.
500526 - PLUS EST EN VOUS. HERINNERINGEN AAN DE TOEKOMST
*
DINSDAG 16 FEBRUARI 2021
*
INHOUD
*
OOIT WAS VLAANDEN GROOT
Groot in der tijden schoot
*
*
D E M O E R E N
?????
*
http://blog.seniorennet.be/guvaal/
*
.VLAANDEREN ZEEHAVEN LAND
*
Weg de Lachaerts, weg de lauwaards, ons behoort het Noordzeestrand’
Aan deze parafrase uit ‘De Blauwvoet’, goed voor een volgende verkiezingsslogan, kan men er nu nog aan toevoegen: ‘én de zeehavens’. Het heeft drie jaar onderhandelen gevraagd, maar met het akkoord over de fusie van onze twee grootste zeehavens wordt Vlaanderen met de ‘Port of Antwerp Bruges’ meer dan ooit de poort naar de wijde wereld’. Dat dit in het Engels gebeurt, is een kanttekening die we er moeten bij nemen. Wie wereldwijd wil gaan moet de wereldwijde lingua franca van het ogenblik gebruiken. Dat het ‘Bruges’ is geworden i.pl.v. ‘Zeebrugge’ is o.w.v. de internationale naambekendheid. Tenslotte hoort Zeebrugge ook bij Brugge.
Antwerpen was reeds de tweede grootste haven van Europa (na Rotterdam) en verstevigt zo zijn positie. Samen met Zeebrugge zorgt de samenwerking ervoor dat het niet alleen de grootste containerhaven van Europa wordt, maar ook als autohaven en voor het stukgoed (‘breakbulk’ voor de kenners). En daar houdt het niet bij op. In Zeebrugge arriveert ook de reeds bestaande gasverbinding uit de UK, waar misschien in de komende jaren nog een uit Denemarken bij kan komen, plus de nabijheid van de windmolenparken op de Noordzee, wier stroom in Zeebrugge aan wal komt..
Het is de bedoeling dat ‘Port of Antwerp Bruges’ ook de Europese groene energie draaischijf zal worden voor de invoer én de productie van GROENE WATERSTOF. Gecombineerd met het hergebruik van CO2, wordt die gezien als dé alternatieve grondstof voor de chemie-industrie, in de eerste plaats die van Antwerpen, waar Vlaanderen de tweede grootste chemie cluster van de wereld heeft liggen. Tot spijt van wie het benijdt, in de eerste plaats onze groene kmers, die er liever weilanden van hadden willen maken.
Mag ik er tenslotte op wijzen, dat het nieuwe havenbedrijf er kwam door een samenwerking over de Vlaamse partijgrenzen heen, wat ook op andere gebieden voor herhaling vatbaar is om een succes te worden. Zoals ook ‘North Sea Port’, een succesvolle fusie is geworden van de Gentse haven met die van het Zeeuws-Vlaamse* Terneuzen.
---
Nog een mopje ter zake:
‘Wij eten meestal mosselen uit Zeeuws-Vlaanderen. Waarom noemt men die altijd ‘Zeeuwse mosselen’ en geen ‘Vlaamse mosselen’?
‘Omdat de Vlaamse mosselen alleen te vinden zijn in de politiek’.
*
CHIP-TEKORT TREFT OOK BELGISCHE AUTO FABRIEKEN
*
Vandaag om 01:00
*
De wereldwijde rush op halfgeleiders treft de autosector in ons land. Audi Brussels en Volvo Cars Gent hebben geen garanties voor de aanvoer van chips volgende week.
De wereldwijde rush op halfgeleiders treft de autosector in ons land. Chips zijn een cruciaal onderdeel in auto’s, maar ook in pc’s en gameconsoles. De lockdown en het thuiswerk doen de vraag naar die laatste fors toenemen, terwijl de auto-industrie sneller dan verwacht aantrekt. Dat zet de toevoer van chips onder druk.
De grootste autofabrikanten van ons land, Audi Brussels en Volvo Cars Gent, ondervinden dat. Bij Audi Brussels is de situatie het precairst. De fabriek, die twee modellen van de elektrische SUV e-tron produceert, ligt deze week noodgedwongen stil door het tekort aan chips. Het personeel is tijdelijk werkloos. Bij Audi Brussels werken zo’n 3.000 mensen.
Audi Brussels verwacht volgende week te kunnen heropstarten. ‘We hebben geen glazen bol, maar met de informatie die we nu hebben, gaan we ervan uit volgende week weer aan de slag te gaan’, stelt Peter D’hoore, de woordvoerder van de fabriek. Waar het probleem zich exact situeert, is niet meteen duidelijk. ‘De aankoop van microchips wordt centraal aangestuurd, vanuit Duitsland.’
"Normaal zijn we tot een maand verzekerd van cruciale onderdelen. Nu bekijken we de situatie dag per dag en uur per uur. "
Barbara Blomme
woordvoerder Volvo Cars Gent
Maar zelfs als de band volgende week weer draait, blijft de situatie ‘kritiek’, erkent D’hoore. Dat is ook hoe Barbara Blomme, de woordvoerder van Volvo Cars Gent, de toestand omschrijft. Volvo, dat met meer dan 6.000 werknemers de XC40 en de V60 bouwt, blijft deze week wel aan de slag. ‘We hebben daarover duidelijke garanties van onze leveranciers’, zegt Blomme.
