Inhoud blog
  • Nieuwe halfintegrale bij Laika
  • Duitsland
  • Verkeersongevallen
  • Op reis
  • De nieuwe Diamant van Fendt
  • Een voledig nieuwe sport bij Knaus
  • Malibu unieke prestaties met zijn 4x4
  • Bij duisternis lichte kleren dragen.
  • Winterbanden voor de winter
  • In de sneeuw
  • Opgepast met winterbanden
  • Achteruit kijken is noodzakelijk
  • Brommobielers opgepast
  • Inschrijvingen kampeerauto's
  • Open deurdag Bij Nismann-Bischoff
  • Het loont om eens naar de top te rijden
  • Nieuwe Carthago's voor 2025
  • Een stevige brug
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    18-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Aero up 530 ER

    Dethleffs Aero up 530 ER

    De fabrikant uit Isny heeft de Aero reeks met 3 types uitgebreid. Wij bekeken de Aero up 530 ER met boven de zitgroep een tweepersoons hefbed. De slaapkamer met enkele bedden vooraan kan men afsluiten.  Samen met de omgebouwde zitgroep achterin en het hefbed heeft zes volwaardige slaapplaatsen. Komt daarbij nog een grote keuken en veel bergruimte kunnen we met zijn 6 m binnen lengte en 2,3 m breedte van een ruime caravan spreken.

    De nieuwelingen zijn nauwelijks van hun reeds bekende broers te onderscheiden zelfs al is hij langs buiten iets hoger. Die verhoging is nodig om het hefbed te  instaleren en nog genoeg stahoogte over te hebben onder het hefbed. Het eenvoudig maar modern uitgevoerd interieur is in drie uitvoeringen te bekomen. In standaard uitvoering kost de Aero up 530 ER net geen 30.000 euro wat redelijk is voor zulk een grote caravan. Wil men hem uitrusten met de aangeboden pakketten kan de prijs met een kleine 9000 euro oplopen.

     Het type dat wij bekeken was uitgerust met enkele pakketten waaronder gladde buitenplaat en alu velgen wat een chique   uitzicht geeft. Daarbij nog een 60 cm brede buitendeur met venster en enkele fijne decor stukken op de flanken kom je zeker niet ongemerkt op een camping. Het dak heeft een hagelbestendige buitenplaats. Achter- en voorfront zijn om ze een sierlijke vorm te kunnen geven uit kunststof vervaardigd. De dissel koffer is goed bereikbaar om de 27 kg gasflessen te herbergen. Het deksel heeft een busklep systeem, sluit goed af laat geen water binnen net zoals de andere kofferdeksel in de zijwanden. De rangeergrepen zijn in een kleine verzinking van het front goed geplaatst. Grote ramen rondom zorgen voor voldoende ventilatie

    Lichtgrijs is de dominerende kleur van het interieur. Bovenkastdeuren zijn vlak staan wat schuin en hebben geen handgrepen wat tegenwoordig in is, stevige metalen scharnieren waarborgen een lang leven. Druksloten houden de deuren dicht. Comfortabele kussens zowel voor de rug als voor de zittingen hebben dezelfde kleur als de kastdeuren. Onder het hefbed boven de zitgroep zijn 4 spots, zij moeten min of meer het dakluik vervangen tijdens donkere dagen. Met de groten in de hoogte regelbare tafel heeft men voldoende plaats voor de tassen en borden voor het gezin. Onder het bed hangen de wat kleinere bovenkasten. In de zitbanken heeft men meer dan voldoende bergruimte. Via de brede doorgang met rechts de keuken en links de badkamer, koelkast en kleerkast komen we in de slaapkamer. Twee enkele bedden van zo maar eventjes 2,05 m lang en 0,88 m breed zijn voor de huidige grote bewoners een luxe. Op de zeven zone matrassen gedragen door een lattenbodem is het zalig slapen. Wel een beetje oppassen met de grote koffers onder de bedden. Geen te zware kampeerzaken inleggen want dat beïnvloed sterk de druk op de dissel en kogel. Rondom zijn schuine bovenkasten met redelijk grote inhoud. De wand aan het hoofdeinde heeft men vlak gehouden met twee in textiel uitgevoerde hangzakken tegen de wand en twee verschuifbare zwanenhals lampen.

    Keuken

    Vlak naast de buitendeur staat de knappe en modern getekende keuken met lichtgrijs gekleurde voorfronten, omgeven door houten kaders. Drie brede laden, de smalle flessenkast plus de twee deuren  bovenkast zijn ruim voldoende voor het keukengerief van een gezin. In het witte 1,33 m brede aanrecht zijn drie kookvuren en spoelbak geïnstalleerd.  Allen met zwart glazen platen af te dekken, achteraan is een acrylwand wat de keuken een chique effect geeft. Een venster en dakluik voeren keuken  geurtjes en dampen snel af. Aan de overkant houdt een 142 l Thetford koelkast de drankjes en voeding fris.

    Sanitair

    Hoewel het sanitair knap afgewerkt is had men die 4 open vakken toch beter een deurtje gegeven. Misschien heeft het iets met de prijs te maken het is tenslotte een instapmodel. Over de volle breedte onder het venster is een legplank met onderaan een kast en aan de rechterkant een waskommetje in witte kunststof. De draaibare wc staat gebruiksvriendelijk opgesteld. Lange benen geen probleem, armen hebben echter wat minder bewegingsvrijheid. Om te douchen kan men beter naar de douche inrichting van de camping gaan. Naast de badkamer is de koelkast geïnstalleerd gevolgd door een brede kleerkast.

    Al zijn er geen lange stroken onrechtstreeks licht en hier en daar nog wat LED fantasietjes op de juiste plaatsen is voldoende licht voorzien. Stopcontacten zijn geplaatst waar nodig is, USB contacten zijn aanwezig. Verder geen overdreven luxe de Aero up is een instap model maar op het eerste zich is er toch weinig van te merken.

