Actualiteitsprogramma's Canvas voortaan uitgezonden vanuit nieuwe, geïntegreerde studio
Vanaf maandag worden de acutaliteitsprogramma's van Canvas
uitgezonden vanuit een gloednieuwe, geïntegreerde studio. De studio en
sommige elementen van het decor zijn hetzelfde; de sets, grafiek en
belichting zorgen voor verschillende accenten zodat elk programma zijn
eigen sfeer behoudt. Dit jaar zet het tweede net van de VRT zijn
actuaprogramma's meer dan ooit in de schijnwerpers.
Sinds 14 mei is Canvas een volwaardige zender geworden, met tien uur
uitzendingen per dag. De zender zag zijn aantal kijkers exponentieel
toenemen, tot 1 miljoen mensen die minstens een kwartier keken.
Netmanager Mark Coenen geeft toe dat de drukke sportzomer daar voor iets
tussen zit. "Maar los daarvan merken we dat we meer vrouwelijke en
jongere kijkers aantrekken."
Ook voor het komende najaar, dat
zich met de lancering van VIER als "een hete mediaherfst" aandient, wil
het tweede VRT-kanaal ambitieus uit de hoek komen. Coenen wil dat Canvas
"alerter, nieuwsgieriger, spannender, mooier en grappiger" wordt. "Meer
dan ooit moet Canvas de polsslag van de actualiteit volgen. We hebben
kijkers die verder willen kijken dan hun neus lang is en daarom moeten
we marktleder blijven wat betreft de actualiteit", aldus Coenen.
"Canvas-identiteit"
Dat
informatieprogramma's meer dan ooit belangrijk zijn voor Canvas, mag
blijken uit de nieuwe studio van waaruit 'Terzake', 'Reyers Laat',
'Panorama' en het nieuwe'Login' worden uitgezonden. "Wat we tot nu toe
misten, was een eigen nieuwsvloer van waaruit onze actuaprogramma's met
een duidelijke Canvas-identiteit werden uitgezonden", zegt Coenen.
De nieuwe studio, die vrijdag aan de pers werd voorgesteld, heeft een
duidelijk doel voor ogen: hij moet ruim, modulair, flexibel en gelaagd
zijn. "Door modulering en compartimentering kunnen er kleine, intieme
sets en grote platformen gecreëerd worden. De sets, grafiek en
belichting zorgen voor diverse accenten en zo bewaren de diverse
programma's hun eigen DNA", zegt creatief directeur Yves Podevyn. De
vernieuwing is een totaalconcept, met een nieuwe vormgeving, belichting,
beeldregie, grafiek, generieken en logo's voor de programma's.
Naast de vlaggenschepen 'Terzake', 'Reyers Laat', 'Panorama' en
'Vranckx' brengt Canvas van maandag tot donderdag om 19.30 uur 'Login',
gepresenteerd door Lisbeth Imbo, een nieuw actuamagazine, gebaseerd op
buitenlandse reportages. De toon zal volgens Coenen iets lichter zijn
dat 'Terzake'. Voorts start Canvas vanaf maandag met een honderd
seconden durende beeldjournaal, dat klokvast om het uur updates van het
nieuws brengt.
Verder vertrouwt Canvas op zijn andere
sterkhouders, sport, humor, cultuur, muziek, buitenlandse series,
documentaires en films. Er komen nieuwe reeksen van onder meer 'Belpop',
'Publiek Geheim' en 'Man over Woord'. Verder zijn er gloednieuwe
programma's, zoals 'Meneer de Burgemeester', 'MeMotv' en 'De
Revolutieroute' van Rudi Vranckx. Coenen kijkt ook uit naar buitenlandse
topreeksen 'Borgen', 'Episodes' en 'Inspector Winter'.