De regels: Inzendingen voor de dieptelessen mogen NIET BEWERKT worden. Wij verlangen de foto zoals je die trok, daarna slechts verkleind tot 1.024 pixels aan de langste liggende zijde, maximaal 800 pixels hoog (benut die!) en maximaal 450 Kb zwaar. Er mogen geen randjes/kaders rond geplaatst worden, want die moeten door de leraar verwijderd worden wat extra werk geeft.
Inzendingen voor dieptelessen mogen indien nodig wél verscherpt of rechtop gezet worden, er mag wat meer of minder helderheid/kleur worden gegeven en ook je naam of logo mag er (niet ál te opvallend) op geplaatst worden.
Waarom mogen inzendingen niet bijgeknipt worden? Omdat het de bedoeling is, dat je hier leert om na heel goed te zoeken en te kijken, met 1 druk op de knop de juiste compositie te gebruiken om veel diepte aan je foto toe te kennen en dit niet later in de 'doka' thuis te doen.
Bij Compositie (1e lessenreeks voor beginners) leerde je hoe je die foto's in zijn algemeenheid zo sterk mogelijk maakt door de regel van derden of de gulden snede toe te passen. Ook bij Ritme & Struktuur (2e lessenreeks) lees je nog vaak, dat je de foto's meer aan kracht kunt meegeven door het kiezen van een goede/betere compositie.
Bij de daarna volgende lessenreeksen te beginnen vanaf Diepte (3e lessenreeks) willen we het eigenlijk niet meer over de compositie van de foto's moeten hebben, doch slechts over dieptewerking, licht, beweging en portretfotografie. Daarom het gehamer op ''betere compositie'' door middel van de regels van derden/gulden snede. Bijna altijd bij het nemen van een foto, moet je die compositieregels in gedachten hebben en uitvoeren, uitzonderingen daargelaten.
Bewust ga ik niet in op de technische instellingen van je toestel. Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.
Opdracht 1: Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden. (Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Opdracht 2: Maak een foto waar water op staat wat ver naar achteren (de diepte in) doorloopt zodat je de diepte in je foto optimaal weergeeft met een foto van bijvoorbeeld een kanaal met een railing of 'n watertje/gracht met een brug, een plas met een plankier enzovoorts. Bekijk de voorbeeldjes hieronder/in deze kantlijn.
Opdracht 3: Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Opdracht 4: Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.
Opdracht 5: Kies zelf een aantrekkelijk onderwerp waar veel dieptewerking in zit en maak 'n foto waar je trots op kunt zijn, dit is je eindopdracht.
Hierboven en hieronder wat voorbeeldjes met veel dieptewerking van diverse fotovrienden. Dank jullie allen vriendelijk voor de toestemming tot gebruik!
Hierboven, de Pier over het blauwe spiegelende water is van Jos, de prachtig gedekte tafel is van Metallo.
Verder hieronder zie je een foto (zeer speciaal) gemaakt door Dushi, onderlangs een bankje en een specialleke van Leike, bloeiende lupines. Door te spelen met de diafragma kreeg hij een losstaande bos bloemen tegen een wazige achtergrond.
De foto van de donkere tunnel met de 2 personen die het licht bereiken is ppl gemaakt door Leike en die van de 2CV's op rij is van de hand van Omaatje Lieljan.
Gouden verhouding/Gulden snede (geen regel van derden)
Dieptewerking in een foto
Foto's maken waarin diepte te zien is Digitale fotografie: Perspectief geeft diepte in je foto door gebruik te maken van de diagonale(n lijnen).
Stuur altijd recent materiaal in voor de bespreking.
10-12-2014
HenLo
Hallo, welkom in deze lessenreeks. Je ingegeven foto kan ik wel smaken. Mooie scherpte, compo... Er zit wel wat diepte in maar de twee buizen in het centrum zijn er teveel aan. Die breken het dieptezicbt terug af. Toch een goede foto!
Ik moet je er wel op wijzen dat je met recente foto's moet werken. Deze komt uit een ver verleden... Bij een nieuwe opdracht moet je dus op pad...
Hieronder dan je eerste opdracht:
Opdracht 1: Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden. (Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Succes,
Digiwill.
