Inhoud blog
  • Voorbereiden...
  • Een Betere Wereld Nigeria
  • Vertelnamiddag in het Woonzorgcentrum
  • Diakenwijding
  • Vertelnamiddag klaar !
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    De "schatjes" Thibault en Julie op een regenachtige vakantiedag!
    Foto
    Maarten en Jonas in hun "zand-fort"!
    Foto
    Mijn schoonmoeder Mw. Anna Conings-Bocken : 98 jaar op 08-10-2007 !!! Omringd door al haar kinderen, overleden op 15 december 2007.
    Foto
    Thibault en Julie worden groter... juni 2008
    Foto
    Jonas wordt 9 en Maarten en opa vinden het ook geweldig !
    Foto
    Thibault en Julie in het ballenbad!
    Foto
    Julie leest haar Nieuwjaarsbrief op opa's schoot! 01-01-2009.
    Foto
    25 april 2009 : Julie en Thibault in Plopsa Coo tijdens de Vrijwilligersdag van Child Focus!
    Foto
    13 juli 2009 : Julie en Thibault in Kinderstad Heerlen!
    Foto
    18 sept 2009 : Opa met Julie en Thibault in Maasmechelen Village !
    Foto
    Julie in balletpakje gaat haar balletvriendjes "trakteren" op haar verjaardag!
    Foto
    Communicant Maarten bedankt zijn lieve nichtje Julie voor de mooie cadeautjes: 13 mei 2010.
    Foto
    Julie en Thibault met de trein op weg naar Brussel! 17 aug 2010
    Foto
    25 dec 2010 : Julie als "sneeuwpop(je) !
    Foto
    10 maart 2011 : Museum voor Natuurwetenschappen Brussel : Thibault aangevallen door een vleesetende dino !!!
    Foto
    20 april 2011 : Tongeren : Gallo-Romeins Museum : Jonas en Maarten met hun diploma "Archeoloog voor 1 dag"!
    Foto
    25 sept 2011: Maarten treedt in de voetsporen van zijn overgrootvader: hij volgt klarinetles en speelt op de klarinet van zijn overgrootvader Pierre Medaer!
    Foto
    03  april 2012 : Julie noteert de bestellingen voor het eten in haar "restaurant"!
    Een Betere Wereld
    Boodschap in vele talen met info, concrete projecten, vrijwilligerswerk en verslag daarover, geschiedenis van onze regio.
    24-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diploma's voor 2 van onze kids in Nigeria !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na Kameroen kwam nu een rapport uit Nigeria. Ons team "A Better World Nigeria" trekt zich onder de leiding van Ola het lot aan van een aantal kansarme kinderen. En ... 2 van hen hebben nu de Basisschool met succes kunnen beëindigen en mogen volgend schooljaar beginnen aan de Middelbare Studies of "High School"!

    Op de foto : Yinsu tijdens de officiële diploma-uitreiking of "graduation" ! 

    Dat is een geweldig resultaat, helemaal in het teken van onze "Boodschap voor een Betere Wereld" : kansarme kinderen de mogelijkheid bieden een opleiding te volgen om hun talenten te ontwikkelen!

    We blijven u ook over hen informeren!

    Congratulations dear Yinsu, congratulations dear Ola and members from our team in Nigeria !!!

    24-07-2011 om 09:36 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ons weeshuis in Mbengwi vangt al 34 kinderen op!
    Dank zij de acties van o.a. de Basisschool Icarus - met heel veel dank aan personeel en kinderen -,  de juffen Zedenleer en Godsdienst -  en enkele privé-giften, hebben we een heel mooie som kunnen opsturen naar ons weeshuis, het "children's Home"  in Mbengwi (Kameroen)!

    Het geld werd besteed aan het aanschaffen van : "beddengoed" : 6 matrassen, 12 paar lakens en dekens, 120 stukken zeep , 50 kg rijst , voor 8 kinderen kleding en schoenen. Daarbij kon de rekening aan gas en electriciteit van de laatste maanden "aangezuiverd" worden! 

    Thank you very very much dear Seta and dear members from our team " A Better World Cameroon".

    De fijne sfeer, de degelijke opvang en begeleiding van onze weeskinderen, dat alles wordt uiteraard snel verder verteld en... ondertussen zijn er reeds 34 (!) kinderen vrijwel permanent aanwezig. Dit brengt natuurlijk heel wat zorgen mee... maar gelukkig zijn er nog enkele andere organisaties die nu ook een steentje bijdragen.

    In september herbegint het school jaar en we willen zoveel mogelijk kinderen uit ons home op regelmatige basis onderwijs laten volgen : het inschrijvingsgeld en het benodigde studiemateriaal komt neer op ongeveer 60 Euro per kind voor een volledig schooljaar... (op jaarbasis omgerekend : 5 Euro per maand)...
     
    Daar gaan we proberen "iets" aan te doen!

    Steunen kan dus altijd en is heel welkom !!!
    Een Betere Wereld : 035-4487019-34 : vermelding : Mbengwi

    Steunen kan ook door al je vrienden aan te sporen deze site eens regelmatig aan te klikken: dat "verhoogt" onze rangschikking bij de seniorenblogs  en... genereert dan nog meer bezoekers ... verhoogt de kans op sponsoring (bedrijven enz...) en... aanklikken is volledig gratis !!!

    We houden u zeker op de hoogte !!!

    23-07-2011 om 15:47 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in de taal Mandinka uit Gambia.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Juf Gertie bracht ons uit Gambia niet alleen een mooie vertaling van onze "Boodschap voor een Betere Wereld " mee in de taal Man(d)jak, maar ook een fraaie handgeschreven vertaling in het Mandinka. Daarvan publiceerden we reeds eerder een andere versie ( 12-06-2008 : taal 573), maar het is geweldig om nog een andere versie te hebben.

    KLIK op de FOTO !

    De taal wordt in Gambia door ongeveer 400.000 à 500.000 mensen gesproken.

    Nederlands

    "wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect"

    EN ... ZOALS STEEDS ... WE SPEUREN VERDER !!!

    Even "nadenken"

    En ... wat dacht u van de "actualiteit"
    van onze Boodschap in de huidige Belgische politieke "impasse" ?

    Ontwikkel je talenten
    doe er dan iets mee voor anderen
    in vertrouwen
    met solidariteit
    en
    wederzijds respect ...

    22-07-2011 om 08:59 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diensten ...
    Vandaag zingen we het Te Deum en herdenken we daarna ook de gevallenen van de Wereldoorlogen en andere conflicten.

    En ... vrijdag en zaterdag spelen we telkens orgel tijdens een uitvaart: eerst in Opoeteren, daarna in het Mariaoord Heppeneert... En ondertussen belt men nog voor een begrafenis in Stokkem... op zaterdag: jammer genoeg ... of gelukkig maar (???) kunnen we nog niet op 2 plaatsen tegelijk zijn...

    Dus moet je een keuze maken... maar ... het "weegt" toch soms als je iedere dag geconfronteerd wordt met "leed" ... Iedere uitvaart betekent voor familie en kennissen afscheid nemen van een dierbare en telkens weer heeft dat zijn "eigen" verhaal ...

    21-07-2011 om 09:29 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 700 : Onze Boodschap in de taal Man(d)jak !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En hier is ze dan, onze "Boodschap voor een Betere Wereld" in de taal Man(d)jak   : taal 700 !!!

    De handgeschreven vertaling werd ons door juf Gertie uit Gambia meegebracht: schitterend en van harte dank! De taal Man(d)jak telt slechts ongeveer 26.000 sprekers! Je vindt de taal in West-Gambia, ten Zuiden van de Gambia-rivier.

    KLIK op de FOTO !

    Na bijna 13 jaren speuren via alle mogelijke kanalen zijn we aan taal 700 :  het is een indrukwekkend getal en we kunnen alleen maar onze diepe dankbaarheid uitspreken aan het "adres" van allen die op één of andere wijze aan ons project hebben meegewerkt !!!

    Over de talen en over het "speurwerk" gaan we in een aantal bijdragen wat meer informatie geven. Nog heel wat mails zijn er vertrokken, ook naar organisaties die zich bezig houden met de bescherming van bepaalde talen maar ... antwoorden blijven soms lang of helemaal uit! Daarom houden we ons steeds aanbevolen voor tips!

    EN DUS ... ZOALS STEEDS ... WE SPEUREN VERDER!

    20-07-2011 om 21:58 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.700 talen !!!
    Onze "Boodschap voor een Betere Wereld" bestaat in 700 (!!!) talen ! In een volgende bijdrage publiceren we de vertaling : ze is handgeschreven, in de taal Mandjak uit Gambia.

