de teller is terug van weg geweest,het is tof als je weet of er belangstelling is in je blog, alvast welkom en bedankt voor het bezoekje
Het delen van een passie
04-12-2005
tekenen
Eerst leren tekenen om goed te leren kijken en daarna kan je gaan schilderen heden ten dage slaagt men dit soms over om zogenaamd meer onbevangen te werken, zelfs een abstract werk moet aan bepaalde regels beantwoorden van compositie en opbouw om een goed werk te zijn...
Als je met olieverf werkt kan je gemakkelijk iets veranderen, je schraapt gewoon de nog natte verf eraf,het beste is het om te starten met dunne verflagen,want dikke pasteuze verf krijg je niet zo eenvoudig weg, dunne laagjes kan je met wat schuurpapier wegwerken
Collages maken; je kan allerlei zaken gebruiken op het canvas,in de natte dikke olieverf kleef je ze ofwel lijm ze er eerst op voor dat je begint met te schilderen, zand, kiezel zelfs kleine objekten,alleen voorzichtig zijn met papier dat kan na een tijd gaan verkleuren door de olie uit de verf en organisch materiaal kan ontbinden of rotten ....
Teveel aan verf afvloeien: vooral als men met olieverf werkt komt er een ogenblik dat er een overdaad is aan verf,je kan dan gewoon met een krant of met keukenpapier het teveel aan verf opnemen,men legt de krant gewoon op het werk drukt even aan en haalt voorzichtig de krant ervanaf. Er komt dan als het ware een onderschildering te voorschijn. Vooral nuttig bij portretten, de omtrek van het hoofd is er nog maar men kan terug alles invullen alle details zoals ogen neus en mond....
Verbeteren : om iets te verbeteren kan je er met een paletmes de verf afschrapen;ook zeer geschikt om een flou mistig effekt te bekomen. Bizonder bij het schilderen van portretten men krijgt een mooie onderschildering waarop men goed verder kan opbouwen,een witte ondergrond geeft een ander effekt dan een kleur die eerst is aangebracht
Adouceren ; een soort ineenmengen,verzachten,men brengt een ongelijke laag verf aan of een magere, droge verflaag,een soort van onderschildering en laat die er even doorschijnen. Door te deppen met een vod of een breed plat penseel een soort van spalter, die doopt men in de verdunde verf, het teveel aan vocht druk je eruit. Nu licht over het oppervlak strijken zodat een fijn laagje overblijft. Ook met dikke niet verdunde verf kan men met ronddraaiende bewegingen van een dikke volle borstel loodrecht over het doek gaan; Stippen kan men adouceren met een waaierpenseel of doek, ook met de vingers, de zijkant van je hand ,een spons , een doek of een paletmes....
Een kunstwerk is niet altijd even gemakkelijk om te begrijpen ,en dan is er nog een verschil tussen figuratieve en non figuratieve kunst, een kunstenaar kan door allerlei ingrepen het oog leiden, door b.v. perspektief, door beweging te suggereren, door clair obscur de aandacht te trekken op een bepaald object of figuur... Er is ook de boodschap die het werk wil overbrengen, De kunstenaar zelf; die de boodschap verwerkt in het werk De boodschap zelf; de inhoud die ze bevat De code ; het systeem waarvan gebruik gemaakt is om ze over te brengen De ontvanger ; degene die het werk bekijkt Het protest ; kan gaan over de maatschappij in het algemeen Vervolgens heb je nog middelen om te gebruiken De kunstenaar : zijn naam eventueel geboortedatum en overlijden De titel van het werk De datering wanneer gemaakt De afmetingen De omgeving waarin het zich bevindt De gebruikte techniek En dan het algemene ,de som van al deze gegevens
Hierbij maakt men gebruik van een glaceermedium,de onderschildering moet droog zijn. na het aanbrengen van een zachte papperige dikte met een dik groot zacht of stug penseel gaan deppen men moet het penseel loodrecht houden. B.v. om een blauwe draperie te schilderen zet men eerst op met lichtblauw en daarna gaat men glaceren met transparant donkerder blauw....
Om een portret fijn af te werken kan men met een zuiver zeer zacht echt haren penseel de geverfde delen in elkaar laten overgaan;b.v. platte kattetongen borstels zijn hiervoor zeer geschikt.Ook zeer mooi bij een schaduwpartij....
Om een mooie imprimatura ofte grondkleur te verkrijgen mengt men de gekozen kleur met een beetje terpentijn,ook white spirit is geschikt. Aanbrengen en met een propere doek terug afwrijven.Geeft een mooie gebeitste ondergrond.....
In de kunst worden bepaalde betekenissen gegeven aan kleuren hier volgen er een aantal : Rood = woede Geeloranje = vreugde Paars = trots Geelgroen = verontwaardiging Bruingroen = walging Grijs = schuld Pastelblauw = vertedering
Cirkel : het woord cirkel wijst naar veel verschillende betekenissen in de kunst de zon = oneindigheid de maan = volmaaktheid de aarde = doorgaande beweging een borst = het vrouwelijke een bol = de kosmos een wijzerplaat = de tijd
Men kan ook een begrip uitbeelden door een figuur of een persoon ; vrouwe Justitia ; met weegschaal, zwaard en blinddoek een kans ; soms een wapperende lange haarlok ( als klaar om te grijpen ) kracht; iemand die een zuil ondersteunt of draagt