NIEUW: Blog reclamevrij maken?
ONDERWIJS ... TAAL ... EN ANDERE LEUKE DINGEN ... ZOALS KINDEREN ...
Inhoud blog
  • Boekbabbels
  • Pleidooi
  • Hogeschoolvos (slot)
  • Hogeschoolvos (24)
  • Hogeschoolvos (23)
  • Hogeschoolvos (22)
  • Hogeschoolvos (21)
  • Hogeschoolvos (20)
  • Hogeschoolvos (19)
  • Hogeschoolvos (18)
  • Hogeschoolvos (17)
  • Pauze
  • Hogeschoolvos (16)
  • Hogeschoolvos (15)
  • Verlichte gedichten
  • Hogeschoolvos (14)
  • Hogeschoolvos (13)
  • Hogeschoolvos (12)
  • Hogeschoolvos (11)
  • Hogeschoolvos (10)
  • Hogeschoolvos (9)
  • Hogeschoolvos (8)
  • Hogeschoolvos (7)
  • Hogeschoolvos (6)
  • Hogeschoolvos (5)
  • Hogeschoolvos (4)
  • Hogeschoolvos (3)
  • Hogeschoolvos (2)
  • Hogeschoolvos (1)
  • Biebjong 30: Eenhoorn
  • Biebjong 29: Schaak!
  • Biebjong 28: Hop!
  • Biebjong 27: Hoorspel
  • Biebjong 26: Wuif
  • Biebjong 25: Vallen
  • Biebjong 24: Schoenen
  • Biebjong 23: Stilte!
  • Biebjong 22: Eliott
  • Biebjong 21: Maanreis
  • Biebjong 20: Gans
  • Biebjong 19: Kiezen
  • Biebjong 18: Vis
  • Biebjong 17: Niet nat
  • Biebjong 16: Bloot
  • Biebjong 15: Tingeling
  • Biebjong 14: Windekind
  • Biebjong 13: Jasmien
  • Biebjong 12: Splash!
  • Biebjong 11: Pozie
  • Biebjong 10: Help!
  • Biebjong 9: Blossen
  • Biebjong 8: Revolutie
  • Biebjong 7: Kind toch!
  • Biebjong 6: Krant
  • Biebjong 5: Stoef!
  • Biebjong 4: Kletskaas
  • Biebjong 3: Appelonia
  • Biebjong 2: Appelen
  • Biebjong 1: Aristide
  • Award?
  • Kersverse boekjes
  • Bieb bieb bieb
  • Wonderklas
  • Van A tot Z
  • Verrekijker
  • HOE IK BRIDGE LEERDE
  • Defence House BV
  • Sybren Polet
  • Lente a/d Leie
  • Kanalfabetisme
  • Abraham op Kulak
  • R-woord
  • Verrekijker
  • Friesland
  • And the winner is...
  • Bij leven & welzijn
  • Too far
  • Muilpeer
  • AMUZEMENTEN
  • Taalstrijd
  • Taaltreur
  • PVO in de klas
  • Staat van medewerking
  • Raf
  • Gedichtendag 2014
  • Kweetet !
  • 2014
  • Ik had jullie willen schrijven
  • Amusant
  • Oprotregeling
  • Sentimental journey
  • Zwanenzang
  • Papa Langkous
  • 175 jaar
  • Etters & Engelen (KT)
  • 13
  • Vives
  • 'Het' gezin
  • IM Virginie V.
  • Ode aan de aldi
  • Verlengingen (55)
  • HET JAAR ELF
  • Hier al verschenen
  • Zomer 2012
  • 175 jaar
  • Een Vlaemsch gezin
  • Verlengingen (54)
  • Schaak!
  • Gedichtendag 2012
  • Wisselkoers 2011-2012
  • Zzoff!
  • Verlengingen (53)
  • BB A'pen 11
  • Verlengingen (52)
  • Verlengingen (51)
  • Verlengingen (50)
  • Mijn meesters
  • AMUZEMENTEN
  • Taal is een aardig ding
  • D-day
  • Reces
  • Verlengingen (49)
  • Verlengingen (48)
  • Rotkop
  • Lof & Sof
  • Hoegaarden
  • Old skool
  • VREEMDE HEMELVAART
  • Verlengingen (47)
  • Verlengingen (46)
  • Verlengingen (45)
  • Verlengingen (44)
  • Diversiteit
  • Negen
  • Verlengingen (43)
  • I.M.
  • KunstKunst
  • Flashback
  • Verlengingen (42)
  • Aan mijn slechte leraren
  • Aan mijn goede leraren
  • Vakantiegangster
  • De bel
  • Visioen
  • Verlengingen (41)
  • Verlengingen (40)
  • Verlengingen (39)
  • Dofferd tris
  • Dofferd bis
  • Verlengingen (38)
  • Het GND
  • Verlengingen (37)
  • Spelling
  • Dofferd
  • Hete kolen
  • Verlengingen (36)
  • Gedichtendag
  • Verlengingen (35)
  • SPELING
  • Verlengingen (34)
  • Verlengingen (33)
  • Verlengingen (32)
  • Boom der kennis
  • Verlengingen (31)
  • Beurs van boeken
  • Verlengingen (30)
  • Verlengingen (29)
  • Verlengingen (28)
  • Verlengingen (27)
  • Verlengingen (26)
  • Verlengingen (25)
  • Verlengingen (24)
  • DRAMA
  • Kwakkel
  • Verlengingen (23)
  • Verlengingen (22)
  • Verlengingen (21)
  • Verlengingen (20)
  • Verlengingen (19)
  • Verlengingen (18)
  • Verlengingen (17)
  • Verlengingen (16)
  • Verlengingen (15)
  • Verlengingen (14)
  • Verlengingen (13)
  • Verlengingen (12)
  • Verlengingen (11)
  • Verlengingen (10)
  • Verlengingen (09)
  • Verlengingen (08)
  • OBLOMOW
  • Verlengingen (07)
  • Verlengingen (06)
  • Verlengingen (05)
  • Verlengingen (04)
  • Verlengingen (03)
  • Verlengingen (02)
  • Verlengingen (01)
  • Leefbaar Vlaanderen
  • * * *
    Zoeken in blog

