Haarlemmermeer
Monique
Yvelpa
Cito
Toet
De Pronckert
De geschiedenis van De Pronckert begint vermoedelijk in 1931, als
Johan den Breejen (of in avontuur gebouwd door de werf en de firma
Goedkoop), opdracht geeft aan Scheepswerf Voorwaarts van Theun van der
Beldt te West-Graftdijk, tot de bouw van een stalen vrachtschip bestemd
voor de internationale vaart, met de afmetingen: 24.12 x 4.50 x 1.10,
68 ton. Voortbewogen door een Kromhout ruwe oliemotor van veertig
paardekrachten. In 1932 wordt dit schip door de werf opgeleverd. Het
krijgt de naam Haarlemmermeer en de thuishaven word Hoofddorp en
wordt op 6 September 1932 ingebeiteld als: Alkm 220 B 1932.
Op 15-11-1934 verkoopt Johan den Breejen, aan de NV Kromhout Motoren
Fabriek D. Goedkoop Jr., te Amsterdam en Theunis van den Beldt,
scheepsbouwer te West-Graftdijk het motorvrachtschip ,,Haarlemmermeer
voor de prijs van zes duizend gulden.
Op 23-11-1934 wisselt het schip opnieuw van eigenaar. Theunis van den
Beldt, scheepsbouwer te West-Graftdijk en NV Kromhout Motoren Fabriek
D. Goedkoop Jr., te Amsterdam verkopen het schip aan Achiel Frans De
Vree, schipper en koopman te Temse (België). Het schip krijgt en
Belgische meetbrief AE 12080 B en een de nieuwe naam Monique.
Op 16-11-1942 verkoopt Achiel Frans De Vree het schip aan Oscar Gustaaf
de Schoenmaeker, Kouterstraat 20 te Wettere (België). Het krijgt dan de
naam Yvelpa. Het schip had toen als thuishaven Wetteren aan de
Schelde, ter hoogte van zijn graanhandel. Het werd gebruikt om graan
van Antwerpen naar Wetteren te varen. Dat gebeurde een tot tweemaal per
week. Het graan kwam in Antwerpenaan in grote zeeschepen, die een
lijndienst onderhielden tussen Mar-del-Plata (Brazilië) en Antwerpen.
Het werd in Wetteren met de graanzuiger uit het schip gezogen en
vandaar verder vervoerd naar de talrijke klanten in Gent,
West-Vlaanderen de Vlaamse Ardennen en de kust.
Op 8-10-1951 koopt Theunis van den Beldt het schip weer terug van Oscar
de Schoenmaker. Het schip ligt dan verwaarloosd en half gezonken in de
haven van Antwerpen. Samen met een monteur van de NV Kromhout Motoren
Fabriek knappen ze het schip een beetje op en maken het samen vaarklaar
en brengen het terug naar West-Graftdijk.
Op 14-2-1952 wordt het schip opnieuw gebrandmerkt 340 B ALKM 1952 en krijgt het een nieuwe meetbrief A 14635.
15-02-1952
Uitgeschreven uit het Belgische register.
25-9-1952
Riewert van den Beldt, scheepsbouwer te West-Graftdijk en Theunis van den Beldt jr., scheepsbouwer te West-Graftdijk.
1-10-1952
Jan Broere, schipper te Bergambacht.
07-10-1952
Naamsverandering van Yvelpa in Cito.
20-06-1956
Mast en laadboom verwijderd.
12-01-1966
Andere motor. Een 3 cilinder Deutz, 75 pk.
27-1-1966
Marinus Broere, schipper te Bergambacht.
27-9-1967
Cornelis de Borst, schipper te Papendrecht. Het schip werd in deze
periode vooral gebruikt voor het vervoer van rijshout en riet. Er werd
rijshout naar Delfzijl vervoerd voor het maken van zinkstukken ten bate
van de verandering aan de haven. Verder werden er ook graan, aardappels
en bieten mee vervoerd.
5-12-1972
Jan Cornelis Pronker, schipper te Haarlem. Naamsverandering van Cito in Toet.
26-3-1975
Antoin Jules Velt, Michael Andrew van der Meer en Menno Jan van der Meer, te Heemstede.
2-4-1975
Andere motor. Een DAF 575, 6 cilinder, 120 pk, 2400 toeren, nr. A-39325, bouwjaar 1963.
24-1-1984
Jan Cornelis Pronker en Erny Meurs-Schouten te Winsum.
12-11-1985
Carly Johan Westendorp te Steenwijk.
23-12-1985
Naamsverandering van Toet in De Pronckert.
4-5-1988
Erica Bakker te Leeuwarden.
2-11-1992
Thomas Mulder te Heerenveen.
14-4-1997
Ben en Ria Drenth te Leeuwarden.
22-02-1998
Ingeschreven in het
Nationaal Register Varende Monumenten, registratie nr. 1015, indeling C.