willy's blog
Foto

Foto

mijn moeder  ( Julia )  in de jaren 20.( geboren 8 juni 1897 overleden 31 mei 1982 ) en dan in de jaren 70 !


Foto

Ik ben Willy Donni, en gebruik soms ook wel de schuilnamen cowboy en willyd
Ik woon in Antwerpen  
born -15/03/1936  Landen .

Foto

Foto

Ann Christy op de begijnenzolder . ( 27.03.1970 )

( in het gulden boek schreef zij     -aan Willy en Nelly  -veel geluk in de zaak alsook met ons nieuwe orkest in de maak )

Foto

Achter de toog ( Begijnenzolder )  De uitbating duurde van 16 november 1967 tot 17 december 1976      


Foto

Eric en Willy luisteren naar de speech van Sjarel
Patine 6 november 2011    nieuwe Guild Starfire 

Foto

Foto

historisch concert jazzzolder Mechelen  11.12.11

Willy Donni Eric Melaerts

Foto

als Diogenes in de ' groene waterman'

uit zijn boekje "Zo is het" filosofische vraagstukken" haal ik het volgende : Jezus hangt bloedend, zwetend en lijdend aan het kruis . De kruisiging met nagels is één van de ergste en meest verschrikkelijke folteringen die de mensheid ooit heeft uitgevonden

Hebt u er al eens bij stil gestaan dat de Christen mens al meer dan duizend jaar een extreem zwaar mishandeld half verscheurd kadaver aan een kruis boven zijn bed heeft hangen.
Wie zou nu in Godsnaam op het idee komen een foto boven zijn bed te hangen van een uiteengereten stoffelijke bloedresten van iemand die juist door een trein overreden is. Als Jezus nu gestorven was, zouden er in de Christelijke huiskamers hoogstwaarschijnlijk allemaal verkoolde mensen op een electrisch stoeltje aan de muur hangen.

Ook Lenny Bruce schimpte terecht dat als Jezus twintig jaar geleden was gedood, katholieke schoolkinderen nu elektrische stoeltjes om hun nek zouden dragen in plaats van kruisen

Foto

Chuck Berry est un guitariste dynamique, extraordinairement swinguant.   Volgens Panassié geboren in 1931.    n° 21


Foto

Rosette leest haar column      


Foto

Foto

Bertrand Arthur William Russell (Trellech (Monmouthshire, Wales), 18 mei 1872Penrhyndeudraeth (Gwynedd, Wales), 2 februari 1970) was een Britse filosoof, historicus, logicus, wiskundige, voorvechter voor sociale vernieuwing, pacifist en een prominent rationalist. Russell ontving in 1950 de Nobelprijs voor de Literatuur.

Als schrijver heeft hij de filosofie gepopulariseerd en commentaren geschreven over vele onderwerpen. Hij vervolgde een familietraditie van politiek activisme, was een prominent anti-oorlog activist en propageerde de vrije handel met anti-imperialistische naties.


Foto

Slavoj Žižek (Ljubljana, 21 maart 1949) is een Sloveense marxistische socioloog, filosoof, psychoanalyticus en cultuurcriticus.

Žižek werd geboren in het toenmalige Joegoslavië. Als zoon van een middenklassegezin van bureaucraten wilde hij aanvankelijk econoom worden.[1] Hij studeerde uiteindelijk filosofie in zijn geboortestad en psychoanalyse in Parijs. Momenteel is Žižek hoogleraar aan de European Graduate School en sociologisch onderzoeker in Ljubljana.

Žižek is bekend vanwege het feit dat hij de theorieën van Jacques Lacan gebruikt om de postmoderne populaire cultuur te interpreteren; hij combineert deze analyse met zijn marxistische achtergrond in een radicale kritiek van het kapitalisme. In 1990 was hij presidentskandidaat namens de partij Liberale Democratie van Slovenië. Verder becommentarieert hij recente gebeurtenissen: zo schreef hij een boek over de Irakoorlog, waarin hij de ideologische motivering van die oorlog op de schop neemt.

Žižeks flamboyante persoonlijkheid en polemische stijl leverde hem een hele reeks aan bijnamen op, waaronder 'the Elvis of cultural theory' en 'het denkbeest uit Ljubljana'.


Foto

Portret van Paula door Jan Cox

Foto

quand tu es dans la merde ! ne dis rien et essaie de savoir ce que tu fais !


Foto

Michel Onfray ( 1959) is hoogleraar filosofie aan de mede door hem opgerichte Université populaire te Caen.

Hij geniet in Frankrijk en daarbuiten bekendheid als hartstochtelijk vertolker van het atheïsme en het hedonisme.

Foto

Flea op Begijnenzolder !


Foto

Piet Van de Craen is hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel . Zijn onderzoeksterrein is meertaligheid en meertalig onderwijs

Piet Van De Craen studeerde Germaanse talen en neurolinguïstiek. In zijn doctoraat legde hij de nadruk op de interactieve aspecten van discursieve analyse, waarbij hij pleitte voor een hermeneutische taalanalyse (in tegenstelling tot de, op dat moment, dominante methode van Chomsky). Hij paste deze theorie toe op drie onderzoeksdomeinen: 1) het domein van de theoretische linguïstiek, 2) het domein van meertalig onderzoek en 3) het niveau van discursieve analyse met speciale aandacht voor 'particles'.
Van De Craen is voltijds hoogleraar aan de Vrije Universiteit Brussel, waar hij Nederlandse taalkunde en algemene taalkunde doceert. Hij begeleidt een groot aantal licentieverhandelingen in de hierboven vermelde onderzoeksdomeinen. Sinds 1997 is hij secretaris van de European Language Council, en in 2003 werd hij vice-voorzitter van de Association belge de Linguistique Appliquée. Hij is lid van het Comité Taalkunde van het (Nationaal) Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek. Binnen FOST is hij promotor van het doctoraatsonderzoek van Steven Van den Berghe.


Foto

Zoveel malen is men man -als men talen spreken kan ( Julius Caesar )


Foto

Bix Beiderbecke ( 1903-1931 ) invloed op Rex Stewart.

In de jazzmuziek wordt nogal kwistig omgesprongen met het verwijzen naar invloeden . Musici worden door alle soorten geluiden beinvloed en niet in het minst door (kanarie) vogelzang en ook de treingeluiden enz..
Naar het schijnt luisterde de grote Coleman Hawkins  alleen naar 'klassieke muziek'

Foto

Anonieme  musici

Voor twee jaar verscheen, 101 jaar na het overlijden van Adolphe Sax, het bankbiljet van 200 fr.
Een verdiend eerbetoon aan de instrumentenbouwer uit Dinant. Zijn portret siert de voorzijde van het biljet en achteraan geven 3 saxofonisten nog meer (weer)klank aan zijn uitvinding. Merkwaardig was wel dat de Nationale Bank niets over de identiteit van de musici kon of wilde vertellen. Men was weliswaar van foto's vertrokken, maar had zich daarop nog geen vragen gesteld over de identiteit. Even aanstippen dus, dat de 'anonieme' musicus Charlie Parker is ..Naast hem André Donni en helemaal rechts Jeroen Van Herzeele.

Foto

Urbain Vermeulen (Oordegem, 1940) is hoogleraar islamkunde en klassiek Arabisch aan de K.U. Leuven en aan de Universiteit Gent. Hij was ook algemeen voorzitter van de Europese Unie van Arabisten en Islamologen.

Sex blijkt binnen de Islam, in tegenstelling tot het Christendom, niet iets slechts te zijn waar niet van genoten mag worden. Dat geldt natuurlijk wel alleen voor de man. De vrouw heeft de status van bezit van de man, en staat hem dan ook in seksueel opzicht ten dienst. Warraq laat ons dan ook zien dat deze ondergeschikte positie van de vrouw, en de daarmee verbandhoudende eerwraak, direct in de Koran zijn terug te vinden. Ook opgenomen in de Koran is het feit dat vrouwen uit het zicht van mannen gehouden moet worden, door bijvoorbeeld het dragen van een hoofddoek, sluier of burka (Sura 24.30-31).
Dat Mohammed er meer vrouwen op nahield dan Zarathoesjtra, Mozes, Boedhha, Confucius, Laozi en Jezus tesamen, is hem gaarne gegund, minder fraai is dat hij als enige godsdienststichter gijzelneming beoefende en de verkrachting van vrouwelijke gijzelaars expliciet goedkeurde ( waarbij hij soms wel en soms niet de toepassing van coïtus interruptus aanbeval ) Men kan dit vergoelijken als blik van aardse levensechtheid van de islam in tegenstelling van sommige andere religies, feit blijft dat de islam inderdaad veel meer met zijn gedachten ' tussen de vrouwen hun benen' zit dan in andere religies de norm is.
(Urbain Vermeulen )


Foto

in de 'Meervaart' Amsterdam   12-10-1980 ' met  WILD BILL DAVIS en drummer Tony Mann 

Ray Brown.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

"You cannot remove swing from jazz under the pretext of technique.
You often lose swing because of technique. You can do what you like but the form of swing must be conserved.
Swing is everything. I insist. The blues and the gospel have the beat .
The blues has not changed, nor has gospel.Then why ought jazz to change.? Classical music hasn't changed, country music hasn't changed.

But they are always trying to change jazz. They speak of "new jazz" of "free jazz" of "soul jazz".

There's jazz! that is all jazz" (Ray Brown in het tijdschrift " Jazz Hot" okt1992 ).

Verder lijkt er wat mis met het etiket ' hard bop' . Musici als Oscar Pettiford , Ray Brown ,Junior Mance, Ray Bryant, Tommy Flanagan - Ray Charles , Jimmy Smith, Wes Montgomery, Kenny Burrell en Grant Green. Deze musici zijn de voortzetters van de swingende, mainstream jazzmuziek.
Nergens dan in de jazzmuziek betekenen etiketten zo weinig !
( naar Piet Van de Craen )
Ik noem hem de Vlaamse Panassié ! en hij zal dit waarschijnlijk als een compliment nemen !
Zoals Panassié schrijft hij heel rake en opmerkelijke standpunsten maar ook wel ' quelques bêtises '


28-09-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gaston Criel.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Gaston Criel (1913-1990) was secretaris van André Gide . Hij maakte deel uit van de existentialisten.In 1948 brengt hij een merkwaardig boekje uit en schrijft in heel poëtische woorden over hot jazz. Enkele prachtzinnen uit dit boekje dat 'Swing' heet.
Le hot a le respect de la personne humaine. Ce n'est pas à la couleur du poil, de la peau ou la chemise qu'il juge l'homme. De term Hot jazz wordt nu veel minder gebruikt en wordt vervangen door mainstream-jazz.

Quand vous abordez le pays du Jazz, vous rencontrez souvent des plaines monotones et stériles ;c'est le domaine Straight. Ne vous découragez pas, poussez plus loin votre exploration; viennent alors des monts colorés et fertiles, que baignent les fleurs et le soleil; c'est le Hot. On y trouve un écho musical instinctif ressenti vivement dans la conscience affective, on l'appelle swing. Vous avez découvert la terre promise.


30-09-2005

02-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Atheïst. - Madalyn Murray -
Klik op de afbeelding om de link te volgen

"Een atheïst houdt van zichzelf en zijn medemens in plaats van een god. Een atheïst weet dat de hemel iets is waar we nu samen aan moeten werken - hier op aarde - zodat alle mensen ervan kunnen genieten. Een atheïst denkt dat hij niet geholpen kan worden door gebed maar dat hij zelf zijn eigen overtuiging en kracht moet vinden om het leven tegemoet te gaan, om ermee te worstelen, het te onderwerpen en ervan te genieten. Een atheïst denkt dat hij alleen in de kunde van hemzelf en de kunde van zijn medemens het begrip kan vinden dat voor een bevredigend leven kan zorgen. Daarom zoekt hij naar zelfkennis en kennis van zijn medemens liever dan naar kennis van een god. Een atheist weet dat een ziekenhuis gebouwd moet worden in plaats van een kerk. Een atheïst weet dat een daad gedaan moet worden in plaats van een gebed. Een atheïst streeft naar betrokkenheid in het leven en niet naar een ontsnapping aan de dood. Hij wil ziekten overmeesterd zien, armoede overwonnen, oorlog uitgesloten. Hij wil dat mensen andere mensen begrijpen en liefhebben. Hij weet dat we niet kunnen vertrouwen op gebed, noch om actie vragen in gebed, noch hopen op het eind van alle problemen in het hiernamaals. Hij weet dat we op elkaar moeten letten en op onze eigen levens; dat we verantwoordelijke personen zijn, en dat onze taak hier ligt en de tijd nu is."

