Kota Inten in de haven van Rotterdam Met de trein vanuit Volkel gingen we naar de Loyd haven in Rotterdam. Ik werd ingescheept op de Kota Inten. Bij het embarkeren ( inschepen ) was het druk, zowel de militairen als de uitzwaaiers ( ook wel afduwers genoemd ) waren zenuwachtig en verdrietig. We wisten immers niet wanneer we weer terug zouden komen
Binnen in de Kota Inten
Mijn vader stond achter het hek toen ik met de trein de haven binnen kwam. Eènmaal aan boord werd er geroepen, SPIES je vader! Mijn vader dacht ik wat is dit!!!!!! Op het dek aangekomen keek ik over de reeling en wie zag ik ja hoor mijn vader. Hij zat in een klein bootje dat naast de Kota Inten lag, en kwam me uitzwaaien. Er waren mannen die in bezit van een boot voor geld met familie van de militaire langs de boten gingen.
De reis:
Via de Noordzee tussen Engeland ( langs de krijtrotsen prachtig! ) en Nederland door om via het NAUW VAN CALAIS het kanaal te bereiken. Krijtrotsen
Langs de Franse kust verder zuidwaards, om de golf van Biskaje te bereiken. Dan in oostelijke richting de STRAAT VAN GIBRALTAR door de middellandse zee is bereik! Passeren ALGIERS varen langs SICILIË en vervolgens op grote afstand langs MALTA. Dan varen we naar het in het noorden van EGYPTE gelegen PORT SAID. Voor ons het eerst punt van ontspanning. Haven van Port Said In de havenplaats is het druk,handelaren komen met bootjes naar de boot om hun koopwaar aan te bieden ( sigaretten enz. ). Inmiddels is ook de post vanuit Nederland in Port Said aangekomen en kan aan boord worden gehaald. Ook de post die ik onderweg heb geschreven kan hier worden verzonden. Kaart aan mijn ouders
Vanuit PORT SAID gaan we het SUESKANAAL in komen dan in de GOLF VAN SUES waarna we de RODE ZEE bereiken. Het Sueskanaal
Varen dan verder in zuidelijke richting naar ADEN ( Arabië ) dan de INDISCHE OCEAAN op. Onder INDË en CEYLON door ten noordoosten van SUMATRA langs SINGAPORE nadert eindelijk na 4 weken de JAVA ZEE om vervolgens aan te leggen in BATAVIA. Haven van Batavia