Ik ben Everaert Albert, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Awbeir (Eeklo's voor Albert).
Ik ben een man en woon in Eeklo (Belgiƫ) en mijn beroep is ...bloggen.
Ik ben geboren op 11/02/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: mijn blog, foto's, computer, fietsen...
College ten Doorn stuurt 200 leerlingen en leerkrachten Europa in
Het zijn drukke tijden voor Lieven Cauwels en Marloes Deene, coördinatoren Internationalisering van College Ten Doorn in Eeklo. Momenteel zijn meer dan 130 leerlingen en leerkrachten dankzij de financiering van Erasmus+ op buitenlandse stage of studiereis. Eerder dit schooljaar gingen al 35 leerlingen en leerkrachten op stage en na de paasvakantie vertrekken er nog eens een 30-tal op studiereis.
Binnen Collegium konden leerlingen Sportwetenschappen begin september al op watersportstage naar Spanje en trekken leerlingen Moderne talen naar Malaga en Antibes. De leerlingen Latijn en Grieks kunnen dan weer op studiereis naar Athene. Binnen het domein Economie en Organisatie (Spectrum) trekken leerlingen naar Ierland en Frankrijk. De leerlingen Grootkeuken (Practicum) doen kookervaring op in Italië en Griekenland en heel wat leerlingen uit de richtingen land-en tuinbouw (Spectrum & Practicum) trekken naar Duitsland, Finland, Zuid-Frankrijk en Italië.
College ten Doorn heeft een lange traditie in het opzetten van internationale projecten. “Ontmoetingen met andere culturen zijn zeer verrijkend en bevorderen de persoonlijke ontwikkeling”, zegt Lieven Cauwels. “Dankzij de buitenlandse stages en studiereizen bekwamen onze leerlingen zich niet alleen binnen hun studiegebied, maar leren ze ook creatief denken, zelfstandig plannen, zich aanpassen aan nieuwe situaties en verantwoordelijkheid dragen.”
“Doordat we dit schooljaar een vierde Erasmus+ accreditatie binnenhaalden, zullen vanaf volgend schooljaar ook leerlingen Humane wetenschappen en Economie (Collegium) en leerkrachten van de OKAN-afdeling (Universum) een buitenlandse studiereis kunnen maken”, aldus Marloes Deene. “Dat we dit voor zoveel leerlingen en leerkrachten kunnen organiseren, is bijzonder en we zijn hier als school dan ook heel fier op.”
“In de toekomst willen we blijven inzetten op internationalisering,” zegt Annick Willems, algemeen directeur van de school. “Dankzij Erasmus+ kunnen heel wat leerlingen en leerkrachten een onvergetelijke ervaring opdoen!”
MEER GEVLEUGELDE ZEBRAPADEN EN AANPASSING OVERSTEEKPLAATSEN
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voerde in het verleden in Eeklo ter hoogte van N9 – Kaaistraat een proefproject uit door een ”gevleugelde voetgangersoversteek” aan te leggen.
Een "gevleugelde voetgangersoversteek" is een zebrapad waarbij de witte strepen worden uitgebreid in de richting tegen het verkeer in, maar waarbij de bedoeling is dat voetgangers nog steeds binnen het oorspronkelijke zebrapad oversteken, met name in de achterste 3 meter. Door dit ontwerp wordt de dodehoek van het voertuig verplaatst naar een zone waar geen voetgangers oversteken, waardoor de voetgangersoversteek veiliger wordt. Het doel is om alle voertuigen op tijd te laten remmen en stoppen voor het zebrapad
Het proefproject kreeg een positieve evaluatie en deze was de aanzet om op de N9 in het centrum van Eeklo te bekijken of andere oversteekplaatsen in aanmerking konden komen om er een gevleugeld zebrapad aan te leggen.
Er is besloten om op volgende plaatsen een gevleugeld zebrapad aan te leggen:
N9 Markt – Collegestraat – Kerkplein: er wordt een gevleugeld zebrapad aan de noordkant aangebracht.
N9 Stationsstraat – Patersstraat: aan beide zijden wordt een gevleugeld zebrapad aangebracht.
