NIEUW: Blog reclamevrij maken?
ONDERWIJS ... TAAL ... EN ANDERE LEUKE DINGEN ... ZOALS KINDEREN ...
Inhoud blog
  • Hogeschoolvos (21)
  • Hogeschoolvos (20)
  • Hogeschoolvos (19)
  • Hogeschoolvos (18)
  • Hogeschoolvos (17)
  • Pauze
  • Hogeschoolvos (16)
  • Hogeschoolvos (15)
  • Verlichte gedichten
  • Hogeschoolvos (14)
  • Hogeschoolvos (13)
  • Hogeschoolvos (12)
  • Hogeschoolvos (11)
  • Hogeschoolvos (10)
  • Hogeschoolvos (9)
  • Hogeschoolvos (8)
  • Hogeschoolvos (7)
  • Hogeschoolvos (6)
  • Hogeschoolvos (5)
  • Hogeschoolvos (4)
  • Hogeschoolvos (3)
  • Hogeschoolvos (2)
  • Hogeschoolvos (1)
  • Biebjong 30: Eenhoorn
  • Biebjong 29: Schaak!
  • Biebjong 28: Hop!
  • Biebjong 27: Hoorspel
  • Biebjong 26: Wuif
  • Biebjong 25: Vallen
  • Biebjong 24: Schoenen
  • Biebjong 23: Stilte!
  • Biebjong 22: Eliott
  • Biebjong 21: Maanreis
  • Biebjong 20: Gans
  • Biebjong 19: Kiezen
  • Biebjong 18: Vis
  • Biebjong 17: Niet nat
  • Biebjong 16: Bloot
  • Biebjong 15: Tingeling
  • Biebjong 14: Windekind
  • Biebjong 13: Jasmien
  • Biebjong 12: Splash!
  • Biebjong 11: Poëzie
  • Biebjong 10: Help!
  • Biebjong 9: Blossen
  • Biebjong 8: Revolutie
  • Biebjong 7: Kind toch!
  • Biebjong 6: Krant
  • Biebjong 5: Stoef!
  • Biebjong 4: Kletskaas
  • Biebjong 3: Appelonia
  • Biebjong 2: Appelen
  • Biebjong 1: Aristide
  • Award?
  • Kersverse boekjes
  • Bieb bieb bieb
  • Wonderklas
  • Van A tot Z
  • Verrekijker
  • HOE IK BRIDGE LEERDE
  • Defence House BV
  • Sybren Polet
  • Lente a/d Leie
  • Kanalfabetisme
  • Abraham op Kulak
  • R-woord
  • Verrekijker
  • Friesland
  • And the winner is...
  • Bij leven & welzijn
  • Too far
  • Muilpeer
  • AMUZEMENTEN
  • Taalstrijd
  • Taaltreur
  • PVO in de klas
  • Staat van medewerking
  • Raf
  • Gedichtendag 2014
  • Kweetet !
  • 2014
  • Ik had jullie willen schrijven
  • Amusant
  • Oprotregeling
  • Sentimental journey
  • Zwanenzang
  • Papa Langkous
  • 175 jaar
  • Etters & Engelen (KT)
  • 13
  • Vives
  • 'Het' gezin
  • IM Virginie V.
  • Ode aan de aldi
  • Verlengingen (55)
  • HET JAAR ELF
  • Hier al verschenen
  • Zomer 2012
  • 175 jaar
  • Een Vlaemsch gezin
  • Verlengingen (54)
  • Schaak!
  • Gedichtendag 2012
  • Wisselkoers 2011-2012
  • Zzoéff!
  • Verlengingen (53)
  • BB A'pen 11
  • Verlengingen (52)
  • Verlengingen (51)
  • Verlengingen (50)
  • Mijn meesters
  • AMUZEMENTEN
  • Taal is een aardig ding
  • D-day
  • Reces
  • Verlengingen (49)
  • Verlengingen (48)
  • Rotkop
  • Lof & Sof
  • Hoegaarden
  • Old skool
  • VREEMDE HEMELVAART
  • Verlengingen (47)
  • Verlengingen (46)
  • Verlengingen (45)
  • Verlengingen (44)
  • Diversiteit
  • Negen
  • Verlengingen (43)
  • I.M.
  • KunstKunst
  • Flashback
  • Verlengingen (42)
  • Aan mijn slechte leraren
  • Aan mijn goede leraren
  • Vakantiegangster
  • De bel
  • Visioen
  • Verlengingen (41)
  • Verlengingen (40)
  • Verlengingen (39)
  • Dofferd tris
  • Dofferd bis
  • Verlengingen (38)
  • Het GND
  • Verlengingen (37)
  • Spelling
  • Dofferd
  • Hete kolen
  • Verlengingen (36)
  • Gedichtendag
  • Verlengingen (35)
  • SPELING
  • Verlengingen (34)
  • Verlengingen (33)
  • Verlengingen (32)
  • Boom der kennis
  • Verlengingen (31)
  • Beurs van boeken
  • Verlengingen (30)
  • Verlengingen (29)
  • Verlengingen (28)
  • Verlengingen (27)
  • Verlengingen (26)
  • Verlengingen (25)
  • Verlengingen (24)
  • DRAMA
  • Kwakkel
  • Verlengingen (23)
  • Verlengingen (22)
  • Verlengingen (21)
  • Verlengingen (20)
  • Verlengingen (19)
  • Verlengingen (18)
  • Verlengingen (17)
  • Verlengingen (16)
  • Verlengingen (15)
  • Verlengingen (14)
  • Verlengingen (13)
  • Verlengingen (12)
  • Verlengingen (11)
  • Verlengingen (10)
  • Verlengingen (09)
  • Verlengingen (08)
  • OBLOMOW
  • Verlengingen (07)
  • Verlengingen (06)
  • Verlengingen (05)
  • Verlengingen (04)
  • Verlengingen (03)
  • Verlengingen (02)
  • Verlengingen (01)
  • Leefbaar Vlaanderen
  • * * *
  • Ken uw klassiekers (2)
  • Ken uw klassiekers (1)
  • Krantenpraat
  • Boekhouder
  • Liberale schoenen
  • GVD ! (Gebed om liefde)
    Zoeken in blog

