xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De geneeskunde.
Dezelfde princiepen werden ook toegepast in de geneeskunde.
Yin en Yang.
In de geneeskunde en meer bepaald in de acupunctuur zijn yin en yang heel belangrijk.
Yang betekent het mannelijke princiep: de zon, de zomer, het creëren, het actieve.
Yin betekent het vrouwelijke, de aarde, het ontvankelijke, de winter.
Yin en Yang zijn tegenpolen maar gelijkwaardig, er is niets minderwaardig aan yin.
Yin en Yang zijn nodig om leven te geven, te onderhouden en gaan steeds over in elkaar.
Ze zijn ook altijd gedeeltelijk in elkaar aanwezig.
Wanneer in het midden van de zomer het grote Yang domineert, is er nog altijd een klein beetje Yin aanwezig en dat begint onmiddellijk te groeien tot op zijn maximale groei in het midden van de winter en zo kan de cyclus herbeginnen. Dat is van groot belang wanneer we zullen schrijven over de vijf seizoenen.
Voor de geneeskunde en de acupunctuur zijn Yin en Yang de eerste stap naar volwaardige geneeskunde.
Een paar voorbeelden uit de acupunctuur.
Een voetballer krijgt een schop op zijn enkel:, dit is een acute pijn en dus yang, men zal in de eerste plaats een yang punt langdurig prikken om de yang te verminderen, men kan ook een yin stimuleren met korter te prikken op een yin punt, al wordt dat eerder gedaan door er een koude kompress op te leggen of zoals thans gebeurt er een koude spray op te spuiten
Een oude man heeft een gezwollen, pijnlijke enkel door artrose, het gewricht voelt eerder koud aan: dit is yin.
Men zal hier niet zodanig yin verminderen maar integendeel vooral een yang punt stimuleren om er meer energie en warmte in te brengen.
De vijf seizoenen of de vijf elementen leer.
Dat is andere koek en leerstof voor gevorderde acupuncturisten.
Weet U dat er een tijd geweest is dat het een verboden leerstof was in China en dat wij in Frankrijk meer gevorderd waren in de acupunctuur leer dan in China?
Ik zal U uitleggen hoe dat kwam.
Waarom vijf seizoenen en geen vier zoals bij ons?
Wij kennen onze vier seizoenen, de Chinezen maakten er een vijfde bij dat ze theoretisch plaatsten tussen de zomer en de herfst.
In feite kan men het ook situeren als korte tussen periode van telkens 18 dagen tussen elk seizoen.
Het is vooral een periode van instabiel weer, dat een verandering vooraf gaat en daarom werd ze ook eerst geplaatst na de zomer omdat daar de grootste omwenteling plaats vindt.
Men kan dus de tekening maken als een pentagram met op elke hoek een seizoen, maar men kan er ook een vierkant van maken waar voor de periode van 18 dagen, zijnde het vijfde seizoen, telkens terugkeert naar het midden, de as, het centrum, als het ware de keizer zelf.
De keizer ging trouwens telkens in die periode in het centrum van zijn paleizen wonen, tussen de vier andere plaatsen van zijn paleis.
|