NIEUW: Blog reclamevrij maken?
ONDERWIJS ... TAAL ... EN ANDERE LEUKE DINGEN ... ZOALS KINDEREN ...
Inhoud blog
  • Pleidooi
  • Hogeschoolvos (slot)
  • Hogeschoolvos (24)
  • Hogeschoolvos (23)
  • Hogeschoolvos (22)
  • Hogeschoolvos (21)
  • Hogeschoolvos (20)
  • Hogeschoolvos (19)
  • Hogeschoolvos (18)
  • Hogeschoolvos (17)
  • Pauze
  • Hogeschoolvos (16)
  • Hogeschoolvos (15)
  • Verlichte gedichten
  • Hogeschoolvos (14)
  • Hogeschoolvos (13)
  • Hogeschoolvos (12)
  • Hogeschoolvos (11)
  • Hogeschoolvos (10)
  • Hogeschoolvos (9)
  • Hogeschoolvos (8)
  • Hogeschoolvos (7)
  • Hogeschoolvos (6)
  • Hogeschoolvos (5)
  • Hogeschoolvos (4)
  • Hogeschoolvos (3)
  • Hogeschoolvos (2)
  • Hogeschoolvos (1)
  • Biebjong 30: Eenhoorn
  • Biebjong 29: Schaak!
  • Biebjong 28: Hop!
  • Biebjong 27: Hoorspel
  • Biebjong 26: Wuif
  • Biebjong 25: Vallen
  • Biebjong 24: Schoenen
  • Biebjong 23: Stilte!
  • Biebjong 22: Eliott
  • Biebjong 21: Maanreis
  • Biebjong 20: Gans
  • Biebjong 19: Kiezen
  • Biebjong 18: Vis
  • Biebjong 17: Niet nat
  • Biebjong 16: Bloot
  • Biebjong 15: Tingeling
  • Biebjong 14: Windekind
  • Biebjong 13: Jasmien
  • Biebjong 12: Splash!
  • Biebjong 11: Poëzie
  • Biebjong 10: Help!
  • Biebjong 9: Blossen
  • Biebjong 8: Revolutie
  • Biebjong 7: Kind toch!
  • Biebjong 6: Krant
  • Biebjong 5: Stoef!
  • Biebjong 4: Kletskaas
  • Biebjong 3: Appelonia
  • Biebjong 2: Appelen
  • Biebjong 1: Aristide
  • Award?
  • Kersverse boekjes
  • Bieb bieb bieb
  • Wonderklas
  • Van A tot Z
  • Verrekijker
  • HOE IK BRIDGE LEERDE
  • Defence House BV
  • Sybren Polet
  • Lente a/d Leie
  • Kanalfabetisme
  • Abraham op Kulak
  • R-woord
  • Verrekijker
  • Friesland
  • And the winner is...
  • Bij leven & welzijn
  • Too far
  • Muilpeer
  • AMUZEMENTEN
  • Taalstrijd
  • Taaltreur
  • PVO in de klas
  • Staat van medewerking
  • Raf
  • Gedichtendag 2014
  • Kweetet !
  • 2014
  • Ik had jullie willen schrijven
  • Amusant
  • Oprotregeling
  • Sentimental journey
  • Zwanenzang
  • Papa Langkous
  • 175 jaar
  • Etters & Engelen (KT)
  • 13
  • Vives
  • 'Het' gezin
  • IM Virginie V.
  • Ode aan de aldi
  • Verlengingen (55)
  • HET JAAR ELF
  • Hier al verschenen
  • Zomer 2012
  • 175 jaar
  • Een Vlaemsch gezin
  • Verlengingen (54)
  • Schaak!
  • Gedichtendag 2012
  • Wisselkoers 2011-2012
  • Zzoéff!
  • Verlengingen (53)
  • BB A'pen 11
  • Verlengingen (52)
  • Verlengingen (51)
  • Verlengingen (50)
  • Mijn meesters
  • AMUZEMENTEN
  • Taal is een aardig ding
  • D-day
  • Reces
  • Verlengingen (49)
  • Verlengingen (48)
  • Rotkop
  • Lof & Sof
  • Hoegaarden
  • Old skool
  • VREEMDE HEMELVAART
  • Verlengingen (47)
  • Verlengingen (46)
  • Verlengingen (45)
  • Verlengingen (44)
  • Diversiteit
  • Negen
  • Verlengingen (43)
  • I.M.
  • KunstKunst
  • Flashback
  • Verlengingen (42)
  • Aan mijn slechte leraren
  • Aan mijn goede leraren
  • Vakantiegangster
  • De bel
  • Visioen
  • Verlengingen (41)
  • Verlengingen (40)
  • Verlengingen (39)
  • Dofferd tris
  • Dofferd bis
  • Verlengingen (38)
  • Het GND
  • Verlengingen (37)
  • Spelling
  • Dofferd
  • Hete kolen
  • Verlengingen (36)
  • Gedichtendag
  • Verlengingen (35)
  • SPELING
  • Verlengingen (34)
  • Verlengingen (33)
  • Verlengingen (32)
  • Boom der kennis
  • Verlengingen (31)
  • Beurs van boeken
  • Verlengingen (30)
  • Verlengingen (29)
  • Verlengingen (28)
  • Verlengingen (27)
  • Verlengingen (26)
  • Verlengingen (25)
  • Verlengingen (24)
  • DRAMA
  • Kwakkel
  • Verlengingen (23)
  • Verlengingen (22)
  • Verlengingen (21)
  • Verlengingen (20)
  • Verlengingen (19)
  • Verlengingen (18)
  • Verlengingen (17)
  • Verlengingen (16)
  • Verlengingen (15)
  • Verlengingen (14)
  • Verlengingen (13)
  • Verlengingen (12)
  • Verlengingen (11)
  • Verlengingen (10)
  • Verlengingen (09)
  • Verlengingen (08)
  • OBLOMOW
  • Verlengingen (07)
  • Verlengingen (06)
  • Verlengingen (05)
  • Verlengingen (04)
  • Verlengingen (03)
  • Verlengingen (02)
  • Verlengingen (01)
  • Leefbaar Vlaanderen
  • * * *
  • Ken uw klassiekers (2)
    Zoeken in blog

