Dit is een fotoblog met èèn onderwerp, namelijk Belgische sleepboten. Zowel oude als nieuwe, zowel motor-als stoomsleepboten en zowel zee-als haven-en binnenvaartsleepboten....
En nu hoor ik u zeggen; maar wat is er dan zo speciaal dat ze met succes zoveel protest kan teweegbrengen dat ze van de sloop gered kan worden? Eerst en vooral natuurlijk het feit dat er in het verleden al zoveel van haar illustere voorgangers niet konden behouden blijven door onbegrip, laksheid en geldgebrek. Maar vooral doordat de FIGHTER in haar dertigjarig bestaan een dijk van een reputatie heeft opgebouwd die die weinig of geen Belgische schepen haar hebben voorgedaan. Om er een paar op te noemen; de stranding van de World Dignity in 1981 of de brand van de Olympic Dream in januari 1987, maar niemand zal ooit de beelden vergeten van de redding van zeventig overlevenden en enkele uren later het dek bezaaid met levensloze lichamen van de ramp met de Herald of Free Enterprice in 1987. Als er echt één Belgische sleepboot is die verdiend om behouden te worden voor ons nageslacht, al is het dan maar om te fungeren als een soort museumschip, dan is het zeker en vast de FIGHTER. Voor meer inlichtingen en gegevens zie www.tugspotters.be of www.tugspotters.nl.
Laat ons beginnen met wat er zich op dit ogenblik in de sleepvaartwereld ( allee, de Belgische dan)afspeeld. Begin maart werd er door de directie van de URS medegedeeld dat de zeesleepboot FIGHTER zou gesloopt worden. En inderdaad, een goede week later kwam de FIGHTER te Terneuzen ter hoogte van kraan 10 tegen de kant te liggen en er werd, althans niet zichtbaar voor de buitenwereld, begonnen met de onttakeling van wat we gerust Belgisch beroemdste zeesleepboot kunnen noemen. Tegerlijkertijd kwamen er op de site van TUGSPOTTERS steeds meer commentaar en geweekklaag op gang; Dat het een schande was dat de FIGHTER gesloopt werd, en dat die zou moeten behouden worden, en dat België weer maar eens een brok sleepvaartgeschiedenis zou laten verdwijnen, etc,etc. Maar wat blijkbaar bijna niemand wist was dat een select groepje sleepvaartliefhebbers de teugels in handen had genomen en in alle stilte waren begonnen met onderhandelingen met de directie van de URS. En met succes want enkele dagen geleden werd aangekondigd alsdat de FIGHTER zou behouden blijven.
Dus allen naar de zolder op zoek naar een oude foto ( want die mag u uiteraard altijd doorsturen) of een meetbrief of een oude factuur, want aan de hand van enkel drie letters en enkele cijfers, bv. BR1234B kunnen we soms de hele geschiedenis van een sleepboot wedersamenstellen.
Dus schroom niet, als u denkt;hè dat was de boot van ons opa, dan willen we dat maar al te graag vernemen. Want van veel foto's en prentbriefkaarten bleef de naam van de boot ons onbekend en moeten we u die daarom schuldig blijven, maar mischien word met uw medewerking èèn of meer raadsels opgelost.
.... en iedereen is welkom, niet alleen mensen uit het maritiem milieu zoals (oud) sleepbootkapiteins of binnenschippers( jong en oud) maar ook Jan met de pet, Piet van de wal of Pol die op geregelde tijdstippen voor een gesloten brug staat. Dit wordt een blog met weinig woorden, enkel een foto en wat wetenswaardigheden ( als we die al hebben) dus word de medewerking en inbreng van de lezers zeker op prijs gesteld.