NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Foto
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
Foto
Foto
Foto
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 02-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 05-1973
    De scheepslijst
  • Lijst van de gekende Boelschepen. Let op voor updates
    Nieuwsbrief OP SToAPEL
  • Nieuwsbrief nr 1
  • Nieuwsbrief nr 2
  • Nieuwsbrief nr 3
  • Nieuwsbrief nr 4
  • Nieuwsbrief nr 5
  • Nieuwsbrief nr 6
  • Nieuwsbrief nr 7
  • Nieuwsbrief nr 8
  • Nieuwsbrief nr 9
  • Nieuwsbrief nr 10
    Nieuwsbrief OP SToAPEL
  • Nieuwsbrief nr 11
  • Nieuwsbrief nr 12
  • Nieuwsbrief nr 13
  • Nieuwsbrief nr 14
  • Nieuwsbrief nr 15
  • Nieuwsbrief nr 16
  • Nieuwsbrief nr 17
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Werfnummers

    2004 Willy Verhulst
    1076 Etienne Verhulst
    1523 Rudi Scheers
    365 Tony De Kerf
    2143 Jef De Kerf
    1270 Arthur Mettepeningen
    422/6390 Marcel De Cauwer
    2661 Poppe jp
    1743 Arthur Vermeir
    559 Freddy Janssens
    3469 Lijssens Ronald 
    477 Luc Engels
       
       
       

    ©

    Foto's
    Alle foto's worden in de mate van het mogelijke nagezien op copyrights, soms is het echter niet te achterhalen, indien ik dus ongewild een foto op mijn blog heb staan waar u eigenaar van bent en geen  toestemming heeft verleend, zal ik deze op verzoek onmiddellijk verwijderen,  ofwel kunnen we de copyrights regelen en na het schriftelijk akkoord van de originele eigenaar de foto laten  staan.
    Gelieve me dus te verontschuldigen indien dit zou gebeuren met een foto waar geen toestemming voor is doordat de  eigenaar niet te achterhalen was.
    De foto's (overgenomen van het internet) onder bronvermelding
    Bent U het met plaatsing van een foto "niet" eens,
    reageer dan via mijn email.

    Copyright

    Photos
    All photos are as far as possible checked on copyright, it is sometimes impossible to get, so if I inadvertently have a photo on my blog are you own it and not have the authorization, I will immediately remove them upon request or we can arrange the copyrights after the written agreement of the original owners leave the picture.
    So please excuse me if this was done with a picture where no authorization is that the owner was not to find out.
    Are you 'not' agree with the placement of a picture, please reply andromeda@scarlet.be

     