    %%%FOTO7%%%

     Samen gevat

    De nieuwe Detleffs Aero up 530 ER mag zowel van buiten als van binnen gezien worden. Hij geeft helemaal niet de indruk van een instapmodel te zijn. Het interieur is modern en keurig afgewerkt. Vlakke deuren aan de schuine bovenkasten geven een ruimtelijk gevoel. Hij is geschikt voor een paar dat van veel bewegingsruimte houdt, hebben ze echter 4 kinderen voor hen is ook plaats genoeg en volwaardige zit – en slaapplaatsen. Kan men zich het veroorloven laat een paar pakketten door de fabrikant installeren. Het kost iets meer maar ze bieden meer comfort en luxe.

    Meer info www.dethleffs.de

     

    Technische gegevens.

    L X B X H  7,73 x 2,3 x 2,61 m

    Lengte interieur 6,0 m

    Leeg gewicht 1480 kg (standaard uitvoering)

    MTM 1800 kg

    Bedden enkele  2 – 2,05 x 0,88 m

           Hefbed 2,0 x 1,44 m

           Ongebouwde zitgroep 2,13 x 1,55 m

    Standaard prijs, ongeveer 29.000 euro.

    18-07-2023 om 19:25 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op den top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    17-07-2023 om 22:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw bij de matrassen

    "Liegende diagnostiek" exclusief alleen op de CSA

    Exclusieve actie "liggende diagnostiek" op de Caravan Salon 2023

    Wetenschappelijk onderbouwd, computergestuurd diagnostisch systeem

    Matrasproductie met de hoogste kwaliteit en de grootste variabiliteit

    Op het Caravan Salon 2023 in Düsseldorf en alleen daar bieden de matrasfabrikant er een aan exclusieve actie getiteld "liegende diagnostiek". Op de diagnosemat kunnen bezoekers hun lichaam objectief laten meten. Het systeem analyseert nauwkeurig de ideale matras op basis van lichaamsvorm en slaaphouding.

    Het systeem bestaat uit een eenvoudig proces in drie stappen dat leidt tot de selectie van de op maat gemaakte matras. Met het draadloze Compare-systeem kan de klant gerust zijn en vergelijk direct de ondersteuning van meerdere matrassen. Er wordt een "live drukkaart" weergegeven tot op de millimeter nauwkeurig welke drukpunten worden gegeven voor de betreffende matras en persoon om ter vergelijking het juiste model te vinden met de ideale drukomstandigheden.

    Drukpunten worden nauwkeurig en lichaamszone per lichaamszone weergegeven, om uiteindelijk te kunnen ontspannen om een ​​kwaliteitsmatras te krijgen dat past bij uw lichaam en uw behoeften slaaphouding is optimaal aangepast. De computergestuurde wetenschappelijke geïnformeerde real-time inzichten van het systeem en onbevooroordeelde aanbevelingen van geteste matrassen en geeft de klant de zekerheid dat de juiste matras ook neutraal wordt beoordeeld te hebben gevonden.

    Met deze campagne bewijzen de matrasfabrikanten opnieuw hun uitstekende positie in de branche

    de stoffering en vooral de fabricage van matrassen. Alle aangeboden matrassen zijn consequent op maat gemaakt en ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van de kampeerder.

    Bij het juiste matras speelt ook het juiste kussen een grote rol. Terwijl dat in hoogte verstelbare 3-in-1 kussens van de stoffeerders zijn voorbestemd. Ook over dit onderwerp de laat de meetlat direct de effecten van de verschillende hoogte-instellingen zien.

    Meer info www.diepolstermacher.com.

    17-07-2023 om 22:16 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bomen langs een rivier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-07-2023 om 19:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Webasto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     In Düsseldorf zijn voor het eerst twee nieuwe op het dak gemonteerde airconditioners van Webasto met variabele compressoren te zien. Daarnaast zal de thermische expert een efficiënte totaaloplossing voor e-campers laten zien, evenals een retrofit-oplossing op brandstof om het bereik van elektrisch aangedreven kampeerauto's uit te breiden.

    %%%FOTO1%%%

    De twee op het dak gemonteerde airconditioners Cool Top Trail 28V en Cool Top Trail 36V breiden het productassortiment uit tot in totaal zeven systemen voor verschillende voertuiggroottes en bestemmingen. De compacte units koelen met een vermogen van 2,8 of 3,6 kilowatt (kW) en kunnen ook voor extra verwarming zorgen. Ze worden gebruikt bij buitentemperaturen tussen -5 en +50 graden Celsius. Uitgerust met een nieuwe compressor met variabel toerental, genereren de airconditioningsystemen geen piekstromen tijdens de opstartfase.

    Tijdens bedrijf past het stroomverbruik zich automatisch aan de vereiste verwarmings- of koelcapaciteit aan. Een Eco1- en een Eco2-functie kunnen het stroomverbruik verlagen tot respectievelijk ongeveer 70 en 40 procent van de nominale waarde. Zodra de doeltemperatuur in het voertuig is bereikt, kan deze lange tijd constant worden gehouden met weinig energie en lage geluidsniveaus - wat vooral 's nachts voordelig is. Als het voertuig niet is aangesloten op walstroom, beschermt het lagere verbruik de alternatieve stroombron bestaande uit batterij en omvormer.

    De Cool Top Trail 28 V en 36V verbruiken respectievelijk tot 5,0 en 6,4 ampère bij nominaal gebruik. Met 21,5 en 22,3 centimeter zijn ze erg plat. Dankzij het gebruik van UV-gestabiliseerd polypropyleen wegen de systemen slechts 34,9 en 41,9 kilogram en zijn ze extreem robuust. Naast ontvochtigings-, timer-, slaap- en ecofuncties is er een turbomodus die het interieur bijzonder snel koelt. De twee nieuwe airconditioningsystemen zijn vanaf september verkrijgbaar voor respectievelijk 2.891 en 3.367 euro (adviesprijs).

