Monarchie - Staatsstructuur - Gewesten en Provincies
< Hoofdpunten-index vind je aan de linkerkant!
< Klik op Buttons Foto's en Logo's om de betreffende site te openen> ∇
^Je bevind zich nu hier ^
^ Wekelijks nieuwe evenementen Informatie! ^
Veteranen van de Belgische Strijdkrachten
Veteranen van de Belgische Strijdkrachten
Veteraan is een erkenning aan Belgische militairen die een officiële erkenning van diensten volbracht buiten het territorium van het Rijk in moeilijke omstandigheden ter gelegenheid van zendingen of opdrachten gedurende dewelke werkelijk risicos werden gelopen voor gezondheid en veiligheid. Bron: K.F.M.B. (De Koninklijke Federatie der militairen in het buitenland)
De Instituten Het Instituut voor Veteranen Nationaal Instituut voor Oorlogsinvaliden, Oud-strijders en Oorlogslachtoffers (IV-NIOOO) drukt de nationale erkentelijkheid van België uit voor alle personen die hun gezondheid, leven of tijd opofferden en opofferen voor de natie tijdens grote conflicten, zoals: - De twee wereldoorlogen - De Korea-oorlog - Buitenlandse missies voor België, de Europese Unie, de VN of de Navo > Instituut voor Veteranen (vetera.be) > Gesneuvelden van 1960 tot nu (vetera.be) Bericht sturen naar een veteraan Stuur een gratis bericht naar een veteraan in Afghanistan, Libanon, Congo of 14 andere landen. > Bericht sturen naar een veteraan (vetera.be)
Meer dan 20 jaar na de opschorting van de legerdienst vertellen ex-miliciens hun aller strafste en allermooiste verhalen. > Den Troep (www.youtube.com)
Op vraag van de Verenigde Naties besloot de Belgische regering om een bataljon soldaten samen te stellen om naar Korea te zenden. Op 18 september 1950 ontving het trainingscentrum voor commando's te Marche-Les-Dames 3000 kandidaten voor een intense opleiding die zou voorafgaan aan hun operationele inzet. Ongeveer 700 onder hen beëindigden deze 3 weken durende opleiding met succes.
Het derde bataljon parachutistenvan de Belgische landcomponent heeft de eer gekregen de tradities van het Belgisch-Luxemburgs Korea bataljon over te nemen. Het vaandel van de eenheid werd toevertrouwd aan de korpscommandant van het 3e Para in 1955. De militairen van dit bataljon dragen de nestel van de Leopoldsorde. Het thuiskwartier van deze eenheid te Tielen draagt de naam van kapitein Pierre Gailly, een officier van de BUNC die sneuvelde te Chatkol op 20 maart 1953. Ook het mutskenteken van 3 Para en het schild “Korea” op hun uniform zijn overgenomen van de BUNC. Enkel de kleur van de muts werd niet overgenomen. De bruine mutsen van de BUNC worden in België gedragen door de eenheden van de infanterie. Het 3 Para draagt, zoals bijna alle parachutisteneenheden ter wereld, een wijnrode muts. > Oorlog in Korea 1950-1953 (wikipedia.org) – Zie Belgische bijdrage
De Noordzee (Noors: Nordsjøen, Deens: Nordsøen, Duits: Nordsee, Fries: Noardsee, Frans: Mer du Nord, Engels: North Sea) is een binnenzeevan de Atlantische Oceaan in Noordwest-Europa, met een gemiddelde diepte van 94 meter. Ten zuiden van de Doggersbank, bedraagt de diepte doorgaans minder dan 50 meter. De zee wordt aan drie zijden door land begrensd en opent zich trechtervormig naar de Noordoostelijke Atlantische Oceaan. In een straal van 150 kilometer van de kustenleven 80 miljoen mensen. De Noordzee is een belangrijke schakel in scheepsroutes en dient als verbinding tussen Europa en de andere wereldmarkten. Daarnaast zijn er nog