Reactie van Desomer, W.:
Mijn vrouw rijdt voor het ogenblik met haar derde e-bike. Toen ze 18 jaar geleden aan de rug is geopereerd zou ze nooit meer ver kunnen wandelen of fietsen. In die tijd was een elektrische fiets moeilijk te vinden. Haar eerste elektrische fiets (in metaal) woog 31 kg, dus die was niet gemakkelijk op een fietsdrager te krijgen. De fiets had een actieradius van 45 km, maar dat was voor ons niet voldoende. We wilden langere afstanden fietsen. Ook met de tweede e-bike, waarmee je 70 km kon rijden, kwamen we capaciteit te kort voor onze dag fietstochten. De derde e-bike heeft twee batterijen van max 75 km. In de praktijk, met eender welke wind of hellingen, kan ze minstens 100 km rijden. Zo hebben wij heel wat ervaring opgedaan. We hebben ook heel wat senioren onze elektrische fiets eens laten uitproberen. Dat leverde zeker een twintigtal navolgers op. De e-fietsen werden ondertussen heel wat sterker! Maar.... wat zien we stilaan op onze fietspaden? Oudere mensen die opnieuw het fietsen aangevat hebben met een e-bike, worden plots voortvarend en rijden 24 per uur in het gevaarlijk verkeer. En dat is veel te snel voor een bvb tachtigjarige. Kijk maar eens hoe druk het verkeer is! Bijvoorbeeld: aan de kust waar ik woon of in de stad. Oudere mensen moeten meer beseffen dat zo'n elektrische fiets wel degelijk gevaren kan inhouden. Ik ben wielertoerist, maar rijd ook meestal samen met mijn vrouw op een lichte stadsfiets.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
|