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Boelwerf en informatieve links
  • Boelwerfkraan die geklasseerd is
  • Een stukje geschiedenis van de werf.
  • Een meer emotioneel stuk geschiedenis van de Boelwerf
  • Karel Heirbaut: Een legende die waar is!!
  • Het geloof is weg (Geschreven toen Boel begraven werd)
  • Hoe werd een schip gemaakt?
  • Een paar schepen bij Boel gebouwd!
  • Pijnlijke beelden voor zaatmensen. De dood van Boelwerf
  • Jan Cap
  • Startkabel scheepvaart
    Binnenvaart en Boelwerf
  • Welkom bij de binnenvaart
  • Kanaalblog
  • Picaro, informatief en heel onderhoudende site over binnenvaart
  • Kanalen in Frankrijk
  • Kanalen in Bretagne
    Blog als favoriet !
    Inhoud blog
  • Binnenschepen op de werf
  • Overlijden Van De Perre Eugeen
  • Binnenschepen op de werf
  • Binnenschepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Herdruk
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Lang geleden
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • 1 mei
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • Schepen op de werf
  • ERFGOEDDAG 2014
  • Pocantico en Potomac
  • F910
  • POCANTICO
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Frubel Asia.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • AANDACHT
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • Binnenvaart en kustvaarders.
  • De binnenvaart op Boel, het begin.
  • De binnenvaart op Boel, het begin.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • Mensen op de werf.
  • interieur en exterieur
  • interieur en exterieur
  • interieur en exterieur
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Bouwen van een schip
  • Een van de velen +
  • Bouwen van een schip
  • Industrie
  • Industrie
  • Sportief Boel
  • Industrie
  • Yatzee
  • Yatzee
  • Yatzee
  • Sportief Boel
  • Sportief Boel
  • Sportief Boel
  • Hoog en laag bezoek, feestje en veel volk.
  • Hoog en laag bezoek, feestje en veel volk.
  • Afgewerk of niet.
  • Op het water met Stolttankers.
  • Algemene beelden.
  • Wandelen
  • Wandelen
  • Op stap
  • Ontroester
  • De mens bij Boel
  • Op aanvraag even tussendoor
  • De mens bij Boel
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • Korte impressie Op Stoapel receptie en lokaal.
  • De mens bij Boel
  • Miel Pens
  • De mens bij Boel
  • Rolbruggen en platenpark
  • We reizen verder over de Boelwerf
  • Op Stoapel-nieuwjaarsreceptie
  • Luchtfoto's
  • Luchtfoto's
  • De werf
  • Zwaar goederen magazijn
  • Een keuken zonder werkvolk
  • We blijven in de keuken (Den Esch)
  • Vergaderen
  • We blijven in de keuken (Den Esch)
  • Tijd voor wat mensen nu.
  • Kraanbaan 5
  • Prettige feestdagen
  • Stolt Castle
  • Cockskraan
  • Stolt Crown
  • Zicht op de herstel helling met er voor de latere rvs buizerij
  • Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Nieuw materiaal
  • Het einde en snel weg.
  • Nieuwe serie op het Cockerillblog!
  • Haniel 103
  • Een koopvaardij ontbijt:
  • Frubel Asia en bemanning, met dank aan Rudi!
  • Verhalen uit de eerste hand
  • Veiligheid.
  • ALCEDO
  • ALMA
  • Rheinfahrt 328
  • Mesocco
  • Schwyz
  • Apulia
  • Een mens op de werf.
  • ARBEDO
  • ARENARIA
  • Emca XV
  • Dender
  • BIRSFELDEN
  • Mooi om zien
  • FURKA
  • IBIS
  • IDA
  • Attentie beste vrienden.
  • RIJN SCHELDE serie
  • RIJN SCHELDE 20
  • Rupel
  • Nieuwsbrief 16
  • Baden 343
  • Scheepvaarmuseum op Open Monumentendag
  • Marcant
  • Mesocco
  • Emca XVII
  • Purfina XXIV
  • Bali
  • DEL CASSIA
  • HANIEL KURIER 21
  • Einde vakantie stop
  • HANIEL KURIER 125
  • Manu Verhulst
  • Dorothea
  • Sovilo
  • Limburgia
  • Rhenus 138
  • Lisette
  • Aleca III
  • Santa Virgo
  • Liege
  • Fraternite VI
  • SIJMA
  • Blanche Massart
  • RHEINUNION 8
  • Vakantiemaanden naderen
  • MURETTO
  • Rigi
  • Adrien
  • Marcel
  • Zaat - Picknick
  • Uit prive verzamelingen
  • Mens op de werf
  • Cilinka
  • Proan
  • FRATERNITE III
  • Atlantic II
  • MARIETTE
  • Lucille Gerling
  • De stervende werf deel 7
  • De stervende werf deel 6
  • De stervende werf deel 5
  • De stervende werf deel 4
  • De stervende werf deel 3
  • De stervende werf deel 2
  • De stervende werf deel 1
  • Den Esch
  • Meer mooie beelden van de werf
  • De laatste in deze serie beelden
  • Luchtbeelden
  • De werf.
  • Gelria
    Boelwerf Temse 1829-1994

    Boelwerf is weg, maar veel werknemers niet, nog minder de geschiedenis van deze mensen. De bedoeling is mensen en geschiedenissen te verzamelen op dit blog. Het verzamelen van gegevens verhalen enz, bleek een grote taak, groter dan ik me ooit had voorgesteld, gelukkig is het blog nu het aanspreekpunt op het internet geworden van de erfgoedvereniging "Op Stoapel" waardoor nu een ploeg gemotiveerde mensen die hun krachten hebben gebundeld om het Erfgoed van de Boelwerf zijn plaats te geven die het verdient.
    23-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hand in hand kameraden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de boelmannen was dit het lijflied als er acties waren of acties op til  waren.

    Gezien de huidige tendens van een aankomende recessie denk ik dat het binnenkort opnieuw  een hit zal worden.

    Eigenlijk, zelfs al is de werf verdwenen veel van het gedachtegoed is nog steeds actueel, ieder van  ons zal aan wat er nu gebeurd dingen als een  'deja vu' terug beleven. De tijden zijn dan wel 'modern en snel' het basisconcept blijft toch hetzelfde. Knokken voor wat je hebt of wil behouden, zelfs al wordt je wijsgemaakt dat je eisen niet van deze tijd zijn, dat zijn ze nooit volgens sommigen.