    De nabije toekomst: thermisch beheer in e-campers

    Voor elektrisch aangedreven campers heroverweegt Webasto airconditioning. Met een geïntegreerde totaaloplossing voldoet de thermische specialist aan de vraag naar een centraal besturingssysteem voor alle verwarmings- en koelunits in het voertuig. Of het nu gaat om autorijden, wonen of slapen - het holistische systeem genereert warmte of koude efficiënt en naar behoefte. Het thermische systeem zorgt er ook voor dat de tractiebatterij naar behoefte wordt verwarmd of gekoeld, zodat deze binnen het bereik van zijn "feel-good temperatuur" (ongeveer 15 tot 35 graden Celsius) blijft. Hierdoor kan het zijn beste prestaties leveren voor een groot bereik.

    Het concept combineert meerdere apparaten in één systeem, waardoor de benodigde ruimte wordt verminderd. Het bespaart gewicht en vermindert onderhoud en kosten. Voor verwarming haalt een warmtepomp thermische energie uit de omgeving, die naar behoefte door het intelligente managementsysteem in het voertuig wordt verdeeld. Voor een snelle verwarming fungeert de Webasto hoogspanningsverwarming als booster. Het zet gelijkstroom om in warmte en is geïntegreerd in het koelvloeistofsysteem. De varianten HVH 50, 70 en 100 leveren elk tot 5, 7 of 10 kW verwarmingsvermogen en werken met spanningen tot 870 volt. Optioneel kunnen vloerverwarming en radiatoren de warmte via het waterverwarmingssysteem naar de gewenste locatie brengen. De waterstroom of warmteverdeling wordt automatisch aangepast.

    Het sp80 hydro-airconditioningsysteem, dat slechts acht centimeter hoog is, stroomt warme of koude lucht uit het plafond door geïnstalleerde luchtkanalen in het voertuig zoals vereist. In vergelijking met eerdere op het dak gemonteerde airconditioners is de buitenunit niet langer nodig. Het gewicht wordt verminderd, het dak kan gesloten blijven en het systeem kan flexibel worden geplaatst.

    Het koudwaterpad van de warmtepomp voorziet de koelkast van de nodige koude. Er is geen conventionele koelkast nodig. Voor douches en handwaswater zorgt een boiler voor warm water of water gekoeld door het thermisch beheersysteem.

    Het intelligente Cronus-integratieplatform van Webasto stuurt het systeem centraal en individueel aan, afhankelijk van de vooraf ingestelde gewenste temperaturen. Cronus vertegenwoordigt ook de CAN-interface voor het voertuig en is beschikbaar voor 12-volt- en 24-voltsystemen. Alle functies van het systeem kunnen centraal worden geconfigureerd en bediend via een display of de ThermoConnect-app, inclusief de gewenste gevoelstemperatuur en de sterkte en verdeling van de luchtstromen.

    Webasto Range Plus: Standkachel zorgt voor warmte in e-campers

    Bij koude buitentemperaturen verkort het verwarmen van het interieur van elektrische voertuigen het bereik van een batterijlading met maximaal 35 procent. Bovendien ontsnappen warmte, bijvoorbeeld door frequente deuropeningen en grote raamoppervlakken, waardoor het voertuig snel kan afkoelen. Met het achteraf in te bouwen Range Plus-systeem biedt Webasto een oplossing die de belasting van het elektrisch aangedreven verwarmingssysteem in het elektrische voertuig aanzienlijk verlicht.

    De brandstofaangedreven Air Top 2000 STC-luchtverwarmer verwarmt het interieur van het voertuig, zodat de aandrijfaccu op zijn volledige capaciteit beschikbaar is voor het maximale bereik van de e-camper. Een tank, die ook achteraf kan worden gemonteerd, bevat acht liter brandstof, wat voldoende is voor een opwarmtijd van ongeveer 50 uur bij volle belasting. Range Plus is geschikt voor 12-volt en 24-volt systemen en werkt op diesel of, indien beschikbaar, gehydrogeneerde plantaardige olie (HVO). Afhankelijk van uw vereisten zijn de veelzijdige ThermoConnect-app of het MultiControl-besturingselement dat in het voertuig moet worden geïnstalleerd, beschikbaar voor besturing.

    Meer info www.webasto-group.com.

    14-07-2023 om 19:42 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inde sneeuw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    14-07-2023 om 19:35 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concorde kampeerauto's 2024

    Concorde kampeerauto's 2024

    Concorde Reisemobile, een van de toonaangevende Europese fabrikanten van luxe campers, presenteert de highlights van zijn modelgeneratie 2024.

    Ashbach in juli 2023

    In het nieuwe modeljaar 2024 start Concorde Reisemobile GmbH met 6 aantrekkelijke series en in totaal 39 exclusieve modellen. Credo, Carver, Charisma, Cruiser, Liner en Centurion, sommige op ander chassis, zijn de namen van de zes series waarmee Concorde Reisemobile GmbH het nieuwe modeljaar 2023/24 ingaat. Deze series verbergen 39 verschillende aantrekkelijke varianten. Naast de bekende modellen die met diverse updates en verbeteringen op de markt komen, is de "Cruiser Daily Diamond Series" een bijzonder hoogtepunt.

    De "Cruiser Daily Diamond Series" is ontstaan ​​op basis van de "Liner Diamond Series" uit het modeljaar 2021. Beide series bieden de hoogste mate van exclusiviteit in design, technologie en uitrusting. Als terugkerend kenmerk van de nieuwe serie combineert hij de modelbelettering met gestileerde diamanten en de koperkleurige speer, evenals een zeer uitgebreide standaarduitrusting tegen een aantrekkelijke prijs. Het elegante exterieurdesign van de bestuurderscabine is uitgevoerd in metallic lak "Leipzig Grau" met bijpassende bumpers.

    De chassisuitrusting voldoet aan de hoogste eisen: van de bi-LED-koplampen, de aluminium velgen, de luchtveren op de achteras en een comfort- en veiligheidspakket tot de 3-liter motor met 152 KW (207 pk), de 8-traps automatische transmissie, maar ook een hefondersteuningssysteem en nog veel meer, blijft bijna geen wens onvervuld.

    Deze luxe uitrusting zet zich voort in het voertuig: het meubilair is gebaseerd op de "Jatoba Brilliant"-versie. Daarnaast is er de speciale bekleding "Diamond Series Vanilla" met geveerde bestuurdersstoelen in speciaal leer.

