De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
06-09-2012
Pancake - inzending 1 - Landschap
Hallo Pancake,
Welkom bij de lessen betere compositie!
Je foto laat ons een beeld zien van beide oevers, een waterpartij, bomen, bos in de verte en lucht. De verdeling in het formaat is hier niet ideaal omdat de foto horizontaal quasi in twee delen gesplitst is met de oeverlijn aan de overkant als middelpunt. Daarnaast is de belichting van de hemel zeer licht uitgevallen waardoor er weinig detaillering te zien is, een uitstaand onderwerp is er niet in aanwezig zodat een dergelijke foto veel beter tot zijn recht kan komen in een panorama formaat. In de bijgevoegde uitsnede zie je een betere versie waarbij er minder lucht aanwezig is en eveneens een stuk minder voorgrond, de kleuren zijn wat verstevigd, delen opgelicht en de hemel is doorgedrukt om het geheel meer kracht bij te zetten.
Voor een volgende inzending nog een landschap, hou hierbij rekening met de tips en lees vooral de goede voorbeelden op het blog. Enkel nieuw werk, na datum van vandaag zal besproken worden op het blog.
Het is een mooie foto geworden waarvan de composite een stuk aantrekkelijker geworden is door gebruik te maken van een belichting die meer schaduwen oplevert. Helemaal geslaagd is het ook niet omdat je eigenlijk gebruik had kunnen maken van een minder wijde lichtstraal waardoor het onderwerp nog dramatischer voorgesteld kon worden.
Je hebt getoond dat je de basisprincipes van de compositie onder de knie hebt en bent met glans geslaagd en klaar om verder te gaan naar de volgende reeks lessen, proficiat!
Het is een mooie foto die je hier laat zien, proficiat, goed belicht en mooi in beeld gebracht!
Misschien was het beeld nog aantrekkelijker geweest indien je de schoenen minder centraal had geplaatst en de schaduw had kunnen verlengen door gebruik te maken van strijklicht waardoor het beeld nog sterker kon overkomen.
Zie de plaatsing in de uitsnede, de achtergrond is hier als voorbeeld nagebootst, de extra schaduw aan de voorzijde is er natuurlijk niet bij, door gebruik te maken van strijklicht zal de sfeer van de foto helemaal anders zijn.
Voor een laatste inzending graag diezelfde foto zoals ik het hier beschrijf.
Een geslaagde foto kan men dit niet noemen want zowel de belichting als de positie waarin het centrum van het web zich bevindt binnen het formaat dragen er niet toe bij om het beeld boeiend te maken.
Probeer steeds de regel van drie toe te passen om een onderwerp te schikken in het formaat, Verdeel hiervoor het beeld in negen gelijke delen en plaats de bijzonderste delen van de foto die je in gedachte hebt op een lijn of lijnen of snijpunten van twee lijnen.
Als voorbeeld heb ik het formaat van je foto aangepast met een nieuwe uitsnede. De rode stip is de plaats (ongeveer) van een snijpunt van twee lijnen en de rode streep de diagonale beweging tussen het centrum van het web, de richting van de draden van het weefsel en de felle lichtvlek. Hierdoor is de foto een stuk interessanter geworden maar de kwaliteit van het beeld is door de uitsnede helemaal teniet gegaan.
De les die we daaruit kunnen leren: maak de compositie van een beeld vooraf in je hoofd, plaats dit beeld in de zoeker van de camera op een correcte plaats volgens de regel van derden en druk daarna op de sluiterknop. Op die manier zal het zelden nodig zijn om je beeld zodanig bij te snijden dat de kwaliteit verloren gaat!
Voor een volgende inzending graag een landschap die je nu gaat maken, geen beelden uit je archief.
Voor een eerste inzending is dit een mooi belichte foto die ons veel diversiteit in plantengroei laat zien, een mooi stukje natuur! Het beeld is zeker niet slecht opgebouwd maar verliest aan impact omdat je te veel hebt willen tonen in één foto waardoor het geheel erg druk lijkt en de ogen van de kijker onrustig laten ronddwalen.