    Maar genoeg daarover ik maakte maar even een afweging. We zongen dat lied uit volle borst  en  waren trots werknemers te zijn, maar we stonden er wel op dat men ons gaf wat ons toekwam.

    Neen ik hang niet de militant uit, maar toen waren de meesten dit van huis uit, je werd dat geleerd dat je op je arbeid trots moest zijn, voor jongeren zal dit misschien oudbollig overkomen, maar het maakte de maatschappij voor werknemers tot wat ze nu is. Al stel ik daar direct de vraag bij of het echt dit is wat we toen wilde in sommige opzichten, want ook de andere zijde zat/zit niet stil.

    Ik hoor nog de klanken tussen het koude ijzer weerkaatsen,  ik hoor nog de stemmen tussen de rode muren van de ateliers, eerst stil fluisterend bijna, daarna steeds verder aanzwellend tot uiteindelijk de kerk in Temse stond te trillen van de kracht van de stemmen op de werf met zijn dwarsliggers.

    Beeld: Cauwenberg met Rene op de voorgrond en de boelarbeiders op de achtergrond.

     

    23-10-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (1)
    05-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Gaston
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kleurijke  figuren, mensen die je na jaren terug nog steeds op je netvlies kunt toveren, ze waren op de werf talrijk, ook in de vroegere kringen, dus voor mijn tijd, zelfs Jos Boel had al van die rare streken, maar die zijn kuren laat ik beter over aan hen die het nog van dichterbij hebben meegemaakt.

    Gaston, een fijn besnorde nette vent, die helemaal niet als een typische zaadbonker te herkennen viel maar toch aan boord alles laste met de "salemo" (Dus lassen met zuurstof en acetyleen).

    Aan boord maakte hij steeds zijn plaatsje in de machienkamer waar hij zich instaleerde in de werkplaats. Een tableautje laste hij daarvoor op het dek, een vuurvaste steen was zijn werkblad. daar was hij heer en meester.

    De buizenleggers die koper of in mindere mate metalen buizen moesten laten lassen gingen dan naar de werkplaats om door Gaston de zaak te laten lassen.

    Wat Gaston zo opvallend maakte was zijn eis dat wat hij moest lassen perfect paste, netjes was voorbehandeld, en wat de koperen stukken betrof er zeker geen vuiltje op het werkvlak te bespeuren viel, dus het moets opgeschuurd zijn en  blinken als goud, was dat niet ok, nou dan kon je gewoon je biezen pakken en het werkstuk in orde brengen om dan opnieuw te gaan aanschuiven in de werkplaats bij Gaston.

    Gaston kon als hij echt ontspannen was ook heerlijk vertellen, over zijn hobby's, of ging hij de filosofische toer op. Een rijk mens zeg maar.

    Heel waarschijnlijk is Gaston er niet meer, want hij was toen ik daar als snotter werkte al een stuk ouder, eigenlijk een echte vaderfiguur.

    Heerlijk om  op terug te kunnen kijken.

    foto: Onder het vlak werken aan de blokken

    05-10-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)
    01-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cassatieberoep in zaak Boelwerf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vervolgverhaal: zie: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/oostvlaanderen/080930_Boelwerf_cassatie

    We houden de afloop in de gaten!!!!!

    01-10-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Scheepvaartnieuws
    >> Reageer (0)
    28-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De weg naar de zaat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de werf waren ook veel mensen tewerkgesteld van de omliggende gemeenten, zoals Bornem, Hamme, Tielrode, Haasdonk en Beveren. Ik zal er nog wel  vergeten zijn. Feit was dat iedereen toch maar op de werf moest geraken, in de jaren 1900 tot zeg maar laat 1960 was dat met fietsen, bromfietsen en auto's, ik behoorde  tot de gelukkige die toen reeds de gezonde manier gebruikte van de fiets, al heb ik me dikwijls afgevraagd wat er daar eigenlijk in de regen sneeuw en wind gezond aan was. Temeer je kwam nat aan op de werf en als je aan boord stond kon het wel eens zijn dat je voor de rest van de dag nat rondliep en verkleumd van de kou het werk moest aanvatten. Leuk en gezond is anders. Maar enfin je kwam de dag wel door.

