*
*
Le jour de grève est arrivé
De 1ste stap richting ‘La Mère Patrie is gezet
*
INLEIDING / GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Ze, de Rode Waalse Pakbonden, hebben er om gevraagd. De N.M.B.S.-stal wordt uitgemest, wordt ‘geflamandiseerd’ en wordt de “V.T.M.”, de Vlaamse Trein Maatschappij. Met rtreien die maar dat Brussel centraal rijden. Wie verder onder de taal- en armoefgrens wil duikelen, moet ‘chanfgeren’…. waarbij voor eens en voor altijd in de Grondwet wordt ingeschreven, dat er grendels zitten op elke Franstalige kandidatuur. Dit laatste vooral om sabotage te vermijden, zoals bij de nucleaire centrales die om de haverklap ‘panne’ hebben. Zonder dat daar ooit enige sanctie voor volgt. Omdat de oorzaken noch de daders ooit gevonden (mogen) worden.
Het staat de bewoners van beneden voormelde taal- en armoegrens dan vrij om een eigen vervoersmaatschappij te exploiteren, net zoals Infrabel aan hen, of bij de ‘liberalisering’ van het Spoor, aan iedere buitenlandse concurrent de infrastructuur te verhuren. Met dien verstande echter, dat bij de Walen de huurprijs iedere keer (om geen Oekraïense toestanden te krijgen) op voorhand moet betaald worden.
Dat dergelijke mixture ooit tot stand komt, hebben we niet aan de koekoek, maar aan de Verenigde Europese Nazies te danken. Liberalisering leidt immers tot het open gooien van de concurrentie.
Met als gevolg dat de dienstverlening stijgt, en we misschien met een Oezbeekistaanse treingeleider in de stuurcabine van de Russische trekker, vlugger en veiliger onze bestemming zullen kunnen bereiken. Somaliërs of Muzelmannen in ’t algemeen maken geen kans voor een job bij ‘t Spoor wegens het risico van dat willen bidden onderweg.
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
*
Verdeeldheid spoorbonden absurd’
*
Marc Goblet, de secretaris-generaal van de Franstalige vleugel van de socialistische vakbond, betreurt dat de Nederlandstalige spoorbonden hun stakingsaanzegging hebben ingetrokken. Bij de christelijke vakbond volgt nog overleg.
De Franstalige socialistische spoorbond probeerde minister Galant gisteren nog eens te verleiden tot een toegeving, maar die hield voet bij stuk. ’s Avonds bevestigden de beide Franstalige spoorbonden hun stakingsaanzegging voor 6 en 7 januari.
Dat de Nederlandstalige spoorbonden niet meedoen, betreurt vakbondsman Marc Goblet. ‘Ik betreur de verdeling tussen noord en zuid en dat de Nederlandstalige kant geen druk meer zet’, zegt hij op de RTBF. ‘Zij die denken dat we met deze regering zonder druk iets kunnen bereiken, vergissen zich.’
Hij noemt de verdeeldheid tussen de vakbonden absurd en vreest dat ze in de kaart speelt van de N-VA ‘om het land onbestuurbaar te maken’. ‘We moeten de eenheid herstellen. Er zijn verschillen tussen de regio’s, maar daarom moet de syndicale eenheid niet doorbroken worden.’
Bij de christelijke vakbond volgt nog overleg met de Franstalige collega’s om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. ‘We gaan bekijken of het mogelijk is om de Franstalige collega’s van gedacht te doen veranderen, maar dat hangt voor een groot deel af van de directie’, zegt Katrien Verwimp van ACV-Transcom op Radio 1.
Het ziet er wel naar uit dat woensdag en donderdag sowieso moeizame dagen worden op het spoor. Als een deel van het spoorpersoneel staakt, ook al is dat in Wallonië, heeft dat een impact op het spoorverkeer in het hele land.
*
UIT LIJDING – MORAAL v/h VERHAAL
*
We staan er dus niet goed voor. Twee dagen spoorloos: zelfs voor de Cel Vermiste Personen is dat bijna onbegonnen werk! Het zal je kind maar wezen, dat in de vrieskou in de ijzige wind op het perron op Godot staat te wachten. Terwijl er even verder 10 à 15 ‘cheminots’ lekker bij de warme kachel zitten te staken voor nóg minder werk en nóg hoger loon.
Hier in Italia is het ook regelmatig van dade. Terwijl de mensen lachen, dat in de tijd van B.M. de treinen tenminste toch op tijd reden. Neen, B.M. staat niet voor Bond Moyson, zeker niet, maar voor Benito Mussolini, de reeds lang ter ziele gegane kompaan van A.H., de wereldverbeteraar bij uitstek en het Grootste Genie aller tijden. Uiteraard!!! Even abstractie gemaakt van de Holocaust, en die was uiteindelijk natuurlijk de schuld van de Joden. Want waren er geen Joden geweest, dan had de Holocaust niet eens mogelijk geweest.
Die A.H., die wist tenminste van aanpakken bij het minste spoor van werkonwilligheid…. Hij deed dat zelfs zonder het minste spoor achter te laten. Want zwarte rook uit de schouwen verdween meteen… spoorloos.
Dat is ongeveer hetzelfde als de ‘cheminots’ doen met de subsidies voor het Openbaar Vervoer.
*
|