    Foto
    Noordzee, 2012, -10°C, met strandjutter Wilma
    Foto
    Vertellen over mijn boeken in Savio Gits
    Foto
    Wilma viert kerst 2013
    Foto
    Me reading HARDZIEK, Sarah Denoo
    (M/V): MEESTER IN DE VAKKEN (Sjors DNO)
    JEUGDBOEKERIJ & SCHOOLVOSSERIJ VOOR EX-KINDEREN & KINDEREN OP JONGER FORMAAT
    03-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (36)

    Krokus Nog maar net bekomen van de winterstop, of we moeten alweer een krokusvakantieweek ondergaan. Opdat we niet al te vlug zouden ontwennen, blijft de hogeschoolbieb ook in die periode enkele dagen open. Het weigert te sneeuwen. Op de valreep voor krokus werden een dertigtal studenten gediplomeerd. Tijdens diezelfde valreepweek werden we overspoeld door gedichten. Iedereen was plotseling behept met poëzie. Ikzelf ben al weken ondergedompeld in de spelling. Hoe dieper ik erop inga, hoe meer ik ontdek dat er hier en daar toch wel verbeteringen aangebracht zijn. Maar logica leidt soms tot bizarre toestanden.


    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtendag

    Ananas de Courtrai – Meer dan een peer: Gedichtendag donderdag 31 januari 08 om 20 uur in kaffaat De Heerlijkheid Heule (station) met Lut De Block, Joris Denoo, Peter Holvoet-Hanssen en Pol Vermeersch. Muziek Guido Desimpelaere & Frank Tomme. Organisatie Moniek Gheysens en Seine.