Over volgende week wenst ze geen voorspellingen te doen. ‘In normale tijden ben je meerdere weken tot zelfs een maand verzekerd van cruciale onderdelen. Sinds Kerst viel dat terug naar twee à drie weken, en sindsdien werd die termijn alsmaar korter. Nu bekijken we de situatie dag per dag en uur per uur.’ Volvo Cars Gent voert daarover gesprekken met de chipfabrikanten zelf, wat relatief uitzonderlijk is.
Chinees Nieuwjaar
Ook bij Volvo Cars Gent lag de voorbije weken de productie weleens stil door het gebrek aan halfgeleiders. ‘Op 4 februari hebben we een nachtshift gemist door een tekort.’ Deze week valt de impact mee, mede dankzij het Chinees Nieuwjaar. De chips die niet ingezet worden in de gesloten Chinese fabrieken kunnen ingezet worden in Europa.
De crisis in de bevoorrading treft de autosector wereldwijd. De Amerikaanse autoreus GM laat zijn fabrieken in Kansas, Canada en Mexico tot midden maart op verminderde kracht draaien. Ook Ford, Volkswagen (de moeder van Audi), Honda en Nissan moeten de productie noodgedwongen op een lager pitje zetten. Sector analisten voorspellen dat dit jaar minstens 700.000 auto’s minder van de band rollen.
De problemen kunnen nog tot de zomer aanhouden, is te horen in de sector. In meerdere Europese landen zijn de lockdown maatregelen al verlengd tot maart of zelfs april, waardoor de vraag naar elektronica voor thuiswerk of ‘gaming’ niet meteen zal wegzakken. De rush van verschillende sectoren op chips blijft nog wel even een kopzorg.
Toch maken de Belgische autofabrikanten zich voorlopig geen zorgen over het halen van hun productie doelstellingen voor 2021. Zelfs met een weekje verlies maakt Audi Brussels zich sterk zijn jaar-doelstellingen te halen. Eenzelfde geluid bij Volvo Cars Gent. ‘We panikeren niet over onze jaar-doelstellingen.’ Jaguar bouwt vanaf 2025 alleen nog elektrische auto's. Het Britse luxe wagenmerk Jaguar, een dochter van de Indiase autogroep Tata, schakelt vanaf 2025 over naar 100 procent elektrische wagens, en volgt daarmee het voorbeeld van andere autobouwers.
Tesla koopt voor anderhalf miljard dollar bitcoins
Nu de Amerikaanse pionier in elektrische auto's voor 1,5 miljard dollar bitcoins heeft gekocht, schiet de digitale munt naar een nieuw recordpeil. Binnenkort moet het ook mogelijk worden een Tesla te kopen met bitcoins
Jeep verwijdert reclame met 'The Boss' na dronken incident. De autobouwer wist de Amerikaanse rock legende te strikken voor een Super Bowl-reclame video. De scoop maakt nu plaats voor rode kaken.
‘Apple Car’ lijkt eindelijk weg naar fabriek te hebben gevonden. Het geruchten circuit in Wall Street koppelt Apple aan de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai-Kia. Het zou echter niet de eerste keer zijn dat de Apple-auto even snel verdwijnt als hij opduikt.
Autofabriek Audi in Brussel gaat week dicht. Door een wereldwijd tekort aan halfgeleider-chips voor elektronica moet de Belgische fabriek van autobouwer Audi een week sluiten. 'De jaarproductie komt wel niet in het gedrang.'
Ex-topper van Tesla klaar voor aanval met Lucid Motors
Lucid Motors, dat 1 miljard dollar steun kreeg van Saoedie-Arabië, lanceert in de komende maanden zijn elektrische luxeauto. Met de Lucid Air gaat het de directe strijd aan met Tesla.
Pieter Haeck
*
ONGELIJKE STRIJD — NU IN PROMOTIE
*
Islamterreur en -radicalisering, de opmars van radicaal links en rechts, nucleair terrorisme, bio-terreur en cyber terrorisme maar ook georganiseerde misdaad: bedreigingen die stilaan inherent lijken te worden aan onze samenleving. Om proactief in te grijpen zullen er reconstructies, analyses en een betere kennis van het veiligheidsbeleid nodig zijn.
De ongelijke strijd
Die tour d’horizon maken Koen Metsu, N_VA kamerlid en veiligheid specialist, samen met co-auteur Julien De Wit in hun zonet verschenen boek ONTWAPEND: DE ONGELIJKE STRIJD.
Ze spreken met slachtoffers, getuigen en the powers that be op zoek naar antwoorden. Ze houden het veiligheids apparaat van ons land tegen het licht. Hoe gaan de veiligheidsdiensten – de Staatsveiligheid, Interpol, Defensie – om met terreur bedreigingen en radicalisering? Gesprekken met insiders geven een duidelijk beeld. Maar de auteurs staan ook stil bij de slachtoffer opvang en -opvolging na de aanslagen.
concrete beleids voorstellen voor de nabije toekomst.