Bekijk even de uitsnede met de verdeling in negen gelijke delen volgens de regel van derden. Je merkt dat er nu een duidelijke diagonale lijn ontstaan is die van linksonder naar rechtsboven loopt door het formaat en de ogen van de kijker in die richting sturen. Het beeld is veel rustiger geworden zonder dat het aan schoonheid inboet.
Voor een volgende inzending graag opnieuw een landschap met de toepassing van de regel van derden die je helpt om alles beter te schikken.
Een geslaagde foto qua compositie maar de belichting kon een stuk beter.
De positie van het onderwerp is goed en door de wazige achtergrond komt het onderwerp goed los zodat alle aandacht naar het beeld gaat, of toch niet?
Door een minder accurate belichting, de keuze van een minder gunstig standpunt of het tijdstip van de opname is de achtergrond zeer fel belicht en trekt heel sterk de aandacht, de kijker word steeds afgeleid door die lichtvlekken. (zie bijgevoegde aanpassing)
Graag voor een volgende inzending een stukje moderne architectuur, mag een deel van een gebouw zijn maar let op de opbouw!
Hier werkt de zwarte achtergrond een stuk beter en het onderwerp is beslist beter uitgelicht! De plaatsing in het formaat is goed, knap gedaan.
Als je nauwkeurig kijkt merk je dat de witbalans wellicht niet helemaal klopt want er mengen zich kleuren op plaatsen waar dit niet hoort, hier spreekt men dan van een kleurzweem.
Bekijk even de punt van de pluim of hoe heet men dit voorwerp precies, daar zie ik naast wit ook een schijn van blauw en groen en de veren zijn eerder geel getint, het kan zo zijn maar het lijkt toch wat verdacht.
In de bijgevoegde uitsnede heb ik de waarden van deze kleuren even verlaagd en misschien is dit een weergave die natuurlijker lijkt?
Je hebt de basisprincipes van de compositie onder de knie en mag verder gaan naar de volgende reeks lessen, proficiat!
Een foto van een detail van een kunstwerk en vermoedelijk in een tuin of park gefotografeerd. Het geheel lijkt een beetje vreemd omdat de achtergrond flink afbuigt naar links en het beeld naar rechts. De scherpte op het kunstwerk is ook niet overal bevredigend, F6,3 is niet het ideale diafragma daarvoor tenzij je heel nauwkeurig je focuspunt uitkiest zodat de dieptescherpte voldoende is. De achtergrond is goed wazig gehouden.
Ik merk dat je voortgebouwd hebt op je vorige inzending en je vooral geprobeerd hebt om het standpunt van waaruit je fotografeert beter te kiezen en het oog van het beeld op een sterke lijn te plaatsen, daarin ben je beslist geslaagd. De kleuren vormen een harmonisch geheel en dat is eveneens een pluspunt.
Je keuze om licht in te vullen met de flitser was misschien niet verkeerd maar de uitvoering daarvan is minder overtuigend want nu heb je daardoor overbelichte delen op het gelaat en vooral een vlakke belichting bekomen. Als je zoiets doet, gebruik dan eerder indirect flitslicht via een invulscherm.
De basisprincipes van de compositie heb je intussen wel begrepen en je mag verder gaan naar de volgende reeks lessen, goed gedaan.
Als eerste inzending toon je ons een foto van twee kinderen in een landschap. We zien dat het om een waterpartij gaat met daarachter een gedeelte van een gebouw en op de voorgrond een overblijfsel van een boomstam waarop de kinderen plaats genomen hebben. Een wazige achtergrond maakt het onderwerp hier los van zijn omgeving en dat is goed.
Gezien het de kinderen zijn die op de voorgrond staan en het onderwerp uitmaken dan is het belangrijk dat ze beiden naar de camera kijken en dit is niet geval waardoor de foto minder overtuigend overkomt. Door het bijflitsen is het jongetje goed belicht maar het meisje zit teveel in de schaduw, dat schept een onevenwichtig belicht beeld.