veleveerverbindingen tussen de landenrond de Noordzee. De zuidelijke Noordzee is, samen met het aangrenzende Kanaal, de drukst bevaren scheepsvaartregio ter wereld. In de zeebodembevinden zich grote aardolie- en aardgasreserves, die sinds de jaren 70 grootschalig geëxploiteerd worden. Commerciëlevisserij heeft het visbestand van de zee in de laatste decennia verminderd. Milieuproblemen zijn ontstaan door de zeevaarten doordat de vervuilderivieren van Europa uitmonden net onder de Oostzee. > Lees meer op www.wikipedia.org
Haven Genk De haven van Genkis een havenbedrijf, gelegen inGenk aan het Albertkanaal. Sedert 1989 hebben zij als hoofdactiviteit de behandeling en opslag van bulk- en stukgoederen. Recentelijk is daar ook containeroverslag bijgekomen. HavenGenk heeft een strategische ligging midden in het industriegebied Genk-Zuid, de 3e grootste industriezone vanVlaanderen . Binnen een straal van 20 km liggen enkele zeer grote bedrijven zoals Ford, ALZ en DSM. > Lees meer op www.wikipedia.org > Website haven van Genk (www.havengenk.be) > Kaart haven van Genk (www.google.be/maps)
Haven Zeebrugge De haven van Brugge-Zeebrugge(kortweg 'Zeebrugge') is de tweede grootste haven van België (na de haven vanAntwerpen) en één van de grotere en modernste in Europa. Het is de belangrijkste Europese haven voor roro-verkeer. Ook containers zijn van groot belang in Zeebrugge, zowel gewone containers (400 000) als TEU's (600 000). De haven wordt onder meer gebruikt voor verschillende veerdiensten naar Groot-Brittannië, voor de import en export van auto'sen de overslag van containers en trailers uit Groot-Brittannië en Scandinavië. Er bevindt zich ook een grote papierterminal voor de overslag van rollen papier uit Zweden en Finland. Er bevinden zich grote gasterminals in de haven, die aardgas uit de Noordzee aanvoeren. Zeebrugge is de belangrijkste Europese haven voor aardgas. Verder is Zeebrugge koploper in België als cruisehaven. De haven wordt ook door het leger gebruikt. Zeebrugge is in de laatste 15 jaar dus een zeer polyvalente haven geworden voor de behandeling van een brede waaier goederen: eenheidsladingen (trailers en containers), nieuwe wagens, conventionele stukgoederen, projectlading, droge en vloeibare bulkgoederen en aardgas. Van een pure transithaven is Zeebrugge stilaan uitgegroeid tot een centrum voor Europese distributie en is de dag van vandaag de snelst groeiende haven vanEuropa. > Lees meer op www.wikipedia.org > Haven Zeebrugge (www.serv.be) > Website haven van Zeebrugge (www.portofzeebrugge.be) > Kaart haven van Zeebrugge (www.google.be/maps) > Foto's van de haven Zeebrugge (www.vlaamsezeehavens.be)
Haven Brussel Als binnenlandse haven heeft de haven vanBrusseleen buitengewone grote toegankelijkheid. Daardoor verkreeg ze de status van een zeehaven. Dat betekent dat de haven 24 uur op 24 en 365 dagen per jaar toegankelijk is voor alle binnenvaart- en zeeschepen (fluvio-maritiem en kustvaarders) tot 4.500 ton (mogelijkheid tot 9.000 ton na het voltooien van de moderniseringswerken aan het kanaal inVlaanderen De nieuwe zeesluis van Wintam maakt een rechtstreekse verbinding mogelijk met het zeekanaal en de Schelde, waardoor de schepen op de Rupel geen probleem meer ondervinden van de getijden. Om de permanente toegankelijkheid te garanderen, verzekeren ploegen de werking van de Budabrug. Daarnaast is een technische dienst dag en nacht en tijdens het weekend stand-by