Ze beperken zich evenmin tot het bloot leggen van de problemen, maar bieden concrete beleids voorstellen voor de nabije toekomst. Zijn ervaring in de tijdelijke commissie Terreurbestrijding maakt van Koen Metsu alleszins een expert.
Uit de 240 pagina’s blijkt vooral een gebrek aan middelen voor de ordediensten, een te laks beleid en te complexe structuren.
Deze week is ONTWAPEND ons Boek van de Week, een week lang tegen een tijdelijke lanceringsprijs.
Aangeboden door de Vrienden van Doorbraak
Dit artikel, cartoon of podcast wordt u aangeboden door de Vrienden van Doorbraak
Door een jaarlijkse of maandelijkse bijdragen financieren de Vrienden van Doorbraak de publicatie van de gratis toegankelijke artikels, podcasts, cartoons of video-uitzendingen op doorbraak.be. Onze vrienden krijgen ook korting in de Doorbraak winkel en exclusieve uitnodigingen.
Hartelijk dank voor uw steun als Vriend van Doorbraak.
Rondas
Rondas ziet de gevolgen vandaag
16-12-2020 Jean-Pierre Rondas lijdt aan islamofobiefobie. Dat geeft hij toe tijdens een interview voor Doorbraak.tv over 'Een kwestie van bestaan'
Sausage
25-11-2020 Harry De Paepes recente boek 'Sausage' is de perfecte handleiding bij de populaire Netflix-reeks 'The Crown'. Een gesprek met de auteur.
-
Van Grieken: ‘Met Vivaldi komen er geen vier seizoenen, maar één lange winter’
30-09-2020 Vlaams Belang voert actie aan CD&V congres dat toetreden tot vivaldi-regering moet goedkeuren. Hendrik Bogaert stemt tegen regerings deelname
Als abonnee kan u dit artikel gratis verspreiden via sociale media en doorsturen naar uw vrienden. Zij zullen dit artikel volledig kunnen lezen zonder abonnee te zijn of zonder een (proef)abonnement te nemen. Zij krijgen bij het lezen de vermelding dat dit artikel door u wordt aangeboden. Als u dit via email doorstuurt, wordt het emailadres van uw vriend niet genoteerd in de databank.
Bart Maddens: ‘Zaak El Kaouakibi illustreert algemeen probleem particratie in België’
*
CORONA & CENSUUR
VRIJE COMMENTAAR
*
Waarom er nog altijd geen gebruik gemaakt wordt van de branding, de getijden-stroom EBBE en VLOED, is mij een raadsel.
Elke ZES UUR, hetzij EBBE, hetzij VLOED met wel 12 meter hoogte- verschil….
Och ja. Was ik even vergeten. In dit Kloteland waar trouwens vooral De Joie de Vivre overheerst en minder de ondernemingslist – het zijn immers tocjh de Vlamingen die den boel draaiende houden – liggrn de kansen, 58 Km ver, voor het grijpen. Een U-vormig muurtje bouwen op de vloedlijn, opening laten voor het aanrukkend en terugtrekkend zeewater, daar turbines in installeren en kleer is Kees. Meevallend bikkomend voordeel: hier en daar een vangnetje plaatsen en de visserijvloot kan binnengaats aan land blijven om te oogsten..
Troppo simpliossimo?
Tja, waarom d zaken willen vergemakkelijken alls het moeilijker ook goed is…
*
Hallo, Dames en Heren Uitvinders en Nobelaars: moet Baekeland, Leo (1863-1944), de uitvinder va n het BAKELIET, het dan weer allemaal al alleen doen?
-
Los uit de pols trouwens, nog een andere vaststellong in deze post-corona tijden… De exppsotoe van de nieuwe welvaart…
In het verkeer, geen uiterst grote bakken van Volvo’s of Audi’s meer?
En wat dan te zeggen van de allernieuwste RIJPLATEN met de beginletters X en Y die opvallend te zien zijn aan onze Kust. Meestal met gesluierde in kopvodden gehulde allochtonen aan het stuur. Betaald met bijeen-gespaard Leefloon? Of met de opbrengst van het door de wederhelften zuur verdiend crimineel geld?
De meest recente nieuwe beginletters vca het alfabeth zouden dus allemaal al op zijn?
-
Mes in de vetkwabben van de politieke Vlaamse Mosselen. Alleen van-huis-ut autochtonen rijden met een B in hun nummerplaat, alle anders ge-tinrten van IMPORT AFKOMST bevorderd door de voorziene cijfer combinatie X ofY…..
Dit zou het Werk van de Politie enorm vereenvoudigen zonder dat er van direct moet geschoten worden…
-
Chinees Nieuwjaar.
Verleden jaar, kreg de hele wereld total onverwacht en onverhoopt, dat dodelijke virus, hier op deze Blog steevast aangeduid als oorlogsmisdaad met het oogmerk te doden.
Wat wordt het deze keer?
*
Digitalia
HOW TO HOLD THE WEST
|