    11-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (35)
    Hogescholen worden deze maand overspoeld door golven van partiële begaafdheid.

    01-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPELING
    Het Bijbelse dictaat anno 07, zijnde het GROOT DICTEE op TEEVEE, ontworpen door ouwe letterenreus Jan Wolkers, was papgemakkelijk. Te wijten aan de Bijbelgekte van de overleden schrijver/beeldhouwer scoorde ik wel drie fouten. Ik spelde twee plaatsnamen (die ik niet kende) verkeerd en ik dichtte het koninkrijk der hemelen hoofdletters toe. Karina, vrouw van de schrijverd en eenheid van een aantal ponden Turks fruit, had het over een trauma i.p.v. een trema. In het dictee werd ook het woord uitdeinen in verband met het heelal gebruikt, maar wie zijn spelling goed beheerste, schreef hier uitdijen. Een vreemde uitleg (gitaarlawaai; Jimi Hendrix) moest uitdeinen goedpraten. Op een specialistensite merkte ik later dat dit ook kon, met enige nuance in de betekenis. Tja. Zal wel. Toch vreemd hoor. Wie hier minder goed in was, kon dat dus per toeval correct hebben. De spellingperfectionisten weenden bitter.

    Postscriptum: en nu hengsten voor de Davidsfondsdictees. Da's pas andere koek.

    30-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (34)
    Hallo lieve kindjes die nu nog in pamperende hoekjes van de klas muzisch-ontspannend vaardigheden & kennis (in deze volgorde) opdoen en straks her en der shoppend levenslang zullen leren zonder ooit gebuisd (want juridisch terdege beschermd) te raken: hierbij een bloemlezinkje uit een oud jeugdboek ('Meester Bakelants' - 'Jeugd') van het ex-kind Ernest Claes, lang geleden een bekend Vlaams schrijver.  

    Hier was de ene schooldag juist zoals de andere, even grijs, troosteloos, het hele jaar door, en van de eersten tot de laatsten hadden wij maar één smachtend verlangen, oud genoeg te zijn om niet meer naar school te moeten gaan. Dit gelukkig ogenblik brak voor de meesten slechts aan als ze tien jaar oud waren.

    Het stonk er naar schoolkinderen. In de wintermaanden zat het er stampvol, zestig, zeventig, zelfs meer leerlingen, zodat ze met drie op een bank van twee moesten zitten. Met zichtbare voldoening joeg meester Bakelants er dan ook in dit seizoen elken dag een half dozijn naar huis, een ander dozijn deed hij op de koer wandelen, niet zozeer wegens wangedrag, als wel omdat er geen plaats was.

    Die schoolstraffen werden niet naar vaste regelen en principes toegepast, en dat was in ons schoolleven de grootste onzekerheid. Voor dezelfde misdaad kon men eender welke van die straffen krijgen. Het hing af van de dag en het uur, van 's meesters humeur, en ook van het soort kop dat de schuldige had. Meester Bakelants kon namelijk geen wit haar uitstaan ... De straffen stonden ook in verband met de dagen van de week. De maandag was de gevaarlijkste dag. Als de pastoor 's zondags over iets gepreekt had dat min of meer betrekking had op de liberale partij, moesten de zonen van alle kerkpilaren zich 's anderendaags erg koest houden. Ook als in 's meesters tuin het wasgoed te drogen hing was hij niet te betrouwen.
      