    Foto
    Noordzee, 2012, -10°C, met strandjutter Wilma
    Foto
    Vertellen over mijn boeken in Savio Gits
    Foto
    Wilma viert kerst 2013
    Foto
    Me reading HARDZIEK, Sarah Denoo
    (M/V): MEESTER IN DE VAKKEN (Sjors DNO)
    JEUGDBOEKERIJ & SCHOOLVOSSERIJ VOOR EX-KINDEREN & KINDEREN OP JONGER FORMAAT
    18-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zzoéff!
    Het leven gaat snel. Je hebt er maar één. Dat is de rode draad in mijn theaterstuk ZZOEFF!. Medio september kreeg ik een (voor mij) kersverse groep ouderejaarsstudenten (afdeling Nederlands) onder mijn hoede wat het vak Expressie betreft. De traditie op onze hogeschool wil dat het afstudeerjaar Nederlands iets op de planken brengt. Dat is gelijk hun afstudeerproject Drama & Expressie. De keuze was vlug gemaakt. In plaats van een bestaand stuk te kiezen of (een stuk van) het oeuvre van een auteur speelbaar te bewerken, gingen we voor ZZOEFF!: een stuk dat ik schreef voor een twintigtal rollen (m/v). Zo kon iedereen de planken op. De grootste barrières waren de wederzijdse onbekendheid met elkaar en de tijdsdruk. Ik had die groep het jaar daarvoor geen les gegeven en we beschikten over amper acht semesteruren. Aan beide problemen werd gesleuteld. Ik liet de studenten opwarmend tonen wat ze in hun mars hadden via het spel 'Sketch'. Zo leerde ik ze ook vrij vlug kennen, in het licht van de casting. Aan de tijd deden we ook iets: maal twee, soms maal drie. We bleven dus tot het donker was, in een steeds dapperder tempo.

    Op woensdagavond 14 december zagen we tot onze verwondering de aula volstromen met veel meer toeschouwers dan we hadden gedacht. De vertoning verliep zoals ik het had verhoopt. Een leuke receptie achteraf zette het kroontje op het werk. Andermaal een goede herinnering gevangen in the windmills of my mind: ZZOEFF!
     