Madalyn Murray O'Hair was een bijzondere vrouw die het dertig jaar lang opnam tegen God in Amerika. Daar kwam een einde aan toen ze in de zomer van 1995 op 76-jarige leeftijd haar huis verliet en op mysterieuze wijze verdween. Tegelijkertijd verdween er een half miljoen dollar van de bankrekening van de American Atheists, de organisatie die ze zelf oprichtte en waar zij het boegbeeld van was. Madalyn Murray O'Hair voerde in 1963 met succes strijd tegen het verplichte ochtend gebed op Amerikaanse openbare scholen. Ze werd de meest gehate vrouw van Amerika toen ze een actie begon om de naam van God van het dollar biljet te verwijderen. Bijzonder genoeg bekeerde haar zoon zich juist tot het christelijke geloof. En werd haar felste tegenstander





Madalyn Murray ( foto ) (Vrij vertaald uit het Engels)


Foto

Herbert L.Clarke ( 1867 - 1945 ) invloed op L.Armstrong.

Foto

Foto

Foto

in de hopper / 02.08.04

Foto

Howlin ' Wolf   (nov 64 )

Foto

ooit wel eens in de muze gespeeld ( 25.03.96 )

Foto

Jaap van Heerden (psycholoog en filosoof)  werkte mee aan de uitzending  " God bestaat niet " nl3

"Wees blij dat het leven geen zin heeft dan heb je tenminste de kans om er zelf wat van te maken."

Foto

Tariq Saïd Ramadan (Genève, 26 augustus 1962) is een Zwitserse filosoof, maatschappelijk leider en één van de bekendste Europese moslims. Hij is van Egyptische komaf. Hij neemt het meeste van de Koran nogal letterlijk aan ( ook de afschuw voor homoseksualiteit ) terwijl Mohammed Arkoun, Rachid Benzine, Malek Chebel, .. veel vrijere interpretaties voorstellen .( Provençaalse gesprekken) ( E.V.)


Foto

Fatima Mernissi (Rabat, 1940) is een Marokkaanse sociologe die zich inzet voor gelijkberechtiging van man en vrouw. Zij trekt vrouwonvriendelijke ahadith in twijfel en bekritiseert de ondergeschikte positie van de vrouw in de Marokkaanse samenleving omdat ze in de koran geen reden voor ongelijke behandeling kan terugvinden. Momenteel (2005) onderzoekt ze de invloed van satelliettelevisie in de Arabische wereld.

Publicaties


Foto

Lucas Catherine. - auteur van het boek ' Van Morendoders tot botsende beschavingen '

De Saraceen moest weg uit het Heilige Land, de Moor moest weg uit Zuid-Europa, de Turk moest weg uit Oost-Europa, en de Arabische olie, die is van ons," zo vat islamkenner Lucas Catherine de geschiedenis van Europa's 'duizendjarige oorlog tegen de islam' samen. Zijn nieuwste boek, Van Morendoders tot Botsende Beschavingen, geeft een overzicht van bijna duizend jaar islamofobie: van Jacob Van Maerlant tot Samuel Huntington.

Foto

Nawal el Saadawi zegt in ' metro '. Onlangs heb ik nog  kapot geërgerd aan de( bekende feministe ) Germaine Greer, die in een krant beweerde dat ze geen kritiek  mocht  leveren op de sluier of op de vrouwenbesnijdenis in Egypte omdat ' dit deel uitmaakte van hun cultuur en hun religieuze identiteit '. Dat is toch kompleet hypocriet !. Mensenrechten zijn universeel! Op die manier kan ik de Chinezen ook niet bekritiseren omdat ze de voeten van hun kinderen misvormden in ijzeren schoenen, omdat dat in hun cultuur mooi werd gevonden ? Ik moet elke vorm van agressie tegen het menselijk lichaam bekritiseren of helemaal geen enkele.

Nawal al-Saadawi is een Egyptische feministe, activiste, arts en schrijfster. Ze verzet zich tegen de onderdrukking van vrouwen in met name de moslimwereld. Haar boeken zijn in Egypte en sommige andere Arabische landen verboden

Foto

Jan Leyers (Wilrijk, 1958) is een Belgisch muzikant, filosoof en televisiemaker.

 


Foto

Geen enkele ernstige wetenschapper kan de Bijbelse scheppingsverhalen nog als een feit aannemen: vandaar die nieuwe verpakking als intelligent design. Het probleem is dat de natuur helemaal niet zo intelligent in elkaar zit als menig creationist of ID'er denkt. Het menselijk oog heeft een blinde vlek. De urineleider bij de man is met z'n vele kronkelingen nodeloos omslachtig - een beetje loodgieter zou besluiten dat er een prutser aan het werk is geweest. Nog iets lastiger is dat er kinderen worden geboren met zware genetische defecten. (...) Foutje in het intelligent ontwerp?

Bovendien stelt het begrip 'intelligent design' allerlei logische problemen. Stel dat er organismen of structuren bestaan die we onder die noemer kunnen plaatsen, dan nog blijft de vraag waarom een eventuele ontwerper zo selectief te werk is gegaan. Is een intelligente ontwerper dan niet altijd intelligent? Wat de ID-theorie in de eerste plaats zou moeten verklaren, is waarom er zoiets bestaat als een onintelligent ontwerp.

Tom Schoepen, hoofdredacteur 'Wonder en is gheen wonder', geïnterviewd door Pascal Verbeken in Humo, 13 maart 2007


Foto

Djavann is een Franse schrijfster van Iraanse afkomst. Na de Iraanse revolutie in 1979 werd ze -net als alle vrouwen in het Iran van de ayatollahs- plots verplicht een hoofddoek te dragen. Begin jaren negentig vluchtte ze tenslotte naar Frankrijk. Daar werd ze met verstomming geslagen toen ze merkte dat meer en meer vrouwen er ook een hoofddoek droegen. Uit 'vrije wil'. Djavann was verbijsterd en schreef een pamflet tegen de hoofddoeken: "Bas les voiles.- Weg met de sluier!"

Foto

De seculier-humanistische voorvechtster van vrouwenrechten Taslima Nasrin, die afkomstig is uit de islamitische cultuurkring, gaat scherp in discussie met aanhangers van de islam: ”Als een islamitische samenleving niet in staat is de groei van het fundamentalisme binnen zichzelf te controleren, dan is het idee van ’gematigde’ of ’progressieve’ mensen in de islamitische samenleving slechts een voorwendsel”, zegt ze in een actueel artikel in ”Free Inquiry”


Nasrin vecht al meer dan tien jaar tegen rechtbanken, voor haar mening, zelfs voor haar leven, maar vorige week nam de hetze tegen haar een agressievere wending. Eerst moest ze haar huis in de deelstaat West-Bengalen verlaten, onder meer omdat haar aanwezigheid tot rellen had geleid in Calcutta. De politie moest knuppel en traangas gebruiken om de menigte te bedwingen die de annulering van haar visum eisten. Donderdagavond vertrok Nasrin naar Jaipur in het westelijke Rajasthan. Na één nacht daar besloten de plaatselijke autoriteiten echter dat ze opnieuw moest vertrekken, vanwege het risico op geweld. De vlucht ging nu naar een schuilplaats in New Delhi. Nasrin, die sinds 2004 in Calcutta verblijft met een toeristenvisum, zegt dat ze "zo snel mogelijk terug naar huis wil. Ik heb nergens anders om naar toe te gaan. India is mijn thuis en ik zou graag in dit land blijven wonen tot ik sterf."

Taslima Nasrin ziet geen verschil tussen islam en moslimintegrisme, of beter, er bestaat slechts een verschil in gradatie, niet in wezen'. Zij illustreert haar standpunt met de koranverzen die aanzetten tot haat voor de ongelovige en geweld tegen de vrouwen. 'Dood de ongelovigen overal waar je ze vindt' (soera. 2, v. 191). Jihad is een verplichting en de moslims worden verwittigd in soura 9, vers 38: ' Indien jullie weigeren ten strijde te trekken, zal God jullie zwaar straffen'. Voor Nasreen kan de 'islam niet hervormd worden' en 'bestaat er geen gematigde islam'. De zelfmoordenaars van 11 september 2001 'hebben de islam geenszins verkeerd begrepen; zij hebben gedaan wat de koran van hen verlangde', aldus Nasreen. Als persoon die rebelleerde tegen haar moeder die haar een sluier wou doen dragen, heeft zij het bijzonder moeilijk met de laksheid van de westerlingen tegenover die vrouwen die zich nu in 'spoken' veranderen.


Foto

Gwendolyn Angeline Albert Maria Rutten (Hasselt, 26 juni 1975) is een Belgisch Open Vld-politicus. Sinds 6 juli 2010 zetelt ze als volksvertegenwoordiger in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Zij was kabinetschef Algemeen Beleid waarbij ze toezag op de werking van de Vlaamse regering. Ze was eind 2009 kandidaat om partijvoorzitter van de Open Vld te worden, maar legde het in een verkiezing af tegen uiteindelijke winnaar Alexander De Croo en de derde kandidaat Marino Keulen. Ze is kernlid van de onafhankelijke denktank Liberales

'In een open samenleving zoals de onze heb je het recht om elkaar in de ogen te kijken en elkaars gezicht te zien', zegt Rutten op Radio 1. 'Dat heeft met individuele vrijheid niets te maken.'

'Je mag in naam van die vrijheid ook niet dronken op straat lopen', maakt Rutten de vergelijking. 'Op straat leef je in gemeenschap en heb je rechten en plichten. Zo hoort dat ook in een samenleving.'

Boete

De Franse zakenman Rachid Nekkaz heeft in Brussel twee boetes betaald die twee minderjarige vrouwen kregen omdat ze de boerka droegen op straat. Hij deed dat in het gezelschap van de twee vrouwen in boerka.

Nekkaz overweegt ook om bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens klacht in te dienen tegen de Belgische en de Franse staat.


Foto

Arkfestival Boom
25.06.10                           n° 251


Foto

Epicurus :  ( °341 jaar voor Christus ) De ethiek van Epicurus bestaat uit het streven naar geluk in de vorm van het uitbannen van pijn.

Foto

Einstein wordt Marylin Monroe

Foto

Algemeen wordt 1905 als het vruchtbaarste jaar in Einsteins wetenschappelijke leven beschouwd. De meeste natuurkundigen zijn het erover eens dat drie van deze artikelen (over de Brownse beweging, het foto-elektrisch effect, en de speciale relativiteitstheorie) elk een Nobelprijs waard zouden zijn. Het foto-elektrisch effect zou er inderdaad een winnen. Ironisch, omdat Einstein uiteindelijk veel bekender is geworden door zijn relativiteitstheorie, en omdat het foto-elektrisch effect gebaseerd is op kwantummechanische principes, en Einstein altijd een onbevredigd gevoel bleef houden over sommige verstrekkende gevolgtrekkingen van deze kwantumtheorie. Voor elk van deze artikelen nam Einstein de gewaagde stap om een al bestaand idee uit de theoretische natuurkunde tot zijn uiterste logische consequenties uit te werken, en daarmee experimentele resultaten te verklaren waarover wetenschappers zich al tientallen jaren verbaasden.