om eventuele problemen op te lossen. Alles wordt in het werk gesteld om tijdverlies - en dus extra kosten - bij het laden van de schepen te voorkomen. De haven is daarenboven uitgerust met een ijsbreker die de vaargeul vrijmaakt en de toegang tot de haveninstallaties, ook bij zware vriestemperaturen, verzekert. De opening van de scheepsliften van Strépy heeft het verkeer tussen Wallonië en Frankrijk versterkt. Om de voorwaarden van toegankelijkheid van het havengebied te kennen, zien Vade-mecum. > Lees meer op www.wikipedia.org > Website haven van Brussel (www.havenvanbrussel.irisnet.be) > Kaart haven van Brussel (www.google.be/maps)
Haven Luik Met een handelsverkeer van bijna 22 miljoen ton goederen bleef de haven van Luik ook vorig jaar de tweede grootste binnenhaven vanEuropa. De grootste binnenhaven ter wereld is Duisburg, terwijl Parijs op nummer drie staat. In België is Luik de vierde haven, na Antwerpen,ZeebruggeenGent . Vermits Luik niet aan zee ligt is dit een binnenhaven; Luik is vanuit zee en over water op 2 manieren te bereiken: · Vanuit Antwerpen langs het Albertkanaal · Vanuit Rotterdam langs deMaas Luik is na Duisburg en Parijs de derde grootste binnenhaven van de E.U. Men spreekt van het Ile de Monsin omdat het zich bevindt op een eiland tussen de Maas en het Albertkanaal.(ziekaart) De haven van Monsin geeft rechtstreeks uit op het Albertkanaal. We kunnen dus stellen dat Monsin een haven is aan het Albertkanaal. Over het land is Monsin enkel bereikbaar over 3 bruggen. Voor treinwagons zijn er 2 bruggen. > Lees meer op www.wikipedia.org > Website haven van Luik (www.portdeliege.be) > Kaart Haven van Luik (www.google.be/maps)
Bevaarbare waterwegen in België In het westen en het centrum van Vlaanderen beheert Waterwegen en Zeekanaal NV, kortweg W&Z, de bevaarbare waterwegen en heel wat van de gronden erlangs. Van de zowat 41.000 kilometer bevaarbare waterwegen in Europa ligt er immers een duizendtal in Vlaanderen. Daarmee beschikken we over één van de meest uitgebreide en dichte waterwegennetten van de wereld. Een belangrijke economische, recreatieve en landschappelijke troef die W&Z optimaal wil uitspelen. Op deze website maakt u nader kennis met de missie, de doelstellingen en de opdrachten van deze organisatie. > Bevaarbare waterwegen in België (www.wenz.be) Sigmaplan Welkom op de website van het Sigmaplan (met de 'S' van Schelde). Het plan dat we hier aan u voorstellen is even ambitieus als noodzakelijk. In de komende jaren willen we Vlaanderen op een natuurlijke en efficiënte manier verder wapenen tegen overstromingsgevaar. Een integraal en toekomstgericht waterbeleid, die uitdaging gaan we aan. Economische slagkracht, natuur herstellen en scheepvaart kunnen in alle veiligheid samengaan. > Sigmaplan (www.sigmaplan.be)
De Leie (Frans: Lys) is een rivier die in Noord-Frankrijk in Lisbourgontspringt, en bij Gent in België in de Scheldeuitmondt. De rivier is 202 km lang, waarvan 109 km in België. Traditioneel is de Leie bekend om zijn vlaswerken. Het water van de Leie is arm aan kalk en ijzer, en daardoor erg geschikt voor het roten van vlas. De rivier dankt er haar bijnaam aan: de Gouden rivier, naar de kleur die het roten veroorzaakte. In 1943echter werd de vlasindustrie in het Leie-stroomgebied volledig verboden om de milieu-aantasting die er het gevolg van was de kop in te drukken. Het stuk Leie tussen Deinzeen Gent is gekend om zijn mooie