    Bijlagen:
    Affiche Zzoeff (1).pdf (951.4 KB)   


    01-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (53)
    Blijf ik nog een halve of een volle wereldoorlog op mijn hogeschool? Ze lullen van staatswege wel over langer werken, maar dat gaat ook gepaard met meer en meer werkdruk, papiergedoe, bemoeizucht, betutteling en vergaderzucht. Het plezier van het lesgeven wordt ondermijnd. Ook door diegenen die geen les meer (kunnen, willen) geven, maar wel theorietjes verkopen en brochures publiceren over hoe je het moet doen. Blablavergadering geblazen! Collega's die nu met pensioen vertrekken, worden ook niet echt meer vervangen. Wat ze achterlaten, wordt allemaal verder versnipperd over de blijvers. Meer presteren dus, langer werken en binnenkort minder pensioen. Een halve of een volle wereldoorlog? Doe mij maar een wapenstilstand. Zolang de voorraad vrede strekt ... dan zie ik wel.

    PS Het boek over voorlezen voor oud en jong (bachelorproef van juni 2011) van oud-studente Katrien R. is deze week verschenen bij Acco Leuven. Een feestje in het hoofd.

    02-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BB A'pen 11
    De Kookboekenbeurs Antwerpen valt weer te bezichtigen. Televisiegapende keukenvlamingen begeven zich door het bladerdeeg van november naar de plek des onheils. Om hun hoofden warrelen okeren bladeren en foutparkeerbonnen. Hoera voor het boek. Wie zei ook weer dat Vlamingen niet lezen? Recepten en bijsluiters, ja hoor, voor en na het eten. Ik vraag u: wat is mooier dan een dooier?

    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (52)

    Ik heb geprobeerd op te zoeken wat voor beroep - buiten onderwijzer(es) of  lerar(es) - sommige van onze oud-studenten lerarenopleiding uitoefenen. Ik kwam tot het volgende onvolledige lijstje: vertegenwoordiger, verkoper, feestarchitect, muzikant, uitgever, acteur, tijdelijk topsportster, actrice, uitvinder, bankier, schrijver/dichter, journalist, beroepsmilitair, rijkswachter, bakkerin. Een portie van onze afgestudeerden wordt geen schoolvos. Dat is altijd zo geweest; het heeft niets te maken met vraag en aanbod van de onderwijsmarkt. Eén iemand (bij mijn weten) is van geslacht veranderd. Te veel mensen zijn gestorven.


    04-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (51)

    'De inschrijvingen draaien pas warm, maar hier en daar krabben hogescholen zich al in de haren. 'Er moeten niet veel studenten meer bijkomen, of we weten niet waar we ze moeten zetten.' De West-Vlaamse Katholieke Hogeschool (KATHO) breidde noodgedwongen haar opleidingscentrum voor verpleegkundigen uit. Het studentenrestaurant blijft er straks de hele dag open om files 's middags te voorkomen. Er worden parkeerplaatsen bij gehuurd, de lesdagen worden een uur langer, er komt meer studeerruimte...
    De meeste hogescholen zijn aan uitbreiden toe. De Hogeschool Gent knipt straks het lintje van een nagelnieuw auditorium door. 'Laten we hopen dat de zes procent groei die we zien in de inschrijvingen zich voortzet', zegt diensthoofd communicatie Johan Persyn. 'En dat we iedereen een plaats kunnen geven. We moeten op alle mogelijke plaatsen bijbouwen en vernieuwen.'
    Al vijf jaar neemt het aantal hogeschoolstudenten tot vijf procent per jaar toe. Sommige richtingen boomen van het ene academiejaar op het andere met vijftien procent. Die aanhoudende groei doet de hogescholen kraken in hun voegen. 'Vier jaar geleden hadden we drieduizend studenten, straks gaan we over de zesduizend', valt te horen bij HoWest. Op KATHO verdubbelde het aantal studenten naar achtduizend in tien jaar tijd.
    De gevolgen laten zich in de praktijk voelen. De Katholieke Hogeschool Brugge Oostende verhuisde drie jaar geleden naar een volledig nieuwe campus. Nu al vreest de KHBO dat die extra ruimte niet zal volstaan voor de toevloed aan studenten lager- en kleuteronderwijs. 'Het departementshoofd komt nu en dan angstvallig kijken naar de inschrijvingsaantallen', zegt Nathalie Defoort, diensthoofd secretariaat. 'Er mogen niet te veel studenten meer bijkomen, of we moeten nog bijbouwen. Bovendien schrijven de studenten steeds later in.'
    Uit een rondvraag blijkt dat de meeste hogescholen komend academiejaar een verdere toename verwachten. 'Dat is vreemd, omdat er achttien jaar geleden minder jongens en meisjes werden geboren', zegt Filip Clarisse van de HUBrussel. 'De instroom blijft ongelooflijk hoog. Vandaag hadden we onze duizendste nieuw ingeschreven student, we staan nu al voor in vergelijking met vorig jaar.'
    (Bron: De Standaard)


    25-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (50)
    Vanuit de lerarenopleiding begeleidde ik afgelopen academiejaar een bachelorproef over Voorlezen voor Senioren. Een onverwachte invals-, nou: uitvalshoek. Katrien R. werkte er hard aan, aan de theorie en in de praktijk. Nu heeft uitgeverij Acco Leuven toegezegd het werk als boek uit te brengen. Katrien heeft al een contract op zak. Niet alleen het onderwerp is speciaal, K.R. schrijft ook heel origineel en boeiend. Mijn persoonlijk lijstje van oud-studenten die zich schrijvenderwijs manifesteren, groeit aan ...

    Wat ook aangroeit: zoals voorheen combineer ik alweer de lerarenopleiding lager én secundair onderwijs. Collega's met pensioen worden immers niet of nauwelijks vervangen ... Ik teken dus ook weer - aan het eind van mijn onderwijscarrière - voor Taalvaardigheden en Expressie en Stagebegeleiding in de secundaire opleiding. Neen: deze ouwe knar zal niet rustig uitbollen.

    12-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn meesters

    MIJN MEESTERS

    Meester Tanghe
    Meester Vandecasteele
    Meester Wets/Mevrouw Mestdagh
    Meester Haelewijn
    Meester Devriese
    Meester Rosseeuw

    Bijlagen:
    MIJN MEESTERS.pdf (219.3 KB)   


    15-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMUZEMENTEN

    Amuzementen

    MUZISCHE MOMENTEN MET TAAL


    Joris Denoo


    Amuzementen voegt in leuke sessies met muzische taal de daad bij het woord en het woord bij de daad. Je kunt er zo mee aan de slag, zonder te zoeken naar woorden. Het boek is een uitermate praktische en leuke gids voor wie creatief met taal wil werken. De instructies zijn kort, de oefeningen concreet. Er zijn diverse tactiekjes, waarmee je in een mum van tijd je publiek kunt enthousiasmeren voor zowel schrijven en spelen, als luisteren en spreken, als lezen en smaken. Ook het beeldende aspect komt hier en daar verrassend leuk aan bod.


    Amuzementen richt zich tot leerkrachten, studenten uit de lerarenopleiding basisonderwijs en secundair onderwijs, leerlingen en scholieren, maar ook tot levenslang lerende volwassenen. De strategieën in het boek leveren muzische momenten met taal op, in de klas, in diverse opleidingen en in alle geledingen van de creatieve communicatie.


    JORIS DENOO

    schrijft en publiceert verhalen, poëzie, (jeugd)boeken, columns, toneel en essays. Hij heeft ook meer dan vijfendertig jaar ervaring in de lerarenopleiding (hogeschool VIVES, campus RENO Torhout) als docent Nederlands, Expressie, Muzische vorming en Communicatieve vaardigheden. Zijn taalgevoelige teksten op en in diverse websites en periodieken worden fel gesmaakt. Hij is bijvoorbeeld columnist voor theatermagazine OpenDoek en blogger op Lerarenforum. Jarenlang al trekt hij ook rond om literaire voordrachten te geven voor alle leeftijden. Voor elk genre waarin hij publiceerde, ontving hij literaire prijzen.


    AMUZEMENTEN, Acco Leuven, november 2010 - ISBN-nummer 978 90 334 8059 1 (18,50€) - via de boekhandel of de Acco-site


    01-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taal is een aardig ding

    TAAL IS EEN AARDIG DING

    ‘La plupart des occasions des troubles du monde sont grammairiennes.’

    (Michel de Montaigne)

    INTRO

    Deze ‘korte, persoonlijke verhandeling’ of essay is een zacht pleidooi voor rekkelijkheid: de regels zo goed leren beheersen om ze later des te beter te kunnen overtreden. Elasticiteit dus.

    De schrijver wil wrevelagent zijn tussen de officiële taalevangelisten en de grote schare taalgebruikers. Hij schrijft zowel aardige als onaardige dingen. Want hij heeft ballen. En traptechniek.

    ‘De voorschriften, en meer nog de voorbeelden, van onze meesters zeggen dat wie niet dwaas wil zijn een beetje zorgeloos moet wezen.’ (Michel de Montaigne, Oeuvres (1595), Editions Pléiade, Paris; J. Plattard, Montaigne et son temps, Paris, 1933; Pierre H. Dubois, Schrijvers in hun landschap. Op reis door Frankrijk, Nijgh & Van Ditmar, ’s-Gravenhage, 1983, blz. 167-172: ‘De aantrekkingskracht van Montaigne.’

    ‘Daarom: vaarwel, betoon uw bijval, geniet van de taal en drink ze nuchter, gevierde medestanders.’ (Erasmus, Laus Stultitiae (ong. 1511), Lof der Zotheid, vert. dr. Drs. A.J. Hiensch, Het Spectrum, Utrecht-Antwerpen, 1969, blz. 90 en 92. Het epigram vergelijkt de ellende van de schoolmeester met de rampen die de Grieken voor Troje troffen.)

    Bijlagen:
    TAAL.pdf (337.6 KB)   


    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.D-day

    D-DAY

    (Aan mijn oud-studenten, juni 09)

    Wacht maar tot ik groot ben.

    Als ik later groot ben, dan zal ik astronaut zijn. Want ik beschrijf banen om de hoofden van mijn leerlingen. Want ik heb een baan uit de duizend. Want soms zie ik sterren. Want ik ken de hemelse lichamen. Want mijn leerlingen wensen me soms naar de maan. Want ik wil hun poolster zijn.

    Als ik later groot ben, dan zal ik apotheker zijn. Want ik kan mijn leerlingen met mercurochroom (ik kan dat woord ook correct spellen) ofte roodsel beschilderen. Want ik ben de grote baas over hun pilletjes. Want ik kan kapotte knieën vermaken. Want ik kan moeilijk leesbare doktersbriefjes ontcijferen. Want ik ken de genezende kracht van een handoplegging.

    Als ik later groot ben, dan zal ik detective zijn. Want ik weet ook wie soms die doktersbriefjes schrijft. Want ik zie alles. Want ik loop in de speeltijden undercover rond, gewikkeld in twee sjaals en drie lagen kleren. Want ik beschrijf omtrekkende bewegingen tussen de banken om een dader te vinden.

    Als ik later groot ben, dan zal ik melkboer(in) zijn. Want elke dag distribueer ik ettelijke flesjes gezonde likeuren. Want ik ken allerlei trucs met dopjes. Want ik kan heel vlug chocomel opdweilen. Want ik ken alle inhoudsmaten op mijn duimpje.

    Als ik later groot ben, dan zal ik loodgieter zijn. Want ik ben het die toelating geeft tot toiletbezoek. Want ik ben dus de werkgever in verband met urineleidingen en boodschappen nummer 2, al dan niet in galop. Want ik ben dus ook soms jammer genoeg de vrouw of de man van de buizen.

    Als ik later groot ben, dan zal ik dierentemmer zijn. Want ik ken de knepen van het vak van luizenbestrijding. Want ik leer met ongelikte beren omgaan. Want ik kan zowel moederkloek als muzische aap zijn. Want ik probeer het grootste kieken nog enkele eieren te doen leggen. Want ik hou van mijn scharrelkinderen. Want ik neem het zwarte schaap in bescherming.

    Als ik later groot ben, dan zal ik goochelaar zijn. Want ik zie al mijn leerlingen tegelijk zitten. Want ik heb ogen op mijn rug. Want ik kan toveren met getallen en breuken. Want ik kan in het verleden kijken. Want ik kan voorspellen wat er van de mensjes in mijn klas zal worden. Want ik kan mijn directrice in stukken zagen. Of gewoon zagen.

    Als ik later groot ben, dan zal ik cipier zijn. Want ik word driemaal per dag gelucht. Want ik mag rondjes stappen op de speelplaats. Want ik heb een alarmfluit. Want soms heb ik de indruk dat mijn klas vol met eencelligen zit. Want ik krijg elk jaar met het vallen van de bladeren, krokus, Pasen en de zomer penitentiair verlof.

    Als ik later groot ben, dan zal ik kunstenaar zijn. Want ik ben muzisch. Want ik kan spelen en acteren. Want ik kan jong en oud zijn, glad en gerimpeld. Want ik kan uitvinden, schilderen, berekenen, zingen, schrijven en schetsen. Want ik kan zelfs duiken van de grote plank, zonder plankenkoorts, en blijven drijven, als een redder in nood.

    Als ik later groot ben, dan zal ik dokter zijn. Want ik herken valse uit echte snotneuzen, echte tranen uit krokodillentranen, ochtendgeeuwen uit geeuwhonger en rode wangetjes uit miseriekoorts.

    Als ik later groot ben, dan zal ik eerste minister(es) zijn. Want zeg nu zelf: wie is er sedert vorig jaar de echte baas over banken?

    Beste oud-studenten

    Later is nu, vandaag, D-day: Diplomeringsdag. Nu zijn jullie groot. Jullie zijn ex-kinderen. Jullie zijn ook al die beroepen samen. Jullie zijn astronaut, apotheker, detective, melkboerin, loodgieter, dierentemmer, dokter, goochelaar, cipier, kunstenaar, eerste minister, dus: onderwijzeres, onderwijzer. In het Europees Baviaans moet ik nu zeggen: bachelor voor het lager onderwijs. Hoe dan ook: jullie zijn divers en multitask. Jullie kunnen alles combineren: A en B. Krekel en mier. Gas en elektriciteit. Os en ezel. Wit en zwart. Spic en span. Kerst en kind. Tijl en Nele. M en M. Auto en file. Schots en scheef. Belgisch en gerecht. Plus en min. Braaf en stout. Jan en alleman. 14 – 18. Pen en papier. Moord en brand. 40 – 45. Oorlog en vrede. Koetjes en kalfjes. Iets en niets. Mossel en vis. Engel en duivel. Maria en Jozef. Sneeuw en dooi. Dooi en dooier. Vlag en wimpel. Winter en zomer. Zoet en zuur. Jip en Janneke. Sint en Piet. Dag en nacht. Grauw en grijs. Eb en vloed. Dash en een ander merk. Ditjes en datjes. Dik en dun. Vergeten en vergeven. Hou en jou. Blauw en kou. Annie en M.G. en Schmidt. Brood en spelen. Jong en oud. Prinses en puit. Neemt en eet. Oog en naald. Heinde en verre. Laurel en Hardy. Eend en bijt. Appel en peer. Mis en poes. Kip en ei. Zout en pap. Nagel en gat. Kat en muis. Geit en kool. Hart en nieren. Spek en bonen. Blind en vink. Geven en nemen. 1000 en 1 nacht. Kaf en koren. Urbi et orbi. Bommen en granaten. Kaas en wijn. Ot en Sien. Vuur en vlam. Potten en pannen. Aan en uit. Nu en nooit. Over en uit. Eén god. Twee duobanen. Drie koningen. Vier musketiers. Vijf op een rij. Zesde zintuig. Zeven hoofdzonden. Acht wereldwonderen. Negen maanden. Tien kleine negertjes. Een simpel elfje. Twaalf apostelen. Dertien aan tafel. Veertien bloemen, zoals daar zijn zeven anjers, zeven rozen … voor jullie, van harte, proficiat, en veel geluk in de wondere wereld van het onderwijzen!


    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reces
    In tijden van oeverloze regen en muisgrijze voldongenheid kunt u mijn ZOMERKIEKJE lezen op de blogbuster van Lerarenforum. De zon is een ploert die haar koper te weinig poetst.

    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (49)
    Ik heb besloten om nog voor de duur van een ouderwetse wereldoorlog in mijn hogeschool actief te blijven, als ik verder natuurlijk niet te klagen heb over mijn vege lijf. Dan zal ik een ronde leeftijd bereikt hebben. Die zal me hopelijk niet beletten de letteren verder te doen knetteren. Ik ben nog niet uitgelezen, noch -geschreven.

