Met 44 personen vertrokken we aan brug 4 in Beerse.Aan brug 1 in Turnhout wachtte Hermam Van Eyndhoven de gids ons op .We kregen uitleg over de bunkerlinie , de spoorwegbrug en het aanleggen van spoorlijnen in de Kempen. Aan brug 2 vertelde Corneel over de Anco Torens ,aanleg Jachthaven,paaiplaats vissen en modernisering bediening bruggen.Alle bruggen zullen in de toekomst centraal bediend worden. Brug 4 in Beerse draait al proef.Aan Brug 3 vertelde Herman over de bunkers aldaar .1 bunker is aangekocht door Stad Turnhout en zal ingericht worden zoals oorspronkelijk.Aan beton Van Gorp begon het te regenen .Corneel vertelde ons dat vanaf hier tot brug 4 er 4 steenbakkerijen waren .Naast het kanaal komt het stadsbos .en er wordt een transferium voorzien. Uitgebreide informatie vind U in jaarboek 2005 van de Vlierbes oa pag 14 Beerse had toen 18 los en laadplaatsen.Er was een private brug van Algemeen Bouwbedrijf dat 4 steenschepen had. Over de toekomst van de kanaalzone vind u uitleg in het structuurplan van Beerse.Op 7 januari 2002 besliste de gemeenteraad de bunkers niet te laten afbreken.De Bunker vereniging streeft naar een bescherming van gans de bunkerlinie.Aan brug 4 begon het te stortregenen.Herman gaf uitleg over de bunker en sommige bezochten de bunker.Een deel reed naar huis de 25 anderen reden verder in de regen en werden beloond .Zonder uitleg reden we verdernaar San Severia.Daar het salon overvol was en muziek en het buiten bleef regenen was het niet mogelijk verdere uitleg te geven...over het bruggenhoofd Rijkevorsel in wereldoorlog 2. Herman Van Eyndhoven als vrijwilliger van het Vlaams Vestingbouwkundig Centrum Simon Stevin was een boeiende en gids en samen met Georges Melis de beschermer van de bunkers in onze regio.Als toemaatje ook De Vlierbes is actief Jos Helsen heeft een artikel gereed over de toponomie in Beerse met situatieschets van de bunkers.Mil Snels was vroeger actief in het opzoeken van die bunkers de foto op de blog van DFB actueel is ook van hem.
|