N9 Stationsstraat ter hoogte van Krüger: aan beide zijden wordt een gevleugeld zebrapad aangebracht.
Om ervoor te zorgen dat de voetgangers nog veiliger en makkelijker kunnen oversteken, worden ook volgende oversteekplaatsen verbeterd:
Op het kruispunt N9 Molenstraat – Pastoor De Nevestraat – René Vermaststraat blijven de huidige zebrapaden behouden maar de twee rijstroken worden gereduceerd tot één rijstrook.
Kruispunt N9 Markt – Stationsstraat – Kerkstraat, bij de heraanleg van het marktplein zullen het zebrapad en de verkeerslichten verplaatst worden ter hoogte van de Paterskerk – Marktplein. Gezien dit zebrapad verkeerslichten krijgt, wordt er geen gevleugeld zebrapad aangelegd.
De uitvoering staat gepland voor dit voorjaar, waarbij niet alleen de markeringen maar ook de afscheidingen moeten worden aangebracht. Voor het aanbrengen van de markeringen is droog weer vereist.
Schepen Michel De Sutter: ‘In afwachting van de Ring, waarover akkoord en beslissingen vast staan en waaraan nu met man en macht gewerkt wordt, proberen we met alle mogelijke kleine ingrepen de veiligheid te verhogen.
We proberen de doortocht van de tienduizenden wagens door het levendig centrum van Eeklo waarin bewoners, scholieren, klanten en leveranciers van en bezoekers en aan onze stad zich ook moeten bewegen, zo veilig mogelijk te maken.
Samen werken we voor een veiliger Eeklo.’
(Foto Stad Eeklo)
Er zijn (natuurlijk) terug reacties (lees Facebook) op de aanleg van die zebrapaden maar ik zie toch alle dagen
mensen die het zebrapad misbruiken. Ik heb me eens de moeite gedaan om dit eens op te zoeken:
Om over te steken bij een zebrapad: moet je stoppen bij de stoeprand en kijken of er verkeer aan komt.
Kijk naar links, naar rechts en weer naar links.
Wacht tot het verkeer voor je stopt en steek dan rustig over.
Het nieuwe rond punt bij de werken aan de Ring is gegoten. Het is niet met asfalt gegoten maar met beton. Dit zal zijn omdat hier veel vrachtwagens zullen voorbij komen en asfalt niet in alle omstandigheden (vb.warmte) even sterk is.
Dit is toch een hele stap vooruit maar het zal nog wel een tijdje duren vooraleer alles afgewerkt zal zijn.
Ook aan de werken bij Den Teut is men goed bezig. Hier bij de aanpassing van de rijstroken en het fietspad. Links ziet men nog een deel van het nieuw stuk Brugsesteenweg.
Dit is dan op het einde van de Brugsesteenweg waar men ook volop aan bezig is. Die is dus nu al volledig afgesloten voor alle verkeer.
Op 11 januari 2023 zijn de riolerings- en wegenwerken van start gegaan in de Korte Moeie, IJzerstraat en Mandeweegsken. Zowel de weg als de riolering wordt vernieuwd en opnieuw ingericht. De nutswerken in de Korte Moeie en in de IJzerstraat werden eerder al uitgevoerd.
Januari 2023 - Voorjaar 2024: Riolering- en Wegeniswerken
Fase 1: Korte Moeie tot aan de IJzerstraat
Fase 2: IJzerstraat
Fase 3: Korte Moeie vanaf IJzerstraat tot aan in- en uitrit Ontex
Fase 4: Korte Moeie/Mandeweegsken vanaf in- en uitrit Ontex tot halverwege firma De Eiken Zetel
Fase 5: Mandeweegsken vanaf halverwege firma De Eiken Zetel tot waterloop
Fase 6: Mandeweegsken vanaf waterloop tot Raverschootstraat
Fase 5 van de werken is ingegaan. De straat wordt uitgebroken vanaf de Ontex het Mandeweegsken in.
Het Mandeweegsken is al een heel eind uitgebroken.