    Mijn hogeschool-op-grotere-schaal viert in september de opening van een vijftiende academisch jaar. We zijn sentimental texts aan het bijeenvegen voor in een feestboekje, van jong en oud en huidig en ex. Ik verzorg de teksthygiëne. Wat hebben mensen toch met "  " en '  '  - tekens? Ze plaatsen voortdurend hun eigen goedbedoelde woorden in een citerende, ironische of slechtbenadrukte context daardoor. 'Verse' broodjes op een bord buiten bij de bakker (erger nog: "verse" broodjes) betekent toch onverse? Zogezegd verse?

    Nou, ons gedenkboekje komt geheid voor de bakker, hoor.

    31-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (48)
    Ik ben als mentor/begeleider betrokken bij twee bachelorproeven die meedingen naar een Innovation Award.

    Lisa S. heeft een boek geschreven waarin ze het met eigen illustraties en tekst, een zelfontworpen lettertype en via een speciale stempeltechniek over 'handen' heeft: vooral die van haar oma, maar ook de hare. Zonder dat ze het woord 'dood' gebruikt, is het ook het verhaal van het (recente) afscheid van haar oma. De handen doen en zeggen alles. Daar hoort annex ook nog het relaas bij van de genesis, proces, obstakels en probleemoplossingen van haar project. Een puike prestatie. Je wordt er stil van.

    Ine A. en Janneke D. hebben onder de bekende taalmethode 'mol & beer' een extra poot geplant voor allochtone en anderstalige zijinstromers. In een mum van tijd verwerven dergelijke nieuwkomers (of kinderen met blijvende problemen wat Nederlands betreft) de elementaire basiscommunicatie van ons stugge lagelandentaaltje. NT2 en TPR (vooral dat: Total Physical Response) op hun best. Leren door concreet handelen. Delphine G. zal een vervolg op deze bachelorproef realiseren volgend academisch jaar.
      

    Op 11 september 09 vlieg ik terug uit vakantie in Turkije. Op de bus naar de luchthaven ontvang ik enkele leuke sms'jes: de beide eindwerken zijn genomineerd voor een Innovation Award. In oktober dus op naar het Concertgebouw in Brugge voor de finale ...

    24-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotkop
    55 is de hoofdfiguur in de roman  'De leraar'  van Bart Koubaa. En leraar dus. Maar, verhippeltjes: die verkreukelde kop op de cover van het boek (een 'echte' seriemoordenaar) ziet er veel ouder uit. Hij lijkt op de krant van verleden jaar. Of op een rochelende apotheker na vervaldatum. Hij is beroepshalve ook geen leraar, maar seriemoordenaar. Dat rijmt. Maken ze nog zulke gerimpelde modellen? Voor het onderwijs? (Bekijk het zelf maar)

    Januari 2010: de werkelijkheid slaat alles. Leraar R.J. opgepakt op verdenking van seriemoordenarij ...

    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lof & Sof
    De Nederlandse Lof- en Sofprijzen worden toegekend aan mensen of verenigingen (en ministeries, universiteiten ... ) die zich op het vlak van (het gebruik van) het Nederlands plus of min onderscheiden. Zo won een Nederlandse afstudeerstudente de Lofprijs door haar verzet tegen het gebruik van het Engels als voertaal voor de diploma-uitreiking op haar universiteit. Zij werd toen 'op behoorlijke afstand' gevolgd door de Vlaamse radiomaker Fred Brouwers (Klara). Laat ik nou net deze (net-)niet-bekroonde ergens een dezer dagen horen zeggen: 'En hij had ook een gast bij.'  Tja. Dat is inderdaad geen ereprijsje waard. Eén: men heeft niet iemand bij; men heeft of brengt iemand mee. Twee: als men al iets meegebracht heeft, dan heeft men iets bij zich. En toch beweert Ruud Hendrickx (VRT-taaladviseur & inmiddels ook hoofdredacteur voor Vlaanderen van 'de dikke' Van Dale) dat er van taalverloedering eigenlijk geen sprake is. Als God in het detail zit, dan mogen we vitten. Dat geldt ook voor de duivel.

    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoegaarden
    Hoegaarden: helse plek in de beeldvorming over het leraarschap.