    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (33)
    Bij het dooreenhutselen van mijn bibliotheken (als adempauze in het blokken van die idiote Vernieuwde Spelling 05 - ik laat me binnenkort testen op mijn kennis daarvan) stootte ik op De onderwijzer in de Zuidnederlandse literatuur van R.C. Gitsberg (uitgeverij Zwijsen, Tilburg, 1963, 4,40 gulden). Het betreft een verzameling opstellen die eerder verschenen in Christene School. Er zit ook een compartiment in, getiteld: De onderwijzeres in de Zuidnederlandse literatuur. Een kleine 50 prozawerken van zo'n 30 auteurs worden behandeld. Dat aardige ouwe boekje wordt mijn kerstlectuur. Ik vrees echter het ergste: veel auteurs zijn schrijver geworden (zo beweren ze toch graag) omdat ze zich zaten te vervelen in saaie lessen. Hun eerste meesterwerken schreven ze dus stiekem op allerlei flappen en mappen waartussen wiskunde en geschiedenis en aardrijkskunde en Nederlands thuishoorden. Wijze conclusie: hoe slechter lessen en leraren, hoe groter de kans op een bloeiende schrijverscarrière. En zie: zelfs dit onderwijskundige boekje werd bekroond, merk ik aan een handgeschreven opdracht binnenin: 'In herinnering aan de bekroning van dit werk met de A. Decoeneprijs, eerbiedig en genegen opgedragen' (handtek.)

    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (32)
    De mars op het hoofdstedelijke Broekzele verliep in weer en wind. Het sausde oude wijven en de wind rukte zowat onze tanden uit. We waren gewaarschuwd voor mannen met deukhoeden die in naam van een krant zouden informeren naar het aantal betogers en vanwaar die zoal afkomstig waren. De opkomst was geen groot succes. Gewag werd gemaakt van 800, 1 200 en 1 500 koppen. De minister vond overigens dat er geen redenen meer waren om op straat te komen. In de diverse journalen werd karig kond gedaan van de betoging. De Morgen publiceerde een foto waarop een pelotonnetje studenten hun broek afstaken in een moon-moment. Of waren het docenten? Dat viel niet op te maken uit de foto.

    30-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boom der kennis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    Boom der kennis in mijn hogeschool in het verre westen van dit land

    26-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (31)
    Er hangt een betoginkje te Broekzele in de lucht, op 6 december dan nog wel. De hogescholen zijn in de zak gezet. Klaas moet Vaker met centen komen. Een paar weken geleden gebeurden er al prikacties: academische kwartiertjes werden heel letterlijk toegepast. Eindelijk weer eens op stap in de hoofdstad. En niet op een woensdagmiddag. Je weet wel: die middag waar de rest van de wereld jaloers op is. (Wij hebben nochtans altijd les die namiddag, zelfs vaak tot de duisternis haar intrede doet ... )

    13-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beurs van boeken

    HET KNETTEREN DER LETTEREN

    (Beurs van boeken)

