NIEUW: Blog reclamevrij maken?
ONDERWIJS ... TAAL ... EN ANDERE LEUKE DINGEN ... ZOALS KINDEREN ...
Inhoud blog
  • Hogeschoolvos (21)
  • Hogeschoolvos (20)
  • Hogeschoolvos (19)
  • Hogeschoolvos (18)
  • Hogeschoolvos (17)
  • Pauze
  • Hogeschoolvos (16)
  • Hogeschoolvos (15)
  • Verlichte gedichten
  • Hogeschoolvos (14)
  • Hogeschoolvos (13)
  • Hogeschoolvos (12)
  • Hogeschoolvos (11)
  • Hogeschoolvos (10)
  • Hogeschoolvos (9)
  • Hogeschoolvos (8)
  • Hogeschoolvos (7)
  • Hogeschoolvos (6)
  • Hogeschoolvos (5)
  • Hogeschoolvos (4)
  • Hogeschoolvos (3)
  • Hogeschoolvos (2)
  • Hogeschoolvos (1)
  • Biebjong 30: Eenhoorn
  • Biebjong 29: Schaak!
  • Biebjong 28: Hop!
  • Biebjong 27: Hoorspel
  • Biebjong 26: Wuif
  • Biebjong 25: Vallen
  • Biebjong 24: Schoenen
  • Biebjong 23: Stilte!
  • Biebjong 22: Eliott
  • Biebjong 21: Maanreis
  • Biebjong 20: Gans
  • Biebjong 19: Kiezen
  • Biebjong 18: Vis
  • Biebjong 17: Niet nat
  • Biebjong 16: Bloot
  • Biebjong 15: Tingeling
  • Biebjong 14: Windekind
  • Biebjong 13: Jasmien
  • Biebjong 12: Splash!
  • Biebjong 11: Poëzie
  • Biebjong 10: Help!
  • Biebjong 9: Blossen
  • Biebjong 8: Revolutie
  • Biebjong 7: Kind toch!
  • Biebjong 6: Krant
  • Biebjong 5: Stoef!
  • Biebjong 4: Kletskaas
  • Biebjong 3: Appelonia
  • Biebjong 2: Appelen
  • Biebjong 1: Aristide
  • Award?
  • Kersverse boekjes
  • Bieb bieb bieb
  • Wonderklas
  • Van A tot Z
  • Verrekijker
  • HOE IK BRIDGE LEERDE
  • Defence House BV
  • Sybren Polet
  • Lente a/d Leie
  • Kanalfabetisme
  • Abraham op Kulak
  • R-woord
  • Verrekijker
  • Friesland
  • And the winner is...
  • Bij leven & welzijn
  • Too far
  • Muilpeer
  • AMUZEMENTEN
  • Taalstrijd
  • Taaltreur
  • PVO in de klas
  • Staat van medewerking
  • Raf
  • Gedichtendag 2014
  • Kweetet !
  • 2014
  • Ik had jullie willen schrijven
  • Amusant
  • Oprotregeling
  • Sentimental journey
  • Zwanenzang
  • Papa Langkous
  • 175 jaar
  • Etters & Engelen (KT)
  • 13
  • Vives
  • 'Het' gezin
  • IM Virginie V.
  • Ode aan de aldi
  • Verlengingen (55)
  • HET JAAR ELF
  • Hier al verschenen
  • Zomer 2012
  • 175 jaar
  • Een Vlaemsch gezin
  • Verlengingen (54)
  • Schaak!
  • Gedichtendag 2012
  • Wisselkoers 2011-2012
  • Zzoéff!
  • Verlengingen (53)
  • BB A'pen 11
  • Verlengingen (52)
  • Verlengingen (51)
  • Verlengingen (50)
  • Mijn meesters
  • AMUZEMENTEN
  • Taal is een aardig ding
  • D-day
  • Reces
  • Verlengingen (49)
  • Verlengingen (48)
  • Rotkop
  • Lof & Sof
  • Hoegaarden
  • Old skool
  • VREEMDE HEMELVAART
  • Verlengingen (47)
  • Verlengingen (46)
  • Verlengingen (45)
  • Verlengingen (44)
  • Diversiteit
  • Negen
  • Verlengingen (43)
  • I.M.
  • KunstKunst
  • Flashback
  • Verlengingen (42)
  • Aan mijn slechte leraren
  • Aan mijn goede leraren
  • Vakantiegangster
  • De bel
  • Visioen
  • Verlengingen (41)
  • Verlengingen (40)
  • Verlengingen (39)
  • Dofferd tris
  • Dofferd bis
  • Verlengingen (38)
  • Het GND
  • Verlengingen (37)
  • Spelling
  • Dofferd
  • Hete kolen
  • Verlengingen (36)
  • Gedichtendag
  • Verlengingen (35)
  • SPELING
  • Verlengingen (34)
  • Verlengingen (33)
  • Verlengingen (32)
  • Boom der kennis
  • Verlengingen (31)
  • Beurs van boeken
  • Verlengingen (30)
  • Verlengingen (29)
  • Verlengingen (28)
  • Verlengingen (27)
  • Verlengingen (26)
  • Verlengingen (25)
  • Verlengingen (24)
  • DRAMA
  • Kwakkel
  • Verlengingen (23)
  • Verlengingen (22)
  • Verlengingen (21)
  • Verlengingen (20)
  • Verlengingen (19)
  • Verlengingen (18)
  • Verlengingen (17)
  • Verlengingen (16)
  • Verlengingen (15)
  • Verlengingen (14)
  • Verlengingen (13)
  • Verlengingen (12)
  • Verlengingen (11)
  • Verlengingen (10)
  • Verlengingen (09)
  • Verlengingen (08)
  • OBLOMOW
  • Verlengingen (07)
  • Verlengingen (06)
  • Verlengingen (05)
  • Verlengingen (04)
  • Verlengingen (03)
  • Verlengingen (02)
  • Verlengingen (01)
  • Leefbaar Vlaanderen
  • * * *
  • Ken uw klassiekers (2)
  • Ken uw klassiekers (1)
  • Krantenpraat
  • Boekhouder
  • Liberale schoenen
  • GVD ! (Gebed om liefde)
    Zoeken in blog

