Langer slapen leidt tot betere schoolresultaten
We zijn nog enkele maanden verwijderd van de gevreesde jaarlijkse
blokperiode, maar de Sunday Times heeft toch al een goede tip voor wie
zich zorgen begint te maken over de examenresultaten: wie een uur langer
slaapt, doet het beter op examens. Een later begin van de schooldag
zorgt ook voor minder afwezigen.
Dat blijkt uit een experiment onder leiding van drie professoren van de
universiteit van Oxford aan de Monkseaton school in het district
Tyneside. Op de school begonnen de lessen bij wijze van proef een uurtje
later om tien uur. Die uurregeling, zo had neurowetenschapper Russell
Foster bij proeven vastgesteld, sloot beter aan bij het slaappatroon van
tieners. Volgens schooldirecteur Paul Kelley klopte dat ook in
de praktijk. "Het aantal leerlingen dat te laat kwam daalde met 8
procent en langdurige afwezigheid zelfs met 27 procent. En nog
belangrijker: bij proeven die werden afgelegd, scoorden de leerlingen
voor vakken als Engels en wiskunde aanzienlijk beter dan in dezelfde
periode vorig jaar, toen de les nog om negen uur begon." De bestaande
situatie is voor veel leerlingen "bijna onverdraaglijk". Ook de
leerlingen reageerden positief. Het experiment is een initiatief
van Foster die eerder ontdekte dat tieners een "biologische voorkeur"
hebben voor laat opblijven en later opstaan en dat ze pas echt goed gaan
functioneren vanaf tien uur of twee uur later dan volwassenen. Hij
pleit daarom voor het aanpassen van de schooluren en hij wil dat de
zwaarste lessen naar de namiddag verhuizen, wanneer de leerlingen het
helderst zijn. (belga/vsv)
|