NIEUW: Blog reclamevrij maken?
ONDERWIJS ... TAAL ... EN ANDERE LEUKE DINGEN ... ZOALS KINDEREN ...
Inhoud blog
  • Pleidooi
  • Hogeschoolvos (slot)
  • Hogeschoolvos (24)
  • Hogeschoolvos (23)
  • Hogeschoolvos (22)
  • Hogeschoolvos (21)
  • Hogeschoolvos (20)
  • Hogeschoolvos (19)
  • Hogeschoolvos (18)
  • Hogeschoolvos (17)
  • Pauze
  • Hogeschoolvos (16)
  • Hogeschoolvos (15)
  • Verlichte gedichten
  • Hogeschoolvos (14)
  • Hogeschoolvos (13)
  • Hogeschoolvos (12)
  • Hogeschoolvos (11)
  • Hogeschoolvos (10)
  • Hogeschoolvos (9)
  • Hogeschoolvos (8)
  • Hogeschoolvos (7)
  • Hogeschoolvos (6)
  • Hogeschoolvos (5)
  • Hogeschoolvos (4)
  • Hogeschoolvos (3)
  • Hogeschoolvos (2)
  • Hogeschoolvos (1)
  • Biebjong 30: Eenhoorn
  • Biebjong 29: Schaak!
  • Biebjong 28: Hop!
  • Biebjong 27: Hoorspel
  • Biebjong 26: Wuif
  • Biebjong 25: Vallen
  • Biebjong 24: Schoenen
  • Biebjong 23: Stilte!
  • Biebjong 22: Eliott
  • Biebjong 21: Maanreis
  • Biebjong 20: Gans
  • Biebjong 19: Kiezen
  • Biebjong 18: Vis
  • Biebjong 17: Niet nat
  • Biebjong 16: Bloot
  • Biebjong 15: Tingeling
  • Biebjong 14: Windekind
  • Biebjong 13: Jasmien
  • Biebjong 12: Splash!
  • Biebjong 11: Poëzie
  • Biebjong 10: Help!
  • Biebjong 9: Blossen
  • Biebjong 8: Revolutie
  • Biebjong 7: Kind toch!
  • Biebjong 6: Krant
  • Biebjong 5: Stoef!
  • Biebjong 4: Kletskaas
  • Biebjong 3: Appelonia
  • Biebjong 2: Appelen
  • Biebjong 1: Aristide
  • Award?
  • Kersverse boekjes
  • Bieb bieb bieb
  • Wonderklas
  • Van A tot Z
  • Verrekijker
  • HOE IK BRIDGE LEERDE
  • Defence House BV
  • Sybren Polet
  • Lente a/d Leie
  • Kanalfabetisme
  • Abraham op Kulak
  • R-woord
  • Verrekijker
  • Friesland
  • And the winner is...
  • Bij leven & welzijn
  • Too far
  • Muilpeer
  • AMUZEMENTEN
  • Taalstrijd
  • Taaltreur
  • PVO in de klas
  • Staat van medewerking
  • Raf
  • Gedichtendag 2014
  • Kweetet !
  • 2014
  • Ik had jullie willen schrijven
  • Amusant
  • Oprotregeling
  • Sentimental journey
  • Zwanenzang
  • Papa Langkous
  • 175 jaar
  • Etters & Engelen (KT)
  • 13
  • Vives
  • 'Het' gezin
  • IM Virginie V.
  • Ode aan de aldi
  • Verlengingen (55)
  • HET JAAR ELF
  • Hier al verschenen
  • Zomer 2012
  • 175 jaar
  • Een Vlaemsch gezin
  • Verlengingen (54)
  • Schaak!
  • Gedichtendag 2012
  • Wisselkoers 2011-2012
  • Zzoéff!
  • Verlengingen (53)
  • BB A'pen 11
  • Verlengingen (52)
  • Verlengingen (51)
  • Verlengingen (50)
  • Mijn meesters
  • AMUZEMENTEN
  • Taal is een aardig ding
  • D-day
  • Reces
  • Verlengingen (49)
  • Verlengingen (48)
  • Rotkop
  • Lof & Sof
  • Hoegaarden
  • Old skool
  • VREEMDE HEMELVAART
  • Verlengingen (47)
  • Verlengingen (46)
  • Verlengingen (45)
  • Verlengingen (44)
  • Diversiteit
  • Negen
  • Verlengingen (43)
  • I.M.
  • KunstKunst
  • Flashback
  • Verlengingen (42)
  • Aan mijn slechte leraren
  • Aan mijn goede leraren
  • Vakantiegangster
  • De bel
  • Visioen
  • Verlengingen (41)
  • Verlengingen (40)
  • Verlengingen (39)
  • Dofferd tris
  • Dofferd bis
  • Verlengingen (38)
  • Het GND
  • Verlengingen (37)
  • Spelling
  • Dofferd
  • Hete kolen
  • Verlengingen (36)
  • Gedichtendag
  • Verlengingen (35)
  • SPELING
  • Verlengingen (34)
  • Verlengingen (33)
  • Verlengingen (32)
  • Boom der kennis
  • Verlengingen (31)
  • Beurs van boeken
  • Verlengingen (30)
  • Verlengingen (29)
  • Verlengingen (28)
  • Verlengingen (27)
  • Verlengingen (26)
  • Verlengingen (25)
  • Verlengingen (24)
  • DRAMA
  • Kwakkel
  • Verlengingen (23)
  • Verlengingen (22)
  • Verlengingen (21)
  • Verlengingen (20)
  • Verlengingen (19)
  • Verlengingen (18)
  • Verlengingen (17)
  • Verlengingen (16)
  • Verlengingen (15)
  • Verlengingen (14)
  • Verlengingen (13)
  • Verlengingen (12)
  • Verlengingen (11)
  • Verlengingen (10)
  • Verlengingen (09)
  • Verlengingen (08)
  • OBLOMOW
  • Verlengingen (07)
  • Verlengingen (06)
  • Verlengingen (05)
  • Verlengingen (04)
  • Verlengingen (03)
  • Verlengingen (02)
  • Verlengingen (01)
  • Leefbaar Vlaanderen
  • * * *
  • Ken uw klassiekers (2)
    Zoeken in blog