    Foto
    Noordzee, 2012, -10°C, met strandjutter Wilma
    Foto
    Vertellen over mijn boeken in Savio Gits
    Foto
    Wilma viert kerst 2013
    Foto
    Me reading HARDZIEK, Sarah Denoo
    (M/V): MEESTER IN DE VAKKEN (Sjors DNO)
    JEUGDBOEKERIJ & SCHOOLVOSSERIJ VOOR EX-KINDEREN & KINDEREN OP JONGER FORMAAT
    27-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.D-day

    D-DAY

    (Aan mijn oud-studenten, juni 09)

    Wacht maar tot ik groot ben.

    Als ik later groot ben, dan zal ik astronaut zijn. Want ik beschrijf banen om de hoofden van mijn leerlingen. Want ik heb een baan uit de duizend. Want soms zie ik sterren. Want ik ken de hemelse lichamen. Want mijn leerlingen wensen me soms naar de maan. Want ik wil hun poolster zijn.

    Als ik later groot ben, dan zal ik apotheker zijn. Want ik kan mijn leerlingen met mercurochroom (ik kan dat woord ook correct spellen) ofte roodsel beschilderen. Want ik ben de grote baas over hun pilletjes. Want ik kan kapotte knieën vermaken. Want ik kan moeilijk leesbare doktersbriefjes ontcijferen. Want ik ken de genezende kracht van een handoplegging.

    Als ik later groot ben, dan zal ik detective zijn. Want ik weet ook wie soms die doktersbriefjes schrijft. Want ik zie alles. Want ik loop in de speeltijden undercover rond, gewikkeld in twee sjaals en drie lagen kleren. Want ik beschrijf omtrekkende bewegingen tussen de banken om een dader te vinden.

    Als ik later groot ben, dan zal ik melkboer(in) zijn. Want elke dag distribueer ik ettelijke flesjes gezonde likeuren. Want ik ken allerlei trucs met dopjes. Want ik kan heel vlug chocomel opdweilen. Want ik ken alle inhoudsmaten op mijn duimpje.

    Als ik later groot ben, dan zal ik loodgieter zijn. Want ik ben het die toelating geeft tot toiletbezoek. Want ik ben dus de werkgever in verband met urineleidingen en boodschappen nummer 2, al dan niet in galop. Want ik ben dus ook soms jammer genoeg de vrouw of de man van de buizen.

    Als ik later groot ben, dan zal ik dierentemmer zijn. Want ik ken de knepen van het vak van luizenbestrijding. Want ik leer met ongelikte beren omgaan. Want ik kan zowel moederkloek als muzische aap zijn. Want ik probeer het grootste kieken nog enkele eieren te doen leggen. Want ik hou van mijn scharrelkinderen. Want ik neem het zwarte schaap in bescherming.