    Uit dat land werd ze ons meegebracht door juf Gertie die er weer enkele weken voortreffelijk werk geleverd heeft! Hartelijke dank!

    Toen ik deze Boodschap schreef - na heel wat "nadenken" om de essentie in één zin te kunnen vatten - op 28 december 1998 (!) had ik nooit kunnen denken dat ze vandaag in 700 talen over de hele wereld verspreid zou worden! Het is een hele lange weg geweest waarbij we hulp hebben gehad van heel veel mensen, organisaties, scholen, universiteiten, jongeren, ouderen, mensen uit alle lagen van de bevolking en uit alle mogelijke beroepen, ...

    We kunnen allen vooral danken door te vertellen dat het verspreiden van die Boodschap heel wat mensen heeft doen nadenken, heeft doen ver- en hertalen. En ... heel wat concrete projecten zijn er in die tijd ontstaan in diverse landen: de Filippijnen, Benin, Zambia, Kameroen, Oeganda, Ghana, Mali, Nigeria, ... Daarbij hebben we na het opstarten verschillende projecten losgelaten en wordt er ter plaatse met eigen middelen voortgewerkt in de zin van onze Boodschap : jongeren via goede begeleiding kansen bieden om hun talenten te ontwikkelen en hen te motiveren om die ontwikkelde talenten ten dienste te stellen van anderen !!!

    Kon dit maar op vele vlakken in onze maatschappij - waar ook ter wereld - ten volle gerealiseerd worden!

    Van harte dank!!! En ... we houden ons steeds "aanbevolen" voor nieuwe vertalingen...

    19-07-2011 om 23:04 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diensten ...
    Drie dagen achter elkaar zijn er "diensten" in de kerk:
    - vandaag uitvaart in Stokkem : enkele mannen van ons kerkkoor uit Meeswijk komen helpen om er een mooi verzorgde dienst van te maken.
    -morgen, woensdag, speel ik orgel tijdens een uitvaartdienst in Opoeteren ... Daar komt ook mijn goede kennis Hub Liégeois om er na de dienst  ... de kruisweg te fotograferen: dat doet hij op zoveel mogelijk plaatsen en hij heeft er nu al ongeveer 500 gefotografeerd! Wat een schitterende documentatie!
    -donderdag is her ter gelegenheid van de Nationale Feestdag een viering in Lanklaar: we zingen er het Te Deum en herdenken alle gevallen oudstrijders van de beide Wereldoorlogen en andere conflicten ...

    En ... toch even vermelden : ons blog staat vandaag op plaats 11 (!) op 1743 blogs bij de categorie  "Actualiteit en Maatschappij" : hartelijke dank trouwe blogbezoek(st)ers ... We gaan voort met het zo gevarieerd mogelijk houden van ons blog!

    19-07-2011 om 08:46 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 699 : Onze Boodschap in de taal Wxla uit Benin.

    We hebben onze talen eens allemaal grondig nagekeken en hebben hier en daar een klein foutje ontdekt in de telling maar ... in onze globale lijst zijn we aan taal 699!

    En ... we kunnen weer een heel bijzondere vertaling weergeven: de naam van de taal - ze komt uit Benin - is voor ons zelfs bijna niet uit te spreken : WXLA ...

    Het is een heel lokale taal die slechts enkele duizenden sprekers telt. De grens tussen minderheidstaal en dialect is uiteraard dikwijls heel dun maar de plaatstelijke bevolking behoudt deze variant als een eigen taal. Dat respecteren we!

    WXLA

    MILé KANNOU êGBê NAN éMINTCHITCHO LéHéMIN êGBêNAN DéKADJèVIYé TOUGBéDJèVIYé DOLéYéYIYLO BéNOUMIN, éNANBéDé YéNOUGNIGNON TON, YéBÔ YI HLê éMINKPéDéYé LéGBéMIN Lé éSSOMIN Lé KPONINONMIN, Lé KANDODJIMIN.

    Nederlands

    "Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect"

    EN ... ZOALS STEEDS ... WE SPEUREN VERDER !!!

    18-07-2011 om 22:39 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 698 : Onze Boodschap in de taal Dendi (Benin) !

    Tijdens onze telling en "her-telling" van de verschillende talen waarin onze Boodschap voor een Betere Wereld bestaat denken we nu toe te zijn aan taal 698Dendi uit Benin.

    Het wordt uiteraard steeds moeilijker om nog een aantal vertalingen te vinden in dergelijke "minderheidstalen" : de taal  Dendi telt nog slechts ongeveer 30.000 sprekers! De vertaling werd ons weer bezorgd door onze groep in Benin die nu zelf voor het door ons opgestarte project zorgen door de uitgave van hun krant "Le Caribou". Merci beaucoup Abel !

    Je vindt de taal in Benin, in de provincies Atakora en Borgou, langs de rivier de Niger , van de rivier Medru tot aan de grens met Nigeria en verder tot in Kandi. Ook in steden in Noord-Benin.
    In Nigeria zijn er een 2000-tal sprekers. 

    DENDI

    Iri ba andounian ka sôtchi tôyo a kounà,  dounian ka kounà,
    alwassi na wendiya yo ka kôtôyo hennôn gono'n sε ba hin ni kan'béi yo ba yani, ka n'ba bôrô tchinni an'fani hon n'na suba, gôrô ka sinin kuna,
    nà nin kuna, tchεrε djiri mani yo kuna.

    Nederlands

    "Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect."

    EN ... ZOALS STEEDS ... WE SPEUREN VERDER !!!


    18-07-2011 om 09:26 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze Boodschap in het Corsicaans !
    We zijn de vertalingen van onze Boodschap voor een Betere Werreld volledig aan het "checken": zo hebben we ontdekt dat we bijvoorbeeld bij het Khmer 2 keer eenzelfde vertaling ingaven: die taal werd door de schrijver telkens anders genoemd maar ... het blijkt dezelfde vertaling te zijn.

    Eéntje minder dus ... maar : Corsicaans waren we vergeten in te geven : dus blijft de teller (voorlopig staan op 697 gepubliceerde vertalingen op deze site, telkens in een andere taal) :

    Hier onze Boodschap in het Corsicaans :

    CORSICAANS

     

    Vulemu edificà un mondu sanu è bellu duve tutti i zitelli,

     educati cum'ellu ci vole, possanu sviluppà in ottimu modu

     tutti i so talenti à u fine d'aiutassi unu cù l'altru, oghje cum'è dumane,

     in un spiritu di sulidarità, di cunfianza è di mutuale rispettu.

    EN ... ZOALS ALTIJD ...WE SPEUREN DUS VERDER !!!

    17-07-2011 om 09:54 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child Focus (7) : "tips" voor jongeren ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Soms lig je als jongere "met jezelf in een knoop" , een knoop die je denkt niet te kunnen ontwarren ... Weet dan dat je er eigenlijk nooit alleen voor staat ... als je maar even - heel dicht bij jou, of verder af, een seintje wil geven ... Er zijn altijd mensen bereid naar je te luisteren... om je te helpen ... dikwijls ook diegenen waarvan je denkt dat ze niet bereid zijn om te luisteren !!! Child Focus heeft zo voor jou enkele tips op een rijtje gezet ...


    Soms lijken problemen zo onoverkomelijk dat je er liefst van al van wilt wegvluchten. Neem nooit zomaar halsoverkop een beslissing. Praat eerst over je problemen met iemand die je vertrouwt: een familielid, een vriend(in), een buur, een leraar, ... of een hulpverlener:

    • Child Focus via het gratis noodnummer 116 000 (24 uur op 24 bereikbaar)
    • De Kinder- en Jongerentelefoon via het nummer 102
    • Het CLB-centrum van je school
    • Het Jongeren Advies Centrum in je buurt of op jac.be
    • Het Comité voor Bijzondere Jeugdzorg, meer info op osbj.be

    Het kan soms deugd doen om er eens over te praten met mensen die neutraal zijn. Ze kunnen je helpen de situatie objectief te analyseren, je gedachten wat helpen ordenen en je concrete oplossingen voorstellen (psychologische begeleiding, bemiddeling met je ouders, tijdelijk onderdak buitenshuis, enz.).

