Onlangs las ik wat volgens vrouwen van verschillende leeftijden de belangrijkste punten waren van vooruitgang of op zijn minst van verandering van de laatste decennia. Voor oudere vrouwelijke respondenten stonden de huishoudelijke toestellen vooraan. Ze herinneren zich maar al te best het slameur voor dat die vernieuwingen kwamen. Ze hebben het dan over wasmachine, droogzwierder,droogkast, stofzuiger en later de microgolfoven (magnetron), de (kleur)televisie. Ze vonden de pil en het condoom (en aanverwante) bijzonder belangrijk voor de emancipatie op het vlak van de zwangerschap en voor de beleving van de intimiteit. De wat jongere generatie hadden het vooral over de opgang van de computer met al zijn toepassingen vooral mailen, internet, Google, Facebook, twitter enz. De speeltjes en de hulpmiddelen binnen het seksueel omgaan worden ook vermeld maar moeten het over het algemeen afleggen tegen de hulpmiddelen in de woning.
30 De wet op de patiëntenrechten bestaat al tien jaar.
30 De wet op de patiëntenrechten bestaat al tien jaar (2002).
bronnen: zie onderaan Kwaliteit
Je hebt recht op de best mogelijke zorg op basis van de medische kennis en de beschikbare technologie. Je zorgverlener (arts, tandarts, apotheker, vroedvrouw, kinesist, verpleegkundige, paramedicus, ) moet altijd respect tonen voor je autonomie en menselijke waardigheid. Hij mag geen onderscheid maken op basis van sociale klasse, nationaliteit of inkomen.
Vrije keuze
Je mag zelf je zorgverlener kiezen en je mag steeds een andere zorgverlener raadplegen. Dat kan bijvoorbeeld als je een tweede advies wil.
Informatie
Je zorgverlener moet je alle nodige informatie geven over je gezondheidstoestand. Hij moet dat op een begrijpelijke manier doen. Je mag je laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Dat kan een familielid of een vriend zijn.
Toestemming
Zonder je vrije en geïnformeerde toestemming mag geen enkele zorgverlener een behandeling starten of verderzetten. Hij moet je ook informeren over de gevolgen van je eventuele weigering of intrekking van toestemming.
Patiëntendossier
Jij of je vertrouwenspersoon mogen altijd je patiëntendossier inkijken. Je kunt ook een kopie aanvragen.
Privacy
Geen enkele informatie over je gezondheidstoestand mag worden meegedeeld aan anderen, tenzij de wet dit uitdrukkelijk voorziet (bijvoorbeeld ter bescherming van de volksgezondheid in geval van besmettingsgevaar).
Klachten
Vind je dat één van je patiëntenrechten niet gerespecteerd is, dan kun je klacht indienen bij de bevoegde ombudsdienst.
Pijnbehandeling Je hebt recht op pijnbestrijdende zorg. Je zorgverlener moet pijn voorkomen, evalueren, behandelen en verzachten."
Meer informatie:
http://www.vlaamspatientenpanel.be/rapporten_patientenrechten.html
info@vlaamspatientenpanel.be 02 246 47 74
Ook bij alle websites van de ziekenfondsen en via de ombud van de zorginstellingen.
31 De wet op de patiëntenrechten: Bevraging - resultaten
31 De wet op de patiëntenrechten: Bevraging - resultaten
bronnen: zie onderaan
Patiënten (maar soms ook de zorgpersoneel) kennen hun rechten onvoldoende. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste resultaten uit een bevraging (2012) bij 678 respondenten...
De Vlamingen vinden het belangrijk om hun rechten als patiënt te kennen, maar 60 procent onder hen weet niet welke rechten wettelijk verankerd zijn. De patiënt staat dus juridisch nog te zwak tegenover de zorgverlener. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Patiëntenpanel. De Vlaming vindt het belangrijk om zijn rechten als patiënt te kennen en wil er beroep op doen, maar weet weinig over wat deze rechten inhouden en weet ook niet waar hij terecht kan met klachten. Dat is, samengevat, de conclusie uit een enquête bij 678 respondenten van het Vlaams Patiëntenpanel, een panel van chronisch zieke mensen opgezet door Ziekenzorg CM en de Vlaamse Pijnliga.
Het gaat over een open onderzoek, waaraan ook niet-chronisch zieke mensen deelnamen. 60 procent weet niet welke rechten wettelijk bepaald zijn.
60 procent is niet op de hoogte van het feit dat een patiënt een vertrouwenspersoon kan aanduiden die hem bijstaat in de contacten met een zorgverlener. Wanneer dit wordt uitgelegd, vindt nochtans 96 procent dat dit een belangrijke mogelijkheid is. We noteren hierbij ook dat 36 procent van de mensen aangeeft niet makkelijk een vertrouwenspersoon te vinden.
23 procent weet niet dat een zorgverlener informatie moet geven over alle mogelijke alternatieve behandelingen (dit is nochtans essentieel).
96 procent weet wel dat hij het recht heeft om een klacht neer te leggen. Alleen weet 71 procent niet bij wie hij daarvoor terecht kan.
Een aantal rechten zijn duidelijk beter gekend:
94 procent weet dat een patiënt het recht heeft om (onderdelen van) het patiëntendossier in te kijken. 90 procent weet dat hij hier een kopie van kan krijgen.
93 procent weet dat er een tweede medisch advies mag worden ingewonnen bij een andere zorgverlener.
96 procent weet dat de zorgverlener informatie moet geven over de diagnose en evolutie van de ziekte.
Meer dan vier Vlamingen op vijf weten dat een zorgverlener zijn toestemming nodig heeft voor een onderzoek (85 procent), het toedienen van medicatie (82 procent) en een operatie (96 procent).
Meer informatie:
http://www.vlaamspatientenpanel.be/rapporten_patientenrechten.html
info@vlaamspatientenpanel.be 02 246 47 74
Ook bij alle websites van de ziekenfondsen en via de ombud van de zorginstellingen.