Etienne kwam bij een wandeling door de Gentsefeesten in contact met Julien Pauwels, de man welke officieel aangesteld werd als belleman van de Arteveldestad. Sinds die dag bundelden ze hun krachten samen om het ambt en de taak van de belleman, zoals de oudste onder hen hem gekend hadden er alles over te weten te komen.
Het opzoekingzwerk was geen gemakkelijke karwei, maar beetje bij beetje pasten ze alle puzzelstukjes ineen en resultaat verblufte hen elke dag opnieuw.
Hij verzamelde informatie bracht het in kaart en legde historische waardevolle plaatsen of voorwerpen op foto vast. Het monnikenwerk bracht hem van de kust tot op de Hoge Venen. Of dit reuzen werk ooit in boekvorm is gegoten is me niet bekend.
In Groot-Brittannië bestaat de “Town cryer” nog altijd er worden daar internationale tornooien gehouden voor stadsomroepers. In 1987 was Pauwels er als enige amateur. Al de rest waren professionele stadsomroepers.
Op het wereldkampioenschap diende de belleman hun roep te openen met de kreet “ Oyez, Oyez, Oyez, gevolgd door honderd woorden, en de slotzin “ God Save The Queen.”
Ook de klokken vertelden het nieuws.
Zo waren er in de kerktoren bedeklokken en vermaanklokken.
De eerste dienden om de mensen naar de kerk te roepen voor de missen.
De andere werden geluid wanneer het mansvolk uit de cafés moesten komen
Er bestaan feestklokken maar ook einde(ende overlijdens) klokken.
Stormklokken en ga zo maar door.
Hier plaatsen wij een van Etienne zijn roepen:
“Ga zwijgen en luistern da’k kan spreken:
Ene mededeling aan de bevolking van Kortrijk en omliggende contrijen.
Op zondag den van de juli maand zal om 8 uren in den achternoenen het grootste wandtapijt ter wereld opgetrokken worden op de plaatse alhier, voor de lelijke facade van den groten bazaar aldaar.
Deze tapisflam, van meer dan 600m2 groot, werd samen gestikt door 100 slaven van Rollegem.
Elken deen zegt het voort!
Of nog Gapersfeesten Geluwe 1990
Gaat ge a.u.b. nen keer blijven staan, zwijgen, luisteren en gaapen , dat ik kan spreken
Eene belangerijke mededeling aan de gapers van Geluwe en omliggende contrijen.
Op zaterdag den 1stenvan sde hooimaand dezers jaar ’t is te zeggen vandage, gaan alhier de 19de gapersfeesten door en officieel worden ze geopend door den burgemeester, om 10.30 u in den voornoenen bij het standbeeld van den “Gaper”.
De bevolking wordt gapende verzocht dan alsook hunnen huizen te bevlaggen en de te pinten.
Men moet gapen als de pap geboden wordt ende vandaag is daarvoor gelegenheden ten over. Ten alle kanten alhier ende aldaar in de frietkotjes, eethuizen, kroegen en estaminets als ook in de grote tente.
Begapen en aangapen kunt ge naar het rijkegevulde programma der festiviteiten in de verschillende straten.
Gapen als een oester, gapen als een verwarmde mossel, gapen gelijk een blaasbalg.
En veel geeeuw en gegaap is vandage alhier toegelaten en zelfs aanbevolen.
Geluwegaapt vandaag als een oven, van gezonde gaperij. Men hoeft maar te gapen en te slikken! Maar denk er aan” te heet gegaapt is te laat geblazen”
Gaapt en bijt niet, dreig en smijt niet, en gedenk o, mens wie als gaper is geboren, zal als gaper sterven.
Bij de tiende verjaardag van de belleman , nodigde hij gedurende de Folklorefeesten van 1987 zijn collegas uit zijn dat was 1987 dacht men er aan om het wereldkampioenschap der bellemans te laten door gaan te Rollegem. Dat was echter buiten de wil van belleman Etienne Lievyns gerekend, hij vond het niet gewenst dat een Belleman als laatste zou gerangschikt worden. (28/8/1987),
Hij wilde op zijn feest zoveel mogelijk gelegenheids bellemannen bijeen zien, en ze een roep laten doen op de roepsteen, met als onderwerp hun eigen dorpsfeest aankondigen in 50à 100 woorden
Zijn verzoek gebeurde wel wat laat, zodat er zich moesten verontschuldigen.