    De technische uitrusting voldoet aan de hoogste eisen: het omvat het elektrische prestatiepakket met lithiumbatterijen 2 x 200 Ah, een laadstroompakket, het navigatieapparaat met achteruitrijcamera, elektronische aftapkranen voor grijs en zwart water en nog veel meer. Bijzonder comfort biedt de multimedia-uitrusting met het dubbele satellietsysteem met full HD led-smart-tv's in de woon- en slaapkamer en het akoestische pakket met radio en geluidsinstallatie in de woonkamer.

    Interessante veranderingen zijn van invloed op de Credo-serie. De vorige indelingen 791 L, 840 L, 841 L en 841 M worden uit het assortiment gehaald. Nieuw hiervoor is de plattegrond Credo 840 LI. Dit model (8,50 meter lang) combineert een nieuw interieur van de serie Credo met de ruime badkamer van de vorige 840 L. Algemeen nieuw in deze serie zijn de douchebakken van de 1-zits badkamers met een groter oppervlak.

    Andere vernieuwingen in de Credo zijn dat de toiletdeur een deurkruk heeft in plaats van het elektronische slot. De slaapkamer in de Credo 741 HI heeft een langer bed. Hierdoor kan optioneel een hoge garagedeur aan de bestuurderszijde worden aangeboden.

    Bij bestelling van een tv-toestel voor de slaapkamer wordt deze aan de buitenmuur gemonteerd en biedt extra opbergruimte dankzij het wandmeubel dat over de achterwand loopt.

    Een uiterst exclusief hoogtepunt van de nieuwe producten in 2024 is de Centurion 1200 GSI. Als beproefd drie-assig jacht, ook wel landjacht voor de fijnproever genoemd, zal het vlaggenschip Concorde voor het eerst als integraal jacht worden gepresenteerd. Met het nieuwe model blijft de Centurion-serie groeien in het hogere segment. Dit nieuwe model wordt beschouwd als de maat van alle luxe campers, en niet alleen bij Concorde.

    Tot nu toe zijn alle 12-metermodellen van de Centurion-topserie slechts halfintegraal, elk uitgerust met een originele Actros GigaSpace-bestuurderscabine. Vanaf modeljaar 2024 komt er nu ook een geïntegreerde variant. Dankzij het nieuwe ontwerp heeft de Centurion 1200 GSI ook een grotere garage voor auto's tot 3,85 meter lengte (mini) en een optioneel comfortabel uitschuifbaar platform.

    Op chassisgebied keert de Centurion terug naar zijn oorspronkelijke roots en zal opnieuw exclusief worden aangeboden op de Mercedes-Benz Actros van de Düsseldorf Caravan Salon.

    Concorde zal het nieuwe concept voor het eerst aan het publiek presenteren op de Düsseldorf Caravan Salon van 25.08. tot 03.09.2023 in Hal 5 Stand 5C07.

    13-07-2023 om 19:08 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan de wadden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    13-07-2023 om 19:02 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel pedelecs verkocht in juni

    Explosieve leasingmarkt bezorgt nieuwe speed pedelecs een boost in juni

    Provinciale ranking steeds meer bepaald door aanwezigheid leasingmaatschappijen.

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “2023 is een atypisch jaar met een omgekeerd golfpatroon: het jaar begon sterk maar kreeg te kampen met een stevige terugval en in juni veerde de markt dan plots weer recht. Juni haalde niet het niveau van 2022 (-9,7%) maar de gecumuleerde nieuwmarkt ligt nog wel nipt (+2,4%) hoger dan tijdens het eerste semester van topjaar 2022: zo zijn er dit jaar al 8.414 nieuwe speed pedelecs ingeschreven, dat zijn er quasi 200 meer dan vorig jaar. De particuliere verkoop valt stevig terug, ten voordele van leasing (+53,2%): dit is duidelijk de groeimarkt van de toekomst, o.a. door de steeds ruimere invoering van cafetariaplannen. Op provinciaal niveau blijft Oost-Vlaanderen gezwind op kop, gevolgd door Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Opvallend: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden veel minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+4%) en in Wallonië is Waals-Brabant een positieve uitzondering op de regel met een groei van +30%. In Wallonië is dit jaar overigens geen enkele leasing speed pedelec ingeschreven omdat de leasingmaatschappijen in Vlaanderen en Brussel zitten. 

    Ook op de tweedehandsmarkt zien we een uitgesproken golfbeweging met een junimaand die hoge toppen scheert: +17,3% waardoor er in de eerste zes maanden nu al 495 occasies meer (+18,3%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +206,4% meer dan twee jaar geleden. Het eerste semester van dit jaar tekent al voor bijna 3.200 eenheden, het blijven verbluffende groeicijfers.”

     

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

    Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen evenals die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

    In juni werden in totaal 2.217 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor het eerste semester loopt dat al op tot 11.613. 

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - juni 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-32,3%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 6 maanden gezakt tot slechts 33,8%. Bedrijven zien hun aandeel stabiliseren maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+53,2%) waardoor zij nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.

    Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud,  verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.

    Geografische verschillen 

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de zes eerste maanden met -10% gedaald tot 1.760 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (2.273 ex., +20%) en Vlaams- Brabant (1.958 ex., +12%). Limburg groeit mooi (1.476 ex., +14%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (592 ex., -35%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brusselse leasingmaatschappij).

    Toch zien we enkele mooie groeicijfers aan Waalse/Brusselse kant met een lichte stijging in Brussel (177 ex., +4%) en in Waals-Brabant een krachtige +30% tot 74 stuks. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op meer dan 60.000 eenheden.  Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel: 2 jaar geleden werden er in de maand juni 249 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 677 stuks. Bijna een verdrievoudiging op 2 jaar tijd, maar ook een mooie +17,3% ten opzichte van 2022. Gecumuleerd over de eerste zes maanden bedraagt de stijging +18,3% tegenover vorig jaar en +206,4% tegenover 2021.

    Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - juni 2023

    11-07-2023 om 19:51 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle passen open
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    11-07-2023 om 19:46 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschrijvingen personenwagens

    Het schisma van de Belgische automarkt in cijfers (analyse eerste semester 2023)

    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat samen: “De inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse personenwagens gedurende de eerste zes maanden van 2023 brengen een aantal markante feiten naar boven over de Belgische markt. We kunnen op verschillende vlakken spreken van een echt schisma: enerzijds tussen b2b-b2c en anderzijds tussen de regio’s onderling.

    Zo wordt 65% van de nieuwe wagens in België ingeschreven op naam van bedrijven/leasing/btw-plichtigen (b2b) en slechts 35% door particulieren (b2c). We merken voor wat b2b-inschrijvingen betreft een gigantisch verschil tussen Brussel (86,4%) en Vlaanderen (73,0%) enerzijds en Wallonië (amper 27,9%) anderzijds. De oorzaken: minder leasingmaatschappijen evenals minder wagens die op naam van bedrijven worden aangekocht in Wallonië.

    De occasiemarkt daarentegen is voor 89% in handen van consumenten (b2c) en ook daar zien we een uitschieter in Wallonië waar 94,1% van de tweedehandswagens wordt ingeschreven door particulieren. Daar waar Wallonië slechts 22% van de nieuwe wagens in België voor zijn rekening neemt, haalt het wel een hoog aandeel bij de occasies (37%). Bij Brussel en Vlaanderen zien we de omgekeerde beweging: hun aandeel in de nieuwe inschrijvingen ligt veel hoger dan bij de occasies. 

    Qua motorisaties een al even opvallende vaststelling: bij de nieuwe wagens zien we een sterke vertegenwoordiging van elektrische wagens en hybrides – hoewel Wallonië zwak scoort voor EV (7% tegenover 21,4% in Brussel en 18,2% in Vlaanderen). Nieuwe benzines blijven het nog goed doen in de drie regio’s, en zeker in Wallonië. Maar wat een verschil met de tweedehandsmarkt! Daar is amper een spoor van EV en hybride te zien terwijl de benzinemotor heer en meester is. Met één belangrijke uitzondering: de diesel scoort in Wallonië even hoog als de benzine (beide ongeveer 47%) terwijl de diesel is teruggevallen naar ongeveer 30% in de twee andere regio’s. 

    Deze cijfers met enorme onderlinge verschillen maken duidelijk dat de Belgische markt zich maar moeilijk door de huidige transitie spartelt: de kloof tussen de particulieren en de bedrijven wordt alsmaar groter, en ook de verschillen tussen de regio’s maakt dat we als het ware in andere autorealiteiten leven.”

    Cijfers en grafieken

    a) 65% van de nieuwe wagens wordt ingeschreven door b2b, 89% van de occasies door b2c

    b) In Wallonië worden proportioneel veel minder nieuwe en veel meer occasiewagens ingeschreven

    c) De Waalse realiteit: amper 27,9% van de nieuwe wagens wordt er ingeschreven door b2b, 94,1% van de occasies door b2c

     

    d) EV + hybride staan sterk op de nieuwmarkt en staan nergens op de tweedehandsmarkt. Benzine (Fuel) verkoopt nieuw nog altijd goed en domineert de occasiemarkt. Maar opgelet: de diesel staat in Wallonië even sterk als de benzine!

     

     Opmerking:  HYBRIDE => zowel plug-in hybride als gewone hybride en mild hybrid.

    Meer info TRAXIO
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    10-07-2023 om 20:18 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan de brug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    10-07-2023 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de top
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    03-07-2023 om 22:00 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    TOURER CUV en TOURER CUVISION - Het beste van twee werelden

    Eerst was er een idee, toen was het een studie, nu viert de tweede modelvariant, de productieversie van de TOURER CUV 500 LT op basis van de VW Bulli T6.1, zijn première. Hiermee herdefinieert KNAUS de klasse van de CUV (Caravaning Utility Vehicle) opnieuw volledig en combineert het beste van twee werelden. Met het variabele dak kan de TOURER CUVvele voordelen: "inrijden" tijdens het rijden, wendbaar en compact als een voertuig uit de stadsklasse. Hierdoor is het nieuwe model prettig laag en biedt het minder weerstand tegen de wind. Dit verlaagt het verbruik en ontziet het milieu. Deze oplossing maakt het ook mogelijk om in sommige ondergrondse parkeergarages te rijden. Aan de andere kant, wanneer u aankomt op uw vakantiebestemming, onthult de TOURER CUV met een druk op de knop de volledige stahoogte van 2,17 m dankzij de unieke en flexibele hefdakconstructie, die elektrisch wordt bediend met een druk op de knop op een afstandsbediening en biedt ongeveer 70 cm meer hoogte. Nieuw in het portfolio is de moderne plattegrond 500 LT. Het voordeel: de indeling van de ruimte is vooruitstrevend en praktisch.

    Met een totale lengte van nog geen 5,9 meter biedt de TOURER CUV 500 LT tot vier slaapplaatsen als het optionele schuifbed voorin wordt besteld. De TOURER CUV is geschikt voor de stad, manoeuvreren door smalle straatjes en het zoeken naar een parkeerplaats zijn leuk. De TOURER CUV – met een standaard toegestaan ​​totaalgewicht van 3200 kg (optioneel 3500 kg) ideaal voor rijbewijshouders van categorie B – staat voor flexibiliteitmet volledige kampeergeschiktheid. Met vier zitplaatsen tijdens het rijden, maar liefst vier slaapplaatsen en voldoende opbergruimte is het ook een perfecte gezinsauto. Comfortabel is ook de face-to-face zitgroep voorin, om te bouwen tot een volwaardig tweepersoonsbed. Toch mag een volwaardige keuken met tweepits kooktoestel, spoelbak en 90 liter compressorkoelkast en een comfortabele draaibare badkamer niet ontbreken. En ook de opbergruimte achterin is opmerkelijk. Dankzij de FoldXPand-constructieRuime garage achteraan met een draagvermogen van 150 kg en handig en gemakkelijk te laden en te lossen via een grote deur aan de linkerkant van 1,48 x 0,43 m. Ook de gaskast is eenvoudig te vullen met de fles van vijf kilo. Hij voedt alleen het tweepits kooktoestel, want de verwarming wordt verzorgd door de Combi 4 dieselkachel, die ruimtebesparend onder de vloer in het achterste gedeelte is ingebouwd.

