Dit jaar wordt de Mini 50 jaar. Toen dit wagentje in 1959 uitkwam veroorzaakte het een ware revolutie in de autowereld.
Het was ontwerper Alec Issigonis die dit wondere ding van amper 3 meter lang op de tekentafel schetste. Hij was de eerste die er aan dacht om de motor dwars voorin te leggen en de voorwielen de auto te laten aandrijven. Zo nam het motorcompartiment de minste plaats in en kon hij, ondanks de kleine afmetingen, van binnen veel ruimte maken. De eerste jaren werd het wagentje onder Morris Mini en later ook als Austin Seven uitgebracht. Ook in België kende de Mini redelijk succes en is tot op heden nog altijd een mijlpaal in de autogeschiedenis.
Om de prijs zo laag mogelijk te houden was er van luxe niet veel sprake bij de Mini. Een stuur, een summier dashbord en enkele pedalen waren genoeg om van het rijplezier, dat dit karretje toch wel bracht, te genieten. Op het dashbord ziet men de motortemperatuurmeter links, de snelheidsmeter en de benzinemeter centraal, rechts ziet men de ampèremeter (toen nog standaard). Bij de knopjes was een choke, een hendel om de verwarming (zwart gedeelte onderaan) aan en af te zetten, een knopje voor de lichten en eentje voor de ruitenwissers. In het midden het contact/starter sleuteltje. Het hendeltje voor de pinkers is aan het stuur maar hier onzichtbaar, het zit juist achter de stuurspaak. Voor de claxon duwde men op het embleem in het midden van het stuur. Die andere meter dat men ziet is een achteraf bijgezette toerenteller. En daar deden we het mee en alles lukte prima. Ook sportief liet de Mini zich niet onbetuigd en won drie maal de Rally van Monte Carlo.
Maar ziet hoe erg het leven zou zijn voor onze arme Mini. Tussen de moderne jeeps en andere suv's is er geen plaats meer voor het autootje dat in zijn jeugd menig hartje sneller deed slaan......
|