    Foto
    Noordzee, 2012, -10C, met strandjutter Wilma
    Foto
    Vertellen over mijn boeken in Savio Gits
    Foto
    Wilma viert kerst 2013
    Foto
    Me reading HARDZIEK, Sarah Denoo
    (M/V): MEESTER IN DE VAKKEN (Sjors DNO)
    JEUGDBOEKERIJ & SCHOOLVOSSERIJ VOOR EX-KINDEREN & KINDEREN OP JONGER FORMAAT
    09-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Award?

    Het educatieve gameplatform Kweetet van uitgeverij die Keure komt in aanmerking voor een International Excellence Award op The London Book Fair - uitsluitsel op 12 april 2016. Blij voor doctor Kosmon, Madame Q, Oculientje, Monocle en andere trawanten.


    06-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kersverse boekjes

    KERSVERSE BOEKJES

    Een eenhoorn in je tuin: jeugdtheater

    Kletskaas: een volslanke muis loopt in de val

    Schaak!: leer schaken met Wilma

    De vuilniswagen zingt halleluja: gedichten die een draai om hun oren hebben gekregen

    Bijlagen:
    V-boekjes1.pdf (881.5 KB)   
    Vboekjes2.pdf (961.1 KB)   


    15-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bieb bieb bieb

    De Verrekijker-bieb van uitgeverij die Keure verovert de scholen: tientallen hardcover boekjes op maat geschreven en geïllustreerd door vakkundige auteurs en illustratoren voor alle leerjaren van het lager onderwijs, zowel fictie als non-fictie, waaronder reportage, strip, luisterspel, toneelstuk, interview, biografie, musical, reisverhaal, etc...


    14-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonderklas

    WONDERKLAS


    In de donkere dagen van december 2015, terwijl de klimaattop in Parijs ononderbroken bij 10° Celsius plaatsvond, zag ik na 17 jaar een deel van mijn 'wonderklas' uit de lerarenopleiding terug. Een emotioneel hoogtepunt voor mij, terwijl er zich diezelfde week ook een dieptepunt voordeed: mijn nicht Greet V. overleed. Anno 1998 zette ik met de studenten uit de 'wonderklas' een zelfgeschreven stuk op de planken van cultureel centrum De Brouckère in Torhout, na enkele herfstmaanden voorbereiding. Het werd de prettigste en meest deugddoende samenwerking met een groep studenten die ik ooit meemaakte. Zielenzalf. Vandaar dat ik ze aansprak met de eretitel 'Wonderklas' - nu nog altijd. Oud-studente Maaike M. - één van hen - (die als Pippi Langkous in het stuk figureerde) vroeg ik onlangs, pakweg een jaar geleden, om enkele boekjes te schrijven voor een jongerenleesbieb in het kader van een taalmethode.
    Ik las immers een ander manuscript van haar, waardoor ik haar contacteerde. Talent, zeker weten. Na vele maanden mailverkeer besloten we tot een date in levenden lijve, op Ieperse bodem. Na een deugddoend weerzien bij een snack in een praat- en eetcafé nam Maaike me nogal overtuigend en doelgericht mee de stad in. Er zat verdacht vaart achter, vond ik. Daar botsten we op een tiental oud-studenten uit de wonderklas van toen. Opgezet spel natuurlijk van Maaike, de daderes. Gek, maar ik was bijna te verbouwereerd om het goed te bevatten. Maar het betrof wel degelijk een tiental van die memorabele mensen. Zielenzalf bis! Voetnoot: jammer dat we die avond vooral water moesten drinken, omwille van het aangekondigde 'meer blauw' op straat.