    De basis van de TOURER CUV is de VW 6.1, met 110 pk in de instapmotor en een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak. Krachtigere motoren en een zeventraps transmissie met dubbele koppeling zijn echter ook optioneel verkrijgbaar. En vanaf het begin is de Tourer CUV ook verkrijgbaar als zeer aantrekkelijk speciaal model KNAUS TOURER CUVISIONin Ascotgrijs met standaard 150 pk aandrijving en zeventraps transmissie met dubbele koppeling, uitgebreide standaarduitrusting zoals 17-inch banden op lichtmetalen velgen, led-koplampen, airconditioning in de bestuurderscabine, stoelverwarming voorin en een Navigatie-entertainmentsysteem "Discover Media" met inductieve oplaadhouder voor smartphones. De CUVISION tourer heeft ook een achteruitrijcamera. Drie royaal gedimensioneerde dakkappen laten lucht en licht in het voertuig. Ook de zijluifel is bij de CUVISION inbegrepen. Ook altijd aanwezig: het zogenaamde "Bridge Light" tussen de KNAUS CATEYE evolution achterlichten – een doorlopende lichtband – maakt het voertuig nog beter zichtbaar en geeft de nieuwe CUV's een hoge herkenningswaarde. Ook op het gebied van veiligheidssystemen loopt de TOURER CUVISION ver vooruit. Noodremassistent, adaptieve cruisecontrol (ACC), slaperigheidsdetectie en multi-collision brake zijn state-of-the-art voorzieningen. En het start/stop-systeem met remenergieterugwinning ontziet ook het milieu. In vergelijking met het seriemodel met de juiste uitrusting levert de TOURER CUVISION aanzienlijke besparingen op.

    Info: Knaus-Tabbeert.de

    03-07-2023 om 21:58 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dat is vakantie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    01-07-2023 om 20:34 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E-steps gevaarlijk

     

     

     

    Meest voorkomende ongevalsprofielen met e-steps in kaart gebracht
    Exact 1 jaar geleden werden de regels strenger

    Het aantal ongevallen met e-steps is de laatste jaren explosief gestegen. Om meer te weten te komen over de exacte oorzaken analyseerde Vias institute in detail ongevallenpv’s. Het vaakst voorkomende scenario is een aanrijding met een wagen op een kruispunt, waarbij de ene weggebruiker de andere niet opmerkt. Er gebeuren ook veel ongevallen zonder tegenpartij, waarin onder andere alcoholgebruik mee de oorzaak is. Exact 1 jaar geleden veranderden enkele regels voor e-steps. Vias grijpt de gelegenheid aan om de wijzigingen nog eens in herinnering te brengen.

    Elektrische step: aantal ongevallen verviervoudigd
    Het gebruik van de elektrische step is de laatste jaren fors toegenomen. Zo is er tussen 2020 en 2022 een verdriedubbeling van het aantal afgelegde kilometers (van 0,47 miljoen kilometer naar 1,49 miljoen gereden) met een deelstep of eigen step. Het aantal letselongevallen met een e-step is op diezelfde periode echter verviervoudigd: van 409 in 2020 naar 1748 in 2022. Zowel in 2021 als in 2022 waren er 4 doden bij de gebruikers van een elektrische steps.
    Om meer te weten te komen over de oorzaken van ongevallen, bestudeerde Vias in detail een selectie van in totaal 100 pv’s van ongevallen met gewonden die in Brussel gebeurden in 2020. Dit zijn de belangrijke bevindingen:
     
    Ongevallen op een kruispunt
    De ongevallen op een kruispunt (29%) komen proportioneel het vaakst voor. De meest voorkomende scenario’s daarin zijn e-steps die geraakt worden door een auto die naar rechts of links draait terwijl de step rechtdoor rijdt (12%). In dit soort ongevallen merkt de automobilist vaak de e-step niet op.
    Daarnaast zijn er ongeveer evenveel ongevallen (14%) op een kruispunt waarbij een e-step en een auto elkaar kruisen en een van beide partijen geen voorrang verleent. Dit soort ongevallen gebeurt vaak in het donker. De voorrangsregels werden in sommige gevallen niet goed nageleefd, maar er waren ook enkele ongevallen te wijten aan het gebruik van drank en/of drugs bij de gebruiker van de e-step.
     
    Enkelzijdige ongevallen
    Enkelzijdige ongevallen komen in ongeveer een kwart van de gevallen voor (23%). Deze ongevallen zonder tegenpartij kunnen liggen aan externe oorzaken (10%) die terug vaak te maken met de kleine wielen van de e-step, waardoor die geblokkeerd kan raken in bv rioolputjes of een gat in het wegdek.
     
    Daarnaast speelt ook het gedrag van de e-stepgebruiker een grote rol (13%). De meeste ongevallen gebeuren in dat geval in een context van uitgaan en feesten. Zo wordt er regelmatig onder invloed van alcohol en drugs gereden, waardoor bestuurders de controle verliezen. Er zijn ook enkele ongevallen gebeurd waarbij een passagier vervoerd wordt. Dat was op het moment van het ongeval nog niet verboden. Meer dan bij de andere ongevalstypes gebeuren die enkelzijdige ongevallen met een deelstep in plaats van met hun eigen step.
     
    Ongevallen aan een oversteekplaats
    Ook op een zebrapad worden e-stepgebruikers aangereden (11%). Het gaat dan over e-step gebruikers die vanaf het voetpad aan vermoedelijk te hoge snelheid de straat oversteken waardoor automobilisten verrast worden. De e-stepgebruikers die in dit soort ongevallen betrokken zijn, zijn jonger in vergelijking met de gemiddelde leeftijd in de andere ongevallen. Tot voor juli 2022 mochten e-steps trouwens nog stapvoets op het trottoir rijden, maar enkel op voorwaarde dat ze dat stapvoets (max 6 km/u) deden.  
     