    Weglopen is een signaal geven aan je omgeving dat de situatie waarmee je geconfronteerd wordt voor jou niet langer draaglijk is. Vluchten is echter in de meeste gevallen geen echte oplossing voor je problemen: ze verdwijnen niet als sneeuw voor de zon omdat je ze de rug toekeert. Sterker nog, jongeren die de deur achter zich dichtslaan hebben vaak snel spijt van hun beslissing. In een eerste stadium zorgt hun keuze voor opluchting maar al snel verandert dat gevoel in heimwee, honger, angst en onzekerheid. Ze hebben ook het gevoel dat het onmogelijk is om terug te komen op hun beslissing.

    Je ziet dus  ... hou je gevoelens niet altijd voor jezelf. Er zijn veel mensen die naar je verhaal willen luisteren en je willen helpen ... !

    17-07-2011 om 09:00 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal 697 : Onze Boodschap in de taal Aurdic.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Via een prof. (Mw. Dr. Badr) van de universiteit Kaïro kregen we een - weliswaar vrij onduidelijke - maar unieke foto van onze "Boodschap voor een Betere Wereld" in de taal Aurdic : taal 697 !!!

    De professor schreef ons dat dit een unieke taal is - een Arabische uit Egypte - die nog slechts heel weinig bestudeerd wordt. Verdere informatie hebben we tot op dit ogenblik nog niet ...
    We blijven uiteraard zoeken naar meer uitleg .

    KLIK op de FOTO

    Nederlands

    "Wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect!"


    EN ... ZOALS STEEDS ... WE SPEUREN VERDER !!!

    16-07-2011 om 09:31 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child Focus (6) : "cyberpesten" ...
    "Pesten" is misschien "van alle tijden" maar ... de "elektronische" mogelijkheden hebben weer een nieuwe dimensie aan dit vreselijke fenomeen toegevoegd. Pesters realiseren zich niet welke - soms blijvende - schade ze kunnen aanrichten. Tijdens onze bijna 40-jarige onderwijsloopbaan hebben we herhaaldelijk ingegrepen wanneer pestgedrag werd vastgesteld of gesignaleerd maar ... dat was - jammer genoeg - niet altijd even succesvol ...

    Vandaag een aantal bedenkingen en tips ...

    Cyberpesten = alle vormen van pesterijen die een beroep doen op nieuwe informatie- en communicatietechnologieën, zoals internet, gsm of computer om slachtoffers lastig te vallen, te bedreigen, te beledigen,...

    Voorbeelden :
     Via games
    • Iemands paswoord stelen: spelen in naam van iemand anders en ervoor zorgen dat hij of zij verliest.
    • 'Verworvenheden' stelen : ervoor zorgen dat iemand's avatar (het virtuele personage in een game) niet meer zo sterk is

      via e-mail
      • Pest e-mails. Dit kunnen zowel woorden als beelden zijn (bv.gefilmd hoe iemand uitgelachen wordt) die enkel naar het slachtoffer of naar een hele groep mensen gestuurd worden.
      • Opzettelijk virussen verspreiden.
      • Iemands paswoord stelen en mailen in naam van die persoon.

      via het chatten

      • Uitschelden op de chat.
      • ‘Virtuele uitsluiting' : een hele groep mensen die allemaal dezelfde persoon blokkeren zodat er met deze persoon niet meer gechat wordt.
      • Iemands paswoord stelen en chatten in naam van die persoon of de chataccount afsluiten.

        via de webcam

        • Foto's of video's maken zonder medeweten of toestemming van de ander en deze later publiceren op het internet.
        • Opzettelijk schokkende beelden tonen via de webcam.

        via profielen

        • Profielen met kwetsende inhouden: een profiel aanmaken waarop iemand belachelijk gemaakt wordt. 
        • Profielen met kwetsende beelden.
        • Een populariteitsmeter waarbij anderen kunnen stemmen hoe lelijk of dom iemand is.
        • Uitsluiting uit het netwerk: een hele groep mensen die hun profiel aan elkaar linken maar niet aan dat van het slachtoffer, waardoor deze de evoluties en conversaties niet kan volgen

          via de gsm

          • Pest sms-jes.
          • Genante mms.
          • Cyberpesten via het chatten met gsm.
          • Iemands gsm-nummer openbaar maken zodat deze ongewenste telefoontjes krijgt.

          Gevolgen
          Er is een sterk verband tussen cyberpesten en het pesten op de speelplaats. Vaak gaat het pesten op de speelplaats overdag, 's avonds gewoon door via de computer of gsm. Toch zijn er ook een aantal verschillen tussen 'klassiek pesten' en cyberpesten.

          • Het cyberpesten is veel directer, veel persoonlijker en een aanval op de private levenssfeer. Kinderen en jongeren nemen het pesten mee in hun bed en zijn er niet van verlost als zij 's avonds thuis voor de computer zitten.
          • Kinderen hebben vaak het gevoel dat de hele wereld toekijkt hoe zij gepest en belachelijk gemaakt worden.
          • Ouders zijn meestal laat of niet op de hoogte dat er een probleem is, juist omdat het via internet en gsm verloopt.

            BRON : Clicksafe.be

    15-07-2011 om 08:56 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even nadenken : de tijd ...
    Je kunt geen enkele seconde "terugdraaien" ... Het is dus zaak om van iedere seconde iets "waardevols" te maken ... soms lukt dat al eens beter dan op andere momenten... Maar als je iets kan doen voor anderen en samen met anderen... ben je zelf ook gelukkig...

    En zo stond de telefoon weer niet stil : - vrijdag - orgel spelen tijdens de uitvaart van een voormalige leerkracht die zovele jongeren kon boeien. En ... het is fijn dat de leden van ons Meeswijker  mannenkoor meekomen om te zingen zodat we er een "passende" afscheidsviering van kunnen maken!  En ... volgende dinsdag weer een uitvaart ... : leven en dood, vreugde en verdriet ... zo dicht bij elkaar ...

    En dan krijg je weer een mail vanwege één van onze projecten in het buitenland : ook daar wordt er geleefd tussen wanhoop en hoop, worden er plannen gemaakt die we hopelijk kunnen helpen realiseren... Dat is de essentie van onze "'werking" : hulp bieden waar we kunnen. Jongeren de kans bieden om via een goede begeleiding een opleiding te krijgen die hen zal toelaten om in onze maatschappij een "volwaardige" plaats te kunnen innemen!

    Berichten komen ook dagelijks binnen vanwege een vrijwilligersgroep die in Gambia een school helpt "uitbouwen"  :  letterlijk en figuurlijk: bouwen en onderwijs "organiseren".   Over hun "ervaringen" zullen we ook nog berichten via enkele uittreksels uit hun mails!

    14-07-2011 om 20:03 geschreven door Frans  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child Focus (5)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We zien dat het bezoekersaantal op ons blog stijgt en dat er met dank gereageerd wordt op onze actie voor "veilig internetten" : daarom hier de pagina met :

    Algemene opvoedingstips

    • Praat met kinderen over het gebruik van de computer. Waarvoor mag de computer gebruikt worden en waarvoor niet? Praat regelmatig met je kinderen (en hun vrienden en vriendinnen) over wat ze doen en meemaken op internet, en hoe ze dat vinden. Vertel ook over je eigen ervaringen. Op die manier laat je weten dat je ontvankelijk bent voor hun ervaringen en bouw je wederzijds vertrouwen op. Ze zullen dan eerder naar je toekomen als dat nodig is.
      • Maak afspraken over computergebruik. Hoeveel tijd mag je kind aan de computer zitten en waarvoor? Bv. chatten en spelletjes één uur en voor huiswerk twee uur. Wanneer kan dat? Bv. na het avondeten, als de huistaken klaar zijn. Stel eventueel na discussie een contract op dat naast de computer opgehangen wordt.
      • Als je het lastig vindt om de internet-tijd in de gaten te houden, dan kan je overwegen om een software ‘time-limiting tool' te installeren. Deze programma's schakelen de pc vanzelf uit na een vooraf ingestelde tijd. Opvoeding en communicatie rond internet blijven echter het meest efficiënte. Een kookwekker kan ook werken, maar alleen als je er zelf ook bij blijft.
      • Laat je kind zo veel mogelijk zelfstandig internetten, maar zet de pc wel in een gemeenschappelijke ruimte of op een goed zichtbare plaats. Zo heb je meer zicht op het internetgedrag van je kind(eren). Je bent in de buurt om te helpen als er iets vervelends gebeurt.
      • Leer jongeren voorzichtig omspringen met hun identiteit, vooral met persoonlijke informatie (e-privacy) en met het gebruik van eigen foto's en die van anderen.
      • Vertel je kinderen dat eventuele controle of het gebruik van filters nodig is om hen te beschermen tegen ongepaste en ongewenste beelden en/of informatie. Voor jonge kinderen kan men het gebruik van filters overwegen om dan geleidelijk over te gaan tot meer vrijheid. Bij jongeren ligt dit iets moeilijker en is voornamelijk communicatie en discussie belangrijk.
      • Kinderen gaan er vaak vanuit dat alles wat op internet staat, waar is. Maak ze ervan bewust dat niet alle informatie even betrouwbaar is en dat je altijd kritisch moet blijven. Moedig je kind aan het internet kritisch te benaderen en te checken of de informatie betrouwbaar is. Leer je kind ook dat het geen schande is om bij twijfel een gesprek aan te gaan met jou of met de leerkracht.
      • Maak afspraken over aankopen op internet. Wat kan en wat kan niet? Hou (de gegevens van) je kredietkaart bij.
      • Wijs hen op de gevaren van online gokken. Net als in een ‘echt' casino kan je in een ‘online' casino veel geld verliezen.
      • Praat met jongeren over seksualiteit en seksualiteitsbeleving. Een handig hulpmiddel is de site www.sensoa.be/ouders
      • Maak bij discussies over computergebruik steeds de vergelijking met de ‘echte' wereld. Wat ze in de werkelijke wereld als ‘not done' beschouwen, moeten zij dan ook niet op internet doen. Leer kinderen respect hebben voor elkaar. Internet geeft een vals gevoel van anonimiteit en jongeren durven dan meer omdat ze geen reacties zien.