    14-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van A tot Z

    Zijnde de curator van de 2de editie van deze poëziewedstrijd nodig ik bij dezen de schrijvende lezers van deze blog uit tot deelname. 


    (Skuus voor deze dezerigheid)

    Bijlagen:
    2016_POEZIE_van_A_tot_Z_poeziewedstrijd.pdf (707.4 KB)   


    08-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrekijker

    Taalmethode en leesbieb Verrekijker is de opvolger van Kameleon bij uitgeverij die Keure Brugge. Ben andermaal een week stand-by geweest om 144 leesboekjes fictie en non-fictie voor derde graad lager onderwijs te organiseren. Drieëndertig auteurs leveren een breed gamma aan verrassende onderwerpen, thema's en genres. Geïllustreerd met tekeningen of foto's. De Kameleonbieb was een succes; de Verrekijkerbieb wordt successer. Nu met hardcover!

    Bijlagen:
    http://www.diekeure.be   


    29-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE IK BRIDGE LEERDE

    HOE IK LEERDE BRIDGEN

    In de middeleeuwen van mijn jeugd was ik een stevig dammer. De goede man gooide namelijk vooral gezelschapsspelen door de schoorsteen. Later bedreef ik – met lange tussenpozen – decennialang het edele schaakspel. Er zat zelfs even een jaar intens correspondentieschaak tussen. Vele veldslagen later leerde ik ook mijn vierjarige kleindochter Wilma de beide schuifdenksporten aan.

    Toen ik zestig werd, kreeg ik uitzicht op een zee van tijd. Ik wou die zee zinvol bezeilen en verkennen. Eerst zou ik een brug bouwen. Ik leerde bridge.

    Bijlagen:
    HOE IK LEERDE BRIDGEN.pdf (456.2 KB)   


    01-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Defence House BV

    GEWEID DEFENCE HOUSE BERT VANWYNSBERGHE 28 AUG 15

    Joris Denoo

    (Inwijding tuinhuis met gewei van kunstschilder Bert Vanwynsberghe)


    In de achterhoede van het huis van de schilder – die geen gewone huisschilder is – staat een defence house met twee speerpunten. Die twee speerpunten zijn vertakt in meerdere speerpunten. Deze vertakkingen verdedigen het huis van de schilder met verve. Een passive attack. Een glimlach die een grimlach kan worden. Typisch Bert, typisch glossy. Die vertakkingen maken er ook een geweid huis van. Met gekipte ei. Inwijding is hier dus op zijn plaats. Ten huize zelf is uiteraard ook een maquette geboren. En de defence loveboat steekt binnenkort eveneens van wal. Met uw alziend jagersoog hebt u dat wellicht ook al gespot. De bewoner van dit geweide huis gaat gebukt onder de initialen B.V. Daarom verschanst hij zich op gezette tijdstippen en met de regelmaat van een boeddha bij zijn defence house. Het is quasi-brandbaar. Daarom rookt B.V. met een zekere onregelmaat. Hij houdt van risico’s en tart de afgoden. Dat gewei op zijn defence house is trouwens ook bedoeld om de afgoden te pesten en eenhoorns en neushoorns jaloers te maken. Het dient dus niet alleen als symbool van een brons(t)tijdperk. De beide uitsteeksels waren de ingewikkelde vooruitzichten van een hartelijk beest dat nu dood is. De een z’n dood is de ander z’n schroot: B.V. heeft er zijn eigen hiernamaals in zijn tuin mee opgesmukt. Dat is termijndenken. Het defence house staat verder ook open voor onverklaarbare bezoekers, schilderachtige vampen met leuke dampen, wodkapriesteressen en Bengaalse vuurwerksters. Een waarschuwing: tuin er niet in en haper niet met uw Hugo Boss of Talking French aan een van die vooruitzichten. Anders ‘hebt u het te hoog op’, zoals ze hier zeggen. Vier meter, met name. Aan textiele werkvormen heeft Bert geen behoefte. Hij heeft wel graag dat je gebruik maakt van zijn kunst. Dat je er dus figuurlijk aan hapert. Humor is nooit ver weg. Vandaar de gloss. Zelf heeft Bert op een bepaald moment ook plaatsgenomen op het gewei. Een beeld dat we ons dankzij de sociale media haarscherp herinneren. Deze Atlantik Wall in de onrustige Markebeekgemeente Marke beschermt en verdedigt Bert tegen aanvallen van onderdanen van Koning Onbenul, Kroonprins Middelmaat, Jantje Pedantje en Miet Stoverij met Friet. Omdat hij niet altijd als Andy Warhol rond kan lopen, heeft hij deze defensie opgetrokken. Zijn laatste echte pruik dateert overigens van de tijd toen hij nog Viking was. Het defence house is een verweerhuis, dat je op het eerste zicht van symmetrie kunt verdenken. Dat is onjuist. Want het ding (soms een mens) tegen wie je je verweert, moet je verrassen met onverwachte asymmetrie. Want perfectie is gewoonlijk saai. Moet de ene Griekse zuil per se een andere Griekse zuil oproepen? Moet je ook bèta zeggen als je al alfa hebt gezegd? Kijk wat er geworden is van Griekenland. Alsof ook symmetrie voor structuur of perfectie zou staan. Zoek dus de zeven verschillen. Het defencehouse in dit platte Vlaanderen is echter ook geen blijf-van-mijn-lijfhuis. De compartimenten van het gewei steken uitnodigend als armen uiteen, klaar om u te omarmen. Want het hertelijk gehalte is hoog. Bert is namelijk in hoge mate… nou: Bert. Maar gelijkt hij nu op een… hert?