    Botsing tussen kwetsbare weggebruikers onderling
    Uit de analyse bleek dat ook tussen e-step gebruikers en voetgangers en fietsers er aanrijdingen zijn (9%). In bijna alle gevallen bleek de gebruiker van de e-step wettelijk aansprakelijk voor het ongeval. Een aantal ongevallen gebeurden op het voetpad. Hoge snelheid en controleverlies door een uitwijkmanoeuvre komen vaak voor in dit soort ongevallen.
     
    Openslaande deuren en geparkeerde wagens
    Net zoals fietsers slachtoffer worden van bestuurders die hun portier openzwaaien, komt dit ongevalsscenario terug in enkele ongevallen met elektrische steps (4%). In een aantal ongevallen gebeurde het ongeval op het moment dat een wagen een parkeerplaats probeerde te verlaten of op te rijden (6%).
     
    Helm is belangrijk
    Uit internationaal onderzoek blijkt ook dat een derde van de e-stepgebruikers een hoofdletsel oploopt, terwijl slechts 4% van de gebruikers op het moment van het ongeval een helm draagt. Een eerste Belgische studie in UMC Sint-Pieter noteert 40% hoofdletsels bij patiënten die met hun step in een ongeval betrokken waren.

    Regels exact 1 jaar geleden gewijzigd
    Vorig jaar wijzigden op 1 juli enkele regels voor gebruikers van elektrische steps:

    • Verbod om passagiers te vervoeren op een elektrische step.

    In 5% van de geselecteerde ongevallen reed er een passagier mee op de e-step. Door die aanwezigheid van een passagier is er een impact op het evenwicht van de e-step en de concentratie van de bestuurder.

    • Verbod om op het trottoir te rijden

    Er waren in de bestudeerde ongevallen een aantal aanrijdingen tussen e-steps en voetgangers op het trottoir. Daarnaast waren de ongevallen waarbij een e-step aan te hoge snelheid een oversteekplaats oprijdt vrij talrijk. Door e-steps van het trottoir te weren zouden in theorie 14 van de 100 ongevallen voorkomen geweest zijn.

    • Minimumleeftijd van 16 jaar

    In totaal stelden we in 6% van de ongevallen vast dat de bestuurder jonger dan 16 jaar was.

    • E-step verplicht uitrusten met reflectoren en reflecterende stroken

    30 van de 100 ongevallen gebeurden in het donker, waarvan er 9 enkelzijdig waren. In verschillende ongevallen verklaarde de weggebruikers  ‘dat ze de step niet gezien hebben’. Reflectoren zijn wellicht heel nuttig, hoewel een verplicht fluovest dat zeker ook zou kunnen zijn.

    Conclusie en aanbevelingen
    Naast het informeren over de regelgeving is het nodig om de bestuurders van e-steps te sensibiliseren over bepaalde gevaren die ze lopen door hun rijgedrag. Het gaat dan onder andere over de gevaren van rijden onder invloed of rijden op het trottoir. Ook zou gemotoriseerd verkeer bewust gemaakt moeten van welke gevolgen plots afdraaien of onvoorzichtig het portier opendoen kan hebben op gebruikers van een elektrische step.
    Daarnaast is het belangrijk dat de politie ook controleert op het naleven van de regels en inspanningen doet om ook e-stepgebruikers aan een alcoholtest te onderwerpen. Controles op de naleven van de maximumsnelheid kunnen voorkomen dat steps aan te hoge snelheden rondrijden.
     
    Aangezien de helm weinig wordt gedragen en hoofdletsels toch frequent voorkomen zou de helm voor e-stepgebruikers verplichten het aantal ernstige hoofdletsels kunnen beperken.
    Op Europees vlak moet er werk gemaakt worden van extra minimumnormen op technisch vlak, zoals voor de wielmaat. Grotere wielen zorgen voor meer stabiliteit en minder evenwichtsproblemen.
     
    Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit: “Onze mobiliteit verandert, onder andere met de komst van e-steps. Die nieuwe mobiliteit moet in goede banen geleid worden. Daarom hebben we de regels voor e-steps vorig jaar verduidelijkt. Zo wordt het gebruik van e-steps veiliger, zowel voor wie stept als voor de andere weggebruikers. We moeten hierover ook verder over blijven sensibiliseren, zoals Vias nu doet. Samen met de verschillende beleidsniveaus werken we dan ook aan “All For Zero”, met een interfederaal actieplan om het aantal verkeersdoden drastisch te laten dalen. Alle weggebruikers, en zeker de meest actieve en de meest kwetsbare weggebruikers, moeten zich veilig voelen op de weg. We houden de ontwikkelingen rond de veiligheid van e-stepgebruikers dan ook nauwlettend in de gaten. Indien nodig zullen we zeker niet aarzelen om nog bijkomende wijzigingen aan te brengen in de regelgeving, om zo de verkeersveiligheid te verhogen.”

    Vias institute
    Haachtsesteenweg 1405
    1130 Brussel +32 2 244 15 11
    info@vias.be · www.vias.be

    01-07-2023 om 20:23 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schitterende interieurs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    30-06-2023 om 20:17 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe Cruzer bij Sprite

    Sprite komt met geheel nieuwe Cruzer serie.

     

    Kamperen is momenteel zeer populair en wanneer je dan ook nog caravans aanbiedt met een uitgebreide standaarduitrusting en een mooi design, is het niet moeilijk te geloven dat Sprite de afgelopen jaren goede zaken heeft gedaan.

    Nu de oververhitte economie weer teruggaat naar normalere waarden komt het zeer goed uit dat er groot nieuws op stapel staat.

    Sprite vernieuwt voor komend jaar namelijk de gehele Cruzer serie.

    De serie krijgt een nieuw front in combinatie met een strakke buitendecoratie.

    Ook worden de meeste Cruzers 2,28 meter breed voor een meer ruimtelijk effect binnenin. De “wide bodies” blijven 2,44 meter breed.

