weten eten wel goed te fotograferen, maar als ze het in woorden omschrijven, klinkt het altijd heel vies.

En waarom moet dat ineens allemaal in een kom en niet gewoon op een bord? Welnu, ik denk dat ik het antwoord heb gevonden. Een kom kun je namelijk heel mooi in twee handen voor de camera houden, alsof je een offer voor het altaar brengt. Dat levert een haast spirituele foto op, waardoor je er met een gerust hart onder kunt zetten dat je hashtag blessed bent met al deze heerlijke granen en proteïnen.