26-11-2014
Ien de Rooij
Opnieuw een geslaagde opdracht. Mooie foto met veel diepte, mooi belicht en met de juiste scherpte. Dit maakt het voor mij gemakkelijk om kommentaar te geven. Hier hoef ik er dus geen op te geven. Mooi zo en dus kan je naar de volgende opdracht:
Opdracht 4: Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.
Grts, Digiwill
19-11-2014
Ien de Rooy
Dit is een mooie foto, goed belicht, scherp en met heel veel diepte. De rand van het water, de bovenkant van de bomen, de daken van de gebouwen rechts... alles neemt het oog mee naar de verte. Misschien een ietsje minder saturatie maar dat kan aan mijn scherm liggen...Goed gedaan dus en opdracht geslaagd en je kan beginnen aan de volgende:
Opdracht: Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Succes,
Digiwill
05-11-2014
Ien de Rooij
Hallo,
Welkom in deze lessenreeks. Als eerste foto is dit geen slechte. Goede belichting, scherpte en er zit diepte in. de sporen die naar achter lopen, de trein al wat verder, het mistige achteraan op de sporen. Dat alles geeft dîepte aan je foto.
Spijtig van de rode leuning die omhoog loopt en de mensen die vooraan op het perron lopen. Die nemen het oog mee naar boven, naar de klok, de spoornummers... Aldus leiden ze de aandacht weg van de diepte. Daardoor wordt je foto in twee gedeeld en als totaal plaatje het dieptegevoel in je foto min of meer geneutraliseerd.
Al bij al toch goed en je kan beginnen aan je volgende opdracht:
Opdracht 2: Maak een foto waar water op staat dat ver naar achteren (de diepte in) doorloopt zodat je de diepte in je foto optimaal weergeeft met een foto van bijvoorbeeld een kanaal met een railing of 'n watertje/gracht met een brug, een plas met een plankier enzovoorts.
Succes,
Digiwill
03-04-2014
Leoan
Dag Leoan,
In de opdracht stond 'verras ons...' Dit heb je gedaan. Deze inzending is de beste foto uit de reeks. Alles klopt, de compo, de belichting en, belangrijk voor deze les, er zit een mooi dieptespel in. Je gaat van scherp naar onscherp door een goed gebruik van het juiste diafragma. ook het mistige achteraan en het lijnenspel van de randen van de boot verhogen het dieptegevoel. Een hele goede foto dus!
Bij deze ben je dan ook geslaagd voor deze lessenreerks 'Diepte' en mag je door naar de lessen van 'Portret'.
Bedankt om deze lessen ivm. diepte te volgen en veel succes.
Mvg.
Digiwill
17-03-2014
Leoan
In deze foto ga je van scherp naar onscherp. Daardoor creeer je diepte. Dat is goed dus. Toch zijn er een aantal elementen in deze foto die het dieptezicht verminderen. Het scherpste poppetje staat bijna in het midden van de foto en trekt volledig de aandacht (door de scherpte). Nu staat het bovenste stuk van dat popje niet juist op het onderstuk. De tekening klopt niet en het oog wordt steeds daar naar toe getrokken. Links van dat popje staat een iets groter en onscherper popje op de vertikale sterke lijn. Ook op de rechtstse sterke lijn staat het grootste en nog onscherper popke. Die twee vormen als het ware een kader rond het scherpe popje dat daardoor volop de aandacht trekt. Qua compo is dit dusz niet zo goed. Probeer voor jezelf die popjes eens van links schuin naar achter te plaatsen, allemaal op één lijn en van groot naar klein en zet het 1e popje op de linkse vertikale sterke lijn. Je mag hier ook weer van scherp naar onscherp werken. Vergelijk die foto dan eens met deze. Het verschil zal je dan duidelijk zijn.
Op weeral naar de volgende opdracht:
Opdracht 5: Kies zelf een aantrekkelijk onderwerp waar veel dieptewerking in zit en maak 'n foto waar je trots op kunt zijn, dit is je eindopdracht.
Succes,
Digiwill.
04-03-2014
Leoan
Dit is een foto die goed is mbt diepte. Je hebt een aantal raadgevingen gevolgd en bent erin geslaagd om alles goed scherp in beeld te brengen en je hebt de diepte van het rolletje in beeld gebracht. Persoonlijk had ik de schaakstuken (ik denk toch dat het dat zijn) iets verder achteruit gezet. Had nog meer diepte gegeven.