De plaatsing van het onderwerp in het formaat is zeker niet mis maar het kan beter. Onderaan in het formaat zie je een hand op de rand en twee armen die ongeveer aan de polsen afgesneden zijn, dit kan je beter vermijden omdat dit ontsiert, verder zijn de extra kleuren van de broeken geen aanwinst in deze foto.
Een uitsnede waarbij de kinderen nog meer op de voorgrond treden door hen op een sterker punt te plaatsen, alsook het oplichten van het gelaat van het meisje heeft er voor gezorgd dat de compositie een stuk sterker geworden is. Door het weglaten van de eend op het water is er minder afleiding, dit komt het geheel ten goede. Verder zijn er de heldere partijen in het beeld die wat doorgedrukt zijn om de focus beter op het onderwerp te vestigen.
Voor een volgende inzending graag een landschapsfoto, let daarbij op de compositieregels en lees de besprekingen van de voorbeelden op het blog.
Je foto laat ons een ruiker bloemen zien die op een muurtje geplaatst zijn met daarachter een tuin en een woning. Op zich een goede keuze die deels goed gerealiseerd hebt met een gepaste wazige achtergrond.
In dit geval had ik gekozen om de bloemen aan de linkerkant van het beeld te leggen want daar valt niets interessants te zien. De bloemen zou ik ook niet tegen de rand van de foto geplaatst hebben om zodoende een sierlijker beeld te bekomen. Door dit te doen was er een inleiding via de bloemen die de ogen van de kijker kon meenemen door het formaat in een diagonale richting naar het terras van het huis met de rode parasol. De tegenstelling van de gele en rode kleur kon daar een bijzondere toets aan geven en de verbeelding wat prikkelen.
Als je goed kijkt dan zie je rond het dak van het huis een uitgesproken blauwe lijn wat er ook op wijst dat er teveel blauw in de afbeelding aanwezig is, die kan je eenvoudig wegdoen door de schuiver voor de blauwe kleur te verlagen.
In de foto rechts is dit gebeurd en de lucht is ook een beetje donkerder gemaakt evenals de zijgevel van het huis, de kleur van de bloemen is een beetje versterkt door lokaal geel toe te voegen. Zodoende blijft het focus punt in de foto meer op de bloemen gericht en minder op de lichte delen van de omgeving want automatisch trekken de lichtere zones meer aandacht naar zich toe.
Probeer dit nog een keertje voor een volgende inzending en hou rekening met de tips!
Beslist een goede poging maar op een zwarte achtergrond heel moeilijk te realiseren omwille van het onderscheid tussen de zwarte banden van de motorfiets en de achtergrond, de twee zijn moeilijk duidelijk uit mekaar te houden en het wordt een zwarte massa. De belichting kan ook een heel stuk beter want die is nu eerder aan de doffe kant, qua compositie is de plaatsing van de motorfiets goed.
In de rechtse versie is de belichting aangepast om het geheel beter op te lichten, helemaal in orde is dit beslist ook niet.
Probeer nog even een dergelijk onderwerp maar hou rekening met de kleuren van je onderwerp en je achtergrond zodat die bij elkaar horen en let vooral op het losmaken van je onderwerp ten opzichte van die achtergrond.
Tip: speel ook met de dieptescherpte en belichting om het geheel boeiender te maken.
Ja, een stilleven is dit niet, in feite een foto die bij een journalistieke fotoreportage thuis hoort, twee mensen die mime beoefenen. Doordat je hen zo dicht in beeld gebracht hebt en eigenlijk weinig van de omgeving laat zien komt dit al meer in de omgeving van portretfotografie!
Ik vermoed dat je de opgave een beetje verkeerd geïnterpreteerd hebt omdat ik schreef "een foto die iets meer te vertellen heeft". Wel dit slaat evenzeer op een voorwerp en niet enkel op mensen, bijvoorbeeld een onderwerp dat je op zo een manier in beeld brengt dat het de belangstelling van de kijker prikkelt. Hierbij zijn de belichting, de plaatsing van het onderwerp, de achtergrondkeuze, de camera instellingen allen belangrijke factoren om dit tot een goed einde te brengen.