TWEEDE SUCCESVOLLE EDITIE VAN BURGERBUDGET MEEMAKERS9900
Stad Eeklo heeft voor het tweede jaar een Meemakers burgerbudget van 30.000 euro verdeeld onder zeven vernieuwende projecten die bijdragen aan buurtbetrokkenheid, sociale verbinding en/of een beter klimaat.
Met dit burgerbudget stimuleert de stad zelfinitiatief van inwoners om activiteiten te organiseren of iets in de buurt te realiseren. Acht projectideeën werden ingediend via ikdoemee.eeklo.be. Naast punten van de jury (60% van de punten), werden ook 717 burgerstemmen uitgebracht, die meetelden voor 40% van de punten.
Zeven projecten
Op basis van het reglement en de puntenverdeling, wordt het beschikbare budget van 30.000 euro verdeeld onder zeven projecten:
- Deelproject Duofiets krijgt 7.000 euro:een aangepaste duofiets om te delen met de buurt en de ruime omgeving van Eeklo (Activiteitencentrum HanNAH voor personen met een niet-aangeboren hersenletsel)
- Buurt gezocht!krijgt 3.000 euro: creëren van verbinding met de buurt via o.m. een buurtkrant, een infobord in de Boelare en een buurtwandeling (Freinetschool De kleine helden)
- Arrangeerbibliotheek met een knipoog naar huis en tuin krijgt 5.000 euro: kwetsbare huurders van Woonmaatschappij Meetjesland krijgen ondersteuning om hun tuin en/of woning op orde te houden via een 'bibliotheek' met kennis en materiaal (Woonmaatschappij Meetjesland)
- Speelelementen in de Snuifmolenstraat krijgt 3.000 euro: integreren van speelse elementen voor de jongste inwoners van de straat bij de heraanleg van de pleintjes(buurtbewoners Snuifmolenstraat)
- Creatieve ontmoetingsruimte krijgt 10.000 euro: een container omtoveren tot een mobiele, overdekte ontmoetingsplaats die rondreist doorheen de stad op diverse rondhangplaatsen, evenementen en buurtfeesten (jeugdhuis De Route / muziekclub N9)
- Groene burenactiviteit Zandstraat krijgt 1.500 euro: plantenruil- en/of verkoopdag, aangevuld met o.m. sport- en spelactiviteiten en workshops in aanloop naar de opstart van een buurtwerking in de Zandstraat (buurtbewoners Zandstraat)
- Schoolschaaktornooi voor leerlingen uit het lager onderwijs krijgt 500 euro: organisatie van een schaaktornooi voor leerlingen van de lagere scholen van Eeklo (Luc Wulgaert en Meetjeslandse Schaakvereniging afdeling Eeklo)
De uitgekozen projecten kunnen nu aan de slag en hebben een jaar tijd om hun idee te realiseren. Je kan de vooruitgang volgen op viahttps://ikdoemee.eeklo.be/meemakers9900.
Het project Pasen slaat een brug tussen kinderen en senioren waarbij op paaszaterdag Gezinsbond Eeklo een paasactiviteit in de gebouwen van het woonzorgcentrum Avondzegen organiseert om zo jong en oud samen te brengen, werd ook goedgekeurd. Maar op basis van het reglement was hun score niet hoog genoeg om een deel van het beschikbaar budget te ontvangen.
Eeklo bereidt zich voor op het tweede Vlaams Kampioenschap Tegelwippen. De uitdaging? Zoveel mogelijk tegels vervangen door groen, en dat zowel op openbaar als privaat domein. Nieuw in 2024: onze tegeltaxi haalt gewipte tegels van de burgers kosteloos op!
Het concept van het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen is simpel maar krachtig: steden en gemeenten nemen het tegen elkaar op om het meeste tegels eruit te wippen. De stad gaat zelf aan de slag om te ontharden op openbaar domein, maar we willen ook onze inwoners aansporen om mee te doen. Zo gaan we samen voor meer groen en meer ontharding in onze stad.