Foto

Sartre werd geboren op 21 juni 1905 in Parijs. Hij volgde middelbaar onderwijs op het Henri IV Lyceum in Parijs, waar hij Paul Nizan leerde kennen. Van 1922 tot 1924 doorliep hij de voorbereiding op het Louis-de-Grand lyceum. In 1924 werd hij toegelaten aan de École normale supérieure. Daar ontmoette hij Simone de Beauvoir, die zijn levensgezellin werd. Na een aanvankelijke uitsluiting werd hij in 1929 toegelaten tot de studie filosofie. Sartre was een tijd leraar in het Franse middelbaar onderwijs, maar hij is nooit universiteitsprofessor geweest. Dat wilde hij ook niet. Hij publiceerde filosofische essays en ontwikkelde zich als voortrekker van het toenmalige Franse existentialisme. Tegelijkertijd raakte hij publiekelijk bekend door zijn roman La Nausée (1938), novelles (Le Mur 1939) en theaterstukken (Les Mouches 1943). Daarmee won hij een groot publiek voor zijn ideeën; hij kon zijn intellectuele imago tevens gebruiken om zich uit te spreken inzake politieke kwesties.

Eén van Sartres belangrijkste thema's was de (existentiële) vrijheid. Sartre vond dat ieder mens vrij is. Ook in extreme situaties is de mens vrij. Je bent bijvoorbeeld altijd vrij om nee te zeggen (of te denken) tegen de bezetter.

Sartre werd door sommige critici als pessimist beschouwd. Volgens deskundigen was dit niet zijn intentie. Hij schreef echter in de jaren '50 een column in een progressief blad getiteld "De wereld"; hierin betoogde hij dat de mens vanaf zijn geboorte een slecht wezen is dat verantwoordelijk gesteld kan worden voor de conflicten in de wereld. Waarschijnlijk is dit te verklaren doordat hij de mens als de hel zag voor de ander: "L'enfer, c'est les autres" (Huis-clos).

Op politiek gebied was Sartre een marxist van de 'derde weg', een onafhankelijke positie ten opzichte van de VS en de Sovjet-Unie. Toen de Koude Oorlog echter verruwde (Korea-oorlog en Vietnamoorlog) en Frankrijk steeds pro-Amerikaanser werd, koos Sartre in 1952 de zijde van de Sovjet-Unie, hoewel hij nooit lid werd van de Franse Communistische Partij. Hij nam steeds meer afstand van zijn eigen existentialisme en vond dat de vrijheid verkregen moest worden via het collectief, in plaats van via het individu. Hij kreeg in die tijd veel kritiek te verduren, o.a van zijn oud-medestudent aan de ENS, Raymond Aron. In 1956 veranderde Sartres houding ten opzichte van het communisme van de SU radicaal; hij keurde de inval in Hongarije af.


Foto

Daniel Clement Dennett (Boston (Massachusetts), 28 maart 1942) is een moderne Amerikaanse filosoof die zich bezighoudt met vraagstukken betreffende het bewustzijn, de filosofie van de geest en kunstmatige intelligentie. Hij doceert aan de Tufts University nabij Boston en heeft sinds de uitzending van de VPRO-serie Een schitterend ongeluk[1] ook in Nederland bekendheid gekregen.


Foto

Louis Neefs    Begijnenzolder    omstreeks 1973 !


Foto

De bevrijding ( 1944 )     met de ganse familie en de Irish Guard   Stan Young .


Foto

Sam Harris
Het duurde tot 1752 tot Benjamin Franklin vliegerend in het onweer aantoonde dat de bliksem altijd in het hoogste geleidende punt zal inslaan. Dankzij dit levensgevaarlijke experiment vond hij de bliksemafleider uit. Hiermee toonde Benjamin Franklin ook aan dat de heilige boeken het wederom bij het verkeerde eind hadden: wie zich onder een correct geinstalleerde bliksemafleider bevindt, zal nooit door de bliksem kúnnen worden getroffen. Waarmee we dus ook vraagtekens bij de vermeende almacht van God kunnen plaatsen


Foto

Het denken mag zich nooit onderwerpen,
noch aan een dogma,
noch aan een partij,
noch aan een hartstocht,
noch aan een belang,
noch aan een vooroordeel,
noch aan om het even wat,
maar uitsluitend aan de feiten zelf,
want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

( Poincaré )


Filosofisch Café: Een eerlijke vorm van efficiency of manipulatie? In de communicatie verliest de argumentatie die uitgaat van de mens als rationeel wezen, steeds meer aan waarde. Bijna alle keuzes die we maken en beslissingen die we nemen, vinden plaats in het onbewuste en hebben, zo laten hersenwetenschappers ons weten, te maken met emoties. Communicatie is daarom pas echt effectief als deze gericht is op het aanspreken van emoties, zoals waarden, verlangens en angsten. Omdat ons brein talig is, kan taal emotionele netwerken in de hersenen activeren die tot 'onze' keuzes en beslissingen leiden. Ingestuurd en gemodereerd door Gerard Overbeek

Foto

Chip Taylor trad ooit op in de begijnenzolder ( 1975) concert ingericht door Jan Van Hemeledonck. (het laatste nieuws ) n° 308


Foto

Ehsan Jami - oprichter van een centraal comité voor ex-moslims.

Foto

Portret gemaakt door Paul Dubois ( gentse feesten 1996 )

Foto

Johnny Rambel ( Hamburg 1963 )

Foto

Zelf is Wim van  Rooy lang blijven meefietsen in het peloton van de linkse Vlaamse intellectuelen (ooit was hij hoofdredacteur van Tijdingen, het blad van de PEN-club) tot hij, ergens in de jaren negentig, op zijn eentje het veld inreed. Vandaag is hij een boze blanke man: de woede spat van vele bladzijden van zijn nieuwe boek, 'De malaise van de multiculturaliteit' (Acco)

.Daarbij haalt hij keihard uit naar zelfverklaarde progressieven als Kristien Hemmerechts, Tom Lanoye, Johan Leman, Herman de Ley, Sami Zemni, Jan Blommaert, Eric Corijn, Lucas Catherine en anderen die elk op hun manier de uitwassen van het antimodernistische denken van de islam goed trachten te praten. Wim van Rooy houdt een kritisch pleidooi voor een bedachtzamer omgang met de multicultuur, maar geeft tegelijk een waarschuwing aan al wie religie ziet als een factor van dialoog, wederzijds respect en verdraagzaamheid. De realiteit is immers dat religies juist zorgen voor verdeeldheid tussen mensen en aanzetten tot haat en intolerantie.


Van Rooy kan er niet bij dat hij als 'progressieve denker' door het politiek-correcte establishement met de nek wordt aangekeken maar hij gaat door met zijn 'ontmaskering' van de manier waarop België en Europa de islam - volgens hem - op een verkeerde, postmodernistische manier benaderen.

'Onze denkkaders, die stammen uit een joods-christelijke en verlichte traditie, zijn blijkbaar niet in staat om vijanden, zoals het nazisme destijds en het islamisme vandaag, als dusdanig te detecteren. Ik beschouw mezelf nog altijd als iemand van links, ook al blijf ik fulmineren tegen diezelfde linkse kerk die vroeger wel de katholieke kerk onder vuur naam maar nu de islam zijn gang laat gaan. Ach, ik zwijg voor niemand meer, ook al is me dat de laatste tien jaar zuur opgebroken.'

Frank Hellemans


Foto

1o jarig bestaan Herten Aas  !!


Foto

Aaron Thibeaux Walker of T-Bone Walker (28 mei 191016 maart 1975) was een Amerikaanse bluesgitarist, en tevens een van de meest invloedrijke muzikanten van het begin van de 20e eeuw. Hij is geboren in Linden, Texas als zoon van een Afrikaanse Amerikaan en een Cherokee.

Als een jonge man ontmoette Walker Blind Lemon Jefferson, een andere grote blueslegende, die hem muziek leerde. Walkers debuut was "Wichita Falls Blues" / "Trinity River Blues", opgenomen in 1929 voor Columbia Records. Zijn kenmerkende geluid ontdekte hij zelf pas in 1942, toen Aaron "Mean Old World" opnam voor Capitol Records. Zijn elektrische guitaarsolos waren een van de eerste die men kon horen op moderne bluesopnames, en zijn vandaag nog een standaard.

Veel van Walkers muziek is opgenomen van 1946-1948 voor het label Black & White Records, zoals zijn "Stormy Monday Blues" uit 1947 met de beroemde openingszin "They call it stormy Monday, but Tuesday's just as bad". Hij vervolgde met zijn "T-Bone Shuffle": "Let your hair down baby, let's have a natural ball". Beide liedjes worden beschouwd als blues klassiekers. B.B. King zegt dat "Stormy Monday" hem inspireerde om gitaar te leren.

Gedurende heel zijn loopbaan werkte hij met de top van de muzikanten, zoals Teddy Buckner (trompet), Lloyd Glenn (piano), Billy Hadnott (bas) en Jack McVea (tenor sax).

Na zijn werk voor Black & White, werkte hij van '50 tot '54 voor Imperial Records (bijgestaan door Dave Bartholomew). Walkers enige opname in de 5 daarop volgende jaren was T-Bone Blue, opgenomen over drie weidverspreidde sessies in 1955, 1956 en 1959, en uiteindelijk uitegegeven door Atlantic Records in 1960.

In de vroege jaren '60 vertoonde Walkers carrière enige vertraging, desondanks zijn verschijning op het Amerikaanse Folk Blues Festival in 1992 met Memphis Slim en anderen. Enkele albums volgden nog, zoals I Want a Little Girl, en Good Feelin', waarvoor hij een Grammy won in 1970.

T-Bone Walker stierf in 1975 op 64-jarige leeftijd, en werd begraven in Inglewood Park Cemetry in Californië, Inglewood.

 


Foto

Comblain :   1966     Eddie Boyd   -   Wim Hunaerts -  Remy Casseur

18-03-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kathleen Cools
Klik op de afbeelding om de link te volgen Herman Van Rompuy is zéér diepgelovig. - fascinerend hoe zo'n intelligent , rationeel iemand in een goddelijk opperwezen gelooft. Ik heb me toen een vrome ongelovige genoemd : ik kan niet geloven in een goddelijke kracht, maar ik hecht wel belang aan religie als een soort - bijna archeologisch - erfgoed.
Dat kunnen meegeven aan mijn kinderen, dat vind ik belangrijk .

Ik geloof dat er ooit een figuur is geweest rond wie veel mooie verhalen bestaan , een figuur die misschien alleen in de overlevering heeft bestaan - wat op zich al prachtig is- en die je voor mijn part Jezus Christus mag noemen . Je kan zoveel uit de verhalen leren over hoe je met een samenleving omgaat bijvoorbeeld.

Uit die verhalen - die ook voor Einstein belangrijk waren , ik bevind me in, ahum ,goed gezelschap - kun je een relgieus gevoel putten , zonder dat je in de godheid zelf gelooft.

Bron / Humo juni 2012. ( Cathleen Cools )

Reageer (0)

Credo quia absurdum : En dan nog het belangrijkste propagandapunt dat apologeten u altijd voorhouden. “De God die de wereld zo lief had dat Hij Zijn eniggeboren Zoon ....” etc. Afschuwelijk! Denk het u eens in, vanuit de achtergrond van uw eigen aangeboren ethiek, waarin geen plaats is voor mensenoffers. Kunt u iemand vereren, die - hoewel almachtig - zijn eigen zoon moedwillig liet dood martelen...? Zou u het ook zelf kunnen doen als u de gelegenheid kreeg? Zou u ook zo'n vader willen hebben? Kan de marteldood van het ene individu de misstappen van een ander goedmaken? Zelfs ook van degenen die nog geboren moesten worden? En zou u de liefde van een dergelijk individu kunnen waarderen, of u er in walging vanaf keren?