    In de morgen was het dan op koude en natte dagen de eerste taak om je wat op te warmen en te drogen. Aan boord en op de kraanbanen had je daar dan de cocksvuurtjes voor die met allerhande hout en cokes werden gestookt  en waar je dan met een aantal mensen tegen geplakt stond om toch maar wat te drogen, soms ging er ook wel eens iemand zijn overall in de fik.

    Later werden er kleine schuilhokjes geplaatst waar op gas gestookte stralers instonden, zodat je op een veel comfortabele manier je lijf en leden wat kon opwarmen. Zeker belangrijk als je in de winter buiten op dek fijn werk moest verrichten en je vingers soepel moesten zijn.

    Let op ik spreek hier steeds van 'aan boord' maar ook aan de aanbouw en de ateliers was het dikwijls hetzelfde probleem. Het weer was een belangrijke factor op de werf, iedereen had er op de een of andere manier mee te maken, en iedereen zocht 'op zijn manier' om het wat comfortabel te maken.

    Daarom kan ik nu thuis erg genieten van de warmte als het buiten slecht en koud weer is.  Ik vergeet nooit die kou die ik gehad heb op de werf.

    Op de foto de 1509 in aanbouw.

     

    28-09-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (1)
    17-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn daar niet verwonderd over nietwaar.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vrijspraak voor alle beklaagden in proces-Boelwerf Vlaanderen
    Ja als ex werknemer mag men zich daar niet meer over verwonderen, nog minder als  mens met een rechtvaardigheidsgevoel dat geinspireerd is op waarheid eerlijkheid en fatsoen. Maar laat ik jullie zelf het verdere artikel even lezen.
    Mijn enige commentaar hierop kan erg kort zijn, Kortzichtig en totaal onrechtvaardig.
    Dit is de zoveelste slag in het gezicht van al die werknemers die in soms onmenselijke omstandigheden hun boterham moesten verdienen, en nu jaren later  nog steeds zien en voelen dat er voor  hen geen rechtvaardigheid bestaat.

    17-09-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Scheepvaartnieuws
    >> Reageer (1)
    14-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het tuinpad van mijn vader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Veel werknemers op de werf hadden familie werken op Boel, het was bijna een werf waar stambomen en relaties zo van de grond te scheppen  waren. Zo ook mijn vader heeft een tijdje op de werf gewerkt.

    Niet de gemakkelijkste stiel van opkuiser op de schepen. inderdaad veel van de mensen die een stiel uitvoerden op de werf keken met ontzag op naar die bruin gasten van het roest. Want ze zagen er soms afschikwekkend uit in hun roestgekleurde plunjes. Ze zaten veelal in de dubbele bodems te kuisen en al de stukken ijzer naar boven te halen  met een takeltje dat werktte op lucht (daarvoor was het veelal met een koord en een emmer van verwerktte verf die  men gebruikte).

    Waar ze opdoken kon je binnen de tien minuten elkaar niet meer zien zitten van het stof dat opwaaide in die bodems. Met een draaglamp en een emmertje en maar borstelen met een klein handborsteltje, de grote stukken werden dan door het mangat door iemand naar boven getrokken, om daar in containers te worden geladen.

    Ik heb toen dikwijls in mijn binnenste gedacht van waar ik toch het idee had gehad om mijn vader op de werf binnen te brengen voor die job. Smerig, vuil en gevaarlijk wegens de soms vallende  stukken ijzer, en altijd gebukt en in het duister.

    De mens leeft gelukkig nog met zijn 82 jaar, maar het ijzer heeft zijn tol geeist, het stof  evenzeer.

    Maar bovenal, die mensen waren niet ongelukkig, integendeel er werd nog veel plezier gemaakt, gelachen en verstandig gefopt.

     Andere tijden, klopt, maar zeker niet minder warm onder elkaar. Iedereen kende elkaar met voornaam, en iedereen deed bij de aanvang van het werk de moeite om een goeiedag te zeggen.

    Op de  foto zie je een zijkim met de dubbele bodem, om een idee te geven waar deze mensen dan in moesten, vergeet niet dat dit maar een stuk was, zij moesten erin toen het schip al  op stroom lag om de laatste opkuis te doen voor de mensen van "Mulhan" de boel kwamen pekken. Maar dat is nog voor later, wat alweer een apart verhaal is.

     

     

     

    14-09-2008 om 16:26 geschreven door Sir Andro


    >> Reageer (1)
    08-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief "op stoapel"

    Nieuwsbrief "op stoapel" heeft zijn eerste uitgave.