    Foto
    Noordzee, 2012, -10°C, met strandjutter Wilma
    Foto
    Vertellen over mijn boeken in Savio Gits
    Foto
    Wilma viert kerst 2013
    Foto
    Me reading HARDZIEK, Sarah Denoo
    (M/V): MEESTER IN DE VAKKEN (Sjors DNO)
    JEUGDBOEKERIJ & SCHOOLVOSSERIJ VOOR EX-KINDEREN & KINDEREN OP JONGER FORMAAT
    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (30)
    Bladervakantie & A'pse boekenbeurs. Een zee van bladeren en parkeerbonnetjes. Een paar derdejaars uit onze hogeschoollichting 06-07 hebben met hun didactische eindverhandeling een Award gewonnen. De meeste centen belanden echter alweer waar ze eigenlijk niet hoeven te belanden. Tot zover deze korte mededeling. Het is bladervakantie & A'pse boekenbeurs. Een zee van bladeren en parkeerbonnetjes.  

    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (29)
    GMW, ofte Geïntegreerd Muzisch Werken. Een paar halve dagen per week zijn onze tweede- en derdejaars bezig met beweging, woord, beeld, klank - dit alles op alle mogelijke manieren gemixt, ook ten behoeve van de basisschoolbevolking. Vijf à zes docenten kijken over hun vak heen en slaan de handen in elkaar. Tweemaal negentig studenten denken en doen mee. Waar we procesgericht en dus eens 'onnuttig' wilden werken, daar wordt natuurlijk alweer door basisscholen gevraagd naar een werkbaar resultaat. D.w.z.: 'Kom een namiddag organiseren op onze school: Halloween, de Sint, ... '  Goed, niet erg, u vraagt, wij draaien, maar sommigen zullen het nooit leren: de hang naar het product, de hunker naar resultaat bepalen nog altijd het oordeel. Leren is ook afleren. Een goeie schrijver leert gaandeweg taalpralerigheid af, bijvoorbeeld. Hij schrapt vooral. Nog een bedenking: het is niet omdat je je schminkt en een snorretje op je bovenlip stift en je je haar achterover harkt dat je muzisch bezig bent. Maar soms helpt het wat. Gom echter alles eens weg en doe krek hetzelfde. Vergeet je verkleedkleren. Weg met de praal, leve de subtiliteit (al is leve een onsubtiel woord; het is bombastisch).
    Afgelopen weekend vroeg een aardige muzische collega of ik een gedicht over een konijn had. Het mocht ook een haas zijn. Ik heb haar mijn gedicht gemaild over een konijn dat het hazenpad kiest, uit mijn muzische bundel De vuilniskar zingt halleluja.

    29-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (28)
    Collega *J* van onze sportafdeling is gepromoveerd tot doctor (Gent). Onlangs woonde ik ook het emeritaat bij van schoonzus *L* (Leuven). Ikzelf ben een der oudere wijzen op onze hogeschool aan het worden. Volgend weekend vieren we met een etentje (oud-studenten en collega's germanisten) en een liber amicorum onze afscheidnemende talencollega *J*. Er is duidelijk deining in de gelederen. Het verse academisch jaar is dieselend opgestart, brandevacuatie-oefening inbegrepen. De 100ste student(e) OAR (Open Avond Regentaat) is ingeschreven. In Humo verschijnen lezersbrieven i.v.m. onderwijs, directies en inspecties. Ik lees geen magazines en lezersbrieven meer om mijn gezondheid niet te schaden.

    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (27)
    Opening van het academisch jaar op een zonnige vrijdag. Dit festijn doet zich dit jaar niet voor op de hoofdcampus, maar hier bij ons, aan de periferie. Ik heb onze spreekster met dienst (die de aankondigingsteksten uitspreekt) aangeraden zich de gestelde lichamen in de zaal allemaal voor te stellen in hun onderbroek en in marcellekes. Het heeft geholpen, zo blijkt naderhand. Enkele dagen later is er de echte kick-off op onze campus. Zonder de (nu ex-)collega's *I*, *E* en *J*. Eerste administratief contact met de ouderejaars waar ik groepsverantwoordelijke voor ben. Ik zal ze met hand en tand en have en goed bijstaan en verdedigen. Waartegen verdedigen, dat weet ik nog niet. Medio deze eerste week bezondigen we ons met z'n allen aan friet en cola op een valavond op het binnenplein van onze campus. Vette happen en frisse drank als cement voor tien maanden verstandhouding. Gelukkig ontdekte ik deze week dankzij de gestelde lichamen van collega's *D* en *P* een plek waar ze adembenemende vissoep serveren.

    13-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (26)
    Het visitatierapport (eerste versie) is gearriveerd. We zijn geslaagd. De heren en de dame die ons herfst 06 uitvoerig doorgelicht en gevisiteerd hebben, zijn in onze ogen echter gezakt. Hun rapport bestaat namelijk uit knip- en plakwerk (incluis intern bedoelde mededelingen) dat ze uit ons eigen Zelf Evaluatie Rapport haalden en ze scoren nog ergens een DT-fout ook. Er zijn nog bedenkingen mogelijk, maar dit slaat alles. Van de betutteling der bemoeials, verlos ons, Heer, en gun ons de tijd om weer les te geven en met studenten bezig te zijn.

    03-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (25)

    Als kroon op het werk en beloning na een rotzomer mogen de kindjes vanochtend door gietende regen weer naar school waden, vastgebonden aan hun rugzakjes. Geen ontsnappen mogelijk.


    29-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (24)
    Het nieuwe academisch jaar (met officiële opening in ons stadje *T*) staat voor de deur. De verse examenkans voor de pechvogels is bezig. Door het vertrek van collega *E* word ik in het laatste kwartier van mijn onderwijscarrière 'titularis' van een groep ouderejaars bachelor lager onderwijs. Oudere werknemers die rustig uitlopen? Vergeet het maar.
    Klimatologisch: we hebben een herfstzomer of een zomerherfst achter de rug. Er waren meer zonne-uren in de lente dan in de zomer. Er zullen weer veel bladeren vallen in de herfst. (Dit was een metafoor).

    10-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DRAMA

    DRAMATISCH NIEUWS


    Ik neem de vrijheid u en uw gezelschap enkele van mijn theaterstukken onder uw welwillende aandacht te brengen. Zowel Toneelfonds J. Janssens (Borgerhout) als Theaterburo Almo (Antwerpen) publiceerden mijn dramatisch werk. Mocht u eventueel interesse hebben i.v.m. opvoering, dan moeten de scripten bij deze literaire agenten opgevraagd worden.


    EEN EENHOORN IN JE TUIN
    (J. Janssens, 1996): jeugdtheater voor kinderen, door kinderen en desgewenst volwassenen. Meerdere rollen mogelijk, o.a. een hele klas. Thema: fantasie. Avondvullend.


    THUIS HEBBEN WE GEEN TREIN
    (J. Janssens, 1998): avondvullende monoloog. Aan het woord is een geprepensioneerde treinconducteur. Thema: station, treinen, reizen. Meerkeuzemogelijkheden voor het slot. Genre: hilarische komedie.


    DODE ADDER
    (Almo, 2000): bekroond met de Nestor de Tière Toneelprijs van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde Gent en met de Premie Theaterschrijfprijs Provincie West-Vlaanderen. Avondvullende dialoog voor 2 mannen of vrouwen en een zwarte vogel (raaf). Een ironisch sollicitatiespel dat uitmondt in rolomkering en moord. Genre: wrang-ironische komedie.


    HIEP HIEP HYPO!
    (J. Janssens, 2002): eenakter voor een 10-tal personages. Een man koestert zelfmoordplannen en gaat daarom een laatste keer shoppen in het warenhuis. Hij ontmoet er overledenen die hem tot andere gedachten proberen te brengen. Thema: zwaarmoedigheid. Genre: komedie.


    DE BIERKAAI
    (Almo, 2002): avondvullend volksstuk in 14 staties met een ‘catering’-einde, zich afspelend in een randstedelijk stamcafé. Een 20-tal rollen, verwisselbaar (m/v). Graag ook een hond. Diverse thema’s. Genre: komedie.