    Ik heb me al vroeg de woorden eigen gemaakt en hoop nu nog de juiste te vinden om me tot u te richten. Er zijn er immers miljoenen: moedertaalwoorden. Maar in de goede volgorde gebruikt, kunnen ze misschien wel iets gaan betekenen.
    In de middeleeuwen van mijn jeugd zette spreken nooit zoden aan de dijk en lezen hinderde de studies. Je was jong, je wou wat, maar je was verdacht, want je was jong. Bibliotheken puilden vooral uit van non-fictieboeken, ‘gekaft’ in bruin schijtpapier of geüniformeerd verpakt in blauw schoolpapier met een etiket erop. No nonsense letterkunde, vaak door nonnetjes bewaakt: De Grote Oorlogen, Mijn Hond en Ik, Paddenstoelen, Jongens en Wetenschap, De Hoogste Bergen. Ontspannende series zoals Arendsoog, Pim Pandoer en Biggles las je in een verdomhoekje.
    Toen ik op de wip tussen twaalf en dertien zat, belandde ik in iets wat ze ‘eerste middelbaar’ noemden. Na amper een week al kreeg ik nablijfstraf. Ik werd in de avondstudie betrapt met Villa des Roses van Elsschot op mijn knieën – stiekem ontleend uit het liberale bibliotheekje in mijn stadje. De priester-bewaker, een grimmige figuur die middels tientallen knoopjes van enkels over kruis en balg tot kop was opgeknoopt, had zelfs nooit een jota uit Elsschot gelezen.
    Toen ik vijf jaar later met Gangreen van Geeraerts en het Rode Boekje van Mao op beide knieën lag, had ik al grote stukken uit het toenmalige oeuvre van Claus en Boon en Cremer en Walschap en Teirlinck gelezen, in tegenstelling tot sommige van mijn leraren Nederlands. Ik kende zelfs fragmenten uit het dagboek van Che Guevara uit mijn hoofd, in twee talen. Een jaar later, uniefwaarts, volgde alles wat ik maar op de kop kon tikken, tussen de verplichte lectuur door. Ondertussen vergat ik daardoor wel het spreken ietwat. Boekentaal beheerste ik; het spreken kwam gaandeweg. Tot mijn afgrijzen werd ik als germanist richting onderwijs gestuwd – in de vaart der volken. Thuis hadden ze een heilig ontzag voor alles wat ‘school’ betrof. Nou, mijn mannelijke ouder toch. Leraar te worden! Moeder verliet al jong een krantenredactie om kinderen te kopen en huis te houden en haar viool definitief op zolder te deponeren. Vader gaf een job in een grote Gentse drukkerij en zijn tekentalent op om secretaris te kunnen worden van een kudde schoolvossen, tot overmaat van ramp in ons eigen provinciestadje, toevallig een onderwijscentrum.
    Ikzelf ben later nog geworden wat ik als uk al wou: schrijver, dichter, journalist, publicist. Maar ik geef ook al 33 jaar lang les, moerstaal en letterkunde, aan een hogeschool voor lerarenopleiding. Met plezier. Letteren doen mijn leven knetteren, soms etteren. Ik heb 50 boekuitgaven in alle genres op mijn naam staan, diverse literaire onderscheidingen, ik bezit meer dan 10 000 boeken, ik publiceerde honderden bijdragen in tijdschriften en kranten, ik gaf duizenden lessen aan duizenden hogeschoolstudenten. Ik heb drie goede leraren gehad: één onderwijzer, één leraar Nederlands, één leraar Frans. Aan de universiteit kreeg ik les van mompelende grijsaards, verlegen doctoraatsassistenten en alcoholici over houdbaarheidsdatum. Ik leerde er alles af en las zelfs gedurende de laatste twee licentiejaren niet meer, met uitzondering van de opgelegde lulkoek.

    Terwijl ik dit schrijf, word ik stilaan 55. Ik slaap met mijn navel naar de aarde en mijn kont naar de sterren gekeerd. Ik lees niet veel binnenlandse letterkunde meer, want die is ingepalmd door en verdeeld tussen schreeuwerige middenstanders, elkaar subsidiërende would-be academici, plagiërende jonge grote muilen en BV’erige mediageile meninghebbers die de Boekenbeurzen ontsieren. Tv-koks worden nu ook al ‘auteurs’ genoemd. Ben ik dan ook ‘kok’ omdat ik goed kook? Ik ben beurs van boeken.
    Ik lees weer mijn lievelingsauteurs van weleer: Michel Déon, Alain Bosquet, Jeroen Brouwers, Jan Wolkers, en alles wat ik vinden kan over MI5, Mossad, Maffia, Cosa Nostra, N’ drangheta, Camorra en het Verzet tijdens WO II. En bij een glas Dahlwinnie doet zich soms een visioen aan mij voor. Ik zie vuur. Ik hoor geknetter. Geen ijs. Puur. En als ik het erop giet, werkt het als brandversneller. Het ettert, het knettert, al dat werk vuurt, en het is heerlijk. En dan steekt de wind op. Zuiverende wind.


    01-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (30)
    Bladervakantie & A'pse boekenbeurs. Een zee van bladeren en parkeerbonnetjes. Een paar derdejaars uit onze hogeschoollichting 06-07 hebben met hun didactische eindverhandeling een Award gewonnen. De meeste centen belanden echter alweer waar ze eigenlijk niet hoeven te belanden. Tot zover deze korte mededeling. Het is bladervakantie & A'pse boekenbeurs. Een zee van bladeren en parkeerbonnetjes.  