    Gedaan te Heule en te Marke, zomer 2015








    29-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sybren Polet

    De Nederlandse schrijver en dichter Sybren Polet is op 91-jarige leeftijd overleden. Hij heette voor de burgerlijke stand Sybe Minnema. Hij is vooral bekend van de roman "Mannekino" uit 1968. En als 'experimenteel' schrijver.

    In 1975 schreef ik aan de KULeuven een licentiaatsverhandeling over zijn dichtbundels. Voor sommige ervan moest ik Amsterdamse antiquariaten bezoeken.

    Polet publiceerde naast proza ook poëzie en teksten voor toneel. Hij kreeg in 2003 de Constantijn Huygensprijs. Daarnaast werd hij bekroond met nog andere literaire prijzen gedurende zijn carrière.

    Polet was een van de minder bekende Vijftigers, een groep jonge vooruitstrevende dichters die na de Tweede Wereldoorlog opkwamen. Tot die groep behoorden ook Simon Vinkenoog, Remco Campert, Jan Hanlo en Lucebert.

    Klop klop.
    Hier komt de dichter met zijn woorden,
    als een vriendelijk geklede avond,
    een avond in sportkostuum.


    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lente a/d Leie

    In aanwezigheid van koning Filip werd op 31 mei 2015 in Kortrijk de Leieslag uit WOII herdacht, die 75 jaar geleden plaatsvond. Dit zijn de drie reflectieteksten die ik voor die gelegenheid schreef en voordroeg. Dominique Lannoo vertaalde een tekst in het Frans en droeg die ook voor.

    HERDENKING LEIESLAG KORTRIJK 2015                                             Reflectieteksten Joris Denoo

    01

    Samenkomen om niet te vergeten.
    Samenkomen om steen te laten spreken.
    Hier aan het water herdenken we voor later.
    Omwille van de lieve vrede.
    Omwille van de wrede oorlog.
    Omwille van zij die hier vielen voor vrede.
    Omwille van zij die eind mei
    in de lente aan de Leie
    hier hun leven lieten.
    Als er licht is in de ziel, zal er schoonheid zijn in de mens.
    Als er schoonheid is in de mens, zal er harmonie zijn in het huis.
    Als er harmonie is in het huis, zal er rust zijn in het land.
    Als er rust is in het land, zal er vrede zijn op aarde.
    Vrede is een voorschot op geluk.
    We hopen dat de voorraad zeer lang strekt.
    Want soms was en is de wereld verkaveld in schootsvelden.
    Soms hangt er een schroeilucht onder de zon.
    Soms vertoont een landschap littekens,
    en is er een gedenkteken nodig.
    Verse vrede mag geen opmaat naar een nieuwe oorlog zijn.
    Laten we daarom dit gedenken
    aan dit water, ook voor later.