De berekening van James Ussher was nauwkeuriger. Hij bepaalde het moment van de schepping op 26 oktober 4004 voor Christus, om negen uur 's ochtends. De Duitse astronoom Hevelius rekende in 1690 uit dat het op 24 oktober 3963 voor Christus om zes uur in de avond gebeurd moest zijn. Vergeleken met de korte geschiedenis van de aarde vond niemand het vreemd dat God maar zes dagen nodig had gehad voor de schepping


De monarchist is eeuwenlang ervan uitgegaan dat God bestaat en dat God de koning helpt. De koning, in het bijzonder de grootste kluns van een koning, wordt altijd nog geholpen door de Almachtige. Maar nu God dood is, kan de koning niet langer de pretentie hebben voor de Grote Roerganger te spreken, dan is hij niets anders dan iemand uit een goede familie. En hoe je het ook wendt of keert - dat is veel te weinig grond om iemand met 'majesteit' aan te spreken. De filosoof Paul Cliteur over de verwoestende legitimatiecrisis van het koningshuis .


Foto

Les Belges sont de petits malins. Ils ont pris son appétit à l'Allemand, son sérieux à l'Anglais, son esprit au Français.

Quant à moi , ils m'ont pris le coeur ! ( Sacha Guitry )


De volle maan werd al in verband gebracht met onder meer criminaliteit, zelfmoord, geestelijke ziekte, rampen, ongelukken, geboortecijfers, vruchtbaarheid en weerwolven. Sommigen mensen kopen en verkopen zelfs aandelen naargelang de stand van de maan, een methode die waarschijnlijk even succesvol is als vele andere methodes. Diverse onderzoeken hebben gepoogd om gevolgen van de maan te vinden. Dusver konden die onderzoeken op weinig belangstelling rekenen. De fase van de maan bleek weinig of geen invloed te hebben op het menselijk gedrag, bv. de ontdekking van een lichte invloed van de maan op de wereldtemperatuur,* dat op zijn beurt een effect heeft op de plantengroei. Uiteraard zijn er hier en daar onderzoeken geweest die een verband hebben gevonden tussen de diverse fasen van de maan en dit of dat fenomeen, maar niets significants kon worden herhaald om zo tot een mogelijk causaal verband te komen

Foto

Volgens neuroprofessor Victor Lamme bestaat de vrije wil niet. Hij vraagt zich af hoe mensen een beslissing nemen, welke krachten daarbij een rol spelen en waarom de ene kracht soms de overhand krijgt. Lamme bekijkt in zijn experimenten de hersenactiviteit van zijn proefpersonen en probeert uit te vinden welke gebieden in de hersenen worden aangesproken bij het nemen van beslissingen. Ook gebruikt Lamme een techniek om bepaalde delen van het brein uit te schakelen. Zo onderzoekt hij of die hersengebieden echt nodig zijn voor het bewustzijn.

De vrije wil bestaat niet is het nieuwe boek van Lamme. Hierin beantwoordt hij de vraag wie nu eigenlijk de baas is in de hersenpan. Dat doet hij aan de hand van talloze voorbeelden, zoals mensen die slaapwandelend een moord plegen.

Victor Lamme is hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap aan de UvA. Hij doet daar onderzoek naar het menselijk bewustzijn.


Foto

met Harry Edison in la huchette.

Foto

Foto

Sonia Pressman-Fuentes
Camiel Huysmans. Portret vervaardigd door Baron I. Opsomer ter gelegenheid van de huldiging van Camiel Huysmans in 1928

Nationale mandaten

  • gemeenteraadslid te Brussel ( 1908 - 1921 )
  • schepen van onderwijs te Antwerpen ( 1921 - 1926 )
  • burgemeester van Antwerpen ( 1933 - 1940 en 1944 - 1946 )
  • gemeenteraadslid te Antwerpen ( 1946 - 1968 )
  • lid van de Kamer van Volksvertegenwoordigers ( 1910 - 1965 )
  • voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers ( 1936 - 1939 en 1954 - 1958 )
  • Minister van Schone Kunsten en Onderwijs ( 1925 - 1927 )
  • Eerste Minister ( 1946 - 1947 )
  • Minister van Openbaar Onderwijs ( 1947 - 1949 )

  Briefwisseling met Lenin

Tijdens zijn eerste periode als secretaris van de Tweede Internationale voerde hij tussen 1905 en 1914 een intense correspondentie met Lenin . Deze briefwisseling werd uitgegeven in 1963 .

geboren 26 mei 1871 - overleden  25 februari 1968 )

Mais, voici peu, une Américaine, Sonia Pressman-Fuentes, a remis en question cette édifiante carrière. Elle a porte plainte auprès de Yad Vashem, qui, après réflexion, a décidé de réexaminer le cas Robert de Foy.

C’est qu’elle a fourni des documents recueillis par Frank Caestecker, historien de l’Université de Gand, spécialisé dans les politiques d’immigration. Des archives qui montrent que R. de Foy a refusé l’asile à plusieurs centaines de Juifs.

Y compris aux parents de Sophie Pressman : établi à Berlin depuis les années 20, ce couple de Juifs polonais fuit le nazisme en 1934 pour la Belgique. De Foy recommanda de les expulser vers la Pologne. Camille Huysmans, alors bourgmestre d’Anvers, refusa d’obtempérer


Foto

quel métier        


Foto

Nooit doet men zo volledig en zo blijmoedig kwaad als uit godsdienstige overtuiging.
( Blaise Pascal )

Foto

met N.O Train  Jazzband   in Dresden ( 1979 )


Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

Foto

Foto's van Jazzfuif 26.03.2002.( Antwerpse Jazz Club )

We zien  oa. Georges Goossens  Charlie Pauwels
 

Foto

Babik et son papa !  n° 111


Foto

Foto

Geluk heeft te maken met op de juiste plaats zijn op het juiste moment om het juiste ding te doen voor de juiste mensen ( Duke Ellington ).



Foto

Foto

Festival Adolph Sax    1962    


Foto

the bluesdusters : samenstelling : Johnny Evans ( trompet ) Eddie Devos ( sax-alto ) Marc Herouet (piano ) Wim Hunaerts ( basgitaar ) Willy ( gitaar -l(ij)eider )


Foto

Karel Poma ( 14.03.20 )
De Verlichting is een pijler van onze beschaving, zoals het Christendom dat is, het Humanisme, de Reformatie, de Romantiek en nog vele andere culturele stromingen en bewegingen. Het voortreffelijke boek" De Verlichting- Pijler van onze beschaving "van Karel Poma dat de aanleiding is geweest tot deze avond ( 19 maart 2009 ) heeft echter een verder gaande strekking: Poma wil niet alleen als een cultuurhistoricus schetsen dat de Verlichting één van de vele invloeden is geweest op de Europese of Westerse beschaving, maar een van de belangrijkste invloeden en bovendien een invloed die ten onrechte tegenwoordig onder druk is komen te staan. .
Karel Poma krijgt Prijs Vrijzinnig Humanisme 2009
 op zondag 21 juni 2009  om 15u
Businessclub Den Beerschot,  Atletenstraat  80 Antwerpen



Foto

wim hunaerts ( basgitaar)bij mijn blues trio (jaren 60)

Laatste commentaren
  • mooi! (Valerie)
        op over me zelf.
  • captain (david)
        op Pol's Jazz Club.
  • captain-gezagvoerder-commandant (huysmans)
        op Viktor Stenger .
  • elke week een tekening (jaapberk)
        op eerste statement .
  • Welkom op het blog Pip (Pip)
        op eerste statement .

  • Foto

    brosella 82 Paul Dubois - Mickey Baker . Juul Anthonissen schreef in de ' Standaard '.
    De Amerikaanse bluesgitarist , kent beslist zijn stiel . Hij beweegt zich gemakkelijk in een amalgaam van blues "rhythm and blues " en zelfs evergreens. Het was voor ons geen verrassing dat hij zijn bescheiden begeleider Willy Donni gewoon overklast werd.

    Foto

    Julia Tulkens ( geboren op 6 oktober 1902 ). Zij gaf les in Landen. In 1942 was ik in het 2de studiejaar - en hierbijgaand enkele bladzijden ( illustratie door mijn broer Joseph (1924 ) uit mijn 'cahier' van toen.

    Julia Tulkens debuteerde in 1931 met een dichtbundel 'Heibloempjes'. Haar dichtbundel 'Ontvangenis' veroorzaakte in het toen nog preutse Vlaaanderen wat opschudding door zijn sensueel en zinnelijk karakter. Bekend werd ze met' de aardse bruid' (1950, waarvoor  zij de 'vijfjaarlijkse poëzieprijs der Vlaamse provincies ontving. Ze overleed te Tienen op 12 maart 1995 op 92-jarige leeftijd.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Inhoud blog
  • Religieus Gevoel .
  • Notities !
  • Alfred Russell Wallace
  • Timon Dias - de Volkskrant 17 juli 14
  • Sjiieten en Soennieten

    DE HISTORISCHE JEZUS.( vanuit wetenschappelijk perspectief)
    een discussie tussen Prof.Etienne Vermeersch en Prof. Paul Cliteur.
    dubbel cd, opname van 19 maart 2003

    Is een wetenschappelijke benadering van de bijbel een bedreiging voor het geloof ? Is kritische bijbelstudie geloofsondermijnend ?

    Wat kunnen we vanuit een skeptisch of kritisch oogpunt weten over Jezus ? Welke daden heeft hij gesteld, welke leer  heeft hij verkondigd en hoe hebben die eventuele daden en uitspraken geleid tot het ontstaan van het christendom ?

    Heeft de leer 'van' Jezus of van het christendom nog een reële relevantie voor onze tijd ?

    SKEPP


    Rare est le fait de pouvoir exprimer ses racines avec une telle sincérité dans un monde contemporain plus apte  à vous niveler !


    Waarom mogen we von Dänikens ‘astronauten in de oudheid’-hypothese met recht buitengewoon noemen? Eerst en vooral is ze strijdig met wat we al weten over de wereld. Alles wijst er bijvoorbeeld op dat het mensen waren die de door von Däniken aangehaalde gebouwen en artefacten maakten. Onder meer dankzij de zogenaamde ‘experimentele archeologie’ hebben we een aantal oude technieken kunnen reconstrueren voor het optrekken van bepaalde monumenten en monumentale bouwwerken, waaronder de moai-beelden op Paaseiland[2]. Ook van de Egyptische piramiden weten we hoe ze werden gebouwd. We weten welke werktuigen men ervoor gebruikte en we kunnen de evolutie ervan reconstrueren, van eenvoudige mastaba’s tot grootse piramiden. Aangezien we het bestaan van de meeste artefacten perfect kunnen verklaren door middel van menselijk handelen, is het zinloos de theorie uit te breiden met vergezochte entiteiten als ‘buitenaardse goden’. Dat we nog niet voor alle technologische hoogstandjes uit de oudheid een verklaring hebben, zegt minder over de waarschijnlijkheid van een buitenaardse ingreep dan over het vernuft van oude culturen.
    bron :   Skepp.

    Foto

    JImmy Whiterspoon

    God is niet groot
    Christopher Hitchens

    In de traditie van Bertrand Russell en zijn klassieker Waarom ik geen christen ben en andere denkers die met religie willen afrekenen, trekt Christopher Hitchens in God is niet groot fel van leer tegen de godsdienst. Door nauwgezette studie van belangrijke religieuze teksten laat hij zien dat godsdienst niet meer is dan een wens van de mensheid. Religie is het gif dat de maatschappij verziekt, ze is een oorzaak van gevaarlijke seksuele repressie en levert een valse voorstelling van zaken over onze afkomst.      n° 80


    Foto

    met Marc Dewit     terras Lepelstraat Heilig Huisken


    Mijn favorieten
  • filocafe antwerpen


  • Foto

    mijn ouders in de jaren  20   met fictieve auto !   mijn vader hield van grappen enschreef achteraan  ' zo onze auto in orde komen we zondag op bezoek '


    Foto

    Willie Smith ( 1908 -1967)

    Son aspect physique pouvant le faire passer pour un Blanc, il fût très sollicité par plusieurschefs d'orchestres blancs qui eussent été enchantés d'avoir avec eux un musicien noir de grande classe sans se heurter aux innombrables obstacles que rencontrent les chefs d'orchestres < mixtes > pour leurs engagements

    ( Hugues Panassié )


    Foto

    met Hubert Sumlin 1964


    Foto

    met mijn 2 idolen Django en Charlie !