Inwoners geven hun gewipte tegels zelf in op www.vk-tegelwippen.be, zo vullen we de teller van de stad aan. Voor het ontharden van een voortuin geeft de stad ook een subsidie tot 1000 euro. Daarnaast regelen we een tegeltaxi. Bij onthardingen op privédomein, komt de technische dienst de gewipte klinkers, kasseien, tegels, betonverharding (…) ophalen. Het gaat hier om ophaling van maximaal 20 vierkante meter. De tegeltaxi kan je aanvragen via www.eeklo.be/tegelwippen met een foto van voor en van na de ontharding.
Ook in 2023 nam stad Eeklo deel aan het VK Tegelwippen. Op die manier werden maar liefst 16.995 tegels uitgebroken, goed voor 779,45 tegels per 1000 inwoners. In 2024 blijven we ambitieus!
Samen willen we tegen 2030 een klimaatrobuuste stad zijn, en ons voorbereiden op de gevolgen van een veranderend klimaat zoals hittestress, wateroverlast, droogte en op langere termijn de stijging van de zeespiegel. De stad onderneemt hiervoor verschillende acties, zoals het klimaatadaptatieplan, het hemelwater- en droogteplan en het ontharden van openbaar domein. Onder de noemer 'Grijs wordt groen' willen we dit traject van ontharding en vergroening verder zetten via subsidies en leuke acties!
Minder verharding en meer beplanting zorgt niet enkel voor een betere waterhuishouding maar helpt ook tegen hittestress, bevordert de biodiversiteit en draagt bij tot een aangenamere leefomgeving.
VK Tegelwippen 2024 is een actie van de Vlaamse overheid, en gaat van start vanaf 21 maart.
Schepen Filip Smet: “Uit de gemeentemonitor blijkt dat inwoners groen in de buurt heel belangrijk vinden. Ze gaven ook aan dat er meer groen mag zijn in de buurt. Met acties zoals het Vlaams Kampioenschap Tegelwippen moedigen we onze inwoners aan om zelf aan te geven waar de plekjes zijn om te ontharden en om zo meer bloemen en planten te kunnen planten. De Stad voorziet daarbovenop ook subsidies voor wie de voortuin onthardt.”
Bij de afbraak van de oude rijkswachtkazerne in de Kaaistraat is de opkuis bijna klaar. Rechts achteraan zien we nog een kraan bezig met de laatste muren af te breken. Als men het zo bekijkt zullen hier toch redelijk wat auto's kunnen staan als de parking zal afgewerkt zijn.
Op 28 september maken onze Eeklose ondernemers terug kans op een Theo, een trofee voor de hedendaagse Eeklose ondernemer.
Ben jij aangenaam verrast door een nieuwe zaak in Eeklo? In welke winkel voel jij je altijd welkom? Is er een marktkramer die jou elke donderdagmorgen naar onze donderdagmarkt brengt? Of wil je je steun aan een uitzonderlijke ondernemer geven?
Nomineer dan jouw favoriet in onderstaande categorieën.
De Theo/Thea, ondernemer of onderneemster van het jaar. Winnaar 2022: Hermie online
De Neo-Theo, trofee voor de beste starter. Winnaar 2022: Cil-Lou
De Eco-theo, trofee voor de grootste inspanning op vlak van duurzaamheid. Winnaar 2022: La Maryse
De Theo-store, winkel van het jaar. Winnaar 2022: Coiffee
De Theomobiel, marktkramer van het jaar. Winnaar 2022: De Volle maan
De Theo Flitser, persprijs. Winnaar 2022: Moments of Colour
De Theofiel, lifetime achievement. Winnaar 2022: Annie Vandewalle
Ben je zelf ondernemer en ben je trots op wat je hebt verwezenlijkt? Herken je jezelf in één van deze categorieën? Dan kan je uiteraard ook jezelf nomineren! Nomineren kan viawww.eeklo.be/theo2024 tot en met 14 april 2024.