    Het gehele interieur is gemoderniseerd inclusief een nieuwe stoffering met een combinatie van gordijnen en gestoffeerde panelen. De oude combi cassettes en vitrage worden vervangen door de veel luxere Horrex rollo’s. Het meubilair heeft tevens een nieuwe kleurstelling, een combinatie van hout, antraciet en wit. De keukens zijn aangepast en voorzien van een brede besteklade. Ook zien we nieuwe kranen, een prachtige keuken achterwand en overal nieuwe tafel- en werkbladen. De badruimtes zijn aangepast met moderne meubels en strakke wastafels.

    De ruime standaarduitrusting heeft een wijziging ondergaan in het vervangen van het Swift Command systeem (een app om een aantal apparaten te bedienen), en door het plaatsen van de 133 liter Dometic Slimline koelkast in iedere Sprite Cruzer.

    Deze nieuwe koelkast heeft ervoor gezorgd dat alle indelingen moesten worden aangepast en daarbij heeft Sprite goed gekeken naar nog meer mogelijke verbeteringen. Dit komt tot uiting in de afmetingen van de bedden, die bij de meeste indelingen zijn verlengd en verbreed.

    Twee indelingen hebben zelfs bedden van 150 cm breed.

    De Cruzer serie komt in 6 indelingen van twee- tot vier persoons, met enkele en tweepersoonsbedden. Alle indelingen hebben een ruime badkamer met aparte doucheruimte.

    De standaarduitrusting blijft verder ongewijzigd op een zeer hoog niveau.

    Mondial SE

    Naast de Cruzer serie biedt Sprite ook de Mondial serie aan. Deze serie biedt een uitgekiende standaarduitrusting in combinatie met een strakke vormgeving en prijsstelling

    Komend seizoen krijgt de serie nieuwe gordijnen en wordt de serie uitgebreid met de bekende eindkeuken indeling uit de Alpine Sport.

    Deze populaire indeling is nog even compact en licht in gewicht, maar nu met een front met 3 ramen en een ruimere standaarduitrusting.

    De nieuwe caravans staan vanaf eind juli in de showroom.

    De prijzen van de Sprite caravans beginnen bij € 28.395, - voor de Mondial SE en de Cruzer SR is er vanaf € 36.595, -.

    De prijzen voor deze ruim uitgeruste caravans zijn All-in, dus inclusief 21% BTW, kentekenbewijs, verwijderingsbijdrage, transport naar de dealer en kosten rijklaar maken.

    Sprite biedt tot 10 jaar garantie op vochtinwerking.

    Sprite caravans worden geïmporteerd door Caravan Trading Europe B.V.

    info: www.spritecaravans.com

    30-06-2023 om 20:14 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een stadhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    29-06-2023 om 20:55 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuwe fabriekshal bij Morelo

    NIEUWE FABRIEK 2 IN SCHLÜSSELFELD
    MORELO BREIDT PRODUCTIE UIT OM AAN DE TOENEMENDE VRAAG TE VOLDOEN


    Het startsein is gegeven voor een compleet nieuwe MORELO-fabriekshal op het bedrijfsterrein in Schlüsselfeld bij Bamberg – een nieuwe mijlpaal in het morelo-succesverhaal.

    In de afgelopen 12 jaar heeft MORELO zich gepositioneerd als een topaanbieder in het segment van de luxe campermarkt en leidt nu het premiumsegment. Door de voortdurende groei heeft het Opper-Frankische bedrijf nu echter bijna zijn capaciteitslimieten bereikt. Daarom luidt het bedrijf vol vertrouwen een nieuwe fase in de geschiedenis van het bedrijf in en bouwt het een extra fabriekshal, die een volwaardige en state-of-the-art productielijn zal omvatten.

    Van fabrikant tot Europees marktleider.
    Met de uitbreiding van de fabriek zetten we de volgende grote stap in de toekomst", zegt Robert Crispens, managing director van MORELO Reisemobile GmbH. "De nieuwe fabriek 2, evenals de aanzienlijke uitbreiding van fabriek 1 en de tentoonstellingsruimte voor onze voertuigen - dit alles is de basis om op eigen kracht verder te kunnen groeien en tegelijkertijd nog beter aan de eersteklas wensen van onze klanten te voldoen, om individueler en sneller te kunnen implementeren."


    Voorgenomen capaciteitsuitbreiding op middellange termijn
    De nieuwe fabriek 2 in het noorden van het MOELO-terrein, dat in het zicht van de snelweg A3 ligt, omvat een ultramoderne productielijn, een tweede paneelproductiefaciliteit, evenals ontwerp en ontwikkeling inclusief prototypebouw, een magazijn, een kantine en een tweede werknemersparkeerplaats voor ca. 100 auto's.

    De bouw van nieuwe fabriek 2 en de reeds voltooide productie-uitbreiding van fabriek 1 zullen de productiecapaciteit van MORELO op middellange termijn aanzienlijk verhogen. Tegelijkertijd zal ook het aantal medewerkers bij MORELO sterk toenemen, van de huidige 450 naar ongeveer 550 medewerkers.


    Regio profiteert van "verborgen kampioenen" zoals MORELO
    Tijdens de baanbrekende ceremonie sprak Reinhard Löhner, tevens managing director van MORELO, niet alleen van een "echte verdere mijlpaal voor MORELO, maar ook van een sterke impuls voor de hele regio". Terwijl het tot een paar jaar geleden "normaal" was dat werknemers elke dag van Schlüsselfeld naar Bamberg, Würzburg of zelfs Erlangen en Neurenberg gingen, maken "verborgen kampioenen" zoals MORELO nu ook de tegenovergestelde route "een reële optie voor steeds meer mensen".

    MORELO Reisemobile GmbH is de toonaangevende fabrikant van luxe campers in Europa, gevestigd in Schlüsselfeld, Franken, en onderdeel van Knaus Tabbert AG.


    CONTACT:
    MORELO Reisemobile GmbH
    Robert Crispens
    info@morelo.eu
    www.morelo.de
    Helmut-Reimannstraße 2
    96132 Schlüsselfeld
    Tel: 09552/929600

    29-06-2023 om 20:54 geschreven door Flup

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/11-24/11 2024
  • 04/11-10/11 2024
  • 28/10-03/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 30/09-06/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 16/09-22/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 19/08-25/08 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!