    Foto

    Foto

    met Wild Bill Davis  - rue de la Huchette  -   Paris   1994 !


    Foto

    met Wild Bill Davis  - Tony Mann  oktober   1980.   n° 184


    Foto

    André en Jan Deconinck   in  ' the Orient Express  '


    ervaring en levensvisie
    30-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herman Kolk - over de vrije wil
    Klik op de afbeelding om de link te volgen - Dick Swaab en Victor Lamme zijn bekende Nederlandse vertegenwoordigers van de lobby tegen het bestaan van de vrije wil. Hun boeken, respectievelijk Wij zijn ons brein en De vrije wil bestaat niet, verdedigen in meerdere of mindere mate de stelling dat de mens een willoos wezen is, gedreven door onbewuste impulsen. En hoewel deze polemische boeken als warme broodjes over de toonbank gaan, roept de doemgedachte van het gebrek aan menselijke vrijheid vooral weerstand op bij de lezer. Het is dan ook opmerkelijk dat er tot op dit moment nauwelijks een gefundeerd tegengeluid heeft geklonken.
    Herman Kolk neemt stelling tegen de onderzoekers die de mens zowel zijn vrijheid als zijn verantwoordelijkheid lijken te willen ontnemen. In Vrije wil is geen illusie laat emeritus hoogleraar neuropsychologie Herman Kolk ons zien dat de menselijke hersenen wel degelijk tot vrije keuzen in staat zijn. Onze hersenen leren in de loop van het leven wat voor ons belangrijk is en zorgen ervoor dat ons gedrag hierop wordt afgestemd. Hierbij speelt het bewustzijn een veel grotere rol dan door Swaab en Lamme wordt aangenomen. De vrije wil is géén illusie. De mens is vrij en verantwoordelijk voor zijn daden.


    Herman Kolk (1944) promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij later hoogleraar neuropsychologie werd. Een groot deel van zijn professionele leven heeft hij zich gewijd aan het bestuderen van taalstoornissen en het geven van colleges over neuropsychologie en de geschiedenis van de psychologie. Van zijn hand verschenen eerder de boeken Actief en passief bewustzijn. Korte voorgeschiedenis van de cognitieve psychologie en Bewustzijn. Van filosofie naar hersenwetenschap.
    Het woordenboek van de Skepticus

    Uit het interview met Erasmusprijswinnaar Daniel Dennett ( foto ) knip ik een aantal citaten:

    'Wij zijn ons brein, zeker. Maar we zijn niet willoos aan dat brein overgeleverd.' 'Bizar! Belachelijk slecht onderbouwd! Denkfouten die je bij een student zou verwachten!' Filosoof Daniel Dennett (70) lust ze rauw, de neurowetenschappers die betogen dat de vrije wil een illusie is. 'Jullie hebben hier Dick Swaab en Victor Lamme', zegt hij. 'Ze komen voor in mijn schurkengalerij van wetenschappers die ernaast zitten.

    Is de vrije wil een illusie? KIJK sprak met de 70-jarige Amerikaanse filosoof

    Daniel Dennett over – onder meer – deze beladen vraag.

    KIJK: De Nederlandse neurobioloog Dick Swaab noemde de vrije wil onlangs een illusie. Hersenscans tonen aan dat een halve seconde voordat iemand een bewust besluit neemt, het brein deze beslissing al in gang zet.

    Daniel Dennett: “Dat is bewijsstuk A waarom neurowetenschappers een beetje meer filosofie zouden moeten leren. Ze zouden eens wat huiswerk moeten doen en deze onderwerpen beter leren begrijpen. Ik ben, wat dit betreft, behoorlijk op oorlogspad, want hij is niet de enige die deze fout maakt.”

    Welke fout?

    “Neurowetenschappers verwarren twee betekenissen van vrije wil. Ze denken dat als ze kunnen aantonen dat een beslissing gedetermineerd is, hij niet vrij is. In de triviale betekenis klopt dat, maar in de betekenis of het van moreel belang is niet. Want waarom zouden ongedetermineerde keuzes hoger moeten worden aangeslagen dan gedetermineerde keuzes? Die vraag is nog altijd onbeantwoord. Kijk, wetenschappers maken snel fouten zodra ze buiten hun domein stappen. Maar dit is gewoon doe-het-zelffilosofie. Ik moet er eigenlijk wel om lachen, wanneer een of andere wetenschapper een weekend vrij heeft en besluit dat hij het probleem van het bewustzijn of het probleem van de vrije wil weleens even zal oplossen – en uiteindelijk een heleboel onzin opschrijft. Volgens mij hebben ze dat zelf vaak ook wel door. Het is moeilijker dan ze dachten.”

    U schreef geregeld het noodzakelijk te vinden om als filosoof gebruik te maken van wetenschappelijke bevindingen. Vindt u het jammer dat wetenschappers u geen wederdienst bewijzen?

    “Ach… De traditionele arrogantie van filosofen – het denken dat ze alles kunnen oplossen vanuit hun leunstoel – wordt mooi geëvenaard door de traditionele arrogantie van wetenschappers – het denken dat ze gewoon wat kunnen aanrommelen en het dan wel goed zullen hebben. Maar in dit geval geef ik ook mijn medefilosofen de schuld, omdat velen van hen dezelfde fout maken. Neurowetenschappers vergissen zich omdat ze niet veel over de materie hebben nagedacht, dus dat kan ik ze deels vergeven. Maar filosofen mogen dat excuus niet gebruiken.”

    Dit is een fragment van een interview, te vinden in KIJK 5/2012. Dit nummer ligt in de winkel van 6 april tot en met 3 mei.

    Tekst: Rik Peters






    Enkele wetenswaardigheden om beter te kunnen plaatsen
    De kerk is meer bezorgd over het stoppen van anticonceptie dan over het stoppen van genocide. Ze is meer bezorgd over het homohuwelijk dan over de verspreiding van kernwapens. Ze legt een taboe op stamcelonderzoek waarmee ze de belangrijkste evolutie in de geneeskunde remt die honderden mensen kan helpen. Ze is tegen het verspreiden van condooms om aids tegen te gaan en durft dan het leed dat vermeden kon worden een immanente rechtvaardigheid te noemen. De kerk is evenveel fout in haar moraal als ze was in haar kosmologische en biologische uitspraken.( bron Sam Harris )



    Reageer (0)

    Categorie:levensbeschouwing
    Foto

    mijn vader Eugène ( geboren 24 november 1891 overleden 15 januari 1971 )



    Startpagina !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • ik hou van vrolijkheid
  • Laboratorios Chopo Telefonok Huawei
  • Dysentery Meaning In Marathi Dictionary English To Marathi Translation
  • Ptsd Meaning Due To Mass Shooting Tracker Inaccurate Synonym
  • Dose-response Assessment Provides A Direct Measurement Of The Risk

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    2de foto stella band ( zie functionaliteit van jazz)



    Foto

    Cousin Joe ( 1975)

    Foto

    massa volk bij sommige concerten op de begijnenzolder.
    ik zie o.a. Walter Bruyninckx-Frans Pelgrims-en achteraan mijn nichtje

    Foto

    M'Dicq - Maroc -1979


    Foto

    Rik Poot ( l'homme qui pense avec les mains)

    Zonder vakmanschap kan je onmogelijk kunst maken. Een kunstenaar is een stielman. Een beeldhouwer denkt met zijn handen. Je mag nog de meest creatieve geest hebben, maar als je dat niet kunt realiseren, dan ben je niets. Heb je al een pianist gezien zonder vingers of een acteur zonder tong? Het is jammer dat de kunstwereld tegenwoordig helaas alleen draait om publiciteit en geld en enkele kunstpauzen die het mooie weer maken. Een kunstenaar moet uiting geven aan zijn ontroering, aan de schoonheid. Dat is wat anders dan wat onnozele grappen maken. Niemand zegt meer dat de keizer naakt is.

    Foto

    jean lerusse- le 12 mars 1960
    door hem ben ik jazzmuzikant geworden

    Foto

    Peter Welsh. ( Brussels Jazz Club)


    Foto

    7 oaks - Leuven. Bob Shaw-Arthur Berville-Alphonse Strimmel-Léon Duprez-Jean-Paul Vanderborght-Willy Donni  (jaren 60)

    Foto

    benny waters &charlie pauwels op de begijnenzolder.

    Foto

    Johnny Evans en Eddy Devos      in   Herten Aas     (  1967 )


    Foto

    Foto

    tijdens jam-session in de 'crossroads' antwerpen. 2003

    Foto

    foto  -  jassepoes.

    Foto

    Miles Davis-  Hugues Panassié schrijft over hem " qui délibérement tourne le dos à la tradition musicale de sa race et qu'on peut citer en modèle de  l'anti-jazz."
    straffe taal van H.P. mais dépassé -dépassé!!      n°47


    Foto

    Foto

    Coleman Hawkins

    Foto

     Charley Christian- the catalysator


    Foto

    André Donni
    sax-tenor.

    Foto

    Johnny Hodges


    Foto

    Billy Butler. miskend maar grandioos

    Foto

    Joe Pass. In het  boekje "Stijlen en Stromingen" van Piet Van de Craen - niet eens vermeld ??? .

    In zijn recent boek ( pagina 23 ) " Duke Ellington"  Tussen traditie en vernieuwing . Tot Ellingtons discipelen behoren Billy Strahorn ,Thelonius Monk ,die zich door Ellington laat inspireren maar dan afdwaalt naar muziek die geen uitstaans met jazz meer heeft ...........
    wat is dit ?
    "Tussen traditei en vernieuwing " is wel een opmerkelijk oeuvre . Een inleiding tot de muziek van Duke Ellington en de artiesten die zijn composties gestalte geven .


    Foto

    Buster Cooper ( trombonist bij Duke)

    Foto

    zoon Mercer en Duke Ellington

    Foto

    cootie williams

    Foto

    lawrence brown ( bij duke)

    Foto

    Jimmy Hamilton( clarinetplayer) bij Duke

    Foto

    Russell Procope (sax-alto- clarinet bij duke) ik tracht hier alle leden van de Duke Elligton-band  onder mekaar te krijgen.


    Foto

    Sam Woodyard (1925 -1988 ) drummer bij duke- zijn laatste levensjaren bracht hij door in Parijs als "clochard"- en overlijdt er ook !

    Foto

    Louie Bellson drummer bij Duke


    Foto

    Lou Donaldson

    Foto

    tel père tel fils

    Foto

    Rienne 67 ( met Pitt Deconinck - Eddie Devos - Johnny Evans )  festival georganiseerd door Pol van Pol's Jazzclub - hij bevindt zich uiterst links.   Personen , die geinteresseerd in een van die foto's kunnen ze steeds per email van mij verkrijgen. ( mits de gefotografeerde het toelaat ) n° 87


    Foto

    Men is niet de vriend van een vrouw wanneer men haar minnaar kan zijn ( Honoré de Balzac )

    Foto

    En amour la seule victoire c'est la fuite ( Napoléon )

    Foto

    david huysmans
    Hij is de kleinzoon van Camiel Huysmans ( de grote socialistische voorman)  Hij is een benadigd vibrafonist , bewonderaar van Lionel Hampton. Zijn zoon heet Lionel. In de beginjaren 60 heb ik met hem veel gejamd en hij werd een van mijn beste vrienden.Zijn kleinzoon heet Davey en is geboren op dezelfde datum als Camiel ( geboren 26 mei 1871 overleden 25 februari 1968 ingevolge een lichte griep) Davey is geboren op26 mei 1989.

    grapje :    Camiel Huysmans op bezoek in de zoo van Antwerpen.   Opeens is er een giraf die naar hem komt en vraagt   " hé maat  -  hoe zijt gij hier buiten geraakt ???