Jubileumeditie: kies je Theo All Star
De Theo’s 2024 zijn meteen ook de tiende editie van onze gala-avond voor ondernemers, georganiseerd door de Economische Raad in samenwerking met Stad Eeklo. De afgelopen tien jaar werden heel wat sterke ondernemers met een Theo bekroond. Dit jubileumjaar voegen we nog een extra categorie toe: de Theo All Star. Samen met een professionele jury, kunnen ook alle Eeklonaars stemmen voor dé onderneming die niet meer uit onze stad weg te denken is. Welke onderneming heeft volgens jou de grootste impact gehad in onze stad? Het stemformulier en overzicht van alle kandidaten vind je op www.eeklo.be/theo2024.
Stemmen op jouw Theo All Star kan ook tot en met 14 april 2024.
Alle genomineerden per categorie worden beoordeeld door een onafhankelijke en professionele jury aan de hand van strikte criteria.
MEEMAKERS EN GROENDIENST VERGROENEN SAMEN DE SPARREBOSSTRAAT
Op zaterdag 16 maart vanaf 9.00 uur vindt er een plantdag plaats in de Sparrebosstraat. Buurtbewoners steken samen met de groendienst en de leden van het college de handen uit de mouwen.
De plantdag maakt deel uit van het project Meemakers 2023: de bewoners ontvingen een burgerbudget om hun straat te vernieuwen en er een heuse Toekomststraat van te maken. Met dit budget willen ze hun straat herinrichten met het oog op ontmoeting, vergroening, biodiversiteit, CO2-reductie, mobiliteit, enzovoort. De Meemakers van de Sparrebosstraat willen vooral inzetten op vergroening, met als ultieme doel het creëren van een eetbare, groene straat van de toekomst. Dit alles met het oog op een vernieuwd straatbeeld en een veiligere omgeving voor spelende kinderen. Zo kan de Sparrebosstraat een voorbeeldstraat voor de rest van Eeklo worden qua vernieuwing en veiligheid voor spelende kinderen.
De vernieuwde Sparrebosstraat kan worden gerealiseerd dankzij een goede samenwerking tussen de dienst publieke ruimte en de bewoners. De afgelopen maanden werd er eerst een mobiel zit- en groenelement ingezet als test, om te kijken waar extra plantvakken konden worden gecreëerd. Dankzij een goed overleg kwamen ze samen tot een voorstel van vergroening en ontharding van de straat.
Schepen Filip Smet: “Het is fantastisch om te zien hoe ideeën van bewoners via co-creatie met onze stadsdiensten tot een mooi project leidt dat als voorbeeld kan dienen voor andere plekken in Eeklo.’”
Het stadsbestuur van Eeklo heeft besloten om geen aanplakborden meer te plaatsen op openbaar domein voor de naderende verkiezingen in 2024. De traditionele verkiezingsborden zijn achterhaald in een meer digitale wereld waarin sociale media een grotere rol speelt. Daarnaast kunnen de borden hinderlijk zijn voor het verkeer en een slordige indruk nalaten. Verder hebben de borden weinig meerwaarde voor onze inwoners.
Hierdoor zullen er dus geen extra aanplakborden meer worden voorzien voor de affichering van deelnemende partijen aan de verkiezingen. Verkiezingspubliciteit op privédomein (bijvoorbeeld in voortuinen) kan wel nog, gezien dit niet wettelijk verboden kan worden. Er moet hiervoor wel altijd toestemming worden gevraagd aan de eigenaar van het privéterrein (en het moet verkeersveilig zijn).
De beslissing geldt zowel voor de verkiezingen van 9 juni 2024, als voor de verkiezingen van 13 oktober 2024.
Tijdens de lente- en zomermaanden gaan we samen op pad. 1 avond per maand vertrekken we om 18u30 stipt @Fixovelo voor een wegrit aan een tempo van ongeveer 30km/u. In september kan je een mooie prijs winnen. Hoe meer ritten je reed, hoe meer kans op 1 van de hoofdprijzen. Afspraak van april tot en met september 2024 voor een maandelijkse rit én op veler verzoek opnieuw een special ride.
Sinds eind 2021 werkt archiefmedewerker Luc Dobbelaere aan de uitgave van de 17de-eeuwse stadsrekeningen, de interessantste bron om het reilen en zeilen van toen te leren kennen. Dit leverde o.a. tot nu toe onopgemerkte informatie over het stadsbestuur op. Om die te begrijpen is wel enige voorafgaande uitleg noodzakelijk.