Had je die foto gemaakt met de personages op een redelijke afstand waarbij men ook meer informatie van de omgeving te zien kreeg, dan was dit een ideale foto voor de opgave van een onderwerp in een stadszicht.
De belichting is wel goed geslaagd!
Voor een volgende inzending graag een echt stilleven, bekijk even enkele voorbeelden hiervan op het blog.
Richard5 - inzending 4 - een onderwerp in een landschap
Hallo Richard5,
Bravo met deze inzending, mooi in beeld gebracht met een sfeervolle belichting!
De diagonale inleiding met de reling en de plaatsing van de verrekijker in het formaat is zeer goed in beeld gebracht. Daarachter een licht wazig beeld van het landschap in de verte met een mooi degressief dieptescherpte verloop dat je bekomen hebt door het kiezen van het gepaste diafragma, het onderwerp is vlijmscherp. Dit alles laat zien dat je nadenkt en niet zomaar lukraak op de sluiterknop drukt.
Voor een volgende inzending graag een stilleven dat qua positionering en belichting iets meer te bieden heeft dan het gewone.
De foto die je hier toont is voor wat de horizontale indeling van het formaat betreft goed verdeeld, ongeveer 2/5 voor alles onder de horizon lijn en 3/5 voor de lucht, dit is een goede norm.
Voor wat de verticale verdeling betreft is de verdeling met de huizen op 1/3 correct maar het geheel minder geslaagd omdat de groep huizen samen eerder een slordig onderwerp vormen. Had je nu temidden van de velden één huis staan ter hoogte van het doelteken dat je op de rechtse foto ziet dan had de foto veel meer zeggingskracht gehad.
Het is niet voldoende om er even op uit te trekken om een geslaagde landschapsfoto vast te leggen, het is een beetje zoeken naar een geschikt onderwerp en er is ook geen haast bij.
De belichting is niet ideaal omdat de lucht te weinig doortekening vertoont en wat flauw uit de verf komt, de voorgrond lijkt ook een beetje aan de duistere kant. Probeer met verschillende belichtingswaarden te spelen en zo een beter resultaat te bekomen.
De gecorrigeerde foto rechts laat zien hoe die foto toch nog voor een stuk verbeterd kan worden en daardoor meer uitstraling krijgt.
Deze foto was in elk geval een stuk beter dan de vorige, goed zo!
Voor een volgende inzending zou ik graag nog een landschapsfoto krijgen waarin je laat zien dat je uit de twee vorige besprekingen veel bijgeleerd hebt.
Je foto van een detail van een standbeeld in een park met daarachter een wazige achtergrond is goed qua indeling in het formaat, dit heb je goed gedaan!
Bij een dergelijke opname is het beter om de lens van de camera minstens op ooghoogte of iets lager te houden want nu ligt het accent (sterke punten) op de schaduwvlek in de haren vlak boven het voorhoofd en de neus van het standbeeld. Het zijn de ogen die de show moeten stelen en die zijn niet zo goed geplaatst in het formaat.
Grofweg heb ik van je foto een close-up uitsnede gemaakt om te demonstreren waar de aandacht naartoe moet gaan als je er zou van uitgaan wat ik hiervoor beschreven heb. Het oog van de kijker volgt de mond via de neus en naar het oog waar de aandacht blijft rusten.
Om deze lessen af te sluiten nog een laatste foto van een stilleven die zo dicht mogelijk bij al het geleerde aansluit.
Een heel mooie foto, proficiat! Alles goed op zijn plaats in het formaat al had ik het einde van de weg graag minder centraal gezien, nog iets meer naar rechts was beter geweest.
In de bijgevoegde uitsnede is op de voorgrond een beetje ruimte weggeknipt en het tweede kind weg gekloond. Op die manier vestigen we de aandacht op het meisje met de felrode kledij, zo dwaalt de aandacht van de kijker niet heen en weer tussen de twee figuranten wat de rust in het beeld ten goede komt en een betere foto oplevert.
Voor een volgende inzending graag een onderwerp in een landschap dat nog meer op de voorgrond staat met daarachter een wazige maar nog herkenbare achtergrond.
