Graffiti de voorhoede xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ik was onlangs in de hoofdstad en wandelde langs De Louizalaan, de laan van Koning Leopold II. Ik constateerde hoe multicultureel een stad kan zijn. Ik zag mooie graffiti en kunstige gebouwen, gebouwd door architecten uit Vlaanderen en de Wallonië: Paul Hankar was van Mons en Victor Horta uit Gent. Ik zag La Belle Epoque en de Avant Garde, en dacht: Ik zou heel graag een Voorhoede van een Mooi Tijdperk voor ons land willen declameren.
Nieuwe kunst
In Brussel tussen de Generaal de Gaulle- en de Gulden Sporenlaan
zag ik bloemen, gebladerte en sierlijke afbeeldingen van dieren.
Deze mooie natuurbeelden hangen daar, in stukadoorwerk boven
bow windows, aan fraaie gevels van merkwaardige gebouwen;
Die verder met natuurstenen, en kunstig smeetwerk in een
zweepslagvorm, in geometrische harmonie zijn opgebouwd.
Ik begreep dat kustgevoelige mensen, zoals Victor Horta en Paul Hankar
aan ambacht, kunst en architectuur ruimte hebben gegeven:
De menselijke geest hoort niet te functioneren als een machine
achter een machine! is de gedachte die hier achter zit:
Hij moet kunnen denken, creëren, in zijn territorium z n eigen
verblijf bouwen. Sgraffiti maar ook - graffiti in de stad duiden dat.
Bussel laat ons als intellectuele mensen over onze culturen samen
denken, en stop het tellen van Vlaamse- en Waalse centen!
Karel De Pelsemaeker


|