    10-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (29)
    GMW, ofte Geïntegreerd Muzisch Werken. Een paar halve dagen per week zijn onze tweede- en derdejaars bezig met beweging, woord, beeld, klank - dit alles op alle mogelijke manieren gemixt, ook ten behoeve van de basisschoolbevolking. Vijf à zes docenten kijken over hun vak heen en slaan de handen in elkaar. Tweemaal negentig studenten denken en doen mee. Waar we procesgericht en dus eens 'onnuttig' wilden werken, daar wordt natuurlijk alweer door basisscholen gevraagd naar een werkbaar resultaat. D.w.z.: 'Kom een namiddag organiseren op onze school: Halloween, de Sint, ... '  Goed, niet erg, u vraagt, wij draaien, maar sommigen zullen het nooit leren: de hang naar het product, de hunker naar resultaat bepalen nog altijd het oordeel. Leren is ook afleren. Een goeie schrijver leert gaandeweg taalpralerigheid af, bijvoorbeeld. Hij schrapt vooral. Nog een bedenking: het is niet omdat je je schminkt en een snorretje op je bovenlip stift en je je haar achterover harkt dat je muzisch bezig bent. Maar soms helpt het wat. Gom echter alles eens weg en doe krek hetzelfde. Vergeet je verkleedkleren. Weg met de praal, leve de subtiliteit (al is leve een onsubtiel woord; het is bombastisch).
    Afgelopen weekend vroeg een aardige muzische collega of ik een gedicht over een konijn had. Het mocht ook een haas zijn. Ik heb haar mijn gedicht gemaild over een konijn dat het hazenpad kiest, uit mijn muzische bundel De vuilniskar zingt halleluja.

    29-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (28)
    Collega *J* van onze sportafdeling is gepromoveerd tot doctor (Gent). Onlangs woonde ik ook het emeritaat bij van schoonzus *L* (Leuven). Ikzelf ben een der oudere wijzen op onze hogeschool aan het worden. Volgend weekend vieren we met een etentje (oud-studenten en collega's germanisten) en een liber amicorum onze afscheidnemende talencollega *J*. Er is duidelijk deining in de gelederen. Het verse academisch jaar is dieselend opgestart, brandevacuatie-oefening inbegrepen. De 100ste student(e) OAR (Open Avond Regentaat) is ingeschreven. In Humo verschijnen lezersbrieven i.v.m. onderwijs, directies en inspecties. Ik lees geen magazines en lezersbrieven meer om mijn gezondheid niet te schaden.

    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (27)
    Opening van het academisch jaar op een zonnige vrijdag. Dit festijn doet zich dit jaar niet voor op de hoofdcampus, maar hier bij ons, aan de periferie. Ik heb onze spreekster met dienst (die de aankondigingsteksten uitspreekt) aangeraden zich de gestelde lichamen in de zaal allemaal voor te stellen in hun onderbroek en in marcellekes. Het heeft geholpen, zo blijkt naderhand. Enkele dagen later is er de echte kick-off op onze campus. Zonder de (nu ex-)collega's *I*, *E* en *J*. Eerste administratief contact met de ouderejaars waar ik groepsverantwoordelijke voor ben. Ik zal ze met hand en tand en have en goed bijstaan en verdedigen. Waartegen verdedigen, dat weet ik nog niet. Medio deze eerste week bezondigen we ons met z'n allen aan friet en cola op een valavond op het binnenplein van onze campus. Vette happen en frisse drank als cement voor tien maanden verstandhouding. Gelukkig ontdekte ik deze week dankzij de gestelde lichamen van collega's *D* en *P* een plek waar ze adembenemende vissoep serveren.

