Het laat zich raden dat het mini-aanrijdinkje mijn weerzin tegenover de motorhome nog vergroot en ook Herman is nu wel overtuigd om hem te verkopen, hoewel ik weet : als het alleen van hem afhing, zou hij het gevaarte liefst van al behouden. Het valt trouwens nog te bezien of hij zo vlot te verkopen is als onze garagist suggereerde.
Die nacht kan mijn onderbewustzijn flink verder kluiven aan de hele toestand, zodanig dat ik om drie uur wakker schiet en alle puzzelstukken plots logisch in elkaar lijken te passen. Wij zijn bedrogen denk ik, hoewel ik het niet wil geloven, ik wil de garagist niet wantrouwen, maar er lijkt maar één waarheid te bestaan, ook al wil ik die liever negeren : De wagen opgekrikt, zonder wielen, op een moment dat men mij niet meer in de garage verwachtte; de volle, nieuwe banden 200 km tevoren; de volgens hem zo goed als lege banden bij aankomst in België
De Sherlock Holmes in mij trekt zijn gevolgen : onze dure nieuwe banden zijn eraf gehaald en er werden er oude opgezet. Omdat ik toch niet meer kan slapen, glijd ik uit bed, pak een zaklamp en ga de banden inspecteren. Natuurlijk kan ik niet uitmaken of het al dan niet de onze zijn. En banden hebben geen identificatie- nummer, veronderstel ik.
In het daglicht zien de banden er scherp ingesneden en onverdacht uit en dat is ook Hermans conclusie. Mijn nachtelijke schrik is waarschijn- lijk loos alarm geweest. Toch had ik er graag meer zekerheid over gehad, bv. door de bandencentrale eens te laten controleren; die banden waren speciaal in Duitsland besteld en niet goedkoop.
En heel graag had ik geweten of het normaal is dat de wielen eraf worden gehaald als er onder zon wagen moet gewerkt worden
Is er iemand die daar wat van af weet ?
|