        Bron : http://www.veiligonline.be/algemene+opvoedingstips

      14-07-2011 om 09:29 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)
      13-07-2011
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child Focus (4)
      Klik op de afbeelding om de link te volgen Sociale netwerksites zijn "in"! Reeds vanaf heel jeugdige leeftijd wordt er gebruik van gemaakt. Een prachtig contactmiddel, maar ook een medium om van heel dichtbij te volgen, zeker wanneer er "kinderen" mee gemoeid zijn.

      Via onderstaande link kunnen alle ouders, jongeren, opvoeders, ... een heel interessant boekje downloaden over het juiste gebruik van facebook!

      http://www.clicksafe.be/ouders/uploads/mini_cursus_facebook_definitief_NL.pdf

      Beslist eens kijken !!!

      KLIK op de FOTO !

      13-07-2011 om 10:25 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)
      12-07-2011
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Child Focus (3)
      Een volgend aspect is de "snelle" deelname van zoveel mogelijk mensen bij het terugvinden van een verdwenen jongere: kijk eens bij "Child Alert" : hier alvast de info van op de home-page:

      Wat is Child Alert?
       
      Child Alert is een methode om, in geval van een verdwijning van een kind waarbij er onmiddellijk levensgevaar is, de inwoners van België te waarschuwen, en op te roepen tot getuigenissen die tot een ontknoping kunnen leiden.
       
      De beslissing om een Child Alert te lanceren ligt steeds bij de magistraat (procureur, onderzoeksrechter) belast met het verdwijningsdossier.
       
      Het Child Alert-systeem wordt beheerd door Child Focus, in samenwerking met de Belgische Federale politie en justitie.
       
      Op de Child Alert-website kan iedere burger of organisatie zich opgeven om mee te werken.

      http://www.childalert.be/NL/Pages/Home.aspx   en dan : "meewerken" aanklikken.

      12-07-2011 om 08:53 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)
      11-07-2011
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prachtig ... maar vermoeiend !
      Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was een schitterende dag, daar in Mondo Verde, met de 2 kleinkinderen Julie en Thibault! Omdat er relatief weinig kinderen waren hebben onze kids nogal wat "records" kunnen breken : Thibault 23 keer in de 8-baan, Julie(ke) 16 keer en ... opa : 6 keer !

      De "afdaling" over rotsen en tussen de "bergrivier" door werd 10 keer ondernomen! Wat een plezier hadden de kids ... en opa! Maar ook de dieren - waaronder 2 witte leeuwen - , de speeltuin, de gebouwen... alles werd heel nauwkeurig "bestudeerd"!

      Een zalige dag... en de batterijen zijn weer "opgeladen" !

      KLIK op de FOTO : de kids beginnen aan de zoveelste afdaling !

      11-07-2011 om 21:54 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagje "uit" ...
      Het was een heerlijke zondagavond : Roberto - 37 jaar - en diploma middelbaar gehaald voor de middenjury (!) - nodigde uit. Het werd een supergezellige en lekkere avond waarbij we weer heel fijne mensen ontmoet hebben! 

      Vandaag ... : 2 van de 4 kleinkinderen komen enkele "daagjes" bij oma en opa logeren. Heerlijk! Met hen gaat opa naar "Mondo Verde" (Landgraaf bij Heerlen): vele dieren, prachtige tuinen, speelterrein, dinopark, ... zoveel om te beleven en om over te vertellen!

      Weer zo een dag "met een gouden randje" !

      We blijven uiteraard "standbye" voor Child Focus maar we zijn niet ver weg...

      11-07-2011 om 08:24 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)
      10-07-2011
      Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze regio vroeger en nu (71).
      Klik op de afbeelding om de link te volgen We weten dat heel wat blogbezoek(st)ers de reeks "Onze regio vroeger en nu" volgen en/of opslaan: hier weer een mooi beeld om de collectie aan te vullen.

      De kaart werd verstuurd in 1911 en we zijn in Lanklaer (Lanklaar) op de "kiezelweg" , dat is de Rijksweg die in 1970 tot een 4-baansweg verbreed werd. Het huis "Hoeven-Simins" moet uiteraard zijn : Hoeven-Simons. Er was een café met een zaal waar regelmatig toneelopvoeringen gegeven werden. Duidelijk is ook het tramspoor!

      Aan het kruispunt (rechtsaf is naar "Stockheim") staat het prachtige postkantoor dat ook in 1970 zou "sneuvelen"... De baan is een gedeelte van de weg "Givet" - "Venlo" die rond 1810 aangelegd werd om voor de troepen van Napoleon een snelle verplaatsing mogelijk te maken... Nu nog vind je de naam "Napoleonsweg" als je deze weg volgt om via Kessenich naar Venlo te rijden.

      Op deze weg voetbalden wij 's avonds nog in 1950 en... om het kwartier moest je even opzij gaan want dan kwam er een auto aangereden...

      KLIK op de FOTO !

      10-07-2011 om 09:44 geschreven door Frans  

      0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
      >> Reageer (0)

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Foto

      Onze 4 kleinkinderen:
      foto 1 : Maarten en Jonas
      foto 2: Thibault en Julie !
      foto 3: Thibault en Julie worden groter!
      foto 4: Julieke bij de kerstman
      foto 5: Thibault als cowboy in de turnles!
      foto 6: Julieke 31 maart 2007: ik word groter!
      foto 7: 11 april 2007: de 4 schatten van kleinkinderen samen met opa.
      foto 8: Moederdag: Kleindochter Julieke en haar mama Jill.
      Gastenboek

      Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


      E-mail mij

      Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



      Startpagina !

      Blog als favoriet !

