Alle
belangrijke religieuze geschriften van de wereld bevelen de mens aan,
te leven zonder onnodig te doden. Het Oude testament gebiedt: "Gij zult
niet doden" (Exodus 20:13). Dit is van oudsher verkeerd geinterpreteerd
al zou het uitsluitend van toepassing zijn op moord. De
oorspronkelijke Hebreeuwse tekst luidt echter "lo tirtzach", wat duidelijk betekent "Gij zult niet doden". The complete Hebrew English Ditionary vermeldt, dat met het woord tirtzach vooral in het klassieke Hebreeuws "elke vorm van doden" bedoeld wordt en niet noodzakelijkerwijs het doden van een mens.
Alhoewel het Oude Testament enige regels over het
eten van vlees bevat, is het duidelijk, dat het vegetarisme toch als de
meest ideale situatie gezien wordt. In Genesis (1:29) vinden we een
uitspraak van God zelf: "Zie, Ik geef u al het zaaddragende
gewas op de hele aarde met alle bomen die zaadvruchten dragen, die
zullen u tot voedsel dienen". In de latere boeken van de Bijbel
veroordelen belangrijke profeten het eten van vlees.
Voor vele christenen zijn de grootste struikelblokken in
dit verband het geloof dat Christus vlees at en de vele verwijzingen
naar vlees in het Nieuwe Testament. Nauwkeurige studie van de
oorspronkelijke Griekse manuscripten toont ons echter dat de
meeste woorden die als "vlees" vertaald zijn, zoals trophe, brome en andere, eigenlijk gewoonweg "voedsel" betekenen, of "eten" in de ruime zin van het woord. Het Griekse woord voor vlees is kreas
en dit wordt nergens gebruikt in verband met Christus. Nergens in het
Nieuwe Testament staat een directe aanwijzing dat Jezus vlees heeft
gegeten. Dit komt overeen met de beroemde voorspelling van Isaïas over
de verschijning van Jezus (Is. 7:14-15) "Daarom geeft de Heer Zelf u
een teken: Zie, de maagd zal vrucht dragen en een zoon baren en zij zal
hem noemen: Immanuel. Boter en honing zal hij eten, zodat hij weet het
kwade te versmaden en het goede te verkiezen".
In Thus Spake Mohammed (de vertaling van de Hadith
door Dr. M. Hafiz Syed), vragen de leerlingen van de profeet Mohammed
hem: "Voorwaar, worden wij beloond als we viervoeters goed behandelen
en ze water te drinken geven?" Mohammed antwoordt: "er zijn beloningen
voor het goed behandelen van elk dier."
Boeddha stelde het principe van "ahimsa",
geweldloosheid, en het vegetarisme in als de twee fundamentele stappen
op weg naar zelfverwerkelijking. De Vedische geschriften van India, die
nog ouder zijn dan het Boeddhisme, leggen ook de nadruk op
geweldloosheid als ethische basis voor het vegetarisme. "Men kan
nooit vlees verkrijgen zonder levende wezens te verwonden," zegt de
Manu Samhita ons "Nadat men goed heeft overdacht, op welk een
weerzinwekkende manier we aan vlees komen en hoe wreed het opsluiten en
slachten van belichaamde wezens is, zou men zich volkomen van het eten
van vlees moeten onthouden."
Zoals het in de Bhagavad Gita gezegd wordt: "Offer
Mij met liefde en toewijding een vrucht, een bloem, een blad of wat
water en Ik zal het aanvaarden."