ligging, en beïnvloedde veel schilders. (Zie: Latemse Scholen). Door rechttrekkingen en verbredingen is scheepvaart tot 1350 ton mogelijk tot Harelbeke. Na aanpassing van de doortocht van Kortrijk(in uitvoering) en Komenzal deze tonnenmaat mogelijk zijn tot Rijsel via de zijrivier de Deule, daar waar dit nu nog 600 ton is. De scheepvaart in het Leiebekken wordt verder bevorderd door het kanaal Bossuit-Kortrijk dat de Leie verbindt met de Schelde, het kanaal Roeselare-Leie en het Afleidingskanaal van de Leie of Schipdonkkanaaldat de Leie verbindt met het Kanaal Gent-Oostende. Door deze laatste verbinding blijft de benedenloop van de Leie vanaf Deinze gevrijwaard van beroepsscheepvaart. Van het oude kronkelende traject zijn op de meeste plaatsen nog de oude afgesloten armen aanwezig. De meeste gemeentegrenzen langs de Leie komen nog met de oude traject overeen. In 2005 werd vastgesteld dat de vispopulatie in de Leie zich spectaculair herstelt. Er werden 19 vissoorten aangetroffen. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van de Leie rivier (www.google.be/maps)
De Schelde is een rivier die ontspringt in Noord-Frankrijk en door Henegouwen en Vlaanderenvia Antwerpennaar de Noordzee stroomt. Vanaf deze grote havenstad stroomt de rivier naar het Westen. Oorspronkelijk verdeelde zij zich daar in twee takken, de Oosterschelde en de Westerscheldeof Honte, waarbij de Oosterschelde aanvankelijk de voornaamste tak vormde. De verbinding met de Oosterschelde is echter verbroken sinds Walcheren en Zuid-Beveland met het vasteland van Brabant verbonden werden bij de Deltawerken. Tot die tijd werd echter de Oosterschelde gebruikt als scheepvaartweg. Via het Schelde-Rijnkanaal kan Rotterdam nu snel en veilig worden bereikt. De oude benaming Honte komt terug in de voormalige gemeente Hontenisse, dat doorwaadbare plek in de Honte betekent. Via de Westerschelde stroomt het ernstig vervuilde Scheldewater langs Terneuzen, Breskens en Vlissingende Noordzee in. De Schelde meet 350 kilometer. Haar bron ligt bij Gouy-Le-Câtelet op het Plateau van Saint-Quentin. Het domein waarop de bron ligt is (voor de helft) in bezit van de European Shipping Press Association, een Antwerpse beroepsvereniging. Die wil het domein schenken aan de Stad Antwerpen. Tot aan Gentheet de rivier Bovenschelde, tot aan de Nederlandse grens heet ze Zeeschelde en verderop Westerschelde. Eeuwen geleden werd de rivier de Scaldis of Scalda genoemd. Op een Engelse kaart uit 1797 vindt men de benaming Scheldt, net zoals de Antwerpenaar vandaag spreekt over 't Scheld. In het Frans heet de rivier Escaut. De gehele Zeeschelde vormt met de Westerschelde een estuarium, waar het getij merkbaar is. Het verval van de rivier is 95 meter, waarvan 79 meter op Frans grondgebied. > Lees meer op www.wikipedia.org > Stroomgebied van de Schelde (wikipedia.org) > Kaart van de Schelde (www.google.be/maps)
De Durme is een zijrivier van de Schelde. Vandaag de dag ontstaat de Durme uit de samenvloeiing van de Zuidlede en de Moervaart ter hoogte van Daknam, een deelgemeente van Lokeren. In vroegere tijden vormden twee beken de bovenlopen van de Durme: de Poekebeek bij Tielt (ook wel Neerkale genoemd) en de Durme (ook wel Hoogkale, nu Brugse Vaart) bij Beernem. De mens heeft een zeer grote invloed gehad op deze rivier. Door het graven van de BrugseVaart, het kanaal van Gent naar Terneuzen, de aanleg van de Moervaart en de afdammingen te