      Foto

      Foto

      Thibault blaast 5 kaarsjes uit en neefje Maarten mag helpen!
      Foto

      Jonas, onze oudste kleinzoon : juli 2013
      Archief per week
    • 18/11-24/11 2024
    • 11/11-17/11 2024
    • 04/11-10/11 2024
    • 28/10-03/11 2024
    • 21/10-27/10 2024
    • 14/10-20/10 2024
    • 07/10-13/10 2024
    • 30/09-06/10 2024
    • 23/09-29/09 2024
    • 16/09-22/09 2024
    • 09/09-15/09 2024
    • 02/09-08/09 2024
    • 26/08-01/09 2024
    • 19/08-25/08 2024
    • 12/08-18/08 2024
    • 05/08-11/08 2024
    • 29/07-04/08 2024
    • 22/07-28/07 2024
    • 15/07-21/07 2024
    • 08/07-14/07 2024
    • 01/07-07/07 2024
    • 24/06-30/06 2024
    • 17/06-23/06 2024
    • 10/06-16/06 2024
    • 03/06-09/06 2024
    • 27/05-02/06 2024
    • 20/05-26/05 2024
    • 13/05-19/05 2024
    • 06/05-12/05 2024
    • 29/04-05/05 2024
    • 22/04-28/04 2024
    • 15/04-21/04 2024
    • 08/04-14/04 2024
    • 01/04-07/04 2024
    • 25/03-31/03 2024
    • 18/03-24/03 2024
    • 11/03-17/03 2024
    • 04/03-10/03 2024
    • 26/02-03/03 2024
    • 19/02-25/02 2024
    • 12/02-18/02 2024
    • 05/02-11/02 2024
    • 29/01-04/02 2024
    • 22/01-28/01 2024
    • 15/01-21/01 2024
    • 08/01-14/01 2024
    • 01/01-07/01 2024
    • 25/12-31/12 2023
    • 18/12-24/12 2023
    • 11/12-17/12 2023
    • 04/12-10/12 2023
    • 27/11-03/12 2023
    • 20/11-26/11 2023
    • 13/11-19/11 2023
    • 06/11-12/11 2023
    • 30/10-05/11 2023
    • 23/10-29/10 2023
    • 16/10-22/10 2023
    • 09/10-15/10 2023
    • 02/10-08/10 2023
    • 25/09-01/10 2023
    • 18/09-24/09 2023
    • 11/09-17/09 2023
    • 04/09-10/09 2023
    • 28/08-03/09 2023
    • 21/08-27/08 2023
    • 14/08-20/08 2023
    • 07/08-13/08 2023
    • 31/07-06/08 2023
    • 24/07-30/07 2023
    • 17/07-23/07 2023
    • 10/07-16/07 2023
    • 03/07-09/07 2023
    • 26/06-02/07 2023
    • 19/06-25/06 2023
    • 12/06-18/06 2023
    • 05/06-11/06 2023
    • 29/05-04/06 2023
    • 22/05-28/05 2023
    • 15/05-21/05 2023
    • 08/05-14/05 2023
    • 01/05-07/05 2023
    • 24/04-30/04 2023
    • 17/04-23/04 2023
    • 10/04-16/04 2023
    • 03/04-09/04 2023
    • 27/03-02/04 2023
    • 20/03-26/03 2023
    • 13/03-19/03 2023
    • 06/03-12/03 2023
    • 27/02-05/03 2023
    • 20/02-26/02 2023
    • 13/02-19/02 2023
    • 06/02-12/02 2023
    • 30/01-05/02 2023
    • 23/01-29/01 2023
    • 16/01-22/01 2023
    • 09/01-15/01 2023
    • 02/01-08/01 2023
    • 25/12-31/12 2023
    • 19/12-25/12 2022
    • 12/12-18/12 2022
    • 05/12-11/12 2022
    • 28/11-04/12 2022
    • 21/11-27/11 2022
    • 14/11-20/11 2022
    • 07/11-13/11 2022
    • 31/10-06/11 2022
    • 24/10-30/10 2022
    • 17/10-23/10 2022
    • 10/10-16/10 2022
    • 03/10-09/10 2022
    • 26/09-02/10 2022
    • 19/09-25/09 2022
    • 12/09-18/09 2022
    • 05/09-11/09 2022
    • 29/08-04/09 2022
    • 22/08-28/08 2022
    • 15/08-21/08 2022
    • 08/08-14/08 2022
    • 01/08-07/08 2022
    • 25/07-31/07 2022
    • 18/07-24/07 2022
    • 11/07-17/07 2022
    • 04/07-10/07 2022
    • 27/06-03/07 2022
    • 20/06-26/06 2022
    • 13/06-19/06 2022
    • 06/06-12/06 2022
    • 30/05-05/06 2022
    • 23/05-29/05 2022
    • 16/05-22/05 2022
    • 09/05-15/05 2022
    • 02/05-08/05 2022
    • 25/04-01/05 2022
    • 18/04-24/04 2022
    • 11/04-17/04 2022
    • 04/04-10/04 2022
    • 28/03-03/04 2022
    • 21/03-27/03 2022
    • 14/03-20/03 2022
    • 07/03-13/03 2022
    • 28/02-06/03 2022
    • 21/02-27/02 2022
    • 14/02-20/02 2022
    • 07/02-13/02 2022
    • 31/01-06/02 2022
    • 24/01-30/01 2022
    • 17/01-23/01 2022
    • 10/01-16/01 2022
    • 03/01-09/01 2022
    • 26/12-01/01 2023
    • 20/12-26/12 2021
    • 13/12-19/12 2021
    • 06/12-12/12 2021
    • 29/11-05/12 2021
    • 22/11-28/11 2021
    • 15/11-21/11 2021
    • 08/11-14/11 2021
    • 01/11-07/11 2021
    • 25/10-31/10 2021
    • 18/10-24/10 2021
    • 11/10-17/10 2021
    • 04/10-10/10 2021
    • 27/09-03/10 2021
    • 20/09-26/09 2021
    • 13/09-19/09 2021
    • 06/09-12/09 2021
    • 30/08-05/09 2021
    • 23/08-29/08 2021
    • 16/08-22/08 2021
    • 09/08-15/08 2021
    • 02/08-08/08 2021
    • 26/07-01/08 2021
    • 19/07-25/07 2021
    • 12/07-18/07 2021
    • 05/07-11/07 2021
    • 28/06-04/07 2021
    • 21/06-27/06 2021
    • 14/06-20/06 2021
    • 07/06-13/06 2021
    • 31/05-06/06 2021
    • 24/05-30/05 2021
    • 17/05-23/05 2021
    • 10/05-16/05 2021
    • 03/05-09/05 2021
    • 26/04-02/05 2021
    • 19/04-25/04 2021
    • 12/04-18/04 2021
    • 05/04-11/04 2021
    • 29/03-04/04 2021
    • 22/03-28/03 2021
    • 15/03-21/03 2021
    • 08/03-14/03 2021
    • 01/03-07/03 2021
    • 22/02-28/02 2021
    • 15/02-21/02 2021
    • 08/02-14/02 2021
    • 01/02-07/02 2021
    • 25/01-31/01 2021
    • 18/01-24/01 2021
    • 11/01-17/01 2021
    • 04/01-10/01 2021
    • 28/12-03/01 2027
    • 21/12-27/12 2020
    • 14/12-20/12 2020
    • 07/12-13/12 2020
    • 30/11-06/12 2020
    • 23/11-29/11 2020
    • 16/11-22/11 2020
    • 09/11-15/11 2020
    • 02/11-08/11 2020
    • 26/10-01/11 2020
    • 19/10-25/10 2020
    • 12/10-18/10 2020
    • 05/10-11/10 2020
    • 28/09-04/10 2020
    • 21/09-27/09 2020
    • 14/09-20/09 2020
    • 07/09-13/09 2020
    • 31/08-06/09 2020
    • 24/08-30/08 2020
    • 17/08-23/08 2020
    • 10/08-16/08 2020
    • 03/08-09/08 2020
    • 27/07-02/08 2020
    • 20/07-26/07 2020
    • 13/07-19/07 2020
    • 06/07-12/07 2020
    • 29/06-05/07 2020
    • 22/06-28/06 2020
    • 15/06-21/06 2020
    • 08/06-14/06 2020
    • 01/06-07/06 2020
    • 25/05-31/05 2020
    • 18/05-24/05 2020
    • 11/05-17/05 2020
    • 04/05-10/05 2020
    • 27/04-03/05 2020
    • 20/04-26/04 2020
    • 13/04-19/04 2020
    • 06/04-12/04 2020
    • 30/03-05/04 2020
    • 23/03-29/03 2020
    • 16/03-22/03 2020
    • 09/03-15/03 2020
    • 02/03-08/03 2020
    • 24/02-01/03 2020
    • 17/02-23/02 2020
    • 10/02-16/02 2020
    • 03/02-09/02 2020