    Foto

    Georges Adins en Otis Spann


    Archief per maand
  • 12-2015
  • 10-2015
  • 10-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 08-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 03-2012
  • 01-2012
  • 02-2011
  • 06-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 06-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 11-2008
  • 05-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 02-2006
  • 01-2006
  • 12-2005
  • 11-2005
  • 10-2005
  • 09-2005

    Foto

    Bohumir Kryl ( 1875 - 1961) in vloed op Louis Armstrong.

    Foto

    Frankie Trumbauer  klarinet en saxofoon )( 1901 -1956 ) in vloed op Lester Young
    Frankie Trumbauer en Artie Shaw leken op mekaar .

    Foto

    mary-lou williams ( foto W. Gottlieb )

    Foto

    Duke ( ook weer een slachtoffer van de sigaret )

    Bekende Atheïsten

    Foto

    Luis Bunuel


    Foto

    Denis Diderot

    Foto

    Karl Marx

    Marx ziet de mens niet als een abstract onveranderlijk wezen, de mens is voor hem lid van een bepaalde maatschappij en deze maatschappij brengt godsdienst voort, als een verkeerd wereldbewustzijn omdat zij een verkeerde wereld is.
    "Godsdienst is de zucht van het verdrukte schepsel, het hart van een harteloze wereld en de ziel van de zielloze toestanden. Het is de opium van het volk "
    (Soms hoort men " opium voor het volk " ;  dat is fout, dat suggereert dat de machthebbers het volk met opium bedwelmen, maar dat bedoelt Marx niet.
    Hij bedoelt dat de mensen vanuit hun ellendige toestand zelf naar de godsdienst grijpen als troost. (uit " De rivier van Herakleitos " )


    Foto

    Ronald Plasterk werd Rooms-katholiek opgevoed en bleef katholiek in zijn schooltijd. Hij bezocht te Den Haag het gymnasium van de Paters van het Heilig Hart van Jezus (Sint Jans-College).

    Plasterk ontwikkelde zich echter tot een overtuigd atheïst (hij zegt vanaf zijn dertiende zeker te weten dat God niet bestaat), maar zei in een interview in 2001 niet te streven naar atheïsme.[15] In 1997 gebruikte Plasterk in zijn column in Intermediair voor het eerst het begrip 'ietsisme', hetgeen hij nog een aantal malen gebruikte in het tv-programma Buitenhof.[16] Hierdoor kreeg het woord een brede bekendheid. In eerste instantie was hij fel tegen een verschijnsel als ietsisme ('een armzalig en irritant tijdsverschijnsel'), maar later stelde hij zijn mening bij in een column voor het televisieprogramma Buitenhof:

    "Het ietsisme is een diffuus geloof, bijna atheïsme met een vleugje nostalgie. Intellectueel mager, maar veel sympathieker dan het idee van een wrede God die deze ellende wil."

    Plasterk is een fervent tegenstander van het creationisme en intelligent design, en viel onderwijsminister Maria van der Hoeven in 2005 fel aan toen zij haar interesse in deze zaken op haar persoonlijk weblog had gepubliceerd en aangaf wel een Kamerdebat te willen over de vraag of intelligent design ook niet op de scholen onderwezen zou kunnen worden.

    In de samenwerking met christelijke collega-ministers in het kabinet-Balkenende IV zei Plasterk geen problemen te ondervinden op het punt van geloofsovertuiging .


    Foto

    Herman Philipse

    Hij is universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht en bekend vanwege zijn atheïstische overtuiging. Tevens publiceert hij regelmatig in NRC Handelsblad over actuele onderwerpen.

    Philipse heeft rechten en wijsbegeerte gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden. Ook studeerde hij filosofie te Oxford, Parijs en Keulen. Hij was enige tijd werkzaam aan de Katholieke Universiteit Leuven. Vanaf 1986 was hij verbonden aan de Universiteit Leiden als hoogleraar wijsbegeerte met als specialisatie kennistheorie. Sinds 1 september 2003 is hij als Universiteitshoogleraar verbonden aan de Universiteit Utrecht.

    Philipse is actief op verschillende terreinen. Vooral op het terrein van de kennisleer heeft hij bijdragen geleverd. Hij publiceerde ook over Heidegger, onder meer met het boek Heidegger's Philosophy of Being. Daarnaast is hij actief in het maatschappelijke debat. Hij heeft bekendheid gekregen door de uitgave van zijn Atheïstisch manifest, door zijn polemieken over theologie en moraal en als columnist bij het televisieprogramma Buitenhof


    Foto

    Foto

    Elisabeth Badinter : Etymologisch gezien betekent  'androgyn ' ' man-vrouw '. Maar de definitie die het woordenboek geeft is beperkter. Van Dale geeft als definitie ' tweeslachtig wezen ', en verwijst vervolgens naar de legendarische hermafrodiet, aan wie men dacht als aan een menselijke vorm die kenmerken  van beide geslachten  in zich verenigde.
    In biologisch en medisch opzicht is de hermafrodiet een abnormaal individu, een monster. Dat is waarschijnlijk een van de redenen waarom mensen schrikken als we spreken over androgyne wezens.
    In werkelijkheid zijn we allemaal androgyn omdat menselijke wezens biseksueel zijn op verschillende vlakken en in verschillende mate.
    Mannelijke en vrouwelijke aspecten zin in ieder van ons  verstrengeld, ook al hebben de meeste beschavingen ons altijd als eenduidge wezens voorgesteld. De heersende norm was contrast en tegenstelling De opvoeding moest onduidelijkheden wegwerken en ons leren dat andere deel van onszelf te verdringen. ( uit l'un est l'autre )( Elisabeth Badinter )

    Élisabeth Badinter beschouwt het moslimfundamentalisme als een serieuze bedreiging, in het bijzonder voor de positie van vrouwen. Zij is tegen het dragen van hoofddoekjes op school en verzet zich met verve tegen het besnijden van meisjes en verschijnselen als polygamie. In haar boek Fausse route ("De verkeerde weg") uit 2003 levert zij onder meer felle kritiek op feministes en intellectuelen die zich neerleggen bij wat naar haar mening onaanvaardbaar is en in positieve discriminatie een oplossing menen te zien voor het wegnemen van achterstandssituaties. Volgens Badinter is discriminatie altijd negatief.

    Élisabeth Badinter is de echtgenote van de socialistische oud-politicus Robert Badinter, die als minister van Justitie , die op 9 Oktober 1981 de doodstraf in Frankrijk afschafte.

     De linkse, feministische filosofe Elisabeth Badinter is tegen het verbod op prostitutie. "Voor mij is prostitutie een vrouwenrecht. Ik zie dat heel rationeel. De strijd voor anticonceptie en abortus dateert van de jaren zestig en zeventig. Vrouwen beschikken dus nog maar heel recent over de rechten op hun eigen lichaam. Ze kunnen nog maar een halve eeuw beslissen of ze kinderen willen, en wanneer. Ik interpreteer de vrouwelijke seksuele vrijheid zoals die is bedoeld. Dat wil zeggen: voor mij maakt ook het recht om je lichaam te verkopen deel uit van de zelfbeschikking van een vrouw. Een prostitué moet haar werk kunnen uitvoeren. Zo veilig mogelijk. En in de beste omstandigheden."


    Foto

    Robert Badinter ( als minister van justitie schafte hij in 1981 de doodstraf af  -Proficiat )

    Foto

    Julien Lahaut  In 1941 bij de inval van de nazi- legers in Rusland werd hij opgepakt door de Gestapo. Hij werd afgevoerd naar het concentratiekamp van Buchenwald. Het is daar dat hij door zijn altruistische houding zijn bijnaam kreeg: "l'homme qui a le soleil dans sa poche", "de man die de zon in zijn broekzak heeft". Na de oorlog werd hij voorzitter van de KPB. Hij werd vooral bekend omdat hij op 11 augustus 1950 tijdens de eedaflegging van prins Boudewijn, in opvolging van zijn aftredende vader Leopold III, 'Vive la république' riep, en een week daarna werd vermoord. Op zijn begrafenis waren meer dan 100.000 rouwenden ( waaronder mijn vader Eugène en ik )

    Foto

    James Randi


    Foto

    Karel van het Reve

    Foto

    Nietzsche  Quote :   Vriendschap tussen man en vrouw kan alleen bestaan als er tussen beiden een soort fysieke antipathie bestaat .

    Foto

    Nietzsche werd in 1844 geboren in een dorpje nabij Leipzig. Hij groeide op in een zeer vroom gezin: zijn vader was dominee en zijn moeder kwam uit een domineesfamilie. Na de dood van zijn vader in 1849 verhuisde Nietzsche met zijn moeder en zusje naar Naumburg, alwaar hij in 1854 naar het gymnasium ging. In 1864 begon hij met studeren aan de universiteit van Bonn. Al tijdens zijn schooltijd had Nietzsche een grote belangstelling voor de klassieke oudheid.
    Aan de universiteit van Leipzig leerde hij het werk van Schopenhauer kennen, die een grote invloed op Nietzsche heeft gehad. Nietzsche werd in 1870 gevraagd hooglereaar in de klassieke filologie te worden aan de universtiteit van Basel. Door een verslechterende gezondheid was hij in 1877 genoodzaakt te stoppen met werken. De toelage die hij ontving van de universiteit stelde hem desondanks in staat om aan zijn boeken te werken. Op 45 jarige leeftijd, stortte hij, tijdens een verblijf in een pension in Turijn, geestelijk in. Hij leek ieder besef van realiteit verloren te hebben. Tot zijn dood in 1900 bleef hij in deze toestand: hij zou niet meer genezen. Dat zijn zuster Elizabeth, een fervent nationaal-socialist, hierdoor verantwoordelijk werd voor zijn nalatenschap heeft zijn imago geen goed gedaan.

    Religieuze reactie op atheïsme

    Omdat atheïsme zo lijnrecht tegenover religie staat, wordt atheïsme door religieuze overtuigingen vaak scherp veroordeeld, met name in de monotheïstische godsdiensten christendom, islam en jodendom. In de Bijbel wordt ongeloof (de Bijbelse benaming van atheïsme) sterk afgewezen. In het Nieuwtestamentische Bijbelboek Openbaring van Johannes 21 staat het in de rij met zonden die de persoon in kwestie uiteindelijk in de 'poel die brandt van vuur en zwavel' (de eeuwige straf) doet belanden. Ongeloof wordt namelijk opgevat als rebellie tegen het oppergezag van God en het niet erkennen van het scheppings- en onderhoudingswerk van God. Elders - in de Psalmen 14 en 53 van het Oude Testament / de Tenach - wordt diegene die geen geloof hecht aan God een dwaas genoemd.

     


    Foto

    Biografie

    Michel Onfray groeide op in Normandië en promoveerde in de wijsbegeerte. Hij was van 1983 tot 2002 docent filosofie aan een lyceum in Caen, waarna hij de volksuniversiteit Caen stichtte. In 1993 ontving hij de Prix Médicis voor zijn boek La sculpture de soi.

    In de filosofie van Onfray neemt de psychoanalyse een belangrijke plaats in. Hij beschouwt elke religieuze levensbeschouwing als onhoudbaar en profileert zich als atheïst. Hij benadert het atheïsme, net als het hedonisme, positief en plaatst deze in een anarchistische wereldbeschouwing. Volgens Onfray is het de plicht van de mens te genieten. Elk ethisch handelen moet gebaseerd zijn op genot. In dit verband spreekt Onfray over een "esthetische ethiek". In zijn moraal is alles gericht op genot en wordt het menselijk lijden afgewezen. Werkelijke naastenliefde bestaat volgens Onfray niet; naastenliefde is volgens Michel Onfray feitelijk een middel om het eigen genot centraal te stellen - hij spreekt daarom over "consideratie" in plaats van naastenliefde.

    Michel Onfray bouwt zijn filosofie vooral op Friedrich Nietzsche, de 19e eeuwse materialistsiche filosofen en de Grieken (zoals Epicurus en Democritus). In zijn vroege werk is bij Onfray ook de invloed van Georges Palante duidelijk merkbaar. 

