Lubitz lijkt crashplan goed te hebben voorbereid

De geluidsopnames die op de plaats van de crash van de Airbus A320 van Germanwings, in het zuidoosten van Frankrijk, werden teruggevonden, tonen aan hoe copiloot Andreas Lubitz te werk ging om zijn dramatische daad te stellen. Het lijkt erop dat hij zijn beslissing zorgvuldig had voorbereid.

sdv

Uit de gelekte geluidsopnames van de vlucht die de Duitse krant Bild kon beluisteren, blijkt dat Lubitz de piloot aanspoorde om naar het toilet te gaan en hem alleen in de cockpit te laten. 'Je kan nu gaan', zegt Lubitz na de briefing over de landing in Düsseldorf. Twee minuten later gaat de piloot naar het toilet, en kan Lubitz zijn plan uitvoeren.

Volgens de zondagseditie van Bild is de eerste 20 minuten van de vlucht enkel een banale conversatie te horen tussen de piloot, Patrick S., en zijn copiloot, Andreas Lubitz. Zo legt de piloot onder meer uit dat hij voor het vertrek in Barcelona geen tijd heeft gehad om naar het toilet te gaan.

Om 10.27 uur vraagt de piloot aan Lubitz om de voorbereidingen te starten voor de landing in Düsseldorf. Die laatste antwoordt onder andere 'Ik hoop het' en 'We zullen zien'. Vervolgens zegt de copiloot tegen de commandant dat die 'nu' naar het toilet kan. Twee minuten gaan voorbij en dan bevestigt de piloot aan zijn copiloot dat deze 'het commando mag nemen'. Er is het geluid te horen van een zetel die naar achter schuift en van een deur die sluit: de commandant heeft de cockpit verlaten om naar het toilet te gaan.

Passagiers beginnen te roepen

Om 10.29 uur 'zet het toestel een daling in', schrijft Bild. Om 10.32 uur proberen de Franse luchtverkeersleiders vruchteloos om contact te maken met het toestel. In het vliegtuig weerklinkt, nagenoeg op hetzelfde moment, een alarm. Kort daarna is een 'luide slag' te horen, alsof iemand de cockpit probeert binnen te gaan. Dan de stem van de piloot: 'In godsnaam, open de deur'. Lubitz heeft zichzelf opgesloten, op de achtergrond beginnen passagiers te roepen.

Om 10.35 uur zijn er opnieuw 'slagen op de deur van de cockpit' te horen, waarschijnlijk probeert de piloot op dat moment de deur met een bijl te forceren. Negentig seconden later klinkt andermaal een alarm, het toestel bevindt zich dan op een hoogte van 5.000 meter. De commandant roept: 'Open die verdomde deur!'.

Om 10.38 uur is enkel nog de ademhaling van de copiloot in de cockpit te horen. Rond 10.40 uur raakt de Airbus een berg, de passagiers schreeuwen. Het zijn de laatste geluiden die werden geregistreerd, aldus Bild.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer