De onderwijshervorming wordt door CD&V en NVA met veel toeters en bellen aangekondigd, terwijl alle niet-politieke actoren het erover eens zijn dat het een dooie mus is.
Crevits heeft zich laten doen door de rechtse en op onderwijsgebied conservatieve NVA : gevolg: amper een 2 op 10. Van de vooraf gestelde doelen ( domeinscholen, doorbreken van de onderwijsbeschotten) is niets terechtgekomen en aan het ASO wordt niet geraakt. Maar het moest zonodig klaargestoomd worden voor de nieuwjaarsreceptie van de 2 partijen. Arm Vlaanderen! De Kracht van de Verandering op zijn best!
Op vraag van Rome gaat de rooms-katholieke kerk bij ons het onzevader aanpassen zodat in Nederland en Vlaanderen dezelfde tekst wordt gebeden. De veranderingen zijn zo miniem en geven daarenboven aanleiding tot discussies, dat men zich kan afvragen of het allemaal wel de moeite waard is.
Om het 'volk' zo goed mogelijk dit onzevader aan te leren, heeft men kaartjes met de tekst en muziek gemaakt die aan het volk zullen uitgedeeld worden; deze kaartjes kosten de kerk bij ons 60.000 euro. De helft daarvan zal gesponsord worden door ..."Kerk in nood". Pure volksverlakkerij !!
Jammer voor diegenen die Kerk in Nood financieel gesteund hebben: de kerk heeft hen goed liggen gehad.
Aan de commentaren op de verkiezing van Trump komt maar geen einde. Men pijnigt zich de hersenen hoe zoveel Amerikanen voor trump kiezen. Men verwijst daarbij graag naar de verkiezingen bij ons. Men hoeft er geen grote filosofieën achter gaan zoeken: kiezers in Vlaanderen kiezen niet omdat ze de programma's van een partij kennen, omdat ze bewust de ene partij tegen de andere afwegen. Ze kiezen uit onvrede, omdat politiek hen geen lor kan schelen, ze kiezen nooit met hun verstand: altijd met hun emotie. Nogal logisch dat peilingen er altijd naast zitten.
Als de politici hieraan iets willen veranderen zullen ze de kiezers voortdurend moeten informeren, niet alleen tijdens de verkiezingscampagne maar vooral in de periodes voorafgaand aan de verkiezingscampagne. Communiceren, niet in het parlement maar op markten, informatieavonden enz. De enige manier om het grote aantal emotionele kiezers te verminderen en er bewuste kiezers van te maken.
Hevige soms potsierlijke discussies in de media over de al of niet racistische zwarte piet of roetpiet. Bij 99% van de Vlamingen roept zwarte piet helemaal geen racistische gevoelens op en is de discussie overdreven; maar toch mag men met Maartje Luijf in de Standaard ook eens nadenken over het onderhuids racisme dat in onze samenleving bestaat en dat niet door ons maar wel daar de "gekleurde mens " wordt aangevoeld; als gekleurde mens wordt men op luchthavens en in steden om de haverklap gevraagd zijn identiteitskaart te tonen, bij de "witte mens" komt dit niet voor. Waarom?
In de commentaren op de verkiezingsoverwinning van Trump, wordt meer dan een keer gewaarschuwd voor de kracht van het populisme en hoe dit bestaansrecht heeft verworven in onze samenleving in Europa. Men denkt daarbij aan uiterst rechtse partijen die het overal goed doen bij verkiezingen. Zeer juist, maar vergeten we ook niet die partijen die de naam uiterst rechts niet dragen maar die onderhuids meewerken aan een klimaat waarin populisme goed kan gedijen. De angstkultuur die bv NVA kweekt voor vreemdelingen, vluchtelingen en de culpabilisering van de Walen door NVA is even verwerpelijk, en werkt als een sluipend gif in onze samenleving. Niemand merkt het en een meerderheid van de Vlamingen denkt dat de partij groot gelijk heeft. Arm Vlaanderen.
De federale regering gaat twee kleinere vakbonden aan banden leggen: als ze oproepen tot staking doen ze dit illegaal. Veronderstel eens dat Erdogan zoiets zou doen: het kot zou te klein zijn. Als Charles Michel en zijn regering zoiets doen, is het een fait divers. Buiten furieuze reacties van de twee betrokken bonden, wordt er geen aandacht aan besteed. Gekke samenleving waarin we leven.
In zijn wekelijkse maandagcolumn in de Standaard besteedt Rik Torfs nog maar eens aandacht aan de plaats van de religie in de samenleving. Als je tussen de regels leest, heeft religie in de samenleving een plaats omdat ze de irrationaliteit vertegenwoordigt. Een gezonde samenleving geeft zowel aan de rationaliteit (de rede) als aan de irrationaliteit een plaats. Kan ik mee akkoord gaan. Zoals altijd: zoek in zijn column niet naar zijn persoonlijke inzichten over geloof of godsdienst: die geeft hij nooit prijs.
Oorzaken van extreem geweld bij individuën en groepen
In de uitzending van "Alleen Elvis blijft bestaan" op de VRT, kwam conservator Busch van Kazerne Dossin aan het woord; hij is licentiaat in de criminologie en bestudeert al sinds meerdere jaren hoe een individu of een groep komt tot extreem geweld. Het was een boeiende uitzending. Extreem geweld of terrorisme is niet onder één noemer te vatten. Vaak ligt een ideologie of godsdienst aan de basis, zeker wanneer de ideologie of godsdienst niet ingebed is in een democratische samenleving; dan ontstaat al gauw een wij - zij verhaal , discriminatie is het gevolg; als godsdienst of ideologie ingebed zijn in een democratische samenleving zijn ze ongevaarlijk en kunnen zelfs een positieve bijdrage leveren aan de samenleving; erger wordt het wanneer charismatische figuren in een niet democratische samenleving het voortouw nemen. Ook oorlogsomstandigheden, sociaal-economische crisistijden zijn voedingsbodems van een angstcultuur tegenover de anderen (wij -zij verhaal) , van culpabilisering van groepen die men met alle mogelijke middelen moet bestrijden. Radicalisering en extreem geweld is dan niet ver af.
Na een week onderhandelen is er een akkoord over Ceta: het handelsverdrag Europa - Canada. Grote prestigewinst voor "dwarsligger" Paul Magnette, verguisd door de regeringspartijen, door NVA, en een goed deel van de Vlaamse pers. Triomfantelijk kwam Geert Bourgeois vertellen dat er geen letter aan het oorspronkelijke akkoord veranderd is. Zal zo wel zijn, maar wel aan bepaalde modaliteiten die voor Wallonie belangrijk waren. VRT -journalist Borms praatte Bourgeois na en zweeg in alle talen over de binnengehaalde wijzigingen van modaliteiten. Als de Vlaamse vossen de passie preken, boer let op je ganzen. Vraagje aan Bourgois en Borms: als er helemaal niets veranderd is, waarom kwamen de onderhandelaars van de federale regering dan tijdens de onderhandelingen verklaren dat er vooruitgang was geboekt: Vooruitgang over Niets?
De tv-documentaire van Martin Heylen op Vier is ten einde. Ook de laatste aflevering leverde weer schrijnende taferelen op. Zelfs macho Dedecker was geraakt door het leed de kinderen van vluchtelingen aangedaan. Hij voelde zich persoonlijk erbij betrokken omdat hij zijn eigen kleinkind voor ogen had. De beste conclusie kwam van Ish: dat Vlaanderen hard en meedogenloos is geworden: hij dacht daarbij aan wat hij uit de mond van Dedecker en Demir gehoord had over de vluchtelingen. Schandalig hoe deze twee rechtse mensen(?) in bepaalde afleveringen geen greintje inlevingsvermogen toonden met mensen in nood. Vooral Demir zou niet misstaan als kampleidster van je weet wel wat...