Qua compo vind ik het minder geslaagd. ok, je hebt de doorkijk op een sterke lijn willen plaatsen maar rechts is er niets meer te zien op de foto. De foto komt hierdoor uit evenwicht.
Persoonlijk had ik het rolletje iets meer naar het midden gelegd en een beetje schuin. Net genoeg om er nog door te kunnen kijken met daarachter, iets verder, de schaakstukken. Dat moet je, voor jezelf, maar eens uitprobereen. je zal zien dat je foto veel sterker wordt.
Laat je niet ontmoedigen. In het begin moet je zoveel onthouden en met zoveel rekening houden. Eens je meer ervaring hebt krijg je voor zulke dingen meer gevoel.
Op dus naar je volgende opdracht:
Opdracht: Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.
Succes,
Digiwill
25-01-2014
Leoan
Qua diepte is dit een goede foto. Je hebt de joggers op pad gestuurd, goed gezien, en zij maken ook de foto. Het oog volgt het pad naar de voorste jogger en gaat dan verder langs het muurtje tot het waterrad. Dat is diepte. Goed gedaan dus.
Qua foto in het algemeen is het iets minder. In mijn vorige bespreking schreef ik als laatste dat het beter is dat je de rand van de vijver beter vanuit de linker onderhoek liet vertrekken. Hier doe je hetzelfde als bij je vorige inzending. Je laat de rand van de weg links op een derde van de foto vertrekken, ongeveer waar de sterke lijn naar boven vertrekt. De linker kant van de foto is iets fletser van kleuren en rechts, met het warme licht op de boom is ze rijk aan belichting. Door al die zaken wordt je foto als het waren in twee verdeeld. In de fotografie spreekt men dan van 'de foto is uit evenwicht'. Komt er nog de bank bij die tegen de rand van de foto plakt...
Laat de moed niet zaken, ik maak deze opmerkingen om je te begeleiden om nog betere foto's te maken, dat is toch de bedoeling van deze lessen hé.
Op dan naar de volgende opdracht:
Opdracht: Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Succes,
Digiwill.
Beau5
Dag Beau5, welkom in deze lessenreeks 'Diepte'.
Mooie foto met diepte. Compo is ok, belichting is ok. De enige opmerking die ik ik hier heb is dat de lensflare links 2 te opvallende items heeft die de aandacht van het dieptepunt enigzins wegtrekken.
Toch heb ik een algemene opmerking. Je schrijft zelf dat het een bracketing foto is. In je exifs vind ik geen diafragma en snelheid weer. Bracketing kan je toepassen op belichting en scherpte. Naar mijn mening is dit een HDR foto en dat is een bewerking en die zijn in onze lessenreeksen niet toegelaten. Een beetje bijsnijden en opscherpen kan voor mij geen kwaad maar het is de bedoeling dat de mensen leren om te trachten om van de eerste keer een goede foto te maken. Hou daar dus voor de volgende foto's rekening mee.
Toch vind ik het al bij al een goede foto en kijk al uit naar je volgende inzending.
Opdracht: Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden. (Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Succes,
Digiwill
14-01-2014
Leoan
In de lessen compositie leerde je hoe de regel van derden / gulden snede te gebruiken. Als je iets wil accentueren in een foto moet je dat op een sterke lijn/pun zeten. Dit doe je hier links met de rand van de vijver.
Het werkt, het oog wordt automatisch naar die rand van de vijver getrokken op die sterke lijn. Nadeel is dat het oog er blijft hangen. Je moet moeite doen om de rand verder naar rechts te volgen. Er zit wel diepte in je foto maar door bovenstaande breek je dat min of meer terug af. Probeer voor jezelf de foto eens zo uit te snijden dat de rand linksonder vertrekt op een sterke lijn en naar rechts doorloopt ook op een sterke lijn. Je zal dan al verschil zien. Nog beter is de rand van de vijver te laten vertrekken in de linker onderhoek. Dat zal je foto veel sterker maken.
Hier is je volgende opdracht:
Opdracht 1: Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden. (Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).