     

     


    Foto

    Wafa Sultan (Banias, Syrië, ca. 1959) is een Amerikaanse psychiater van Syrische afkomst die in Los Angeles leeft en de relatie tussen de religies bekommentarieert. Ze gaat hierbij uit van haar vaststelling dat, in tegenstelling tot andere religies zoals het Christendom, het Jodendom, het Hindoeïsme of het Boeddhisme, de voornaamste bron van religieus geweld voortspruit uit de Islam.

    Wafa Sultan en haar man David Sultan emigreerden naar de Verenigde Staten in 1989 en zijn beiden genaturaliseerde Amerikaanse staatsburgers. Ze heeft te kennen gegeven dat ze vreest voor de veiligheid van hun familieleden die in Syrië verblijven.

     


    Foto

    ’Veel westerse islamologen hebben de islamitische manier van denken overgenomen”, zegt ex-moslim Ibn Warraq. „Ze interpreteren de Koran met behulp van commentaren van Arabische theologen, waardoor ze in hetzelfde cirkeltje blijven ronddraaien: Faisal heeft het van Ali, Ali van Ahmed, Ahmed van Uthman, die het tenslotte van Mohammed heeft.”

    Zelf moet Ibn Warraq (een schuilnaam, die hij draagt uit veiligheidsoverwegingen) niets hebben van de manier waarop moslims hun godsdienst benaderen. Hij is een afvallige en schrijft kritische boeken over de ontstaansgeschiedenis van de islam en de interpretatie van de Koran. Onlangs was hij in Nederland op uitnodiging van de LPF, die een congres organiseerde over de islam


    Foto

    Margie Evans  ( in de bloemen gezet )

    Foto

    Waarschijnlijk in 1974   met Ray Nance en Migthy Flea in zaal Cecil Antwerpen

    Foto

    Roger Vrancken ( °Liège. 1920 ) En 1959, il décide de tenter un come-back à l'occasion du premier festival  de Comblain-la-Tour. Il sera accompagné par les jeunes Jean Lerusse et Willy Donni.( Jean Pol Schroeder )( Dictionnaire du Jazz )(à Bruxelles et en Wallonie )

    Foto

    Comblain 1966 met Eddy Boyd . ( toen reeds rechtstreekse uitzending naar de usa. )

    Foto

    Charlie Christian en Django mijn idolen !

    Foto

    met Phil Abraham  :  betonfabriek  - Kontich

    Foto

    Foto

    Jazzclub Houtum Street. André Donni -Dan Barett ( trombonist bij de Woody Allen band ) Tom Baker ( trompettist ) 3 juni1996   foto: ( Paul Winand )

    Foto

    Jam session Begijnenzolder.
    Freddy Sunder - Georges Wellens - Willy Donni

    Foto

    Maroc 1979

    M'dicq  ( Maroc 1979 )   met o.a Patricia Beysens

    Foto

    place m'as tu vu ?? à Knocke )

    Foto

    met José Bedeur in de 7 oaks Leuven begin jaren 60.


    Foto

    met Irène Vervliet in la huchette ! juni 1984 !


    Foto

    le grand café ( tijdens brussels jazzralley )

    Foto

    LUCHTGITAAR ( foto Jos L. Knaepen )
    tijdens de creatie van mijn wereldhit ' blues for invisible guitar '

    les grands musiciens de jazz ont souvent le sens de l'humour :    ainsi déclara Jean-Louis Rassinfosse qu'il était negro  ( à la naissance il pésait 4kg 500 ) et Philip  Catherine répondait au chauffeur de taxi , qui avait  demandé s' il était dieu le père qu'il exagérait )


    Foto

    den bosch

    30.05.1982.

    Foto

     tel père tel fils.

    Foto

    Howlin Wolf ( billi&rd palace ) concert ajc. 1964 .

    Foto

    tijdens een jam-session ( Liège ) begin jaren 60

    Foto

    Swinging Jazz at de 'muggen'  O4.O2.93

    Foto

    Sleepy John Estes (foto Georges Adins )

    Zoeken in blog


    Inhoud blog
  • Religieus Gevoel .
  • Notities !
  • Alfred Russell Wallace
  • Timon Dias - de Volkskrant 17 juli 14
  • Sjiieten en Soennieten
  • Interne Keuken 21.12.2013
  • Paus Franciscus Time magazine !
  • Ayn Rand ( Magda Michielsens ) 25-11-2013 (foto )
  • Atheîsme als basis voor de moraal ! ( Dirk Verhofstadt )
  • Etienne Vermeersch -Dirk Verhofstadt - Dawkins

    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • filmpjes (6)
  • levensbeschouwing (58)
  • Willy Donni (19)

  • Foto

    Jazzfestival 1982     (beleiding van Bob Wilber  Warren Vaché  Guy Lafitte )

    Foto

    Wallace betreurde het dat Darwin de beperkingen van hun ontdekking niet inzag. Het sterkste argument daarvoor vormen de menselijke hersenen. Volgens Darwin kan een orgaan zich niet vormen voordat het nodig is. Met de menselijke hersenen is dit wel gebeurd. Bewijs van Wallace: als je een kind uit het oerwoud opvoedt, zal dat net zo goed vreemde talen en wiskunde leren als een ander kind. Darwin nam Wallace diens dissidentie zeer kwalijk, precies zoals darwinisten nu de aanhangers van Intelligent Design (ID) doen.

    alle eigenschappen van het leven op aarde zijn te verklaren door de evolutieleer, uitgezonderd het bewustzijn van de mens.( aldus Alfred Wallace Russell ) Deze stelde dat het mechanisme zo gecompliceerd is dat het helemaal niet via natuurlijke selectie is opgekomen en toegeschreven moet worden aan goddelijke tussenkomst .

    De tweede theorie was van Noam Chomsky, de vader van de linguïstiek.

    Chomsky zei iets wat daar veel op lijkt,  al noemde hij God niet . Hij vond het mechanisme te verfijnd en uitgebreid om via natuurlijke selectie, door blind toeval ontstaan te zijn . Honderd miljard zenuwcellen samengepakt in zo'n kleine ruimte kunnen wel een nieuwe natuurkundige wet tot gevolg hebben. Eigenlijk noemt hij een wonder, al gebruikt dat woord niet. 

    Helaas zijn de theoriën van Wallace en Chomsky niet te toetsen. Een derde idee is afkomstig van de briljante MIT- psycholoog Steve Pinker, die oppert dat de evolutie van taal geen groot mysterie is .


    Foto

    According to an urban legend, Kennedy allegedly made an embarrassing grammatical error by saying "Ich bin ein Berliner," referring to himself not as a citizen of Berlin, but as a common pastry

    Foto

    une boule de Berlin !

    Foto

    Tijdens mijn legerdienst in Werl ( Duitsland ) leerde ik gitaar spelen met de methode van Arie Ligthart ( gitarist bij de ' dutch swing college band )

    Foto

    Houtum Street Jazzclub - Kasterlee   met o.a. Richard Rousselet -André Donni -Paul Dubois.
    4 November 1985

    Foto

    met Eddie Boyd - Begijnenzolder  -1969 ( augustus )

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Maroc M'Dicq 1979


    Foto

    Duke Ellington en Steve Wante ( jaren 50 )


    De ziel tekst voor mailgroep
     

    Ook de "ziel" als "levensbeginsel" is het resultaat  van zo'n bijeenkomen van atomen. Van onsterfelijkheid kan dan ook geen sprake zijn , aan gezien de ziel verdwijnt op het moment dat de atomen verdwijnen op het moment dat de atomen waaruit ze is opgebouwd, elkaar weer loslaten.

    Het atomisme is de eerste inspiratiebron van de meeste vormen van materialisme

    Lichaam ben ik , helemaal en niets daarnaast en ziel is maar een woord  voor iets van het lichaam( Nietzsche )

    Het bestaan van de eeuwige ziel van Plato, die de Vormenleer heeft aanschouwd en mag hopen daar ooit terug te keren, wordt door de meeste filosofen  niet meer aanvaard.

    Sommige christelijke denkers geloven nog in een ziel , maar die is dan wel geschapen samen met het lichaam van de mens : onsterfelijk maar niet eeuwig .

    Christenheid !
    een in de geschriften van de Jehova's getuigen geringschattend gebruikte term om naar "valse" of "ongelovige" christenen te verwijzen, ofwel naar de christenen die naar hun mening niet op de juiste manier de bijbelse leringen volgen
    Het gebrek van humor in de bijbel is opvallend !  Ook afkeer van het lichamelijke en seksualiteit stoort mij uitermate.
    Inzoomen op seksualiteit is een centraal punt in  Christus' boodschap

    Levend in de Victoriaanse tijd moest Charles Darwin erg voorzichtig zijn in verband met zijn atheïsme. (agnosticisme )


    Foto

    Volgens professor Van den Broeck moet de definitie van ambitieus zijn herzien. "Zolang dat ambitie staat voor het verslaan van de andere, zullen we worden geconfronteerd met de exploten van het kortetermijndenken ! " Toch is het opvallend dat in onze hedendaagse maatschappij het echte mannelijke denken nog veel aanzien geniet. " In de media  houden de mensen van spectaculaire statements van Bart Dewever en Jean-Marie Dedecker.
    Je moet maar naar het oorlogsjargon in de kranten kijken. Op dat gebied zijn we nog heel Darwiniaans bezig en mannelijke denkers naïevelingen die schouder aan schouder klaarstaan om een dinosaurus aan te vallen en nauwelijks de langetermijngevolgen in rekening brengen! "


    Foto

    Mensen zouden zich van dieren onderscheiden doordat ze
    beschikken over een vrije wil. Maar wetenschappelijk onderzoek
    naar de werking van de hersenen wijst steeds meer een andere
    richting uit en maakt duidelijk dat die vrije wil eigenlijk ‘vastligt’ in
    onze hersenen. Ons gevoel van autonomie is misschien eerder een
    illusie gecreëerd door onze hersenen? Wat zijn de gevolgen hiervan
    voor onze opvattingen over onze (morele) verantwoordelijkheid.
    Zijn we zelf meester van ons gedrag of eerder de slaaf van onze
    hersenen ! ( aldus Johan Braeckman )

    20 maart 2008

    Prof. Johan Braeckman ‘Neurowetenschappen en het statuut

    van de vrije wil’



    Foto

    Clara Zetkin en Rosa Luxemburg ( foto Encyclopedia Britannica -online-)
     8 maart 2010 : honderste  verjaardag van de Internationale Vrouwendag.
    Clara Zetkin (1857-1933) lag aan de basis van die dag waarop de strijd van de vrouwen overal ter wereld in de aandacht staat

    Bij de Duitse revolutie van 1918 verwerven de vrouwen het algemeen stemrecht en het recht zich verkiesbaar te stellen.

    Clara Zetkin wordt al een snel volksvertegenwoordiger voor de Communistische Partij van Duitsland en zal voor die partij van 1920 tot 1933 in het parlement de Reichstag zetelen.
     Ze blijft fervent tegen het nazisme strijden tot het jaar dat ze sterft .

    Inhoud blog
  • Religieus Gevoel .
  • Notities !
  • Alfred Russell Wallace
  • Timon Dias - de Volkskrant 17 juli 14
  • Sjiieten en Soennieten

    Zoeken in blog



    Foto

    De genezing van Audrey Toguchi ( hier samen met Kardinaal Danneels ) werd toegeschreven aan pater Damiaan en aldus kan hij toetreden van de heiligen .

    Foto

    Jacques Lacan:

    Jacques Lacan (13 april 19019 september 1981) was een Frans psychoanalyticus die beroemd geworden is voor zijn zogenoemde 'terugkeer naar Freud' en het dictum dat het onbewuste gestructureerd is zoals een taal. Behalve door Freud werd hij vooral beïnvloed door de structuralistische taalkunde van De Saussure en de structurele etnologie van Lévi-Strauss. Lacan transformeerde de psychoanalyse van een theorie over en behandelmethode voor neurose tot een overkoepelende theorie waarmee ook uitspraken gedaan kunnen worden over de maatschappij. Zijn invloed is nog steeds te merken in literaire theorie, filmstudies, genderstudies en de psychologie. Hij had met name een grote invloed op de denkers Derrida en Žižek, die er echter radicaal verschillende interpretaties van Lacans nalatenschap op nahouden.