    Iedereen die wil kan zich hierop abonneren, U stuurt hiervoor een mail naar opstoapel@scarlet.be en u ontvangt van dan af de nieuwsbrief in uw mailbox.


    08-09-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    >> Reageer (0)
    05-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook dit is een Boelthema!!
    Het thema van dit jaar is wereldwijde armoede. Bloggers worden aangemoedigd om op deze dag vanuit eigen perspectief hun licht te laten schijnen op dat complexe onderwerp
    Meer info:
    U kan zich ook inschrijven  om op die dag op je  blog extra aandacht te vragen voor armoede wereldwijd


    Blog Action Day 2008 Poverty from Blog Action Day on Vimeo.

    05-09-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Tips
    >> Reageer (0)
    04-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parket in beroep tegen verjaring miljoenenfraude Boelwerf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik  hoop van ganse harte dat uiteindelijk gerechtigheid zal geschieden:

    Lees verder het artikel http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=9S1UEEIT

    04-09-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Scheepvaartnieuws
    >> Reageer (1)
    31-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Boelwerf, de zaat de rivier
    Het blijft in mijn bloed zitten

    De schelde haar geur
    het geklater van het water
    Het blijft mijn zintuigen beroeren

    De mensen, ouder, bedachtzamer
    De vroege de laten, den dag
    Mijn klok heeft er een geheugen voor

    De heen en terugweg
    geen tom tom doet het beter
    de weg eindeloze herhalingen dacht ik.

    De laatste werkdag
    Het afscheid van zoveel, zo groot
    Het wordt nooit meer 'morgen Freddie'
    Afbreken, Doel en  Boel zonder hart.

    Ieder op zijn eiland van verwerking
    Met ongestelde vragen
    Met onbeantwoorde vragen
    Een einde en de sleutel weggegooid.

    31-08-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (1)
    24-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijk noot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat leer je op, tijdens en na Boelwerf?

    Het is inderdaad soms ook wel eens goed na te gaan waar Boelwerf voor heeft gestaan, al kun je daar uiteraard hele dikke boeken mee vullen, maar of dit de waarheid zou onthullen, als die al  zou bestaan, daar heb ik grote twijfels over.

    Dus voor je verder wil lezen, nee een allessluitend antwoord zal er niet worden gegeven, feit is dat er in het beste geval een stuk van MIJN waarheid komt, maar dat is het dan ook.

    Wat ik heb ervaren heb was inderdaad een gemeenschap op een werf die uitgestrekt was en waar veel verschillende mensen, culturen en rassen onderling werkten. Deze gemeenschap hing naar hedendaagse normen gezien heel goed aan elkaar, en door de syndicalewerking werd veel aandacht geschonken dat kliekjes zelfs positief  werden gebruikt. Iets dat ik mijn verdere leven heb onthouden, spijtig dat de wereld in dat opzicht niet echt verder gegaan is en zich sterk profileert als een  individualistische maatschappij, waar raar genoeg nog nooit zo is geschermd met verantwoordelijkheid om ze niet te hebben maar wel te dragen.

    Op de werf stond indertijd kapitaal tegenover een arbeidersfront, dit zou later niet meer worden gezien of verkregen worden of althans niet meer in deze duidelijke vorm. Beide partijen zijn ook veranderd, en voor mijn idee beiden niet in hun voordeel. Die klassetrijd zoals hij toen werd genoemd lijk nu eerder een woord  te zijn  waar iedereen wat walging bij voelt, een mooier bewijs dat indoctrinatie van eender elke kant op een grote massa steeds succes heeft, al is dat succes nooit blijvend, maar  wel succesvol voor de korte tijd dat het duurt en gebruikt wordt.

    Dus de werf en zijn mensen leerde me dat we uiteindelijk op welke manier  ook,  en liefst op een fatsoenlijke manier weer tesamen  moeten komen, zodat elk geniet van het succes dat iedereen nastreeft. Ik doel  hier zeker niet op China of Japan, waar je eerder naamloze individuen hebt dan mensen met een ziel.

    De vraag  is of de mensheid het voor mekaar zal krijgen, en omdat ik graag met een positieve noot afsluit zal ik schrijven. Ik heb er een goed oog in dat het niet zal lukken Stoer
    Uit respect voor Karel of (Charel) Heirbout. (Zie foto)

    24-08-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)
    16-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de pot op :-)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is me een strontweer geweest, en daaruit vloeit ook het volgende kortverhaal voort.

