Dimitri Vegas & Like Mike: "Titel gekocht? Niks van, verdiend gewonnen"
Zijn Dimitri Vegas & Like Mike echt 's werelds beste DJ's of hebben de Belgisch-Griekse broers hun winst 'gekocht?' Collega's spreken er in het Algemeen Dagblad schande van. Het management van de dj-broers nuanceert: "Wij hebben inderdaad promo gevoerd, net als alle andere dj's, maar Dimitri Vegas & Like Mike hebben wel degelijk verdiend gewonnen."
Op sociale media wordt zelfs gesproken van een 'gekochte winst'. Zogenaamde 'promogirls' bezochten festivals, scholen en gingen de straat op met een iPad. Hun verzoek? "Wilt u stemmen voor de DJ Top 100?" Dat kon online, onder meer via Facebook. Op de digitale formulieren die stemmers kregen, stond op nummer 1 vast ingevuld: Dimitri Vegas & Like Mike.
Een van de promogirls legt uit: "We waren soms wel met 60 meisjes werden het hele land doorgereden. Het effectiefst waren de schoolbezoeken. In de pauzes vroegen we leerlingen te stemmen. Ik verdiende er 10 euro per uur mee.''
Schande Dj's spreken schande van de acties. "Dj's met iPad promoteams die om stemmen smeken op straat. Echt? Laat de muziek voor je spreken", zei Hardwell eerder op Twitter.
Maar ook andere dj's, producers en danceliefhebbers spreken zich uit. "Team iPad heeft gewonnen'', zegt de Vlaamse producer Bert Monteyne. De Haarlemse house-act Chocolate Puma vraagt zich af: "Hoe werkte de DJ Mag Top 100 vóór de komst van de iPad?" Dj Afrojack werpt zich op als vredestichter: "Ook al is niemand het eens met de resultaten, de DJ Mag Top 100 creëert een piek aan communicatie binnen de dancemuziek. Als je het er niet mee eens bent, promoot dan je favoriete dj meer.''
Geen ontkenning Het management van Dimitri Vegas & Like Mike ontkent de marketingactie niet. "Maar die was ludiek. We hadden ook een nieuwsbrief uit kunnen sturen. Er zat geen enkele verplichting of dwang achter. Ze konden ook op een andere dj stemmen", zegt Debby Wilmsen. Ze weet niet hoe veel acties er precies geweest zijn. In elk geval bezochten de promotie-meisjes Tomorrowland", aldus Wilmsen. Maar boze tongen beweren dat veel meer grote festivals over heel de wereld werden aangedaan.
De DJ Mag Top 100 is volgens insiders van enorme invloed. Bij de eerste plaats gaat het aantal boekingen gegarandeerd omhoog, evenals de gages. Wilmsen: "Dimitri Vegas & Like Mike reizen nu al de hele wereld over. Waar zij staan, verkopen ze in een mum van tijd de show uit. Dáárom hebben zij gewonnen, niet vanwege de iPad-actie. De andere dj's hebben trouwens ook promo gevoerd op sociale media en met nieuwsbrieven.'' Op de commotie reageert ze nuchter. Het is leuk om te winnen. Niet om te verliezen.'' Gelukkig zijn er ook veel mensen die de broers steunen. Zo heeft Afrojack gebeld, net als Armin van Buuren.''
|