    02

    Samenkomen om niet te vergeten.
    Samenkomen om steen te laten spreken.
    Hier aan het water herdenken we voor later.
    Omwille van de lieve vrede.
    Omwille van de wrede oorlog.
    Omwille van zij die hier vielen voor vrede.
    Omwille van zij die eind mei
    in de lente aan de Leie
    hier hun leven lieten.
    In de boekenkasten groeien de boeken over oorlog en vrede.
    Er zijn witte en er zijn zwarte bladzijden.
    Op de schermen spelen de films over oorlog en vrede.
    Er zijn witte en er zijn zwarte doeken.
    Wat is makkelijker te nemen:
    de foto van de vrede of de foto van de oorlog?
    De dood zaait en maait met mensenhanden:
    meervoudig, makkelijk.
    Gelederen, gemoederen:
    moeilijke meervouden,
    zoals in kinderen.
    Zij reizen herrijzen verdwijnen verschijnen.
    Zij vallen ter plaatse van heinde en verre
    in dalen terneer in talen ter wereld
    in namen van zonen
    in namen van vaders.
    Zij kruisen symmetrisch, zij krijsen voor eeuwig.
    Zij doemen weer op, zij huilen om vrede.
    En altijd nieuwe wind waaiert over steen
    en bladert steeds nieuwsgierig weer in kruinen van bomen
    en lispelt in de stad van steen en stilte
    de namen van de vaders en de zonen.
    Laten we daarom dat gedenken
    aan dit water, ook voor later.

    03

    Samenkomen om niet te vergeten.
    Samenkomen om steen te laten spreken.
    Hier aan het water herdenken we voor later.
    Omwille van de lieve vrede.
    Omwille van de wrede oorlog.
    Omwille van zij die hier vielen voor vrede.
    Omwille van zij die eind mei
    in de lente aan de Leie
    hier hun leven lieten.
    Vrede is de geur na verse regen.
    Vrede is het uitzicht op een zon.
    Vrede is de duif die veilig landt.
    Vrede zijn de mensen op het plein.
    Vrede is een stille zegen.
    Vrede is de smaak van veilig water.
    Vrede is een speelbal in het zand.
    Vrede zou er altijd moeten zijn.
    Vrede valt niet op.
    Bewaar daarom de vrede goed.
    Want vrede is grenzeloos
    en oorlog gaat om grondgebieden.
    Laten we daarom dat gedenken
    aan dit water, ook voor later.

    02 (vertaling Dominique Lannoo)

    Se réunir pour ne pas oublier.
    Se réunir pour écouter les pierres.
    Ici, au bord de l’eau, nous nous souvenons pour plus tard.
    A cause de la paix si douce.
    A cause de la guerre cruelle.
    A cause de ceux tombés pour la paix.
    A cause de ceux qui, fin mai,
    Au printemps, aux bords de la Lys,
    Ici, ont laissé leur vie.
    Dans les bibliothèques s’entassent les livres de guerre et de paix.
    Il y a des pages blanches et il y a des pages noires.
    Sur les écrans passent les films de guerre et de paix.
    Il y a des tissus blancs et des tissus noirs.
    Qu’est-ce qui se prend plus facilement :
    La photo de la guerre ou la photo de la paix ?
    La mort sème et récolte de mains humaines :
    répétitif, facile.
    Rangs, esprits, et … enfants aussi:
    mots trop difficiles au pluriel.
    Ils voyagent ressuscitent disparaissent paraissent.
    Ils meurent sur place de loin et de près
    abattus dans les vallées dans toutes les langues du monde
    au nom des fils
    au nom des pères.
    Ils se croisent en symétrie, ils se crient pour l’éternité.
    Ils resurgissent, ils implorent la paix.
    Et toujours un nouveau vent lèche les pierres
    et feuillette encore curieusement les faîtes des arbres
    et murmure dans la ville de pierre et de silence
    les noms des pères et des fils.
    Pour cela souvenons-nous-en
    Au bord de cette eau, ici, pour plus tard.

    Bijlagen:
    IMG_0940.JPG (60.7 KB)   
    IMG_0954.JPG (49.6 KB)   
    IMG_0957.JPG (52.4 KB)   
    KINGSPEECH1.jpg (44.7 KB)   


    20-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kanalfabetisme

    KANALFABETISME

    ( . . . en het woord werd tot chip geplet op het aambeeld van communicatie . . . )

    'Wie schrijft die blijft, maar buiten beeld'

    'De analfabeet van de toekomst is hij die de machtige taal van het beeld niet begrijpt'.