    • 27/01-02/02 2020
    • 20/01-26/01 2020
    • 13/01-19/01 2020
    • 06/01-12/01 2020
    • 30/12-05/01 2020
    • 23/12-29/12 2019
    • 16/12-22/12 2019
    • 09/12-15/12 2019
    • 02/12-08/12 2019
    • 25/11-01/12 2019
    • 18/11-24/11 2019
    • 11/11-17/11 2019
    • 04/11-10/11 2019
    • 28/10-03/11 2019
    • 21/10-27/10 2019
    • 14/10-20/10 2019
    • 07/10-13/10 2019
    • 30/09-06/10 2019
    • 23/09-29/09 2019
    • 16/09-22/09 2019
    • 09/09-15/09 2019
    • 02/09-08/09 2019
    • 26/08-01/09 2019
    • 19/08-25/08 2019
    • 12/08-18/08 2019
    • 05/08-11/08 2019
    • 29/07-04/08 2019
    • 22/07-28/07 2019
    • 15/07-21/07 2019
    • 08/07-14/07 2019
    • 01/07-07/07 2019
    • 24/06-30/06 2019
    • 17/06-23/06 2019
    • 10/06-16/06 2019
    • 03/06-09/06 2019
    • 27/05-02/06 2019
    • 20/05-26/05 2019
    • 13/05-19/05 2019
    • 06/05-12/05 2019
    • 29/04-05/05 2019
    • 22/04-28/04 2019
    • 15/04-21/04 2019
    • 08/04-14/04 2019
    • 01/04-07/04 2019
    • 25/03-31/03 2019
    • 18/03-24/03 2019
    • 11/03-17/03 2019
    • 04/03-10/03 2019
    • 25/02-03/03 2019
    • 18/02-24/02 2019
    • 11/02-17/02 2019
    • 04/02-10/02 2019
    • 28/01-03/02 2019
    • 21/01-27/01 2019
    • 14/01-20/01 2019
    • 07/01-13/01 2019
    • 31/12-06/01 2019
    • 24/12-30/12 2018
    • 17/12-23/12 2018
    • 10/12-16/12 2018
    • 03/12-09/12 2018
    • 26/11-02/12 2018
    • 19/11-25/11 2018
    • 12/11-18/11 2018
    • 05/11-11/11 2018
    • 29/10-04/11 2018
    • 22/10-28/10 2018
    • 15/10-21/10 2018
    • 08/10-14/10 2018
    • 01/10-07/10 2018
    • 24/09-30/09 2018
    • 17/09-23/09 2018
    • 10/09-16/09 2018
    • 03/09-09/09 2018
    • 27/08-02/09 2018
    • 20/08-26/08 2018
    • 13/08-19/08 2018
    • 06/08-12/08 2018
    • 30/07-05/08 2018
    • 23/07-29/07 2018
    • 16/07-22/07 2018
    • 09/07-15/07 2018
    • 02/07-08/07 2018
    • 25/06-01/07 2018
    • 18/06-24/06 2018
    • 11/06-17/06 2018
    • 04/06-10/06 2018
    • 28/05-03/06 2018
    • 21/05-27/05 2018
    • 14/05-20/05 2018
    • 07/05-13/05 2018
    • 30/04-06/05 2018
    • 23/04-29/04 2018
    • 16/04-22/04 2018
    • 09/04-15/04 2018
    • 02/04-08/04 2018
    • 26/03-01/04 2018
    • 19/03-25/03 2018
    • 12/03-18/03 2018
    • 05/03-11/03 2018
    • 26/02-04/03 2018
    • 19/02-25/02 2018
    • 12/02-18/02 2018
    • 05/02-11/02 2018
    • 29/01-04/02 2018
    • 22/01-28/01 2018
    • 15/01-21/01 2018
    • 08/01-14/01 2018
    • 01/01-07/01 2018
    • 25/12-31/12 2017
    • 18/12-24/12 2017
    • 11/12-17/12 2017
    • 04/12-10/12 2017
    • 27/11-03/12 2017
    • 20/11-26/11 2017
    • 13/11-19/11 2017
    • 06/11-12/11 2017
    • 30/10-05/11 2017
    • 23/10-29/10 2017
    • 16/10-22/10 2017
    • 09/10-15/10 2017
    • 02/10-08/10 2017
    • 25/09-01/10 2017
    • 18/09-24/09 2017
    • 11/09-17/09 2017
    • 04/09-10/09 2017
    • 28/08-03/09 2017
    • 21/08-27/08 2017
    • 14/08-20/08 2017
    • 07/08-13/08 2017
    • 31/07-06/08 2017
    • 24/07-30/07 2017
    • 17/07-23/07 2017
    • 10/07-16/07 2017
    • 03/07-09/07 2017
    • 26/06-02/07 2017
    • 19/06-25/06 2017
    • 12/06-18/06 2017
    • 05/06-11/06 2017
    • 29/05-04/06 2017
    • 22/05-28/05 2017
    • 15/05-21/05 2017
    • 08/05-14/05 2017
    • 01/05-07/05 2017
    • 24/04-30/04 2017
    • 17/04-23/04 2017
    • 10/04-16/04 2017
    • 03/04-09/04 2017
    • 27/03-02/04 2017
    • 20/03-26/03 2017
    • 13/03-19/03 2017
    • 06/03-12/03 2017
    • 27/02-05/03 2017
    • 20/02-26/02 2017
    • 13/02-19/02 2017
    • 06/02-12/02 2017
    • 30/01-05/02 2017
    • 23/01-29/01 2017
    • 16/01-22/01 2017
    • 09/01-15/01 2017
    • 02/01-08/01 2017
    • 25/12-31/12 2017
    • 19/12-25/12 2016
    • 12/12-18/12 2016
    • 05/12-11/12 2016
    • 28/11-04/12 2016
    • 21/11-27/11 2016
    • 14/11-20/11 2016
    • 07/11-13/11 2016
    • 31/10-06/11 2016
    • 24/10-30/10 2016
    • 17/10-23/10 2016
    • 10/10-16/10 2016
    • 03/10-09/10 2016
    • 26/09-02/10 2016
    • 19/09-25/09 2016
    • 12/09-18/09 2016
    • 05/09-11/09 2016
    • 29/08-04/09 2016
    • 22/08-28/08 2016
    • 15/08-21/08 2016
    • 08/08-14/08 2016
    • 01/08-07/08 2016
    • 25/07-31/07 2016
    • 18/07-24/07 2016
    • 11/07-17/07 2016
    • 04/07-10/07 2016
    • 27/06-03/07 2016
    • 20/06-26/06 2016
    • 13/06-19/06 2016
    • 06/06-12/06 2016
    • 30/05-05/06 2016
    • 23/05-29/05 2016
    • 16/05-22/05 2016
    • 09/05-15/05 2016
    • 02/05-08/05 2016
    • 25/04-01/05 2016
    • 18/04-24/04 2016
    • 11/04-17/04 2016
    • 04/04-10/04 2016
    • 28/03-03/04 2016
    • 21/03-27/03 2016
    • 14/03-20/03 2016
    • 07/03-13/03 2016
    • 29/02-06/03 2016
    • 22/02-28/02 2016
    • 15/02-21/02 2016
    • 08/02-14/02 2016
    • 01/02-07/02 2016
    • 25/01-31/01 2016
    • 18/01-24/01 2016
    • 11/01-17/01 2016
    • 04/01-10/01 2016
    • 28/12-03/01 2021
    • 21/12-27/12 2015
    • 14/12-20/12 2015
    • 07/12-13/12 2015
    • 30/11-06/12 2015
    • 23/11-29/11 2015
    • 16/11-22/11 2015
    • 09/11-15/11 2015
    • 02/11-08/11 2015
    • 26/10-01/11 2015
    • 19/10-25/10 2015
    • 12/10-18/10 2015
    • 05/10-11/10 2015
    • 28/09-04/10 2015
    • 21/09-27/09 2015
    • 14/09-20/09 2015
    • 07/09-13/09 2015
    • 31/08-06/09 2015
    • 24/08-30/08 2015
    • 17/08-23/08 2015
    • 10/08-16/08 2015
    • 03/08-09/08 2015
    • 27/07-02/08 2015
    • 20/07-26/07 2015
    • 13/07-19/07 2015
    • 06/07-12/07 2015
    • 29/06-05/07 2015
    • 22/06-28/06 2015
    • 15/06-21/06 2015
    • 08/06-14/06 2015
    • 01/06-07/06 2015
    • 25/05-31/05 2015
    • 18/05-24/05 2015
    • 11/05-17/05 2015
    • 04/05-10/05 2015
    • 27/04-03/05 2015
    • 20/04-26/04 2015
    • 13/04-19/04 2015
    • 06/04-12/04 2015
    • 30/03-05/04 2015
    • 23/03-29/03 2015
    • 16/03-22/03 2015
    • 09/03-15/03 2015
    • 02/03-08/03 2015
    • 23/02-01/03 2015
    • 16/02-22/02 2015