    Het was op de zaat een luxe om een zaatfiets te hebben, maar je moest die wel aan je sleutelbos hangen of je was hem kwijt (Sommigen zijn er een eigen zaak mee begonnen met fietsen te herstellen)

    Maar het is me ooit een keer overkomen weerom toen ik de toiletten bezocht en ik buitenkwam en mijn fiets nam om terug te rijden naar het schip, er aan mijn stuur een kakkerige substantie hing. Wel juist voor je middagmaal was dat niet echt een aanmoediging om naar de refter te gaan om daar te gaan eten.

    Dus een goede raad van eerst je stuur in de gaten te houden voor je op de fiets ging was geen luxe of grootsprakerigheid maar pure noodzaak.

     

    Foto is van  een montagehal!!

     

     

    16-08-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (2)
    01-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ongerust :-)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geen schrik, ik  heb ook wat verlof genomen.

    Na de zomeruittocht komen er weer artikels op het blog wees gerust.
    Ondertussen ben ik zelf bezig  met werkzaamheden bij de dochter.

    01-08-2008 om 22:06 geschreven door Sir Andro


    >> Reageer (0)
    09-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franse wc's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De pot op.

    Niemand gelooft het nog, maar ik spreek van de jaren '70 van vorige eeuw, wie toen naar de wc moest en aan boord zat, moest maar hopen dat hij goede sluitspieren had, want soms waren de afstanden naar een wc zo ver dat je ofwel op tijd diende te vertrekken ofwel het risico had dat je onderweg je bagage kwijtgeraakte.
    Kwam je dan uiteindelijk daar waar je moest zijn, kon je gehurkt je behoefte doen, men had speciaal van die Franse toiletten (de naam niet waard) om zeker te zijn dat je niet te lang zou blijven zitten.
    Het kuisen van die toiletten was ook de moeite waard, de deur van het wc blok open en hopelijk was er niemand meer binnen in de ruimten, en dan de brandweerslang erop en erin, met het nodige geplons voor de opkuiser. Opdrogen moest de wind dan maar doen.
    Gelukkig heeft dat voor mij niet zo lang geduurd voor men toch overging naar de normale toiletten, ofwel kon je ook nog in die tijd de toiletten gaan opzoeken van de meestergasten, die hun achterste verdiende wel een zitje.

    09-07-2008 om 10:50 geschreven door Sir Andro


    >> Reageer (1)
    02-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kraansmeerder, iets voor waaghalzen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Niet voor waaghalzen, maar voor mensen die weten wat ze doen. 

    Ik weet waar ik het over heb, want je kon je op die hoogte geen gekkigheid permitteren, maar relativeren van de ernst was al even belangrijk. Al moet ik ook zeggen dat er wel bij waren die soms niet echt slim konden worden genoemd als ik hen daar boven hen bezig zag, zal wel aan de jeugdige overmoed gelegen hebben, spijtig genoeg heb ik er twee zware ongevallen gezien, en de schrik gaat er dan toch wel voor een hele tijd inzitten.

    Met grafietvet en een smeerpomp over de schouders deed je zo al de kranen en rolbruggen om de veertien dagen rond. Je kende zo goed als iedere kraanman, en kon dan bij die mens al eens een praatje slagen en ook genieten van de prachtige vergezichten, bij heldere weer kon je de bollen van het atomium zien schitteren.

    Het was toen dat ik voor het beroep van kraanman veel respect ben gaan krijgen, soms secties aangepikt met drie kanen tegelijkertijd op hun plaats krijgen is helemaal niet zo vanzelfsprekend, en vereist veel coördinatie en vakkennis van al wie daar dan mee bezig is.

    De gevaarlijkste kranen waren de blauwe werfkranen die gewoonlijk op een ponton naast het schip op het water lagen, je moest dan echt op de fles van de kraan (buitenkant en de zo gezegde arm van de kraan die horizontaal uitsteekt)kruipen, en dan op sommige plaatsen nog met een hand je pomp bedienen en met de andere hand je goed vasthouden, want als er dan een binnenschip voorbij vaarde ging gans dat gevaarte lelijk schommelen.

    Slecht weer kende men niet, ijzel mist regen maakte niet uit, naar boven en smeren. Dan al die trappen die je op een dag deed, het hoeft niet gezegd te worden dat ik de eerste weken 's avonds doodmoe neerplofte in de zetel van al dat geklauter. Gaan sporten, daar had ik geen behoefte aan.