    Dooddoener? Cliché? Boutade? Profetie? Oprisping? Het is een twoliner uit de late jaren tachtig. Hij is opgetekend uit de mond van een docent Beeldende Opvoeding aan een instituut voor lerarenopleiding ergens in Vlaanderen. Hierover nemen we even het woord…

    PS Dit essay werd bekroond met de A.H. Cornette Essayprijs, periode 91-95, Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde 96

    Bijlagen:
    KANALFABETISME.pdf (222.6 KB)   


    09-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abraham op Kulak

    Onlangs werd de Kulak, de Kortrijkse Universiteit van Leuven, jaja, vijftig jaar. Ook ik was ooit een van hen. Lang geleden, toen de dieren nog West-Vlaams spraken. Er waren (gelukkig) enkele leuke speeches. Hilde Crevits bezwoer een kulakiaanse midlifecrisis. Rik Torfs - een klein kereltje in onderwijsribfluweel gehuld, weliswaar zonder elleboogstukjes - deed zijn uiterste best om zonder briefje de Kortrijkse unief niet als een kolonie van de Leuvense Alma Mater te bestempelen. In die optiek verklaarde hij guitig dat A'pen en Brussel provinciestadjes waren. Vincent Van Quickenborne memoreerde enkele proffen en plekken uit het Kulakverleden - gevat en gedurfd. Zijn liberale opvattingen kregen volgens hem mede vorm door de colleges filosofie aan de Kulak. Ikzelf heb als oud-Kulakker met plezier naar deze sprekerds geluisterd. Humor en tempo, weet je wel. Om mij heen stond allerlei grof geschut uit de politieke, de academische en de zakelijke wereld. Een gedicht zat er echter niet in. Anders zou mijn oude professor Taalkunde en Taalhygiëne, de gierige Hollandse gruwel P.C. Paardekooper, zich omdraaien in zijn graf. Hij had het in mijn tijd altijd al moeilijk met fictie, hoewel hijzelf als een vampier over de campus wapperde. Ach, die goede oude tijden.


    27-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R-woord

    Een generatie oud-studenten van de hogeschool voor lerarenopleiding waar ik Taal doceerde, plant nog eens een reünie. Na rijp beraad met mezelf heb ik besloten te spijbelen. De beleeftijdspolitie zal me daarvoor niet beboeten. 'Reünie' lijkt te veel op 'ruïne'.


    14-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrekijker

    VERREKIJKER wordt de opvolger van KAMELEON, de taalmethode annex leesbieb van uitgeverij die Keure voor de lagere school. Wanneer de leerlingen even uitblazen van KWEETET, het educatieve gaming platform van dezelfde uitgeverij, zullen ze in een alleraardigste verzameling teksten kunnen duiken om die vloeiend te lezen. Er komt ook weer een geïllustreerde bieb per leerjaar, speciaal geschreven en getekend of gefotografeerd door diverse Vlaamse auteurs en illustratoren.


    26-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Friesland

    Ik was zeven jaar geleden in Harlingen, Friesland. Het was september; de remsporen van de zomer waren nog in de lucht te zien. Dichters en beeldend kunstenaars ontmoetten er elkaar. Ik zag er o.a. ook Jan Roos. Hij maakte het jaar daarvoor een tekening van mij terwijl ik aan het voorlezen was uit eigen werk. (Zie bijlage). Dat gebeurde ter gelegenheid van de ontmoeting Vlaanderen - Friesland, in Transfo Zwevegem. In Harlingen vond een jaar later (of twee?) de tweede editie plaats. Tweemaal leerde ik ook de schilderijen van Gea Koevoets kennen. Ik moet dringend es weer naar Harlingen, waar bij stormweer op zee de toeristen liggen te schudden in hun bedden.

    Bijlagen:
    JROOSjd.pdf (102.5 KB)   


    15-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.And the winner is...

    Het waaide en regende die vrijdag dat het een lieve lust was. Een hoogdag voor mij. Des avonds echter ging de wind wat liggen. Dat was geen goed teken. Ik spoedde me naar het Cultureel Centrum De Brouckère in mijn geboortestad Torhout. Reden: mijn nominatie door de Cultuurraad voor een Life Time Achievement. Er waren nog vier genomineerden. Ik was beduidend de jongste in de rij. En ik was al meer dan 35 jaar geleden verhuisd uit mijn geboortestad. Paste ik daar wel in? Was ik niet beter thuis gebleven? Ik had al een slecht gevoel bij de clichévragen die de presentator (zo'n vlotte microjongen die ijverig articuleert) aan de nominees stelde. (Ik zat op de laatste stoel in het rijtje feestvarkens op het podium). Een kunstschilder begon zelfs over zijn rugoperatie. Toen het mijn beurt was, was de inspiratie blijkbaar opgedroogd. Ik kreeg de meest dwaze vraag die je op zo'n ogenblik te horen kunt krijgen: 'Bent u veel veranderd sedert u in 1977 begon te publiceren?' Of zoiets. Nou moe. Vooral verouderd, zeker? Ik kukelde bijna van mijn podiumstoel door deze fantastische vraagstelling. En hij had er nog eentje in voorraad, nadat ik het 'interview' eigenlijk al geaborteerd had door een noodgedwongen nietszeggend antwoord te geven: 'Wat zijn uw plannen voor volgend jaar?' Of zoiets. Nou moe. Voortdoen, zeker? De kunstschilder met de rugklachten won de Life Time Achievement. Troost in domme dagen: op maandag arriveerde mijn interview met redacteuren van het Leuvense Germanistenblad.