De paus heeft uitspraak gedaan over hoe de priesters en bisschoppen met oa echtgescheidenen, homo's moeten omgaan in hun pastoraat. Het zijn vage nietszeggende woorden geworden die elke interpretatie mogelijk maken: kortom de kerk ten voeten uit. Elk geval moet apart bekeken en beoordeeld worden: om wat te doen? Het toppunt is dat echtgescheidenen nog altijd geen officieel fiat krijgen om de kommunie te ontvangen. Erg kristelijk moet ik zeggen. Geloven de hoge heren van de kerk nog altijd dat dit werkelijk het lichaam van Christus is? Arme kerk!
De ministers jambon en Geens hebben hun ontslag aangeboden omdat ze de politieke (geen persoonlijke!) verantwoordelijkheid dragen voor wat er mis is gelopen in het terrorismedossier; de premier Michel heeft het ontslag geweigerd.
Dat Geens en Jambon goed werk hebben geleverd zal niemand ontkennen, maar als politici neem je in dit geval ontslag, zoals DeClerck en Van de Lanotte, en anderen dat voor hen hebben gedaan. Imagoschade voor de partijen niet zo lang meer voor de verkiezingen is de reden dat ze het niet doen. Is de kracht van de verandering aan het werken, heren van de NVA?
In de discussies die naar aanleiding van de aanslagen in Brussel gevoerd worden, wordt naar mijn mening te weinig de rol van de godsdienst beklemtoond; godsdiensten kunnen mensen motiveren tot mooie en grootse acties, maar kunnen ook motiveren tot de meest onzinnige en gruwelijke acties.
De godsdienstinstituten en kerken ook de Rooms-katholieke ,die zich helemaal niet aangesproken voelt in het terrorismedossier, zouden wel eens mogen nadenken hoe ze bij mensen hun gedachtengoed indoctrineren. Als je mensen kunt doen geloven dat Jezus een zoon van God is, (als de Grieken geloofden dat Zeus en Hera ook kinderen op deze wereld hadden rondlopen, vinden we dat wel onzin) of dat een priester een stukje brood kan omtoveren tot het lichaam van Christus: dan is het logisch dat je ook mensen kunt wijsmaken dat gruweldaden plegen in bepaalde omstandigheden, de wil van God is. De kerkelijke hierarchie mag hierover wel eens nadenken. Maar wees gerust, ze zullen het niet doen.
Ook gekeken naar het programma op Vier : terugkeer naar eigen land? Dan hoop ik dat je je geërgerd hebt aan de ongelooflijk onmenselijke houding van de NVA-vrouw Demir, die haar rechts gedachtengoed op een meedogenloze, harteloze manier aan de man brengt. Hoe geïndoctrineerd kun je zijn! Geen greintje inlevingsvermogen met de vluchtelingen is er aanwezig in dit wezen dat de naam "mens" nauwelijks verdient. Ook Margriet Hermans had er duidelijk moeite mee.
Voor wie moeten we vandaag het meest schrik hebben: voor de islam of voor het rechts gedachtengoed van deze NVA- vrouw?
In een aflevering van "De Afspraak " Jan de Maeseneer van de universiteit Gent aan het woord gehoord: hij is van oordeel dat er een duidelijke verrechtsing van de samenleving aan de gang is. De Maeseneer heeft volkomen gelijk. Ook de aanzienlijke daling van het aantal kandidaat- huisartsen aan de universiteit wijt hij aan de verrechtsing van de samenleving. Die laatste uitspraak is allicht wat ver gegrepen, maar dat de ruk naar rechts in de samenleving ons zorgen moet baren en lang niet zo onschuldig is als op het eerste gezicht lijkt, is een feit. Verrechtsing betekent steeds minder aandacht voor de zwakkeren in onze samenleving, verrechtsing betekent ook culpabilisatie van groepen die onze welvaart en sociale zekerheid zogezegd komen bedreigen.