Lokeren werd deze rivier afgesneden van haar bovenloop. De monding van de Durme in de Schelde bevindt zich in Tielrode, een deelgemeente van Temse. De naam 'Durme' heeft een Keltische oorsprong. De rivier ontspringt nabij het West-Vlaamse Tielt. Een aantal beken voegt zich er samen tot de Caele, die zich te Mendonk vertakt tot de Moervaart en de Zuidlede. De Zuidlede is een natuurlijke waterloop, de Moervaart kwam grotendeels tot stand door uitgraving in de vroege Middeleeuwen De rechtlijnige Moervaart leende zich beter tot scheepvaart dan de grillig meanderende Zuidlede. Ter hoogte van Daknam vloeien de twee waterlopen weer samen tot de Durme, die nabij Tielrode in de Schelde uitmondt. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van Durme rivier (www.google.be/maps)
De naam van de rivier komt ook voor in enkele plaatsnamen of straatnamen: - De wijk Durmen in de gemeente Zele - De wijk Durmen in Merendree, een deelgemeente van Nevele - Durmakker: een industriepark in Evergem, tussen de Ringvaart en de Kale gelegen. - Durmstraat in Zomergem: ter hoogte van de kruising tussen het Schipdonkkanaal en de Brugse Vaart. - Durmelaan in Aalter: iets ten zuiden van de Brugse Vaart. - Durmelaan in Lokeren: Naast de Durme in het Centrum van Lokeren. Bron: wikipedia.org
Geschiedenis De Moervaart (vroeger de Moere genaamd) werd oorspronkelijk in de Middeleeuwen (rond 1300) gegraven door de abdij van Boudelo, aanvankelijk om de afwatering van de Moervaartdepressie te verbeteren. Om de moeilijk bevaarbare Zuidlede te vermijden voor het transport van turf, dat in dit gebied gewonnen werd, is ze in de 15e eeuw eveneens bevaarbaar gemaakt. Door de aanleg van het kanaal Gent-Terneuzen in 1825 werd de verbinding verbroken met de natuurlijke bovenlopen: de Poekebeek (die ontspringt in Tielt) en Oude of Hoge Kale, die ontsprong te Sint-Joris, Beernem.
Dender (Waals: Dendre) is eenrivier in België in het stroomgebied van de Schelde . Ze stroomt door de provincies Henegouwenen Oost-Vlaanderenover een lengte van 65 km. Ze ontstaat te Aat (hoogte ong. 65m) door samenvloeiing van de Oostelijke Dender (bron op de grens tussen Masnuy-Saint-Jean en Masnuy-Saint-Pierre) en de Westelijke of Kleine Dender (bron te Barry) en mondt te Dendermonde van rechts in de Schelde uit. Door kanalisering is deze bijrivier van de Schelde bevaarbaar voor schepen tot 300 ton maar ze wordt momenteel meer voor recreatie benut. In de zomermaanden kan het volledig bevaarbaar deel gevolgd worden aan boord van enkele binnenschepen die op die manier het einde van hun loopbaan wat verleggen. Vanaf Aat (Ath) kan men via het Kanaal Blaton-Ath en het Kanaal Nimy-Blaton-Péronnes, Doornik en Bergen bereiken. Het loont beslist de moeite de rivier te volgen en de volgende steden te doorkruisen: Geraardsbergen, Ninove, Aalsten Dendermonde. De Dender is geen getijderivier; door het sluizenstelsel wordt zij van de Schelde afgesneden. De vervuiling werd de laatste jaren vrij behoorlijk aangepakt en wegens de economische evolutie zijn heel wat kleine industrieën verdwenen (verbinding tussen Noord-Frankrijk en de Schelde). Het bekken van de Dender omvat naast de rivier nog volgende belangrijke zijbeken: - De Mark met een stroomgebied van 180 km² ter hoogte van Geraardsbergen. - De Molenbeek die op de linkeroever in Zandbergen, deelgemeente van Geraardsbergen in de Dender uitmondt heeft een stroomgebied van 55 km². - De Bellebeek