    13-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (26)
    Het visitatierapport (eerste versie) is gearriveerd. We zijn geslaagd. De heren en de dame die ons herfst 06 uitvoerig doorgelicht en gevisiteerd hebben, zijn in onze ogen echter gezakt. Hun rapport bestaat namelijk uit knip- en plakwerk (incluis intern bedoelde mededelingen) dat ze uit ons eigen Zelf Evaluatie Rapport haalden en ze scoren nog ergens een DT-fout ook. Er zijn nog bedenkingen mogelijk, maar dit slaat alles. Van de betutteling der bemoeials, verlos ons, Heer, en gun ons de tijd om weer les te geven en met studenten bezig te zijn.

    03-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (25)

    Als kroon op het werk en beloning na een rotzomer mogen de kindjes vanochtend door gietende regen weer naar school waden, vastgebonden aan hun rugzakjes. Geen ontsnappen mogelijk.


    29-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (24)
    Het nieuwe academisch jaar (met officiële opening in ons stadje *T*) staat voor de deur. De verse examenkans voor de pechvogels is bezig. Door het vertrek van collega *E* word ik in het laatste kwartier van mijn onderwijscarrière 'titularis' van een groep ouderejaars bachelor lager onderwijs. Oudere werknemers die rustig uitlopen? Vergeet het maar.
    Klimatologisch: we hebben een herfstzomer of een zomerherfst achter de rug. Er waren meer zonne-uren in de lente dan in de zomer. Er zullen weer veel bladeren vallen in de herfst. (Dit was een metafoor).

    10-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DRAMA

    DRAMATISCH NIEUWS


    Ik neem de vrijheid u en uw gezelschap enkele van mijn theaterstukken onder uw welwillende aandacht te brengen. Zowel Toneelfonds J. Janssens (Borgerhout) als Theaterburo Almo (Antwerpen) publiceerden mijn dramatisch werk. Mocht u eventueel interesse hebben i.v.m. opvoering, dan moeten de scripten bij deze literaire agenten opgevraagd worden.


    EEN EENHOORN IN JE TUIN
    (J. Janssens, 1996): jeugdtheater voor kinderen, door kinderen en desgewenst volwassenen. Meerdere rollen mogelijk, o.a. een hele klas. Thema: fantasie. Avondvullend.


    THUIS HEBBEN WE GEEN TREIN
    (J. Janssens, 1998): avondvullende monoloog. Aan het woord is een geprepensioneerde treinconducteur. Thema: station, treinen, reizen. Meerkeuzemogelijkheden voor het slot. Genre: hilarische komedie.


    DODE ADDER
    (Almo, 2000): bekroond met de Nestor de Tière Toneelprijs van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde Gent en met de Premie Theaterschrijfprijs Provincie West-Vlaanderen. Avondvullende dialoog voor 2 mannen of vrouwen en een zwarte vogel (raaf). Een ironisch sollicitatiespel dat uitmondt in rolomkering en moord. Genre: wrang-ironische komedie.


    HIEP HIEP HYPO!
    (J. Janssens, 2002): eenakter voor een 10-tal personages. Een man koestert zelfmoordplannen en gaat daarom een laatste keer shoppen in het warenhuis. Hij ontmoet er overledenen die hem tot andere gedachten proberen te brengen. Thema: zwaarmoedigheid. Genre: komedie.


    DE BIERKAAI
    (Almo, 2002): avondvullend volksstuk in 14 staties met een ‘catering’-einde, zich afspelend in een randstedelijk stamcafé. Een 20-tal rollen, verwisselbaar (m/v). Graag ook een hond. Diverse thema’s. Genre: komedie.


    DRIE MINIMONOLOGEN
    (J. Janssens & Vink, Nl, 2003): duur van elke monoloog is een halfuur. ALS HET HERT SPREEKT: een jachttrofee-met-gewei aan een cafémuur lucht zijn hart. MAMA: een zoon lucht zijn hart over zijn vrouwelijke ouder. ROLEX: een bedrogen minnares lucht haar hart over haar ex-geliefde.


    ZEG, LUISTER JE NOG?
    (Almo, 2004): een veertigtal korte sketches in dialoogvorm. Genre: absurd, laconiek, ironisch.