    DRIE MINIMONOLOGEN
    (J. Janssens & Vink, Nl, 2003): duur van elke monoloog is een halfuur. ALS HET HERT SPREEKT: een jachttrofee-met-gewei aan een cafémuur lucht zijn hart. MAMA: een zoon lucht zijn hart over zijn vrouwelijke ouder. ROLEX: een bedrogen minnares lucht haar hart over haar ex-geliefde.


    ZEG, LUISTER JE NOG?
    (Almo, 2004): een veertigtal korte sketches in dialoogvorm. Genre: absurd, laconiek, ironisch.


    ’T PARADIJS, EEN GRENSGEVAL
    (Almo, 2007/08): een volksstuk in opdracht, geschreven voor de bewoners van de grenswijk ’t Paradijs/Rekkem, waarin de typische grensproblematiek wordt geëvoceerd, o.a. de smokkel. In 2008 wordt dit volksstuk opgevoerd ter plekke.


    DAMIAAN, MIJN DING
    (2007/08): een jeugdtheaterstuk in opdracht van Damiaanactie en Revinzeschool Torhout. Eerste opvoering juni 08.


    HOTEL DE STERVENDE OLIFANT
    (Almo, 2009): avondvullende thriller die zich afspeelt in een hotel en waarin bloeddoping bij beroepsrenners een thema vormt. 15-tal rollen; 3 decors.


    ZZOEF!!
    (Vink Nl, 2009): eenakter in 12 taferelen over de snelheid van het leven. Combinatie ernst & humor. Verwisselbare rollen (5 à 6 duo's).


    VEE
    (Almo, 2009): komisch stuk over teambuilding, groepsdynamiek en zwak leiderschap. 11-tal rollen; 3 decors. Duur: 80 min.


    APPELEN
    (2010): een kijk- en hoorspel dat door actrice Bianca Vanhaverbeke geïnterpreteerd wordt om door kinderen gespeeld te worden.


    ZIJN ALLE ZWANEN WIT?
    (J.Janssens, 2010): absurde eenakter van drie kwartier met twee rollen. Thema: toeval en geluk.


    MEERVOUD (M/V)
    (J.Janssens, 2010): spektakelstuk voor twee rollen (desgewenst zes) op en rond een dubbele schommel, waarin Fred & Ginger, Julius & Cleo en Dolf & Eva op hun leven op aarde reflecteren. Duur: 90 minuten. Dans- en zangscènes mogelijk.


    Hopelijk eens tot in de zaal of op de planken (en niet ertussen):


    JORIS DENOO

    www.jorisdenoo.be


    29-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwakkel
    Citaat uit het weerbericht in De Morgen van 26.07.07 (die citeert uit mijn inleidend essay op mijn blog Satisfiction - België in een Boze Bui): 'Van mij mag het stevig waaien en regenen in de boeken, terwijl daarbuiten echte regen op de pannen roffelt en de wind om de daken giert.'

    02-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (23)

    In mijn queeste naar slechtweerfragmenten bij prozaschrijvers (‘België in een Boze Bui’, mijn Satisfictionblog op Skynet) stootte ik op onze hogeschool i.v.m. de jonggestorven onderwijzer/auteur N.E. Fonteyne (Oedelem/Veldegem). Hij heeft hier ‘gezeten’. In haar nawoord op ‘Kinderjaren’ (postuum verschenen, een van zijn handvol boeken) betwijfelt Ada Deprez of hij hier geslaagd was. Misschien moest hij ook weg, oppert ze. Tijdens zijn begrafenis (1938) deed zich in West-Vlaanderen een aardbeving voor. Dat veroorzaakte wat mythevorming aangaande de kerel.


    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (22)

    Blok. Stilte. Stoelen op de gangen. Geritsel van examenpapier. Waarom is men in feestverpakking bij het afleggen van mondelinge examens? Marathonsessies thuis: ‘verbeteren’ (‘corrigeren’ ? ‘beoordelen’ ? ‘evalueren’ ?) van examens van ongeveer 80 plus 70 studenten, theorie & spelling. Daarenboven komen ze me nog eens mondeling opzoeken. Lezen en beoordelen Didactische Eindwerken tussendoor. Ouderejaars mailen me ook hun sollicitatiebrief & cv ter beoordeling. Nadat de laatste les gegeven is, wordt het druk …

    Mijn jaarlijkse speech voor de diplomering van de derdejaars BA(chelor) L(ager) O(nderwijs) staat op papier. Nu alleen nog het publiek aan het lachen krijgen. We vermijden stijfheid en harkerigheid. Het mag best een feestje worden.