of Alfen met een stroomgebied van 100 km² mondt uit op de rechteroever op het grondgebied van Teralfene, deelgemeente van Affligem. - De Molenbeek die op de linker oever in Hofstade, deelgemeente van Aalst in de Dender uitmondt. Behalve zijn toeristische waarde ligt misschien ook een economische toekomst klaar. Meer en meer wordt gepraat over verschuiving van wegtransport naar spoor en rivieren. In de nieuwsuitzendingen van 30 juli 2003 kwamen regeringsvoorstellen aan bod over dit onderwerp. > Lees meer op www.wikipedia.org > Kaart van Dender rivier (www.google.be/maps)
De Ourthe (Waals: Aiwe d' Oûte) is een zijrivier van de Maas in de BelgischeArdennen, in het stroomgebied van de Maas. De rivier ontstaat door samenvloeiing van de Westelijke Ourthe (Ourthe Occidentale, 53 km), die bij Libramontontspringt en de Oostelijke Ourthe (Ourthe Orientale, 46 km), die bij het plaatsje Ourthe nabij de grens met Luxemburgbegint. Beide bronrivieren verenigen zich bij Nisramont. Vanaf hier spreekt men van de Boven-Ourthe (Haute-Ourthe) en vanaf La Roche-en-Ardenne van de Beneden-Ourthe (Basse-Ourthe). De Basse-Ourthe passeert Durbuy en neemt achtereenvolgens de Amblève en de Vesder op om vervolgens een paar kilometer verder in Luik in de Maasuit te monden. Omstreeks 1820 werd onder impuls van Willem I van Nederland begonnen met de bouw van een kanaaldat via de Ourthe dwars door de Ardennen het Maasbekken zou verbinden met het Moezelbekken. De onafhankelijkheid van België in 1830 maakte een eind aan deze plannen. Belangrijkste restant van deze werken is de onvoltooide kanaaltunnel te Bernistap (provincie Luxemburg). Op de Beneden-Ourthe was er tot het begin van de 20e eeuw nog wel scheepvaart, getuige hiervan is o.a. de sluis te Poulseur (provincie Luik). > Lees meer op www.wikipedia.org > Ourthe departement www.wikipedia.org) > Kaart van de Ourthe rivier (www.google.be/maps)
Het Donkmeer Het Donkmeer (ook bekend als Overmeredonk) is een meer gelegen in Overmere en Uitbergen deelgemeenten van Berlare inOost-Vlaanderen Het heeft een wateroppervlakte van circa 86 hectare en is daarmee het grootste meer in Vlaanderen. 30 hectare van het gebied is beschermd natuurreservaat en wordt sinds 1993 beheerd door het v.z.w. Durme. Aan het meer is er een grote keuze van toerisme. Je hebt o.a. de Eendenkooi. Langs het donkmeer staan talloze restaurants en cafés. Het meer is ontstaan doordat tussen 17e eeuw en de 20e eeuw in het gebied de veen werd weggestoken. > Lees meer op www.wikipedia.org
Kempense Meren Dit park te Mol (België) werd in 1994 geopend onder de naam "Rauwse Meren" en werd in 1997/1998 een naamswijziging naar "Kempense Meren". Kempense Meren is gelegen aan het grootste binnenmeer van Vlaanderenen is het grootste park van de Sunparks groep. Het park kent 649 vakantiebungalows en 50 hotelkamers die eigendom zijn van een investeringsmaatschappij en worden verhuurd aan particulieren en bedrijven. Het park is gesitueerd aan het Rauwse Meer, dat een oppervlakte van ca 180 hectareheeft. Het is ontstaan door zandwinning en is daarom op sommige plekken erg diep, daarom mag men in het meer niet zwemmen. Het meer is deels omringd door een beschermd natuurgebied dat niet mag worden betreden. >Sunparks – Kempische Meren (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunparks)