    Op de foto zie je achteraan de cocks kraan (ja met c o c k) op het hoogste punt rond de 60 meter boven de grond. Maar de grootste kranen stonden aan het droogdok.


    02-07-2008 om 23:56 geschreven door Sir Andro


    >> Reageer (2)
    30-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fraude op Boelwerf verjaard, reders straffeloos!!!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van zulke dingen wisten we op de werf reeds toen we buiten op straat stonden te staken, en wat krijg je dan uiteindelijk, inderdaad straffeloos en klassejustitie.


    Vier reders van de failliete Boelwerf in Temse worden niet bestraft. De reders sjoemelden begin jaren '90 met Vlaamse scheepskredieten. Hun miljoenenfraude met overheidsgeld is volgens de rechtbank verjaard. Daardoor blijven de beklaagden straffeloos.


    Alhoewel we dit niet echt als een verrassing zien, blijft het toch aan de ribben kleven, want door die gasten zijn er ex boelwerknemers die op hun tandvlees zitten en iedere dag moeten zien hoe ze rondkomen. Crisis wordt steeds op dezelfde afgewenteld, en we zijn pas aan het begin, dat belooft wat.

    Ik noem het gewoon corruptie.

    30-06-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Scheepvaartnieuws
    >> Reageer (1)
    29-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel (deel drie)

    Hier dan het laatste deel.

    29-06-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel (deel twee)

    Hier dan het tweede gedeelte

    29-06-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karel

    De mens in deze fragmenten ken ik niet, was ruim voor mijn tijd, maar toch hoort het als een document beschouwd te worden, en ik wil jullie de drie delen niet onthouden.

    29-06-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blanche
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de werf met haar vele ongevallen was een goede hulppost geen overbodige luxe, nu toen ik de werf als mijn werk mocht beschouwen leek me de hulppost nogal een amateuristische boeltje maar het was vergeleken met andere bedrijven in die tijd best nog goed.

    Stof in je ogen of splinters op andere plaatsen was een veel voorkomend probleem (om het even wat minder ernstig te maken)

    Heb het ook een paar maal mogen ondervinden van dat stof, gewoonlijk kon je dat nog zelf oplossen, maar soms moest je wel naar 'Blanche' (vraag me af of ze zo echt noemde)

    Je vertelde dat dan even aan je makkers om je afwezigheid toch even te verklaren, en dan kreeg je van de meeste nog even de raad van 'moet ik thuis niet bellen in geval van, dat Blanche je oog eruit haalt" of, "als den dokter der bij moet komen moet je dan een gewone begrafenis hebben of een met bloemen"
    Uiteindelijk was je zo bang om naar Blanche te gaan met haar vergrootglas, waarin je dan moest kijken om dan 'haar' grote ogen starend naar jou te zien kijken, dat je eerst de toiletten moest paseren dit om niet bij Blanche in een slecht daglicht (lucht) te vallen.

    Uiteindelijk verliep het allemaal nog vlekkeloos, al zal Blanche af en toe wel veel ergere dingen hebben meegemaakt.

    29-06-2008 om 00:00 geschreven door Sir Andro


    Categorie:Verhalen
    >> Reageer (0)

    e- Mail

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto



    Blog als favoriet !

    Foto

    BSA nieuwsbrieven
  • Nieuwsbrief nr 1

    Foto

    Foto

    Erelijst medewerkers

    Frans Verhoeven
    Arne Pyson
    Tony Dekerf
    Freddy Fonteyne +
    Johhny Neij
    Van Remoortere Raf
    Luc Engels +
    Dirk Lauwers
    Louis van Raemdonck
    Ruddy Sommereyns
    Werner Lyssens
    Arthur Mettepenningen


    Foto

    Eregalerij winnaars raadsels
    Update 18-11-2010

    Tony:       43     
    Raf: 33
    Walter 20
    Jean Marie 20
    Arthur 08
    Etienne 01
    Rudy 10
    Luc 02
    Jan 01
    Frans 04

     


