Kat-die-geen-kat-is blaast 40 kaarsjes uit
U leest het goed: al heeft Hello Kitty alle uiterlijke kenmerken van een kat, toch is ze het niet. Dat benadrukte Sanro, de Japanse firma die het figuurtjes destijds lanceerde, afgelopen zomer.
Kat of geen kat, Hello Kitty blaast morgen 40 kaarsjes uit. Toch is die datum vooral symbolisch. Officieel is ze op 1 november jarig, zonder dat ooit een geboortejaar is vrijgegeven. Dit jaar is het evenwel 40 jaar geleden dat Hello Kitty het levenslicht zag. Beide data samen maken van Hello Kitty morgen officieel een veertigjarige.
Dat het figuurtje 40 jaar na datum nog steeds populair is, mag in zekere zin een wonder heten. In Japan betreden haast elke dag nieuwe tekenfilm- en andere figuurtjes de markt om vroeg of laat een stille dood te sterven.Ā Hello Kitty is echter nog steeds springlevend. Haar looks zouden daar voor iets tussen zitten.Ā Haar grote, ronde gezicht, korte ledematen en mollig lichaam spreken mensen wereldwijd aan.
Tegelijk draait de marketing en merchandising rond Hello Kitty sinds jaren op volle toeren en gaan beroemdheden zich met haar associƫren. Zo gaf Lady Gaga optredens verkleed als Hello Kitty en bracht rockgroep Kiss t-shirts uit met een afbeelding van het figuurtje.