Het Schulensmeer Het Schulensmeer ligt in het westen van de Provincie Belgisch Limburg, in de vallei van de Demer. Het is genoemd naar het kerkdorp Schulen (deelgemeente vanHerk-De-Stad ) dat op de weg ligt tussen Hasselt en Diest. Het meer wordt ook gevoed door water afkomstig van de Mangelbeek, de Zwarte Beek, Herk, Gete, Velpe en Begijnenbeek. Toen hier in de jaren 1976-1977 zand werd gewonnen voor de aanleg van de autosnelweg E314 ontstond een spaarbekken van 90 ha dat zich uitbreidt tot 150 ha bij grote watertoevloed. Het is het grootste binnenwater van Vlaanderen. In totaal beslaat het broek een oppervlakte van 2000 ha. Je kan er wandelen, surfen, zeilen, vissen, vogels kijken... > Lees meer op www.wikipedia.org
Visbestand Bij een visbestandsopname in 1998 telde men voor het eerst 10 éénjarige Europese meervallen
Meer van Warfaaz Het meer van Warfaaz (Lac de Warfaaz) is een klein meerop een paar kilometer van Spa, bij de plaats Nivezé. Het is bedoeld voor visrecreatie. Ook kunnen er trapboten worden gehuurd. Het is een stuwmeer dat in 1892 werd gebouwd op het riviertje de Wayai. De oppervlakte is 6 ha. Tot aan de gemeentelijke herinrichting van 1977 lag het meer op het grondgebied van de voormalige gemeente Sart dat nu tot Jalhaybehoort. In dat jaar werd het meer samen met de hoogte van Balmoral en het veen van Malchamps bij het grondgebied van Spa gevoegd. > Lees meer op www.wikipedia.org
Meren van het water van de Heure De lacs de l'eau d'Heure (meren van het water van de Heure) is het grootste watergebied in België, gelegen circa 30 km ten zuiden van Charleroi, deels in de provincie Namen(gemeente Cerfontaine), deels in Henegouwen (gemeente Froidchapelle). In totaal zijn er 5 meren met gezamenlijke oeverlengte van 50 km.
Het gebied omvat de volgende meren - La Platte Taille - Feronval - Eau d'Heure - Ry Jaune - Falemprise In dit gebied is La Platte Taille het grootste meer van België. Het is een stuwmeer met een stuwdam. De centrale van de dam is te bezichtigen. Bij maximale vulling van het meer kan de de diepte 43 m bedragen aan de voet van de helling. Het water van het kunstmatig meer is vrij helder en vaak staat er wat stroming. Het meer herbergt een groot aantal vissen. > Lees meer op www.wikipedia.org
Echtenationale parken en oerbossen zijn er in België niet meer, al zijn er veel kleinere natuurreservaten en natuurgebied, elk met hun eigen fauna en flora. Het Vinne Het Vinne is een 130 ha groot domein van de provincieVlaams-Brabant, gelegen in een depressie in de vallei van de Kleine Gete (Haspengouw), aan de westrand van de stad Zoutleeuw. Geschiedenis van Het Vinne De naam van het domein Het Vinne verwijst naar een ven (een natuurlijke waterplas) dat op deze plaats ontstond. Eens was het de grootste vanVlaanderen. Aan de hand van een charter van hertog Jan I van Brabant, dat de inkomsten van 1278vermeldt, kon achterhaald worden dat "het ven" te Zoutleeuw later werd gebruikt om turfuit te graven. In de 13de eeuw noemde men het Vinne de "turfkuil van Leeuw". Tot in de 19de eeuw stond deze 4 meter diepe kuil voortdurend onder water. In 1841 begon de drooglegging. In 1844werd ongeveer 100 ha grond vrijgemaakt. In 1930werd het gebied aangekocht door de NV Union Allumetières uit Geraardsbergen. Het werd bebost met canadapopulierenvoor de luciferproductie. Toen deze methode niet erg rendabel meer bleek, werd het domein van de hand gedaan. In 1974kocht de toenmalige provincie Brabant het 95 ha grote Vinne aan om het uit te bouwen tot een natuurreservaat.