    Foto

    Foto

    Categorieën
  • Boelgeschiedenis (106)
  • Bouwnummers (20)
  • Foto's van schepen (226)
  • Jubilarissen (11)
  • Mededelingen (50)
  • Nieuws van onze erfgoedvereniging "Op Stoapel" (31)
  • Oude boelprenten (11)
  • Projecten en stands van "Op Stoapel" (21)
  • Scheepsartikels buiten het blog (2)
  • Scheepvaartnieuws (23)
  • Sociale geschiedenis (10)
  • Technische gegevens (159)
  • Tips (40)
  • Verhalen (38)
  • Verhalen Frubels (12)
  • Vraag en aanbod (6)
  • Wedstrijd (79)

  • Foto

    Bijnamen

    René Dullaert De vetmaai
    Meestergast Kardinaal
    Roger Vermeulen Den kleinen dodden 
    Cyriel De Westelinck De Slik
    Vermeulen Zwarte september
    Stellingmaker (Holle beek) Spelnagel
    De Kerf  De Pekker
    Meestergast De Pie
    Stoker De Pan
    Tuur Van Buynder De Lange
    Rik Van Der Weken Rik De Kikker
    Roger De Waele Den Besten 
    Karel De Maere De Badmuts
       
       

    Foto

    Werfdialect
    Graag suggesties

    Bikhamer
    Om de slak van las te verwijderen
    souvreinen afschuinen
    speten korte las zetten
    Den blok voormontage 
    Stapel aanbouw tot 1976 
    De dok aanbouw vanaf 1976
    Stroom afbouw 
    Palang Kettingblok
    Spelnagel Kepernagel
    Barring  Beitel/kapbeitel 
    Kerreke Winkelhaak/hoekstaalprofiel
    Kallefateren  Breeuwen opvullen van spleten met kemp en pek bij houten schepen
    Materen Dichthameren met stompe beitel van naden bij stalen aaneengeklonken platen 
    Baget Laselectroden 
    Opwringen  Geponste gaten doorlopen met een conische boor van aan elkaar te klinken platen
    Pens Grote koevoet
    Picé  Puntslag om platen af te tekenen. 
    Rondel  Ronsel 
    Smetdraad  Draad met krijt inwrijven om platen af te tekenen.
    Ponsen  Gaten maken in stalen platen om te klinken. 

    Bros Hulpmiddel om gaten van flenzen overeen te brengen, om alzo de flenzen te monteren.   
       
       
       
       

    Foto

    Foto

    Boelwerf en informatieve links
  • Sfeerbeelden Temse
  • Blog van Etienne, met verhalen en foto's van Boel'
  • vzw Tolerant.
  • Stichting Castor
  • Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen
  • Het verhaal van de leegroof van Boel (een stukje maar)
  • Mooie en uitgebreide scheepssite.
  • Stats van dit blog
  • Site over Dover ferry foto's

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Laatste commentaren
  • Commandant Fourcault (patrick w)
        op raadsel 63
  • Schwyz? (Arnoud ten haaft)
        op Schwyz
  • Bijna weekend (van vooren Myriam)
        op Schepen op de werf
  • Bijna weekend (van vooren Myriam)
        op Schepen op de werf
  • Off. Werkt. (Herman)
        op Frubel Asia.
  • Interessant blog. (Loek)
        op F910
  • dhr (De Grave Julien)
        op Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Vergane glorie (Pieters JM)
        op Yatzee
  • mhr (Johnny Neij)
        op Vraag tot hulp even in het daglicht plaatsen!!
  • boelwerf temse (ost tony)
        op Afbraak van MR henri spildooren het witte schip vooraan is de POMON
  • Gastenboek
  • Lydie
  • prachtige website
  • Prachtige website !
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • op rust werfnummer 1589 beroep op boelwerf bewaking

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Er is moderatie voorzien op het Gastenboek, dus onbetamelijke berichten gaan er uit.


    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    obc2006
    blog.seniorennet.be/obc2006
    Startpagina !

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden. Het maximum staat nu op 150 kb, dus voor foto's op het blog voldoende.


    Foto

    Categorieën
  • Boelgeschiedenis (106)
  • Bouwnummers (20)
  • Foto's van schepen (226)
  • Jubilarissen (11)
  • Mededelingen (50)
  • Nieuws van onze erfgoedvereniging "Op Stoapel" (31)
  • Oude boelprenten (11)
  • Projecten en stands van "Op Stoapel" (21)
  • Scheepsartikels buiten het blog (2)
  • Scheepvaartnieuws (23)
  • Sociale geschiedenis (10)
  • Technische gegevens (159)
  • Tips (40)
  • Verhalen (38)
  • Verhalen Frubels (12)
  • Vraag en aanbod (6)
  • Wedstrijd (79)

  • Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!