De geschiedenis heeft geleerd dat de verrechtsing altijd onschuldig begint, steeds meer de geesten van mensen inpalmt, tot - in naam van de rechtse ideologie - bepaalde bevolkingsgroepen (nu bv asielzoekers) als schuldigen geviseerd worden en moeten opkrassen. Rechtse ideologie is een sluipend gif.
De burgemeester van Kasterlee, Ward Kennes, beweegt de laatste maanden hemel en aarde, opdat er in " De Residentie" in Lichtaart (deelgemeente van Kasterlee) zo weinig mogelijk (en liefst helemaal geen) vluchtelingen zouden gehuisvest worden in het hotel van de Corsendonckgroep.
Ward Kennes is volksvertegenwoordiger voor de CD&V. Je weet wel: de partij met de "C" van "christelijk" in haar vaandel.
In kerkelijke middens is er een discussie aan de gang: kan een gebedsviering de eucharistieviering op zondag vervangen?
Als je gelooft dat in een eucharistieviering brood en wijn veranderd worden in het lichaam en bloed van Christus (door het uitspreken van de consecratiewoorden door de priester- tovenaar) kan daar een gebedsviering niet aan tippen. Maar als je gelooft dat de consecratiewoorden alleen maar symbolisch het lichaam en bloed van Christus worden is een gebedsviering even waardevol als een eucharistieviering.
Wordt het niet tijd dat de kerk eens een duidelijke uitspraak doet over de transsubstantiatie?
Een verademing temidden van de koude, zakelijke berichten over de vluchtelingencrisis: dat is het initiatief dat enkele mensen in Lommel genomen hebben om het vluchtelingenbeeld wat genuanceerder te bekijken. In Lommel zijn er 400 vluchtelingen ondergebracht op het Parelstrand; het lokte vooraf heel wat commotie uit. De initiatiefnemers gaan naar de vluchtelingen toe en praten met hen en helpen hen en communiceren dit ook aan de bewoners in de buurt.
dit is wat anders dan de rechtse berichtgeving over vluchtelingen die onze samenleving komen ontwrichten. Veel sympathieker dan de push-back van De Wever en Crombez.
De NVA wil snelrecht invoeren voor criminele vluchtelingen die zich oa sexueel misdragen. Dat eenieder die zich misdraagt moet bestraft worden, staat buiten kijf. Of men nu autochtoon of vluchteling of asielzoeker is, mag geen verschil maken. Iedereen gelijk voor de wet.
Maar waarom dit snelrecht alleen moet gelden voor criminele vluchtelingen en niet voor autochtone, is me een raadsel. Hierdoor stigmatiseert de NVA nog eens de vluchtelingengroep en draagt ze bij tot het aankweken van een angstpsychose die -zo leert de geschiedenis - zal uitmonden in een haat tegen al wat vreemd of vluchteling is.
Waarom denkt de NVA niet aan een snelrecht als autochtone mensen zich misdragen?
Het Deense parlement heeft met een overweldigende meerderheid een wet goedgekeurd waarbij waardevolle bezittingen en geld van vluchtelingen en asielzoekers mogen afgenomen worden, zodat deze vluchtelingen ahw een deel van hun eigen verblijf zouden betalen. Dit doet erg denken aan de jaren 30 in Duitsland waarbij bezittingen van joden werden afgenomen en we weten hoe dit geëindigd is.
Wie er nog aan twijfelt dat in Europa gevaarlijke tendenzen de kop opsteken, waarbij nationale (demokratische) parlementen bepaalde bevolkingsgroepen stigmatiseren, moet wel stekeblind zijn. En we zeggen waarschijnlijk zoals de Duitsers toen: ach, zo'n vaart zal het wel niet lopen. Tot het te laat is en zelf niet meer beseffen hoe ondemokratisch en hoe fascistisch we denken en handelen.