Je eerste foto heb je goed voor mekaar, het onderwerp "de uil" is goed geplaatst in het formaat, mooi zo!
Er kan nog aan verbeterd worden door de verticaal te zetten en de kleuren aan te passen, ook een beetje extra scherpte laat het geheel beter lijken.
Voor een volgende inzending graag een landschap met in achtname van de klassieke compositieregels, zie goede voorbeelden op het blog, lees aandachtig de commentaren!
Viko - inzending 4 - onderwerp in een landschap of stadszicht
Hallo Viko,
Een foto van een stadszicht met een kunstwerk als onderwerp op de voorgrond, eigenlijk te weinig stadszicht en te veel onderwerp voor deze opdracht!
De foto is wel het bespreken waard als we de opdracht als een stilleven in de stad zouden behandelen maar ook dan is er een gebrek aan evenwicht tussen de verschillende elementen die hier aanwezig zijn.
Wat je wel goed gedaan hebt is er voor gezorgd dat er een wazige achtergrond aanwezig is zodat de nadruk op het kunstwerk ligt. Voor de gevraagde opgave zou de overgang misschien net te fel geweest zijn, speel dus met je diafragma keuze!
Doordat je het kunstwerk zo prominent in beeld gebracht hebt en er zo weinig stadszicht aanwezig is valt de meeste aandacht op het kunstwerk of dan toch weer niet want die aandacht wisselt constant tussen de donkere vlakken van het beeld en de lichte delen van de achtergrond en dit werkt eerder storend. Ook het groen doet er hier geen goed aan, een omzetting naar zwartwit zou bij dit soort onderwerpen ook goed kunnen werken.
Bij een dergelijke foto is het beter om nog dichter in te zoomen op het beeld, het hoofd en lichaam op sterke lijnen en snijpunten te plaatsen, verder storende elementen en lichtvlekken te vermijden die constant de aandacht trekken.
Voor een volgende inzending graag nog een poging om een onderwerp in een landschap of stadszicht te plaatsen.
Timotie - inzending 3 - onderwerp in een landschap
Hallo Timotie,
Een geslaagde foto van een landschap met een windmolen!
Een goede verdeling over het formaat, de molen is goed geplaatst en de verhoudingen tussen landstrook en lucht zijn in orde, de sfeer is ook goed, alles valt prima samen.
Belangrijke opmerking: als je goed kijkt kan je zien dat de foto niet helemaal klopt met het werkelijke perspectief en de molen er wat verwrongen bijstaat, in de uitsnede rechts heb ik een lens correctie uitgevoerd in Lightroom 4.0 waardoor het beeld natuurlijker lijkt. Bij foto's waar je de camera in een bepaalde hoek moet kantelen om alles in beeld te krijgen heb je te maken met dit fenomeen en moet dit gecorrigeerd worden.
Je eerste inzending is een foto van een oogsttafereel waarbij de figuranten erg statisch afgebeeld zijn. Wat onmiddellijk opvalt is de scheiding tussen de boer met paard en kar en de twee handlangers links in beeld, dit zorgt voor een onsamenhangend beeld, heeft vooral de neiging om het beeld in twee delen op te splitsen, zie de rode lijn in het midden van je beeld. Het kan werken als allen dichter bij mekaar zouden staan.
Een dergelijke foto kan goed staan in een familiealbum maar om echt boeiend te worden zou er een actie moeten plaats vinden, bv. mensen aan het werk, dit maakt de opgave natuurlijk een stuk moeilijker.
In de uitsnede rechtsboven zie je hoe het beeld al iets meer te bieden heeft, er ontstaat een interactie tussen de verschillende sterke punten in het beeld, let hierbij op de rode lijnen. Toch vind ik dat we er nog iets meer uit kunnen halen door er een vierkantig formaat (linksonder) van te maken waarbij het geheel de kijker nog meer aanspreekt, evenzo met het beeld van de handlangers.
Voor een volgende inzending graag nog een landschap met of zonder mens of dier waarbij je vooral de nadruk legt op een zinvolle compositie in functie van het totaalbeeld.