Om de stadsdiensten goed te laten functioneren beschikte het stadsbestuur over een aantal min of meer vaste inkomsten: heffingen op het drankverbruik, het op de markt verkocht graan en linnen, het gebruik van de stadsweegschaal, het tolgeld op de Raverschoot- brug en de aansluitende steenweg naar de Markt, plus nog enkele kleinere posten. Daarnaast werden er belastingheffingen, ommestellingen, georganiseerd telkens als er een beven daartoe uit het Brugse Vrije kwam: doorgaans éénmaal per jaar, iets vaker in tijden van oorlog.
Ruim vier eeuwen lang werd er volgens dit systeem gewerkt, maar in de jaren 1670, toen de oorlogslasten overal zwaar gingen doorwegen, kwam er kritiek. De schepenen werd verweten dat zij in deze ommestellingen een hoger bedrag lieten ophalen dan het Vrije vroeg, om hun comfort te financieren, o.a. de drie maaltijden die zij zichzelf jaarlijks “schonken”.
Wellicht daarom werd hogerop beslist dat vanaf 1682 van de ommestellingen een volledig aparte boekhouding moest worden gevoerd. Voor het stadsbestuur betekende dit dat alle uitgaven moesten gedekt worden met de inkomsten uit de al genoemde stadsrechten. In principe moesten die daarvoor volstaan, maar vanaf datzelfde jaar 1682 liet het centrale gezag de drankbelasting ophalen voor eigen rekening, en toen militaire bendes steeds vaker de markten kwamen afschuimen, werden de graanmarkten beperkt tot de versterkte grote steden.
Hiermee vielen niet alleen de twee grootste inkomstenbronnen weg, maar het verminderde marktbezoek woog ook zwaar op de inkomsten uit de tolgelden en de stedelijke weegschaal. Concreet betekende dit dat in die jaren 1680-1700 het jaarlijks te besteden budget van zowat 450 pond groot terugviel op zo’n 260. Maar merkwaardige vaststelling: de schepenbank wist ook met dit bedrag alle diensten te verzekeren, en hield zelfs een bescheiden budget over voor herstellingen aan wegen en (vooral) het stadhuis. Opvallend: van de drie ere-maaltijden was geen spoor meer te bekennen.
Wij komen dus niet onder de conclusie uit dat de stadsbesturen vóór 1680 wel degelijk iets te enthousiast in de stadskas hadden gegraaid …
Juli 1944: Vrachtwagens en jeeps van het Amerikaanse leger rijden door de ruïnes van Saint-Lo.
7 mei 2014: Zicht op de rijbaan in de stad vandaag. Saint-Lo werd bijna volledig verwoest door 2.000 geallieerde bommenwerpers toen ze Duitse troepen aanvielen die daar gestationeerd waren tijdens Operatie Overlord. Foto's door Galerie Bilderwelt/Getty en Peter Macdiarmid/Getty
We gaan even stilstaan bij de banen en fietspaden die reeds aangelegd zijn bij de werken aan de Ring. Opgelet:De fietspaden zijn nog NIET open voor de fietsers!!!!! Met uw fiets kunt ge hier niets komen doen!!!!!
Deze man is bezig aan het fietspad dat loopt van het nieuwe rond punt tot aan het eerste aangelegd rond punt. Dus helemaal te einde van de Ringlaan. Ook dit fietspad zal een heen en terug pad zijn om te maken dat fietsers zo weinig mogelijk de banen waar auto's rijden moeten kruisen.
Dit is het einde van bovenvernoemde fietspad dat uitkomt aan het eerst aangelegde rondpunt. Ik sta dus aan dat rond punt.
Dit is dan het fietspad aan de andere kant waar men bezig is met een afsluiting te plaatsen.
Hier rechts, iets meer achteruit, is het containerpark.
Dus hetzelfde fietspad als hierboven maar de foto is van de andere kant genomen. Waar op de achtergrond die vrachtwagens staan is het containerpark.
Dus deze paden zijn nog niet open voor fietsers of zelfs wandelaars!