NMBS wil ticketprijzen verhogen en sluit nu al 33 loketten

© Photo News

De NMBS gaat 33 weinig bezochte loketten geleidelijk sluiten vanaf juli. Het personeel wordt elders ingezet, zo meldt de spoormaatschappij donderdag. Bovendien heeft topman Jo Cornu uit een studie besloten dat de ticketprijzen te laag liggen in vergelijking met andere Europese spoormaatschappijen.

Dries De Smet, Stijn Cools, sdv

De NMBS heeft te hoge kosten en te lage inkomsten. Dat is de conclusie die NMBS-topman Jo Cornu uit een interne benchmark trekt, vernam De Standaard uit goede bron. Nog volgens bronnen dichtbij het dossier zouden twee mensen op verantwoordelijke posities bij Eurostation de laan zijn uitgestuurd.

Het spoor moet tegen 2019 663 miljoen euro besparen. Zowat de helft daarvan is voor rekening van de NMBS. Als het zover komt, moet de NMBS naar andere inkomsten om dat verlies te compenseren, zegt Cornu. Hij kijkt daarvoor naar hogere ticketprijzen en ziet zich daarin gesteund door een benchmark over de Belgische spoormaatschappij die vandaag bekendgemaakt wordt.

Wat blijkt? De NMBS heeft te weinig commerciële inkomsten. Concreet moet de NMBS het doen met 34 procent minder commerciële inkomsten (uit onder meer ticketverkoop) dan andere Europese spoormaatschappijen.

Treinkaartjes

Cornu ziet in het duurder maken van treinkaartjes een oplossing. De ticketinkomsten verhogen met 34 procent zouden volgens berekeningen 330 miljoen euro extra kunnen opleveren. Dat is een aardige duit voor de noodlijdende maatschappij.

Concreet zou dat kunnen door de tarieven te verhogen of te differentiëren naargelang het moment van of het boeken van de reis.

De NMBS stelt ook vast dat de kosten voor het reizigersvervoer ongeveer 9 procent hoger liggen bij de NMBS dan bij andere spoorwegmaatschappijen. Dat zadelt de NMBS met een meerkost van 110 miljoen euro op.

Om de kosten te drukken stelt Cornu voor om meer tickets te verkopen via automaten of het internet, en het aantal loketten af te bouwen. De onderhoudskosten moeten volgens Cornu omlaag, en er is ook ruimte om te automatiseren en te centraliseren.

Deze loketten zullen alvast sluiten

Op 1 juli zullen de loketten sluiten op 23 plaatsen:

  • Asse
  • Aywaille
  • Beauraing
  • Beernem
  • Bilzen
  • Bornem
  • Duffel
  • Flémalle-Haute
  • Fleurus
  • Haacht
  • Jemeppe-sur-Sambre
  • Koksijde
  • Landegem
  • Leopoldsburg
  • Lommel
  • Londerzeel
  • Nijlen
  • Pepinster
  • Vielsalm
  • Walcourt
  • Wervik
  • Yvoir
  • Zele

Nadien, meestal in de loop van 2016, volgen de loketten van nog tien haltes:

  • Bertrix
  • Boom
  • Gouvy
  • Mariembourg
  • Poperinge
  • Quiévrain
  • Rivage
  • Temse
  • Willebroek
  • Wondelgem

Daarnaast zullen in 25 minder bezochte stations de openingstijden van de loketten beperkt worden. De beslissing is het gevolg van het feit dat steeds meer treinreizigers hun ticket via andere kanalen aankopen dan aan het loket, bijvoorbeeld via de website en de app van de NMBS, of via de automaten. De maatschappij wijst erop dat momenteel 532 van de in totaal 555 haltes uitgerust zijn met minstens één automaat. NMBS start gesprekken op met de betrokken gemeenten om de stationsgebouwen niet onbenut te laten, voegt ze nog toe.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen