.
500423 - VACCIN DAG ONDER DE VLAG VAN DE VERZAKING AAN ELKE EIGENLIEFDE
DONDERDAG 26 NOVEMBER 2020
INHOUD
EEN PATROONHEILIFE VOOR DEZE DE CRO-MAGNON VIVALDI REGERING
ANDRÉ PRÉVOT SCJ, BRUGELETTES BIJ DOORNIK, PRIESTER; † 1913.
Feest 26 november.
*
Si l’amour-propre dit : « il faut défendre son droit », je répondrai : « il faut faire déborder la mesure de la charité
*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/
DE POLITIEKE RENOVATIE (2)
Ik kom even terug op dat initiatief van denktank Itinera, het ‘Pleidooi voor politieke renovatie’, waarover ik het had in mijn blog van gisteren. Die mensen beseffen wel terecht dat er in dit land iets moet gebeuren maar lijken niét te beseffen dat er gewoon geen geld meer is om met initiatieven te beginnen die weinig of niets zullen veranderen aan de precaire financiële situatie waarin België zich bevindt. Zelfs het verminderen van de subsidies aan de particratie, ook terecht, zal niet voldoende zijn om grote verschillen te maken. Dit ingewikkelde land moet dringend grondig niet alleen hervormd, maar ook financieel gesaneerd worden. Als de Coronacrisis voor iets goed kan zijn, dan is het om alle overbodige structuren op te ruimen. De zes staatshervormingen hebben gezorgd voor een hele reeks bijkomende niveaus, waarbij men echter vergeten is een aantal oude structuren af te bouwen. In het beste geval, zoals de Senaat bv, heeft men het aantal posten teruggeschroefd, maar zijn de logistieke kosten gebleven wat ze waren. Hetzelfde is bv gebeurd met de provinciale diensten, waarbij men bv in Antwerpen een nieuw, veel te groot en duur nieuw provinciaal huis heeft neergezet, terwijl het aantal provincieraadsleden werd verminderd. Het gevolg daarvan is dat het gebouw maar gedeeltelijk benut kan worden. Als men die provincieraden helemaal zou afschaffen, zou dat gebouw kunnen dienen om er bv diensten van de Vlaamse regering in onder te brengen, wat een stuk goedkoper zou zijn dan zoals nu in Brussel te blijven, waar alles relatief duurder is en zou men niet langer het risico lopen door Brussel gechanteerd te worden met allerlei plaatselijke belastingen, die in de eerste plaats de Vlaamse pendelaars treffen, zoals de recentelijk voorgestelde tolheffing.
De huidige taken van de Senaat, amper acht vergaderingen per jaar, kunnen gemakkelijk worden overgenomen door de gewesten en die van de provincieraden door gewesten, gemeenten en intercommunales, al kan bij die laatste ook nog heel wat bespaard worden.
Een ander voorbeeld is dat van de Franse Gemeenschap, een niveau dat in Vlaanderen nooit heeft bestaan omdat het is ingekapseld in het gewest. Waarom kan dat in Wallonië niet, waar daar alles dubbel gebeurt, met als gevolg dat er voor miljarden euro extra schulden worden gemaakt? Als de francofonen daaraan geen einde willen stellen, laat ze die miljarden dan zelf betalen. Nu betaalt België dat officieel, wat betekent dat Vlaanderen er minstens de helft aan moet bijdragen.
Er zal iets moéten gebeuren. ‘Dank zij’ de Coronacrisis doen ze bij de E.U. nu nog een oogje dicht voor wat betreft de immense extra uitgaven die er plaats vinden – in België minstens 2,5 miljard extra voor 2020 - maar eens zal er een ogenblik komen waarbij de rekeningen weer zullen moeten kloppen en dan is dit land de pineut. De geschiedenis kennende, zal het dan weer Vlaanderen zijn dat op slot van rekening die rekening zal mogen betalen.
*
BELGISCHE AUTOKOPER RUILT BENZINE VOOR HYBRIDE
©Tim Dirven
Vandaag om 01:00
De verkoop van hybride auto's gaat dit jaar door het dak. De groei van die alternatieve aandrijving gaat niet ten koste van de verfoeide diesel, maar van de benzinewagen.
2020 lijkt het jaar van de doorbraak voor de hybride auto, die een elektrische aandrijving met een verbrandingsmotor combineert. In de tien eerste maanden van dit jaar werden meer dan 35.000 hybrides ingeschreven, blijkt uit de inschrijvingscijfers van de autofederatie Febiac. Dat is een derde meer dan in het volledige 2019.
Vooral de voorbije maanden komt de alternatieve aandrijving sterk opzetten. In oktober werden 4.861 hybride auto's met benzinemotor en 619 hybrides met dieselmotor verkocht. Dat was het hoogste aantal ooit in België. De hybride was daarmee goed voor 14,2 procent van de totale autoverkoop, een record.
De hybride gaat in tegen de algemene trend op de Belgische automarkt. Na het topjaar 2019, met 550.000 verkochte auto's, is de totale autoverkoop dit jaar wegens de coronacrisis en de tijdelijke garagesluitingen 23 procent gedaald. De lockdown leidde bovendien tot tijdelijke productiestops in autofabrieken, wat tot schommelingen in de leveringen leidde.
" De Belg denkt dat hij met een zuiver elektrische auto niet overal naartoe kan en kiest voor de tussenoplossing: de hybride. "
Michel Martens
Directeur studiedienst Febiac
Verschillende merken lanceerden dit jaar een plug-inhybrideversie van populaire modellen, zoals de Gentse Volvo XC40, de Audi Q5 en de BMW 3-reeks. 'Wij bieden van meer en meer modellen ook een hybrideversie aan', zegt Sofie Luyckx, woordvoerster van Audi. 'Die hebben heel veel succes, ook omdat ze fiscaal voordelig zijn.' De autohandelfederatie Traxio wijst erop dat 90 procent van de plug-inhybrides door firma's worden ingeschreven. 'Bedrijven springen op die markt', zegt Jeroen Lissens van BMW. 'Ze zijn sneller om nieuwe technologieën te omarmen en kunnen sneller laadpalen installeren.'
Lukas Vanacker
*CORONA & CENSUUR VRIJE COMMENTAAR
W t hebben we hierboven geleerd dat we nog niet wisten?
Als een geschenk uit de Hemel herdenken wij precues vandaag, de Dag der Lege Portemonnee, deze Andreasn die van dat speciaal gebedje waar onze Politieke Elite zo van vervuild is.
Een betere Bescherm Heilige bestaat er niet voor hen. Hoe minder zij voor zichzelf in vooraf nemen, des e meer schiet er over voor het dagelijks brood van hun onderdanen.
Als die daarbij nog leren zeggen ‘Geloofd zij Jezus Christus’ mogen ze blijven; Anders gaan ze voor de bijkl… Nous en avons marrre, nom de Miele van Gusties!
H Guillotnius, BVO
Digitalia
|