    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij leven & welzijn

    Ik ben door de Cultuurraad genomineerd voor Life Time Achievement van de stad Torhout. Dat is leuk.


    19-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Too far

    Laat me gerust. Ik beantwoord aan een van de grootste clichés op aarde. Ik leer bridge.


    03-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muilpeer

    MUILPEER

    - Ai! Ai! Al die kleuren! Dat doet pijn aan mijn ogen!
    - Waarom ben je dan gekomen?
    - Ik zoek Zure Appel.
    - Hoe heet je? Ben je Zuurpruim misschien?
    - Maar nee. Muilpeer. Ik heet Muilpeer. En wie zijn jullie?
    - Oogappel.
    - Adamsappel.
    - Appeltje van Oranje.
    - Dennenappel.
    - Appelflap.
    - Kilo appelen.
    - Waar kan ik Zure Appel vinden?
    - Hier is geen Zure Appel.
    - Kijk nog eens goed: hij lacht zo groen als ik.
    - Zo groen als een Muilpeer?
    - Ja. We verdragen geen andere kleuren.
    - Rep je dan maar vlug terug, groentje.
    - Ja, of je loopt een blauwtje.


    01-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMUZEMENTEN

    AMUZEMENTEN                                                                                  JORIS DENOO

    Muzisch omgaan met taal

    Een sessie Muzisch Taalgebruik begin ik met twee afschuwelijke Nederlandse woorden: ‘Ik heb geen hand-out of PowerPoint gemaakt. Ik ben een aanhanger van de Zwitserse eenthemapartij Anti PowerPoint. PP’s zijn niet muzisch. Ze doen zich voor in halfverduisterde leslokalen, via saaie projecties en herhaling van die saaie projecties op papieren hand-outs die je in dat halfduistere leslokaal eigenlijk maar half ziet. En vooraan loopt iemand voortdurend heen en weer door en voor het beeld. Ik weet: er bestaan fantastische leerboeken en leerlijnen en didactische werkbundels, maar ik mis er de taalvreugde in. Ik tref er vaak bloedloos en vreugdeloos getheoretiseer in aan.

    Het is niet omdat je met een stift een snor op je bovenlip schildert, even in de verkleedkoffer graait en met een halve kilogram gel je haar steil achterover harkt dat je muzisch bezig bent. Soms helpt het wel. Haaks op deze goedkope theatrale verkleedpartij staat de taalmuzische grondhouding (attitude, mentaliteit, roeping). Te vaak is taal het Assepoesje van de Muzische Opvoeding. Taal blijft vaak verweesd achter in het verdomhoekje van de creativiteit. U kent het cliché wel: iedere leraar is leraar taal. Taal zit in elk vak. Nou, ik had ongaarne mijn taal van mijn leraren wiskunde geleerd. Muziek, drama, beweging: we kennen dat. Stukje spelen, liedje zingen, gedicht voordragen en uitbeelden, tekening maken, dansje doen en hopla, om het geweten te sussen gooien we dat op een namiddag allemaal samen in één collectieve creatieve kramp. De doorlichters/visitatoren zullen wel tevreden zijn. De bachelorproeven en leerboeken staan bol van dergelijke initiatieven. Wat taal betreft zou dat moeten zijn: onbevangen creativiteit, verwondering, originaliteit, durf, ongewoonheid, plezier, ontvankelijkheid, communicatie, een open mind voor onverwachte of onbekende zaken, het onderhouden van een dagelijks sinterklaas- of paaseierengevoel. Verwondering dus, en sympathie voor dat vehikel van gedachten, gevoelens, gedichten, moppen, raadsels, verhalen en ideeën. Taal(onderwijs) is nog te vaak gevangen als een leeuw in een kooi… van grammatica en ‘zinsleer’. Hier situeert zich dan het slachthuis van de taal. Men neemt een alleenstaande zin, afgezonderd van zijn normale kuddecontext, en men hakt de kop van de romp. Het bloed spuit eruit. Waarom? Waartoe? Wat is de zin van zinsleer waarin we zinnen in tweeën hakken en het onderwerp van het gezegde scheiden? Dan nog niet eens in een natuurlijke context van tekst en communicatie?