    Erin geslaagd, twee keer tot nu toe, met de collega’s *E* en *J* in het stadje *T* een dagmenu tot ons te nemen. Vorig jaar lukte ons dat meer. Van een wekelijkse middaglunch is geen sprake meer. Duimen voor volgend academisch jaar. Maar Parijs maakte veel goed.

    En zie: medio juni dineren we warempel gedrieën weer eens, maar dan in een onvolprezen smaaktempel ergens in Midden-Vlaanderen. Eigenlijk moeten we met z’n vijven zijn, maar de twee vrouwelijke collega’s haken af wegens familiale omstandigheden. Het etentje is een jaarlijkse traditie. Nu ‘was’: er is heel onverwacht nieuws. Collega *E* wordt vanaf 1 september directeur van het ‘Land- en Tuinbouwinstituut’ alhier. Wat we daardoor missen: een ervaren collega, een waardig woordvoerder en vakbondsman, een goeie vriend, een titularis van een groep ouderejaars en een gepokt en gemazeld Parijsleider. Champagne, maar met een wrang bijsmaakje.

    Enkele pechvogels bij onze ouderejaars, al dan niet gepland. Het wordt augustus/september, of januari. Andermaal de bedenking, zoals elk jaar, dat ze toch heel veel diverse zaken moeten kennen en kunnen. Zoveel kolommen op de deliberatiebladspiegels.

    Twee dagen later alweer totaal onverwacht nieuws: collega *I* wordt adjunct-directeur in een Brugs college (waar ikzelf ooit debuteerde, 1975). Het regent veranderingen in onze hogeschool. Who’s next? (Ik kreeg nota bene zelf een werkaanbieding: literaire creatie voor volwassenen in Academie Berchem, Antwerpen. A page too far. Ik pas.)

    Maandag 25 juni, storm, regenvlagen, donder – diplomering van de ouderejaars in feestverpakking. Weer is een jaar verstreken. Tijdelijke herfstzomer.


    18-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (21)

    Driedaagse trip met derdejaars en twee collega’s naar Parijs, na tweedaagse met veertien collega’s taal in Zuid-West-Engeland. Het is één van de zeldzame keren dat ik in schoolverband meereis naar een buitenlandje. Onmiddellijk dubbel geboekt dus. Inventaris: Eurotunnel Shuttle, Folkestone, Rye, Brookland, Romney Marsh, Canterbury, Dover Wartime Tunnels, Calais, Torhout, Kortrijk, Heule, Roeselare (ophalen collega *J* in alle vroegte), Torhout, Parijs, Rue Jean Jaurès (Etaphotel), Saint-Denis, Cirque du Soleil, 2 lagere scholen (1 zelfverklaarde eliteschool en top of the bill, 1 nederige confessioneel-katholieke school, beide zelfbedruipend), dîner-spectacle-cabaret La Belle Epoque, Louis Vuitton (!), Beaubourg, Rodin, Modern Art & alle Parijse ‘musts’… Totaal aantal uren bewustzijn gerealiseerd tijdens één week: ongeveer fulltime. Nooit meer slapen. Nooit gedaan. Met collega’s *E* en *J* o.a. een hele dag door Parijs gehuurfietst, ook halsbrekend de Elysese velden af. Even wennen aan het Parijse rijgedrag, maar ik hou van snelheid en tempo. De dagschotels die we (moi, E & J) het afgelopen academisch jaar in het hogeschoolstadje *T* niet konden realiseren, deden zich nu op korte termijn voor: hersenen, niertjes, rog, kraaienbiefstuk, fraaie wijnen, lessende bieren. Schitterende week, fijne reiscollega’s, idem dito studenten. Good old England, God in Frankrijk.


    09-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (20)

    Op de terugweg naar mijn auto word ik staande gehouden door een veel grotere terreinwagen met een volslanke, blozende man in wiens hoofd bevolkt wordt door blonde/witte haarslierten. Hij torst tevens een kinbaardje van hetzelfde allooi: zilver/wit. ‘Ken je mij niet meer?’ ‘Weet je niet wie ik ben?’ 'Eh ... ' ‘Je geeft les aan mijn dochter.’ Ik, met mijn geheugen dat teruggaat tot de Bronstijd der Volken, geef niet thuis. Verstek. Shit. Dan noemt hij de naam (en achternaam) van zijn dochter. Ze volgt inderdaad het derde jaar bij mij; straks wordt ze onderwijzeres. Ik peil zijn ogen en een Oude Wereld gaat voor mij open. Ik herken *JJ*, enfant terrible van dit stadje in Oude Tijden, jeugdvriend. Haaks op fietspad en autoweg staande, halen we een halfuur lang herinneringen en namen en (wan)daden op. Van een heleboel namen moeten we al zeggen: ‘Dood’. Het valt op. Maar het klopt. Net als ik is *JJ* al decennia geleden uit dit stadje *T* verhuisd. Hij woont op den buiten, ergens in de polders hier vlakbij. Natuurlijk: jager, stroper. Altijd geweest. Beetje te slim voor zijn tijd, zijn mensen. Baldadigheden, bezinning. Plotseling weer ‘in het onderwijs.’ The same old story. Ik denk dat onze verwondering bij het monsteren van elkaars kop en lijf wederzijds was. Het was verdorie meer dan 35 jaar geleden! PS: wéér zo’n intelligente kop. Is er nog hoop? Ik hoop het.