    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old skool
    Op stagebezoek 'te velde'. De juf vertolkte haar weemoed naar de dorpsschool van vroeger. Het was de periode zonder holle woorden en leeghoofdige slogans van papieren pipo's of betutteling van betweters die zelf geen les kunnen geven. Maar de kinderen waren ook veranderd, zei ze. Wellicht daardoor. Ministers, commissies en specialisten hebben het onderwijs kapotgemaakt. De kinderen hebben de kennis niet meer (of mogen die niet meer krijgen, hebben); we moeten ze voortdurend proberen te boeien met onbenullige dingen. Vakken met inhoud worden afgekalfd. Er is geen visie meer op onderwijs. Men moddert maar an, om te scoren, om te besparen. Studiebeurzen voor kleuters, bijvoorbeeld? Laat me niet lachen. Geef verdomme korting op de hoge inschrijvingsgelden voor elke derde hogeschool- of universiteitsstudent per gezin. En nog iets, zei de juf, terwijl ze nog net niet uit het onderwijs stapte, na tweeëndertig jaar gedegen werk in de klas: op straat lijken mijn zesdeklassers zo klein hé, zo kinderlijk. Vertederend. Maar eens ze hier weer elke ochtend met z'n dertigen in levenden lijve(n) voor je zitten ... dan pas merk je hoe groot ze zijn. En het zijn verdorie geen doetjes. Nee, kinderen worden zelden kleiner.

    Dat waren veel diverse mededelingen in een keer. Ik had amper de tijd om de les van de stagiair te bekijken en mee te beleven. Wat hebben ze toch met ons onderwijs uitgespookt?
     

    11-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREEMDE HEMELVAART

    Tussen de hogeschool en de schrijverij in had ik ontmoetingen met diverse kunstenaars. Een ervan was de beeldhouwer José Vermeersch. Geruime tijd zag en sprak ik hem vaak. Er kwam een novelle van. Die verscheen op papier in Amsterdam in het literair tijdschrift De Gids, na bekroning t.g.v. Verhalenprijs Uitgeverij Meulenhoff. De novelle verscheen ook in boekvorm bij uitgeverij Aleph, Wevelgem. In 2005 publiceerde ook het tijdschrift De Brakke Hond de (ietwat herwerkte) novelle.
    In het verhaal zijn de gebeurtenissen fictief, uiteraard. De beeldhouwer leefde nog toen het boekje verscheen.

    Bijlagen:
    VREEMDE HEMELVAART.pdf (383.7 KB)   


    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (47)
    Personeelsvergadering. Algemene dan nog wel. Je zou denken: bwààrk, bah, bèèh, verhippeltjes. Maar die AP vlak voor het paasreces heeft iets. Het is lijden en even later verrijzen. Het is ook vrijwel de laatste keer dit academisch jaar dat ongeveer alle collega's samenzitten. Daarna is er de diaspora van stages, excursies, blok en examens. Misschien zien we elkaar collectief terug - iets opgeluchter, iets luchtiger, iets luidruchtiger - op het slotdiner, een vleselijke verrijzenis spiesgewijs, wanneer de gebouwen en de stad weer voor een stuk van jong volk ontvolkt zijn. Elk seizoen heeft iets. Pasen ook: paarse treurnis, lijden en verrijzenis. Onze verrijzenis situeert zich eind juni, begin juli. Eerst doen we anderen lijden. Vrolijk paasfeest.

    PS A touch of spring. Tijdens een demonstratieles weifelde een studente tussen bloesjes, blosjes, bloemen, trosjes of bloesems aan de bomen. Wanhopig opteerde ze dan maar voor bloempjes.

    20-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (46)
    § Inkanteling? Inkanteling! Zegt 'inkanteling' u iets? Even de poes uit de kruin kijken ...  §



    ZIELSVERWANTE LINKS
  • Poëzie
  • Een blauwe plek
  • Schuine teksten
  • Moord !
  • De ongecomponeerde noot
  • Romaneske boeken
  • Satisfiction
  • Romans & Theater
  • Vreeslijke verhalen
  • Miljarden flarden

                                           COPYRIGHT JORIS DENOO
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    TAAL IS EEN AARDIG DING
    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

                Opa & Wilma 2009


    Foto

                  Opa & Leo 2011
    Foto

    Wat je zegt, ben je zelf


    Foto

           Vallen en opstaan
    Foto

    Eén paar kinderen, graag


    Foto

    Het mysterie van Merlijn


    Foto

    Met Sarah & Hanne in Standaard Boekhandel Kortrijk: presentatie romandebuut HARDZIEK van Sarah Denoo
    Foto

    Me & Wilma 30 june 13
    Foto

    Me & Leo & 'Tutta'

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!