    Taal kan onverdacht veel leuker en net zo goed al de doelen bereiken die de grijze meneren dicteren. In mijn sessie Muzisch Taalgebruik geef ik welgeteld 300 seconden verantwoording en uitleg over wat ik ga doen. Daarna voeren we (zo de tijd dit toelaat) elke sessie uit: 120 seconden instructie en opstap, daarna aan de slag: alle leeftijden, collectief, veilig, leuk, gezellig. We bedrijven liefdevol voorlezen, luisteren, spreken, bewegen, kiezen, schrijven, illustreren, improviseren, raden, denken, vergelijken, roepen, fluisteren, tekenen, herkennen, beschouwen, zoeken, dromen en spelen.
    Er heerst collectieve en individuele arbeidsvreugde op elk eilandje. Iedereen doet mee, beschut door de groep. En een stil talent kan niettemin ook plotseling opglanzen, wanneer blijkt dat we in ons midden een dichteres hebben, een regisseur, een actrice, een quizzer, een goede verstaander, een rappe anagrammer, een talenknobbel, een detective, een rekenaar, een stand-upcomedian, een sit-downcopywriter.  

    Ik ben aan mijn sessies AMUZEMENTEN begonnen nadat ik collega’s (moeder)taal en mezelf wel vaker hoorde verzuchten:

    - Nederlands is toch zo’n bestraffend repetitief vak; ik moet altijd alles herhalen.
    - Hebben wij eigenlijk wel een inhoud?
    - Elke dag moet dat krakende vehikel boven de smeerput.
    - Taal bestaat uit honderden details.
    - Ik voel me altijd vermanend en betuttelend: zeg niet… zeg wel…
    - Perfectie is saai; waarom moet ik dat bekakte Nederlands propageren?
    - Wat is de zin van zinsleer, dat slachthuis van de taal? Bloederig en ongezond!
    - Talloos zijn de taallozen.

    Het taalplezier was ver te zoeken. Ik zocht dus andere invalshoeken. Leuke maar daarom niet minder interessante. Een vreselijke les Creatief Schrijven (die ik moest beoordelen) deed voor mij de deur dicht. Ik ontwierp een dertigtal Muzische Taalsessies waar ik (en met mij vele (oud-)studenten) ondertussen met alle leeftijden en in heel diverse opleidingen veel plezier aan beleef. En de grijze meneren zijn tevreden. Kinderen, leerlingen, scholieren en studenten verlangen weer naar Taal. Assepoesje schittert.

    En wel hierom.

    AMUZEMENTEN voegt in leuke sessies met muzische taal de daad bij het woord en het woord bij de daad. Je kunt er zo mee aan de slag; het is helemaal niet zoeken naar woorden.

    AMUZEMENTEN is in de praktijk gebracht in vele sessies met leerlingen, scholieren, studenten en volwassenen. Dat leverde muzische momenten met taal op, in diverse opleidingen en in alle geledingen van de creatieve communicatie.

    AMUZEMENTEN is een uitermate praktische en leuke gids voor wie creatief met taal wil werken. De instructies zijn kort, de oefeningen concreet. Voorop elke sessie geven we u een kontje via een opstapje.

    Bijlagen:
    AMUZEsyll.pdf (627.7 KB)   




    ZIELSVERWANTE LINKS
  • Pozie
  • Een blauwe plek
  • Schuine teksten
  • Moord !
  • De ongecomponeerde noot
  • Romaneske boeken
  • Satisfiction
  • Romans & Theater
  • Vreeslijke verhalen
  • Miljarden flarden

                                           COPYRIGHT JORIS DENOO
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    TAAL IS EEN AARDIG DING
    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

                Opa & Wilma 2009


    Foto

                  Opa & Leo 2011
    Foto

    Wat je zegt, ben je zelf


    Foto

           Vallen en opstaan
    Foto

    Eén paar kinderen, graag


    Foto

    Het mysterie van Merlijn


    Foto

    Met Sarah & Hanne in Standaard Boekhandel Kortrijk: presentatie romandebuut HARDZIEK van Sarah Denoo
    Foto

    Me & Wilma 30 june 13
    Foto

    Me & Leo & 'Tutta'

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!