    01-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (19)

    Woensdag 16 mei. Laatste lesdag op de hogeschool, tevens voorexamens spelling, verhandeling, … Maar bovenal: allerlaatste lesdag ever van collega *JT*, zeer gewaardeerde germanist, die in de Lerarenopleiding Secundair Onderwijs het ‘stamvak’ Nederlands doceerde. Jarenlang waren we collega’s: meer dan dertig jaar op deze hogeschool, een decennium lang in dezelfde opleiding, decennia lang ‘bureauburen’ drie-hoog. Een eerder timide man, begiftigd met inzicht, tempo, bevattingsvermogen, logica, intelligentie, taal bovenal. Daarbovenop nog geëngageerd. Kettingroker geweest, nu eerder gedeisd wat dat betreft. Wij (vooral zijn vakgenoten) nemen dus ietwat con sordino afscheid. We weten dat hij dat het liefst heeft op die manier. Drankje (politiek correct wijntje), taartje, gelegenheidsgedicht (van mezelf), wat gevatte aforismen. Overigens: volgende week trekken we met hem en veertien vakgenoten naar Engeland, omwille van zijn ‘pensioen’ (dat anciënne oen-woord). En in september/oktober keert hij nog even weer in verband met de tweede zittijd. De man bulkt van de herinneringen en de cultuur, maar het is zijn behoefte alle papieren, foto’s en andere sporen uit te wissen. Ik beschouw *JT* als de intelligentste man die ik ooit heb ontmoet, samen met nog één iemand. Ook ‘politiek’. Er staat ons jammer genoeg een wereld te wachten waarin zulke geesten niet meer (kunnen) bestaan.


    15-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (18)

    Tja, en OZON? De vereniging (met twee stichtende leden – (ex-)collega’s) die weer kennis meer wil benadrukken en tegen de ontscholing protesteert? Ze maakten er ook een themanummer van Onderwijskrant van. Gelukkig, want in de ‘officiële’ pers is het weer zoals gewoonlijk: doodzwijgen, verdraaien, verkeerd citeren, ridiculiseren, naargelang van het eigen gelijk, de vriendjes, de belangen, de overtuiging.

    Eruditie of mediageletterdheid? Volgens mij allebei. Ik schrijf op papier en ik schrijf op het scherm. Idem dito lezen. En nog zoveel meer. Voor beide heb je kennis en vaardigheden nodig. Een indruk: wie de onderscheidende graden (voor bewijzen van kennis) wil afschaffen, haalde vroeger zelf geen graad. Wie ontscholing en zelfontdekkend leren en vaardigheden eenzijdig propageert, zat vroeger zelf op de achterste bank, hopend dat de meester daar zijn vragen niet naar richtte. Wie zelf gestraald is/was als boekenschrijver, zal de huidige media promoten. Wie de school wil ontscholen, deed het zelf niet goed op school. Ook al prijkt het vierletterwoordje prof voor zijn naam. (Niet moeilijk om dat te verwerven: de scholen en uniefs zijn immers ontschoold. Zelfs een volslanke tv-kok claimde dat woordje; hij was ‘scheikundige’). Maar wie heeft goede herinneringen aan zijn scholen? Heel weinig mensen. Want er werd getest. Geconcurreerd. Geëxamineerd. Geëtiketteerd. Het ziet er dus naar uit dat OZON een lange en moeizame strijd zal moeten voeren. Men zal ook aanvoeren ‘dat zij de klok terugzetten’. Dan zou hun antwoord moeten zijn: ‘Ja, naar de tijd dat het Vlaamse onderwijs wereldwijd bekend stond om zijn hoge kwaliteit.’


    06-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (17)

    De schoolreizen van vroeger (Zaventem Luchthaven, A’pen Zoo, Dadizele Daiselpark, Ingelmunster Aviflora, Lichtaart Bobbejaanland … ) krijgen verlengingen. Bijna al de afdelingen van de Lerarenopleiding Bachelor Secundair Onderwijs zijn op weekuitstap naar ietwat verdere buitenlanden. Ook de collega’s van de Opleiding Lager Onderwijs trekken eropuit: educatieve daguitstapjes, driedaagse expedities naar Parijs en A’dam. Intussen noteren we andermaal een aantal weerrecords in april: het bleef meer dan 30 dagen droog, de gemiddelde temperaturen lagen veel hoger dan normaal, en de zon realiseerde een fulltime. Wie gaat het eerst aan de klaagmuur staan? Boeren? Studenten?