Natuurinrichtingsproject Sinds 29 juni 1999 werken de Vlaamse Landmaatschappij, Aminal, de stad Zoutleeuw en de provincie samen aan een natuurinrichtingsproject dat het herstel van het natuurlijke meer beoogt. De werken zijn van start gegaan in januari 2004 en zijn afgerond in maart 2005. Eind 2004 is het dagelijks droogpompen stopgezet en kon de natuurlijke stand van de grondwatertafel zich langzaam herstellen. Het laatste weekend van mei 2005 vond de feestelijke opening van Het Vinne plaats.
Polder Een polder is een gebied dat lager ligt dan het omringende water en waarvan de waterstand kunstmatig geregeld kan worden. Polders worden in het algemeen doorkruist met watergangen. Voor de waterhuishouding is het noodzakelijk dat de sloten goed door kunnen stromen. Om hiervan zeker te zijn worden de sloten twee keer per jaar geschouwd: er wordt gecontroleerd of het water diep genoeg is en of er geen waterplanten in het water staan. Eigenaren van land grenzend aan water zijn verplicht om hun sloten te schouwen. >Lees meer op www.wikipedia.org
Watering Een polder of watering is een openbaar bestuur in Vlaanderen met als opdracht haar ambtsgebied te beveiligen tegen wateroverlast en een gunstige waterhuishouding tot stand te brengen voor de landbouw en de algemene volksgezondheid. Naast de landbouw zijn ook natuurbehoud, visserij, toerisme, drinkwatervoorziening enz... belangrijke onderdelen van het beleid van polders en wateringen; polders en wateringen zijn bijgevolg belangrijke actoren in het IntegraalWaterbeheer. Het voornaamste onderscheid tussen polders en wateringen is hun ligging: polders zijn gelegen binnen de polderzone, dit zijn de gronden die door indijking zijn veroverd op de zee of op aan het getij onderhevige rivieren. Wateringen zijn gelegen in de overige gebieden, veelal een stroomgebied van een rivier, of een gedeelte daarvan. Het ambtsgebied van een polder of watering is bijgevolg niet gebonden aan gemeente- of provinciegrenzen. De geschiedenis van polders en wateringen gaat ver terug in de tijd; reeds in 1183 was er sprake van de Watering van Veurne-Ambacht. De huidige wetgeving omtrent polders en wateringen is gebaseerd op de wet van 5 juli 1956 betreffende de wateringen, en de wet van 3 juni 1957 betreffende de polders; beide regelgevingen zijn zeer gelijklopend. Daarom gebruikt men meestal de collectieve benaming polders en wateringen. Volgens de belangenorganisatie VVPW (Vereniging van Vlaamse Polders en Wateringen), zijn er 104 polders en wateringen in Vlaanderen die samen een gebied van 307.063 ha. beheren. >Lees meer op www.wikipedia.org > Lijst Polders en wateringen Vlaanderen www.wikipedia.org) > Vereniging Vlaamse Polders en Wateringen (V.V.P.W. vzw) >Landbouw en Visserij Polders (www2.vlaanderen.be) >Schelde Polders (www.scheldeschorren.be) >Regionaal landschap IJzer en Polders (www.debron.be) >Overstromingvoorspeller voor Vlaanderen (www.overstromingsvoorspeller.be)