Bij de tiende verjaardag van zijn belleman zijn
leupegem
Op 22/6/1987 Was er het programma van Martin Dejonghe, Service-Telefoon daar werd er een oproep werd gedaan en men kon blij gezind melden; dat een buitengewoon resultaat werd behaald.
a) De vragen luiden: waar is nog een belleman? Men wist toen al dat er een belleman was te Gent, Brugge, Dranauter, Halle en Kortrijk-Rollegem.
b) Waar zijn er nog roepstenen voor de belleman?
c) Kan men er nog fotos van bezorgen?
d) Zijn er ook nog teksten van omroepen ergens ter beschikking?
Het was een echte triomf, tegen de middag kon men al melden dat er 55 telefoontjes waren binnen gelopen.
Met nog 4 Bellemanshuisjes, 21 roepstenen waren, een schilderij van zo een huisje, een houten beeldje van een belleman, en veel beloofden er hun medewerking.
Wat wisten ze al dat er tot over enkele jaren waren er rond Anzegem nog een vijftal roepstenen:
Gijzelbrechtegem, is verdwenen bij het vernieuwen van het wegdek.
Kaster,
Leupegem steen
Vichte, roepsteen is er verdwenen, wel nog foto. De verdwenen roepsteen was een restant van de oude kerk.
Waregem; in het centrum
Tiegem, werd weggehaald en belande gebroken op een stortplaats toen het kerkhof rond de kerk plaats maakte voor de parking.
Maarke-Kerkem en Sint-Goriks-Oudenhove, en zeker verder nog meer. Deze van Sint-Goriks-Oudenhove is een gedeeltelijke reconstructie.
De Elsegemse Champetter was nog beter geïnstalleerd, hij mocht in t droge lezing geven.
Hij had namelijk een roephuisje, drie treden hoog en met een dak er bovenop. Het oude gebouwtje is ineen gestort, en werd opnieuw vervangen, voor de herinnering, maar natuurlijk ongebruikt. (Foto)
Ook in Zulzeke stond de aankondiger half en half van de regenbeschermd.
In Daknam-Lokeren, is er ook nog een roepsteen, en een gelegenheids belleman, vrachtwagenchauffeur.
Te Wakken ging het sinds 1822 ook anders, hij ging er aan een venster van het dorpshuis aangewezen door het bestuur, zijn verkondigingen doen.
Bellemans zijn er, te Ieper, Dakman, Affligem, Menen, Oekene, Gent, Rollegem, Brugge, Klemskerke, Dranauter, Eigenbrakel en in Rekkem.
Den belleman was een echte folklorist, als er iets moest worden gedaan en er kwam folklore aan te pas dan was hij er als de kippen bij.
In de tweede helft van de 13de eeuw is er sprake van een zeker vrouwe Fressende vrouwe van Rollegem, die gehuwd was met ridder Hugo van Halewijn.
In 1289 na het overlijden van haar echtgenoot noemde Fressende zich vrouwe van Rollegem. Dat lazen we in de geschiedenis over Rollegem, zouden we er een verkiezen kunnen van maken? En ja, de verkiezing van Den heer of de vrouwe werd op het getouw gezet.
De oorkonde werd door Etienne aldus opgesteld:
Becrachtichinghe van Jaerigheitin de heerlykheit van Rolleghem.
Door den Raed van den heer van Rolleghem werd vasthestelt dat genaamdeten jare19werdt geboren en also den leeftyt van 18 jaer te hebben berykt en het is onze welbekende plichte dit aen de bevolkinghe van deze contrei kont te maeken.
Dit gebeure door het aenplanten van eenen meieboom, een al oud gebruik u bekent, ende alsook het afgeven van deze Oorkonde, dewelke bevetight dat hogerghenoemde in aenmerkinghe komt om zyne ofte haere candidatuer te stellen voor de adelyken titel van Heer ofte Vrouw van Rolleghem, dewelke zou toegekent worden na eene verkiezinge in onze zetelplaets alhier opaugustus 19, en dewelke in voege blijft tot zijn 24sten verjaerdagh al wonende als knaep ofte maeghd te Rolleghem
Alzoo gedaen in de heerlykheit van Rolleghem in de meiemaand van het jaer
Dakman (Lokeren) : huisje, er was zeker ook een belleman, teksten bestaan nog van zijn omroepen.
Achtbare Ingezetenen van Dackenam.
In opdracht van het College van Schepenen deel ik U mede:
Primo; de inwoners worden verzocht te bevlaggen als de gemeente dat vraagt,
De ontvanger van rechtstreekse belastingen
zal zitting houden ten gemeentehuize
op datum van 3 juni 1943 (derde kermisdag)
Secundo: de ouders van honden zullen dit
Jaar aan hun contibutie niet ontsnappen
Dat zal ik veldwachter ter plaatse komen
Vaststellen
Er is een coloradokeverplaag, vastgesteld
in onze contreien de verdelging is
dringend nodig, inlichtigingen te bekomen
op het gemeentehuis en op den boerenbond,
bescherm ons pattaten!