    Dagtrip naar De Groote Oorlog. Wij hoeven daarvoor niet ver te rijden. Poperinge: Talbot House, Ieper en omgeving: de graven, loopgraven en gedenktekens. De Duitse begraafplaatsen maken het meeste indruk. De volgende dag lees ik voor uit Erich Maria Remarque, Van het westelijk front geen nieuws. Deze Duitse soldaat zat heel kort in De Groote Oorlog, in de streek van Houthulst en Bikschote. Hij werd gewond en gehospitaliseerd in Duisburg. In zijn wereldbekende oorlogsverhaal vermeldt hij ook één keer het militair hospitaal hier in ons eigenste stadje *T* , nu een lerarenkamer in het college. Ik weet niet zeker of hijzelf hier ook kortstondig verpleegd werd. Wellicht wel. De passage over dat lazaret betreft luizen, en hoe je met luizenvet schoensmeer maakt.

    Vier studenten geven op een meiavond een presentatie van hun internationale zeswekenstage in Rwanda. Eén van de studentes heeft er een vrij lijvig dagboek aan overgehouden, een andere student hield een weblog bij. We publiceren het dagboek (met wat taalkundige ingrepen door ondergetekende) in een speciale editie van ons hogeschoolblad. Het is bijzonder leuk en laconiek geschreven.


    22-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (16)

    After-Krokus: een tweede Visitatiecommissie komt onze Lerarenopleiding Middelbaar Onderwijs inspecteren. Het schijnt dat we bijzonder kritisch zijn.
    Collega’s *E* en *J* zijn een week naar Montpellier, op bezoek bij enkele van onze ‘internationale’ studenten. Het blijft maar duren vooraleer we weer eens gedrieën ‘dineren’.
    Ik ben gevraagd om voor het nationale Lerarenforum op het internet mee te bloggen. Fluks lever ik twee bijdragen: DE HEE EN DE HAA (over onze West-Vlaamse tongval) en DOF MAAR DUIDӘLIJK (әn voorstel om dә doffә e әn andәr tekәn tә gevәn).

    We duiken de bimbambeierenvakantie in met vooruitzichten op alvast een weekje goed weer. Onze bieb/mediatheek blijft enkele dagen open om de studenten de kans te geven hun stages voor te bereiden en/of aan hun didactisch eindwerk te sleutelen. Ik plan voor mezelf educatief schrijfwerk (een nieuwe taalmethode annex leesbieb, we zijn hierbij beland in resp.vijfde en vierde leerjaar van de basisschool), eigen papier- & bloggingwerk plus een trip Zeelandwaarts. Ik ga o.a. een foto nemen van de schriele ‘Dikke van Dale’ in Sluis, want ik ben momenteel een lijvig boek over die ijverige kerel aan het lezen. Ik zal de foto als bladwijzer gebruiken. Een week later ga ik de andere richting uit, Frankrijkwaarts: Bray-Dunes, Zuydcoote, Hondschoote, Les Moëres. O.a. een halve dag strandstappen. Ook die tweede week is de zon van de partij. (Een cliché als een kathedraal met duivenstront op). Ik verlang niét naar mijn hogeschool. Geen nood: volgende week andermaal den boer op, want er is stageweek. Kilometers en spitsuren geblazen. In Vlaanderen mijn land.


    11-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (15)

    Februari. Op een van de eerste vrijdagen organiseert onze afdeling voor de studenten uit het eerste en tweede jaar een Dag van de Diversiteit. Het thema: armoede. Het middel: rollenspellen. Een halve dag lang zijn er rijken, gezinshoofden en armen. Hun middagmaal (dat ze zelf moeten ‘verdienen’) is navenant: kommetje rijst, kommetje rijst met wat kip of een rijkelijk diner met vol-au-vent en wijn. Na de middag komen sprekers het over armoede hebben. Hoe reageren de hedendaagse studenten-lerarenopleiding op dit alles? Vreselijk slecht. De meesten althans. Ze verwachten toch nog wel een ‘normale’ maaltijd. Die komt er dus niet. Ze vinden het ‘erover’. Ook de ‘rijke’ studenten met de volle borden en de wijn hebben het moeilijk. De felste kritiek betreft de wijze waarop geld verdiend kan worden. Daarenboven is het Dikketruiendag. Het is bitter koud in de gebouwen. Een ding is zeker: dit wordt een beklijvende ervaring. Het sorteert meer effect dan tien spreekbeurten. Wijze les: life is unfair.


