‘Abnormale drank- en restaurantkosten bij NMBS’

© Photo News

De externe audit bij drie dochterondernemingen van de NMBS heeft 'een reeks aan onregelmatigheden van verschillende aard en ernst geïdentificeerd' bij de entiteiten Eurostation en Euro Immo Star. Bij Eurogare waren er slechts enkele 'niet-essentiële opmerkingen', zo heeft NMBS-topman Jo Cornu donderdag gezegd.

sdv

Bij Eurostation - de Vlaamse dochter voor de ontwikkeling van stations - en Euro Immo Star is er bijvoorbeeld sprake van contracten die werden toegewezen zonder offerteaanvraag of marktraadpleging. Andere heikele punten zijn 'duidelijke gevallen van belangenconflicten', 'elementen die wijzen op tekortkomingen in de bedrijfsvoering en op abnormaal gebruik van middelen van de vennootschap'. Ook is er sprake van onkostennota’s en facturen die werden goedgekeurd door niet-bevoegde personen.

Voorts werden evidente regels van goed bestuur niet nageleefd, aldus Cornu. Zo is er sprake van abnormaal hoge terugbetaalde onkosten die 'onder andere betrekking hadden op drank- en restaurantkosten en betalingen met kredietkaart'.

De raad van bestuur besliste donderdag na inzage van de audit onder meer om de governancecode van dochterondernemingen te verscherpen. Zo moet er een versterkte controle komen, 'in het bijzonder op de correcte aanwending van de middelen voor projecten en de algemene onkosten'. Ook vroeg het bestuur een juridische analyse van de geconstateerde feiten.

De audit werd gevraagd door minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en uitgevoerd door EY (Ernst & Young).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen