"VIER bereikt meer dan 2 miljoen kijkers per dag"
Sinds de lancering van VIER op 17 september heeft de televisiezender
gemiddeld meer dan 2 miljoen kijkers per dag gelokt die meer dan 1
minuut naar de zender keken. Samen met zusterkanaal VIJF is de zender
goed voor 19,7 procent marktaandeel in de commercieel belangrijke
leeftijdsgroep 18-54. Dat maakte de topman van mediagroep SBS, Thiery
Tacheny, bekend.
Tacheny blikte terug op de eerste drie weken van VIER, het vroegere VT4.
VIJF, voordien VIJFtv, ging al twee weken eerder van start. Het
marktaandeel van de SBS-zenders steeg in de periode 17/9-7/10 tegenover
dezelfde periode vorig jaar met 14 procent, waardoor het marktaandeel
net onder de 20 procent afklokt.
Commerciële doelgroep
VIER behaalde gemiddeld meer dan 2 miljoen kijkers tussen 17 en 24 uur,
waardoor het bereik in de commerciële doelgroep 21 procent hoger
uitkomt dan voor VT4 een jaar eerder. De zender bereikt zo gemiddeld 39
procent van de commerciële doelgroep en ongeveer een derde (34 pct) van
alle televisiekijkers (4+).
Veroveren en verdedigen
Ook de gemiddelde kijkduur dikte aan in de commerciële doelgroep voor
VIER, met 14 procent op jaarbasis, van 36 naar 41 minuten. Waar komen de
nieuwe kijkers vandaan? Tacheny kijkt vooral naar VRT-zenders. "Positie
veroveren betekent dat je moet investeren, zoals SBS. Je positie
verdedigen, betekent ook dat je moet investeren", zoals de VMMa, de
groep van vtm en 2BE. "We zijn nu met drie", wat het marktaandeel
betreft.
|