    01-04-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (14)

    En zie: alweer een vers jaar, januari, en ongelofelijk maar waar: dagen van 13, 14 ° Celsius. Terwijl de studenten blokken om hun partiële begaafdheden te bewijzen (sorry voor de wrede woordspeling), trekken wij er met het voltallige korps op uit, naar tweejaarlijkse gewoonte. We logeren in De Lork in het West-Vlaamse Kemmel, parel van het Heuvelland. Hoogtestage. Twee dagen en een korte nacht lang bezinnen we ons over wat we doen. Gastsprekers, workshops, vergaderingen. Maar de catering en het freewheelen zijn ook dik in orde. Voor de rest geen commentaar: het onderwijs kent ook zijn papieren tijgers. Tot mijn grote tevredenheid trekt er intussen een machtige storm over Vlaanderen. Ik ben nu eenmaal een fan van ‘slecht weer’. De lorken buigen, verstrengelen hoog boven de grond in elkaar, kraken en splinteren. Gedruis alom. Symbolisch voor het onderwijs.

    Eind januari word ik gevisiteerd door een knoert van een bronchitis. In die dagen verschijnt ook mijn nieuwe dichtbundel. En doet zich Gedichtendag voor, waar ik dit jaar meer dan ooit bij betrokken ben: in het stadje *T* doen 6 à 7 000 rode en zwarte draagtassen (letterlijk) de ronde. Op de ene prijkt mijn ‘Gedicht voor mijn buurmeisje’, op de andere ‘Gedicht voor mijn buurjongen’. Basisschoolkinderen, scholieren en studenten krijgen er zo een, afhankelijk van m/v. Helaas lig ik dan horizontaal, gloeiend geveld, verscheurd door hoestvlagen. Poëzie kan me niet genezen, alleen troosten. Maar in mijn hoofd ontwikkelt zich ook een vers prozaboek: ‘Voedertijd’. Later meer daarover. Het duurt een volle week voor ik weer het gerochel van het educatieve koffiezetapparaat en het papiergeritsel van de hogeschool waarneem. Ik moet mijn stem weer ontsluieren; het lijkt alsof het honderd jaar geleden is dat ik nog les gaf.


    20-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (13)

    Ik ben aan mijn laatste weken bezig wat mijn contacturen met de derdejaarsstudenten betreft. Na Nieuwjaar gaan ze immers vrijwel uitsluitend de praktijk in. De luttele kennis en vaardigheden die ik ze nog mee wil geven, organiseer ik in spel- en quizvorm. Een van de thema’s luidt: ‘Ken je klassiekers’. Het zijn aangename uren, met wederzijds respect. Zielenzalf. Ik hoop dat ze later in hun carrière datzelfde goede gevoel mee kunnen maken.
    In het vaarwater van die laatste ‘klassieke’ lessen toon ik A Christmas Carol van Dickens, met Patrick Stewart in de hoofdrol. Het is 90 minuten lang muisstil, en er wordt gelachen op de juiste ogenblikken. Ik zal deze groep niet vlug vergeten.

    De sfeer van de Grote Dagen. Liederen vloeibaar en klaar. Sommigen op hun kerstbest (cf. ‘paasbest’): feestverpakking. Voorbereidingen, projecten, uitvoeringen, opvoeringen, plankenkoorts, bezinning, feest … en dit allemaal in de donkerste dagen. Op de laatste vrijdag voor het reces blijft het hogeschoolgebouw verweesd achter, alleen gevuld (cf. kalkoen, stuffing) met samenscholinkjes lectoren. Na nieuwjaar zullen vele studenten hun partiële begaafdheid moeten etaleren en bewijzen. Ouderejaars zullen in lengte van dagen, weken hun ingroeistages realiseren: nieuwe lentes, nieuwe geluiden, mogen we verhopen. Ah, het academisch jaar? A walking shadow, wandering on stage in between an indian summerday and one glorious mayday. A Nightmerry X-mas & een Voorlopig Nieuwjaar, meester Prikkebeen & juffrouw Zonnebloem.




    ZIELSVERWANTE LINKS
  • Poëzie
  • Een blauwe plek
  • Schuine teksten
  • Moord !
  • De ongecomponeerde noot
  • Romaneske boeken
  • Satisfiction
  • Romans & Theater
  • Vreeslijke verhalen
  • Miljarden flarden

                                           COPYRIGHT JORIS DENOO
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    TAAL IS EEN AARDIG DING
    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

                Opa & Wilma 2009


    Foto

                  Opa & Leo 2011
    Foto

    Wat je zegt, ben je zelf


    Foto

           Vallen en opstaan
    Foto

    Eén paar kinderen, graag


    Foto

    Het mysterie van Merlijn


    Foto

    Met Sarah & Hanne in Standaard Boekhandel Kortrijk: presentatie romandebuut HARDZIEK van Sarah Denoo
    Foto

    Me & Wilma 30 june 13
    Foto

    Me & Leo & 'Tutta'

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!