    • 09/02-15/02 2015
    • 02/02-08/02 2015
    • 26/01-01/02 2015
    • 19/01-25/01 2015
    • 12/01-18/01 2015
    • 05/01-11/01 2015
    • 29/12-04/01 2015
    • 22/12-28/12 2014
    • 15/12-21/12 2014
    • 08/12-14/12 2014
    • 01/12-07/12 2014
    • 24/11-30/11 2014
    • 17/11-23/11 2014
    • 10/11-16/11 2014
    • 03/11-09/11 2014
    • 27/10-02/11 2014
    • 20/10-26/10 2014
    • 13/10-19/10 2014
    • 06/10-12/10 2014
    • 29/09-05/10 2014
    • 22/09-28/09 2014
    • 15/09-21/09 2014
    • 08/09-14/09 2014
    • 01/09-07/09 2014
    • 25/08-31/08 2014
    • 18/08-24/08 2014
    • 11/08-17/08 2014
    • 04/08-10/08 2014
    • 28/07-03/08 2014
    • 21/07-27/07 2014
    • 14/07-20/07 2014
    • 07/07-13/07 2014
    • 30/06-06/07 2014
    • 23/06-29/06 2014
    • 16/06-22/06 2014
    • 09/06-15/06 2014
    • 02/06-08/06 2014
    • 26/05-01/06 2014
    • 19/05-25/05 2014
    • 12/05-18/05 2014
    • 05/05-11/05 2014
    • 28/04-04/05 2014
    • 21/04-27/04 2014
    • 14/04-20/04 2014
    • 07/04-13/04 2014
    • 31/03-06/04 2014
    • 24/03-30/03 2014
    • 17/03-23/03 2014
    • 10/03-16/03 2014
    • 03/03-09/03 2014
    • 24/02-02/03 2014
    • 17/02-23/02 2014
    • 10/02-16/02 2014
    • 03/02-09/02 2014
    • 27/01-02/02 2014
    • 20/01-26/01 2014
    • 13/01-19/01 2014
    • 06/01-12/01 2014
    • 30/12-05/01 2014
    • 23/12-29/12 2013
    • 16/12-22/12 2013
    • 09/12-15/12 2013
    • 02/12-08/12 2013
    • 25/11-01/12 2013
    • 18/11-24/11 2013
    • 11/11-17/11 2013
    • 04/11-10/11 2013
    • 28/10-03/11 2013
    • 21/10-27/10 2013
    • 14/10-20/10 2013
    • 07/10-13/10 2013
    • 30/09-06/10 2013
    • 23/09-29/09 2013
    • 16/09-22/09 2013
    • 09/09-15/09 2013
    • 02/09-08/09 2013
    • 26/08-01/09 2013
    • 19/08-25/08 2013
    • 12/08-18/08 2013
    • 05/08-11/08 2013
    • 29/07-04/08 2013
    • 22/07-28/07 2013
    • 15/07-21/07 2013
    • 08/07-14/07 2013
    • 01/07-07/07 2013
    • 24/06-30/06 2013
    • 17/06-23/06 2013
    • 10/06-16/06 2013
    • 03/06-09/06 2013
    • 27/05-02/06 2013
    • 20/05-26/05 2013
    • 13/05-19/05 2013
    • 06/05-12/05 2013
    • 29/04-05/05 2013
    • 22/04-28/04 2013
    • 15/04-21/04 2013
    • 08/04-14/04 2013
    • 01/04-07/04 2013
    • 25/03-31/03 2013
    • 18/03-24/03 2013
    • 11/03-17/03 2013
    • 04/03-10/03 2013
    • 25/02-03/03 2013
    • 18/02-24/02 2013
    • 11/02-17/02 2013
    • 04/02-10/02 2013
    • 28/01-03/02 2013
    • 21/01-27/01 2013
    • 14/01-20/01 2013
    • 07/01-13/01 2013
    • 31/12-06/01 2013
    • 24/12-30/12 2012
    • 17/12-23/12 2012
    • 10/12-16/12 2012
    • 03/12-09/12 2012
    • 26/11-02/12 2012
    • 19/11-25/11 2012
    • 12/11-18/11 2012
    • 05/11-11/11 2012
    • 29/10-04/11 2012
    • 22/10-28/10 2012
    • 15/10-21/10 2012
    • 08/10-14/10 2012
    • 01/10-07/10 2012
    • 24/09-30/09 2012
    • 17/09-23/09 2012
    • 10/09-16/09 2012
    • 03/09-09/09 2012
    • 27/08-02/09 2012
    • 20/08-26/08 2012
    • 13/08-19/08 2012
    • 06/08-12/08 2012
    • 30/07-05/08 2012
    • 23/07-29/07 2012
    • 16/07-22/07 2012
    • 09/07-15/07 2012
    • 02/07-08/07 2012
    • 25/06-01/07 2012
    • 18/06-24/06 2012
    • 11/06-17/06 2012
    • 04/06-10/06 2012
    • 28/05-03/06 2012
    • 21/05-27/05 2012
    • 14/05-20/05 2012
    • 07/05-13/05 2012
    • 30/04-06/05 2012
    • 23/04-29/04 2012
    • 16/04-22/04 2012
    • 09/04-15/04 2012
    • 02/04-08/04 2012
    • 26/03-01/04 2012
    • 19/03-25/03 2012
    • 12/03-18/03 2012
    • 05/03-11/03 2012
    • 27/02-04/03 2012
    • 20/02-26/02 2012
    • 13/02-19/02 2012
    • 06/02-12/02 2012
    • 30/01-05/02 2012
    • 23/01-29/01 2012
    • 16/01-22/01 2012
    • 09/01-15/01 2012
    • 02/01-08/01 2012
    • 24/12-30/12 2012
    • 19/12-25/12 2011
    • 12/12-18/12 2011
    • 05/12-11/12 2011
    • 28/11-04/12 2011
    • 21/11-27/11 2011
    • 14/11-20/11 2011
    • 07/11-13/11 2011
    • 31/10-06/11 2011
    • 24/10-30/10 2011
    • 17/10-23/10 2011
    • 10/10-16/10 2011
    • 03/10-09/10 2011
    • 26/09-02/10 2011
    • 19/09-25/09 2011
    • 12/09-18/09 2011
    • 05/09-11/09 2011
    • 29/08-04/09 2011
    • 22/08-28/08 2011
    • 15/08-21/08 2011
    • 08/08-14/08 2011
    • 01/08-07/08 2011
    • 25/07-31/07 2011
    • 18/07-24/07 2011
    • 11/07-17/07 2011
    • 04/07-10/07 2011
    • 27/06-03/07 2011
    • 20/06-26/06 2011
    • 13/06-19/06 2011
    • 06/06-12/06 2011
    • 30/05-05/06 2011
    • 23/05-29/05 2011
    • 16/05-22/05 2011
    • 09/05-15/05 2011
    • 02/05-08/05 2011
    • 25/04-01/05 2011
    • 18/04-24/04 2011
    • 11/04-17/04 2011
    • 04/04-10/04 2011
    • 28/03-03/04 2011
    • 21/03-27/03 2011
    • 14/03-20/03 2011
    • 07/03-13/03 2011
    • 28/02-06/03 2011
    • 21/02-27/02 2011
    • 14/02-20/02 2011
    • 07/02-13/02 2011
    • 31/01-06/02 2011
    • 24/01-30/01 2011
    • 17/01-23/01 2011
    • 10/01-16/01 2011
    • 03/01-09/01 2011
    • 26/12-01/01 2012
    • 20/12-26/12 2010
    • 13/12-19/12 2010
    • 06/12-12/12 2010
    • 29/11-05/12 2010
    • 22/11-28/11 2010
    • 15/11-21/11 2010
    • 08/11-14/11 2010
    • 01/11-07/11 2010
    • 25/10-31/10 2010
    • 18/10-24/10 2010
    • 11/10-17/10 2010
    • 04/10-10/10 2010
    • 27/09-03/10 2010
    • 20/09-26/09 2010
    • 13/09-19/09 2010
    • 06/09-12/09 2010
    • 30/08-05/09 2010
    • 23/08-29/08 2010
    • 16/08-22/08 2010
    • 09/08-15/08 2010
    • 02/08-08/08 2010
    • 26/07-01/08 2010
    • 19/07-25/07 2010
    • 12/07-18/07 2010
    • 05/07-11/07 2010
    • 28/06-04/07 2010
    • 21/06-27/06 2010
    • 14/06-20/06 2010
    • 07/06-13/06 2010
    • 31/05-06/06 2010
    • 24/05-30/05 2010
    • 17/05-23/05 2010
    • 10/05-16/05 2010
    • 03/05-09/05 2010
    • 26/04-02/05 2010
    • 19/04-25/04 2010
    • 12/04-18/04 2010
    • 05/04-11/04 2010
    • 29/03-04/04 2010
    • 22/03-28/03 2010
    • 15/03-21/03 2010
    • 08/03-14/03 2010