    Jacques Lacan was psychiater in Parijs, en niet tevreden over de theorievorming van ego-analytici en de opleiding van de psychoanalytici, vooral omdat hij van mening was dat ze Freud niet goed gelezen hadden, en hij ontketende met zijn wekelijkse séminaires een ware retour à Freud van waaruit hij dan formules en mathemen distilleerde om zo de menselijke psyche wat formalistischer en structuralistischer te benaderen. Ondanks de twijfels die bij sommigen omtrent de mentale toestand van Lacan zelf rezen heeft hij grote bijval gehad en wordt op Freud na beschouwd als de belangrijkste psychoanalyticus van de 20e eeuw en één van de meest invloedrijke denkers van die periode


    Foto

    De naam van de Franse psychoanalyticus Jacques Lacan (1901-1981) roept bij velen het beeld op van een visionaire denker die in een veelgelaagd discours aantoont dat wij onszelf niet begrijpen, dat ons diepste zelf geconstitueerd wordt door de Ander en dat vervulling van onze diepste verlangens ons voortdurend ontsnapt. Bij anderen roept dezelfde betekenaar het beeld op van een warrige raconteur die een vorm van conceptueel surrealisme bedreef dat velen ten onrechte voor zinvolle filosofie of op z’n minst zinvolle kritiek op gangbare filosofie hebben opgevat. In talloze boeken en artikelen wordt de eerste visie verdedigd. In het boek " Jacques Lacan - Proefvlucht in het luchtledige -verdedigt Filip Buekens dat enkel het tweede beeld accuraat is.

     Hij laat bovendien zien dat veel interpretators van Lacan de conceptuele glissando`s, drogredenen, absurde generalisaties en vreemde excursies in de logica niet in vraag stellen en mateloze interpretaties creëren die de op zich al vreemde stellingen van Lacan uitvergroten tot volstrekt absurde beweringen. Samen met Lacan miskennen zijn verhelderaars (die meestal niets verhelderen) de metafilosofische deugden van zorgvuldigheid en accuraatheid.Dit provocerende boek richt zich zowel tot psychoanalytici, filosofen als menswetenschappers die menen dat (Lacaniaanse) psychoanalyse ‘inzicht in het leven’ zou verschaffen. Het biedt een andere kijk op een Franse denker die veel te lang op handen is gedragen. Het boek bevat bovendien een stevig onderbouwde kritiek op populair postmodern gedachtengoed, en is bijgevolg van belang voor filosofen, psychologen, psychoanalytici en iedereen die in de geschiedenis van het postmoderne denken geïnteresseerd is.

    Over de auteur:

    FILIP BUEKENS studeerde taalkunde en filosofie aan de K.U.Brussel, Leuven en Keulen. Hij is universitair hoofddocent Taalfilosofie aan de faculteit Wijsbegeerte van de Universiteit van Tilburg. In recente publicaties begeeft hij zich vooral op het terrein van analytische referentie-theorieën (Kripke, Perry), theorieën over fenomenaal bewustzijn en grondslagen van de analytische filosofie.


    Est-ce que vous iriez travailler une journée gratuitement pour votre patron? Non, alors arrêtez de demander aux artistes de se produire gratuitement dans vos concerts!!!! C'est un manque de respect vis à vis du travail fourni par ces gens qui viennent vous divertir

    (facebook - groep )


    Laatste commentaren
  • mooi! (Valerie)
        op over me zelf.
  • captain (david)
        op Pol's Jazz Club.
  • captain-gezagvoerder-commandant (huysmans)
        op Viktor Stenger .
  • elke week een tekening (jaapberk)
        op eerste statement .
  • Welkom op het blog Pip (Pip)
        op eerste statement .
  • Dit wordt lezen en luisteren geblazen... (Titipoes)
        op eerste statement .
  • Blijf maar je gedacht zeggen, hoor. Liefst. (Mandysblog)
        op eerste statement .
  • herinneringen (chantal)
        op over me zelf.
  • koran (david huysmans)
        op gematigde islam
  • bebert heeft het goed gezien (david huysmans)
        op Albert Einstein .

  • Inhoud blog
  • Religieus Gevoel .
  • Notities !
  • Alfred Russell Wallace
  • Timon Dias - de Volkskrant 17 juli 14
  • Sjiieten en Soennieten
  • Interne Keuken 21.12.2013
  • Paus Franciscus Time magazine !
  • Ayn Rand ( Magda Michielsens ) 25-11-2013 (foto )
  • Atheîsme als basis voor de moraal ! ( Dirk Verhofstadt )
  • Etienne Vermeersch -Dirk Verhofstadt - Dawkins


    Blog als favoriet !

    Foto

    Photo kredit :  Dirk Gooris  - Eddy Boyd ( Begijnenzolder circa 1969 )


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Mon frère Joseph Donni
    ( 1 augustus 1924  - 5 april 2010 )

    Foto

    " La vierge corrigeant l' Enfant Jésus " de Max Ernst ( 1926 )


    Foto

    Foto

    Foto

    Comblain   1966


    Vaak wordt beweerd dat de mens van de apen afstamt. Dat is niet helemaal juist. De apen zijn onze neven, niet onze voorouders      n°158


    Foto

    the Humaniora Boys  1954


    Foto

    Karikatuur  door Karel Op de Beeck -    zolder  circa  1970

    Foto

    England  -  Tournée - 1975 -    Willy Donni trio  met Gene Conner - Cousin Joe - Big John Wrencher .


    Foto

    Willy  :    en de kippen  -    ongeveer   1940    


    Foto

    Het utopisch denken , dat was de Sovjet-Unie , dat was ook het fascisme, ...   Ik heb er daardoor wat schrik van . Het utopisch denken gaat uit van de intrinsieke goedheid van de mensen, maar mensen zijn egoïsten.  Vandaag verschijnen er nationalistische utopieën, en die doen het goed.

    Veel van de verworvenheden in West-Europa hebben we te danken aan het bestaan van de Sovjet-Unie, en daardoor hebben we een sociaal systeem dat veel beter is dan dat in de Verenigde Staten . ( aldus Koen Raes ) ( °1954 - 2011 )


    Ook het dualistische politieke systeem werkt niet echt goed mee. Moment dat je een opmerking hebt word je in het linker of rechter vakje gestopt. Chomsky maakt hier zelf ook de fout door het kapitalisme al bij voorbaat af te schrijven. !

    n° 169


    Student politicologie Yernaz Ramautarsing wil de 'linkse indoctrinatie' op Nederlandse universiteiten aankaarten. Hij zegt donderdag in Pauw en Witteman geïnspireerd te zijn door het boek 'Atlas shrugged' van Ayn Rand, een roman die een rechts-liberale ideologie uitdraagt. Cabaretier Freek de Jonge zit er tegenover en geeft vrijdag op Twitter toe dat hij werkelijk met stomheid was geslagen hierdoor.

    Ramautarsing zegt dat hij 'minachting' heeft voor linkse theorieën. Cabaretier Freek de Jonge heeft juist daarvoor geconstateerd dat er in Nederland een 'populistische correctie' heerst, zoals er vroeger een 'politieke correctie' was. Het is normaal en populair geworden om bijvoorbeeld discriminerend taal uit te slaan, stelt De Jonge.

    Hoewel De Jonge daarna het belang benadrukt van 'ontmoetingen' tussen de beide kampen, houdt Ramautarsing hem voor dat hij het is die het beeld van 'polarisatie' in stand houdt. Er zou geen midden zijn. Hierop besluit De Jonge van het onderwerp af te stappen, omdat hij het gesprek 'vervelend' vindt worden. Het geheel wordt afgemaakt door oud-VVD-minister Verdonk die De Jonge toewerpt: 'Lach dan eens. Jij bent de cabaretier, maak eens een grap!'

    Pauw en Witteman :  28 november 2013.


    Religie verenigt mensen. Dat werkt voor mensen die dezelfde religie
    aanhangen. Maar er zijn vele religies en zorgen daardoor vooral voor scheiding.
    Religies bemoeilijken integratie en zijn een excellent hulpmiddel voor het
    instandhouden van conflicten omdat ze die irrationeel maken en extra brandstof
    leveren. Ga maar na in de recente geschiedenis. Conflicten zonder religieuse
    dimensie zijn veel minder gewelddadig dan conflicten met. Zie de scheiding van
    Zweden en Noorwegen, Tsjechië en Slovakije en vergelijk met Joegoslavië
    (christenen, othodoxen en Islamieten) en Noord-Ierland (protestanten en
    katholieken). In België is er al meer dan een eeuw strijd tussen noord en zuid
    en nog geen enkele dode.

    Zonder religie zouden er niet eens joden
    geweest zijn om terug te keren naar Palestina. De Joden die Palestina bijna 2000
    jaar geleden hadden verlaten zouden wellicht overal opgegaan zijn in de
    bevolking van de streken waar ze belandden en daar zou niemand slechter van
    geworden zijn, ook die mensen niet.( tekst van Ockham (nickname) - mailgroep vrijdenken )   N°194


    Sommige auteurs zijn van mening dat de Franse Jazzcriticus Hugues  Panassié  in zijn boeken  "een oppositie zwart/wit systeem heeft gecreëerd      dat de superioriteit van de voormalige op de laatste voortstelt maar in feite een reproductie is  van meer conventionele racistische stereotypes"  Dus ' reverse racism '!  omgekeerde discriminatie  - oikofobie ??


    Godsdiensten gaan al eeuwenlang hand in hand met geweld en economische uitbuiting. De Tibetaanse theocratie vormt hierop geen uitzondering. Tot 1959 het laatste jaar dat de dalai lama de scepter zwaaide over Tibet was het feodaal georganiseerd. Slaven werkte op het land van hun geestelijke of wereldlijke heren. Het klooster van Drepung was een van de belangrijkste grootgrondbezitters van de wereld met 25000 slaven. De dalai lama leefde zelf rijkelijk in zijn potalapaleis. Slaven die probeerde te vluchten werden genadeloos afgemaakt en in talloze gezinnen werden regelmatig kinderen , jongetjes uiteraard, weggerukt om opgeleid te worden tot monnik ! (Myriam En Bert )


    Zoeken in blog


    Categorieën
  • filmpjes (6)
  • levensbeschouwing (58)
  • Willy Donni (19)

  • Foto

    Met Libres de le dire publiceert uitgeverij Flamamrion een boeiende dialoog tussen twee vrouwen die over hun verschilpunten heen, verenigd blijven in dezelfde strijd: de verdediging van het feminisme, de laïciteit en de vrije meningsuiting. Doodsbedreigingen van Gods gekken en een fatwa die sedert 1994 tot ballingschap noopt voor de ene en beledigingen en intimidaties voor de andere, zijn de prijs die ze betalen voor hun verdediging van de rechten van de vrouwen en hun standpunten over de plaats van de godsdienst in de samenleving en de opkomst van het communautarisme. Aan de ene kant Taslima Nasreen, Bangaldesh, arts, dichter, schrijfster, auteur van Lajja, Enfance au féminin, Vents et rafales, ereburger van Parijs en een boegbeeld van de strijd tegen het integrisme. Zij leeft onder politiebescherming. Aan de andere kant de Française Caroline Fourest, journaliste bij Charlie Hebdo, kroniekschrijfster bij Le Monde en France Culture en auteur van opgemerkt en veel gelezen onderzoekswerk zoals Frère Tariq, La Tentation Obscurantiste en La Dernière utopie. Zij werd gelauwerd voor haar buitengewone inzet tegen het religieus integrisme met de Prix de la laïcité 2005 en de Prijs voor het politieke boek 2006.

    Je kunt niet ernstig beweren dat je een hele reeks passussen in hun tijd moet situeren en tegelijk stellen dat kledingvoorschriften van kracht blijven  ( E. Vermeersch )




    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!