Heden grote kaarting in “Cafe Reynaert, die Vos”
500f. gratis, man tegen man, inleg 20f.
Het bestuur is niet verantwoordelijk voor
gebeurlijke ongevallen
Tertio: door faillissement, om 18 uur openbare verkoping
van 50 roeden beten en 25 roeden klavers
deurwaarder “De Ketel” zitting ten gemeentenhuize.
Gouwdieven verontrusten de streek, dames
let op uw geldbeugel
Het sluiten der herbergen dient te gebeuren
bij het luiden van de avondklok, sterke
dranken worden geschonken tot zonsondergang.
Dit is mij ter kennis gesteld om het
U allen ter kennis te brengen.
Elk zegge het voort!
Schrift en taalfouten zo getrouw mogelijk nagemaakt door
Rob. Baetens, kunstschilder Lokeren
Gedaan op 23 juli 1987
Elsegem: huisje
Elsegem: omrande muur, huisje
Leupegem: roepsteen
Affligem: tussen Aalst en Dendermonde, kledij 1900. Belleman +veldwachter( bij feestelijkheden)
Avekapelle: roepsteen met dakje
Beervelde:
Deinze, Gottem
Er zijn in Deinze nog een paar roepstenen bewaard. De inventaris van roepstenen staat in de Handelingen der maatschappij voor Geschiedenis en Oudheidkunde te gent-1988- en vertrok van een suggestie van wijlen Prof. Dr. Jan Van Rompaey om een algemene inventaris te maken van ons “rechtshistorisch patrimonium”
Gottem; Verdwenenroepsteen, volgens getuigenis van bejaarden ter plaatse, bestond uit een groot arduinen blok van wel 2 meter nabij het
kerkportaal
Kemzeke: roepsteen
Baasrode, (Dendermonde): steen
Balegem: roepsteen voor de kerk.
Denderbelle, (Wieze): roepsteen aan de kerk, oude veldwachter.
Desteldonk:
Elsegem: huisje
Geraardsbergen: Was er vroeger een Belleman. De laatste noemde
"Pietje Stek" Er was een vast parcour met
omroepplaatsen(geen voetsteen
Hansbeke, (Nevele):
Leeuwergem (Zottegem)
Lettenhoutem: standbeeld belleman.
Mariakerke (Gent): uitleeshuisje
Massemen: vrijheidsboom
Michelen: hier zou nog een beeldje in hout zijn met bel.
Munte (Merelbeke): roepsteen rechtover de dorpskerk, met een ontwerp van een bellemanfiguur van de kunstenaar Willy Vlieghe
Nevele: postkaart 1900
Oordegem, op de baan Gent-Aalst, kerk gerestaureerd. Een boek uitgegeven over de kerk, en dorp.
Of wie herinnert zich nog “Gat in Rollegemse muur”. Het was augustus 1990 precies twintig jaar geleden. Etienne kon op zijnen roepsteen vlak voor het portaal van de kerk uitroepen aan allen die het horen wilden: "de Rollegemse folklorefeesten zijn er... Elk zegge het voort!" De figuur op de roepsteen was al folklore op zich. Men kent de belleman in veldwachteruniform tot in elk hoekje van ons Vlaamse land!
Terwijl de klokken luidden en de kanonnen bulderden werd de muur doorbroken. Een duidelijker link naar de belangrijke gebeurtenissen van 1990 kon er niet!
Ook Rollegem breekt muren, naar openheid en naar erkentelijkheid voor iedereen.
Wie kon er beter de Folklorefeesten helpen maken dan de “echte belleman” Etienne, verzamelaar van roepstenen op papier. Net als zijn voorganger uit de 17de eeuw, Jean-Baptiste Hofman, staat de belleman op zijn roepsteen.
Het hoogtepunt uit zijn loopbaan lag ongetwijfeld in 1991 toen hij op zijn 68ste als “Belleman” met een Frans- en een Duitstalige collega werd aangeduid om het feestprogramma ter ere van Koning Boudewijn aan te kondigen.
In paleis 5 vertolkte Etienne een belangrijke rol in een soort” Prehistorie” van de vorst. Het werd voor de fiere Etienne, die ons vorstenpaar een tiental jaren geleden al eens ontmoette.