    • 01/03-07/03 2010
    • 22/02-28/02 2010
    • 15/02-21/02 2010
    • 08/02-14/02 2010
    • 01/02-07/02 2010
    • 25/01-31/01 2010
    • 18/01-24/01 2010
    • 11/01-17/01 2010
    • 04/01-10/01 2010
    • 28/12-03/01 2016
    • 21/12-27/12 2009
    • 14/12-20/12 2009
    • 07/12-13/12 2009
    • 30/11-06/12 2009
    • 23/11-29/11 2009
    • 16/11-22/11 2009
    • 09/11-15/11 2009
    • 02/11-08/11 2009
    • 26/10-01/11 2009
    • 19/10-25/10 2009
    • 12/10-18/10 2009
    • 05/10-11/10 2009
    • 28/09-04/10 2009
    • 21/09-27/09 2009
    • 14/09-20/09 2009
    • 07/09-13/09 2009
    • 31/08-06/09 2009
    • 24/08-30/08 2009
    • 17/08-23/08 2009
    • 10/08-16/08 2009
    • 03/08-09/08 2009
    • 27/07-02/08 2009
    • 20/07-26/07 2009
    • 13/07-19/07 2009
    • 06/07-12/07 2009
    • 29/06-05/07 2009
    • 22/06-28/06 2009
    • 15/06-21/06 2009
    • 08/06-14/06 2009
    • 01/06-07/06 2009
    • 25/05-31/05 2009
    • 18/05-24/05 2009
    • 11/05-17/05 2009
    • 04/05-10/05 2009
    • 27/04-03/05 2009
    • 20/04-26/04 2009
    • 13/04-19/04 2009
    • 06/04-12/04 2009
    • 30/03-05/04 2009
    • 23/03-29/03 2009
    • 16/03-22/03 2009
    • 09/03-15/03 2009
    • 02/03-08/03 2009
    • 23/02-01/03 2009
    • 16/02-22/02 2009
    • 09/02-15/02 2009
    • 02/02-08/02 2009
    • 26/01-01/02 2009
    • 19/01-25/01 2009
    • 12/01-18/01 2009
    • 05/01-11/01 2009
    • 29/12-04/01 2009
    • 22/12-28/12 2008
    • 15/12-21/12 2008
    • 08/12-14/12 2008
    • 01/12-07/12 2008
    • 24/11-30/11 2008
    • 17/11-23/11 2008
    • 10/11-16/11 2008
    • 03/11-09/11 2008
    • 27/10-02/11 2008
    • 20/10-26/10 2008
    • 13/10-19/10 2008
    • 06/10-12/10 2008
    • 29/09-05/10 2008
    • 22/09-28/09 2008
    • 15/09-21/09 2008
    • 08/09-14/09 2008
    • 01/09-07/09 2008
    • 25/08-31/08 2008
    • 18/08-24/08 2008
    • 11/08-17/08 2008
    • 04/08-10/08 2008
    • 28/07-03/08 2008
    • 21/07-27/07 2008
    • 14/07-20/07 2008
    • 07/07-13/07 2008
    • 30/06-06/07 2008
    • 23/06-29/06 2008
    • 16/06-22/06 2008
    • 09/06-15/06 2008
    • 02/06-08/06 2008
    • 26/05-01/06 2008
    • 19/05-25/05 2008
    • 12/05-18/05 2008
    • 05/05-11/05 2008
    • 28/04-04/05 2008
    • 21/04-27/04 2008
    • 14/04-20/04 2008
    • 07/04-13/04 2008
    • 31/03-06/04 2008
    • 24/03-30/03 2008
    • 17/03-23/03 2008
    • 10/03-16/03 2008
    • 03/03-09/03 2008
    • 25/02-02/03 2008
    • 18/02-24/02 2008
    • 11/02-17/02 2008
    • 04/02-10/02 2008
    • 28/01-03/02 2008
    • 21/01-27/01 2008
    • 14/01-20/01 2008
    • 07/01-13/01 2008
    • 31/12-06/01 2008
    • 24/12-30/12 2007
    • 17/12-23/12 2007
    • 10/12-16/12 2007
    • 03/12-09/12 2007
    • 26/11-02/12 2007
    • 19/11-25/11 2007
    • 12/11-18/11 2007
    • 05/11-11/11 2007
    • 29/10-04/11 2007
    • 22/10-28/10 2007
    • 15/10-21/10 2007
    • 08/10-14/10 2007
    • 01/10-07/10 2007
    • 24/09-30/09 2007
    • 17/09-23/09 2007
    • 10/09-16/09 2007
    • 03/09-09/09 2007
    • 27/08-02/09 2007
    • 20/08-26/08 2007
    • 13/08-19/08 2007
    • 06/08-12/08 2007
    • 30/07-05/08 2007
    • 23/07-29/07 2007
    • 16/07-22/07 2007
    • 09/07-15/07 2007
    • 02/07-08/07 2007
    • 25/06-01/07 2007
    • 18/06-24/06 2007
    • 11/06-17/06 2007
    • 04/06-10/06 2007
    • 28/05-03/06 2007
    • 21/05-27/05 2007
    • 14/05-20/05 2007
    • 07/05-13/05 2007
    • 30/04-06/05 2007
    • 23/04-29/04 2007
    • 16/04-22/04 2007
    • 09/04-15/04 2007
    • 02/04-08/04 2007
    • 26/03-01/04 2007
    • 19/03-25/03 2007
    • 12/03-18/03 2007
    • 05/03-11/03 2007
    • 26/02-04/03 2007
    • 19/02-25/02 2007
    • 12/02-18/02 2007
    • 05/02-11/02 2007
    • 29/01-04/02 2007
    • 22/01-28/01 2007
    • 15/01-21/01 2007
    • 08/01-14/01 2007
    • 01/01-07/01 2007
    • 25/12-31/12 2006
    • 18/12-24/12 2006
    • 11/12-17/12 2006
    • 04/12-10/12 2006
    • 27/11-03/12 2006
    • 20/11-26/11 2006
    • 13/11-19/11 2006
    • 06/11-12/11 2006
    • 30/10-05/11 2006
    • 23/10-29/10 2006
    • 16/10-22/10 2006
    • 09/10-15/10 2006
    • 02/10-08/10 2006
    • 25/09-01/10 2006
    • 18/09-24/09 2006
    • 11/09-17/09 2006
    • 04/09-10/09 2006
    • 28/08-03/09 2006
    • 21/08-27/08 2006
    • 14/08-20/08 2006
    • 07/08-13/08 2006
    • 31/07-06/08 2006
    • 24/07-30/07 2006
    • 17/07-23/07 2006
    • 10/07-16/07 2006
    • 03/07-09/07 2006
    • 26/06-02/07 2006
    • 19/06-25/06 2006
    • 12/06-18/06 2006
    • 05/06-11/06 2006
    • 29/05-04/06 2006
    • 22/05-28/05 2006
    • 15/05-21/05 2006
    • 08/05-14/05 2006
    • 01/05-07/05 2006
    • 24/04-30/04 2006
    • 17/04-23/04 2006
    • 10/04-16/04 2006
    • 03/04-09/04 2006
    • 27/03-02/04 2006
    • 20/03-26/03 2006
    • 13/03-19/03 2006
    • 06/03-12/03 2006
    • 27/02-05/03 2006
    • 20/02-26/02 2006
    • 13/02-19/02 2006
    • 06/02-12/02 2006
    • 30/01-05/02 2006
    • 23/01-29/01 2006
    • 16/01-22/01 2006
    • 09/01-15/01 2006
    • 02/01-08/01 2006
    • 26/12-01/01 2006
    • 19/12-25/12 2005
    • 12/12-18/12 2005
    • 05/12-11/12 2005
    • 28/11-04/12 2005
    • 21/11-27/11 2005
    • 14/11-20/11 2005
    • 07/11-13/11 2005
    • 31/10-06/11 2005
    • 24/10-30/10 2005
    • 17/10-23/10 2005
    • 10/10-16/10 2005
    • 03/10-09/10 2005
    • 26/09-02/10 2005
    • 19/09-25/09 2005
    • 12/09-18/09 2005
    • 05/09-11/09 2005
    • 29/08-04/09 2005
    • 22/08-28/08 2005
    • 15/08-21/08 2005
    • 08/08-14/08 2005
    • 01/08-07/08 2005
    • 25/07-31/07 2005
    • 18/07-24/07 2005
    • 11/07-17/07 2005
    • 04/07-10/07 2005
    • 27/06-03/07 2005
    • 20/06-26/06 2005
    • 13/06-19/06 2005
    • 06/06-12/06 2005
    • 30/05-05/06 2005
    • 23/05-29/05 2005
    • 16/05-22/05 2005
    • 09/05-15/05 2005
    • 02/05-08/05 2005
    • 28/11-04/12 -0001


      Blog tegen de regels? Meld het ons!
      Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!