    ’T PARADIJS, EEN GRENSGEVAL
    (Almo, 2007/08): een volksstuk in opdracht, geschreven voor de bewoners van de grenswijk ’t Paradijs/Rekkem, waarin de typische grensproblematiek wordt geëvoceerd, o.a. de smokkel. In 2008 wordt dit volksstuk opgevoerd ter plekke.


    DAMIAAN, MIJN DING
    (2007/08): een jeugdtheaterstuk in opdracht van Damiaanactie en Revinzeschool Torhout. Eerste opvoering juni 08.


    HOTEL DE STERVENDE OLIFANT
    (Almo, 2009): avondvullende thriller die zich afspeelt in een hotel en waarin bloeddoping bij beroepsrenners een thema vormt. 15-tal rollen; 3 decors.


    ZZOEF!!
    (Vink Nl, 2009): eenakter in 12 taferelen over de snelheid van het leven. Combinatie ernst & humor. Verwisselbare rollen (5 à 6 duo's).


    VEE
    (Almo, 2009): komisch stuk over teambuilding, groepsdynamiek en zwak leiderschap. 11-tal rollen; 3 decors. Duur: 80 min.


    APPELEN
    (2010): een kijk- en hoorspel dat door actrice Bianca Vanhaverbeke geïnterpreteerd wordt om door kinderen gespeeld te worden.


    ZIJN ALLE ZWANEN WIT?
    (J.Janssens, 2010): absurde eenakter van drie kwartier met twee rollen. Thema: toeval en geluk.


    MEERVOUD (M/V)
    (J.Janssens, 2010): spektakelstuk voor twee rollen (desgewenst zes) op en rond een dubbele schommel, waarin Fred & Ginger, Julius & Cleo en Dolf & Eva op hun leven op aarde reflecteren. Duur: 90 minuten. Dans- en zangscènes mogelijk.


    Hopelijk eens tot in de zaal of op de planken (en niet ertussen):


    JORIS DENOO

    www.jorisdenoo.be


    29-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kwakkel
    Citaat uit het weerbericht in De Morgen van 26.07.07 (die citeert uit mijn inleidend essay op mijn blog Satisfiction - België in een Boze Bui): 'Van mij mag het stevig waaien en regenen in de boeken, terwijl daarbuiten echte regen op de pannen roffelt en de wind om de daken giert.'

    02-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (23)

    In mijn queeste naar slechtweerfragmenten bij prozaschrijvers (‘België in een Boze Bui’, mijn Satisfictionblog op Skynet) stootte ik op onze hogeschool i.v.m. de jonggestorven onderwijzer/auteur N.E. Fonteyne (Oedelem/Veldegem). Hij heeft hier ‘gezeten’. In haar nawoord op ‘Kinderjaren’ (postuum verschenen, een van zijn handvol boeken) betwijfelt Ada Deprez of hij hier geslaagd was. Misschien moest hij ook weg, oppert ze. Tijdens zijn begrafenis (1938) deed zich in West-Vlaanderen een aardbeving voor. Dat veroorzaakte wat mythevorming aangaande de kerel.




    ZIELSVERWANTE LINKS
  • Poëzie
  • Een blauwe plek
  • Schuine teksten
  • Moord !
  • De ongecomponeerde noot
  • Romaneske boeken
  • Satisfiction
  • Romans & Theater
  • Vreeslijke verhalen
  • Miljarden flarden

                                           COPYRIGHT JORIS DENOO
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    TAAL IS EEN AARDIG DING
    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

                Opa & Wilma 2009


    Foto

                  Opa & Leo 2011
    Foto

    Wat je zegt, ben je zelf


    Foto

           Vallen en opstaan
    Foto

    Eén paar kinderen, graag


    Foto

    Het mysterie van Merlijn


    Foto

    Met Sarah & Hanne in Standaard Boekhandel Kortrijk: presentatie romandebuut HARDZIEK van Sarah Denoo
    Foto

    Me & Wilma 30 june 13
    Foto

    Me & Leo & 'Tutta'

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!