    Als ik later groot ben, dan zal ik goochelaar zijn. Want ik zie al mijn leerlingen tegelijk zitten. Want ik heb ogen op mijn rug. Want ik kan toveren met getallen en breuken. Want ik kan in het verleden kijken. Want ik kan voorspellen wat er van de mensjes in mijn klas zal worden. Want ik kan mijn directrice in stukken zagen. Of gewoon zagen.

    Als ik later groot ben, dan zal ik cipier zijn. Want ik word driemaal per dag gelucht. Want ik mag rondjes stappen op de speelplaats. Want ik heb een alarmfluit. Want soms heb ik de indruk dat mijn klas vol met eencelligen zit. Want ik krijg elk jaar met het vallen van de bladeren, krokus, Pasen en de zomer penitentiair verlof.

    Als ik later groot ben, dan zal ik kunstenaar zijn. Want ik ben muzisch. Want ik kan spelen en acteren. Want ik kan jong en oud zijn, glad en gerimpeld. Want ik kan uitvinden, schilderen, berekenen, zingen, schrijven en schetsen. Want ik kan zelfs duiken van de grote plank, zonder plankenkoorts, en blijven drijven, als een redder in nood.

    Als ik later groot ben, dan zal ik dokter zijn. Want ik herken valse uit echte snotneuzen, echte tranen uit krokodillentranen, ochtendgeeuwen uit geeuwhonger en rode wangetjes uit miseriekoorts.

    Als ik later groot ben, dan zal ik eerste minister(es) zijn. Want zeg nu zelf: wie is er sedert vorig jaar de echte baas over banken?

    Beste oud-studenten

    Later is nu, vandaag, D-day: Diplomeringsdag. Nu zijn jullie groot. Jullie zijn ex-kinderen. Jullie zijn ook al die beroepen samen. Jullie zijn astronaut, apotheker, detective, melkboerin, loodgieter, dierentemmer, dokter, goochelaar, cipier, kunstenaar, eerste minister, dus: onderwijzeres, onderwijzer. In het Europees Baviaans moet ik nu zeggen: bachelor voor het lager onderwijs. Hoe dan ook: jullie zijn divers en multitask. Jullie kunnen alles combineren: A en B. Krekel en mier. Gas en elektriciteit. Os en ezel. Wit en zwart. Spic en span. Kerst en kind. Tijl en Nele. M en M. Auto en file. Schots en scheef. Belgisch en gerecht. Plus en min. Braaf en stout. Jan en alleman. 14 – 18. Pen en papier. Moord en brand. 40 – 45. Oorlog en vrede. Koetjes en kalfjes. Iets en niets. Mossel en vis. Engel en duivel. Maria en Jozef. Sneeuw en dooi. Dooi en dooier. Vlag en wimpel. Winter en zomer. Zoet en zuur. Jip en Janneke. Sint en Piet. Dag en nacht. Grauw en grijs. Eb en vloed. Dash en een ander merk. Ditjes en datjes. Dik en dun. Vergeten en vergeven. Hou en jou. Blauw en kou. Annie en M.G. en Schmidt. Brood en spelen. Jong en oud. Prinses en puit. Neemt en eet. Oog en naald. Heinde en verre. Laurel en Hardy. Eend en bijt. Appel en peer. Mis en poes. Kip en ei. Zout en pap. Nagel en gat. Kat en muis. Geit en kool. Hart en nieren. Spek en bonen. Blind en vink. Geven en nemen. 1000 en 1 nacht. Kaf en koren. Urbi et orbi. Bommen en granaten. Kaas en wijn. Ot en Sien. Vuur en vlam. Potten en pannen. Aan en uit. Nu en nooit. Over en uit. Eén god. Twee duobanen. Drie koningen. Vier musketiers. Vijf op een rij. Zesde zintuig. Zeven hoofdzonden. Acht wereldwonderen. Negen maanden. Tien kleine negertjes. Een simpel elfje. Twaalf apostelen. Dertien aan tafel. Veertien bloemen, zoals daar zijn zeven anjers, zeven rozen … voor jullie, van harte, proficiat, en veel geluk in de wondere wereld van het onderwijzen!


    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reces
    In tijden van oeverloze regen en muisgrijze voldongenheid kunt u mijn ZOMERKIEKJE lezen op de blogbuster van Lerarenforum. De zon is een ploert die haar koper te weinig poetst.

    16-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (49)
    Ik heb besloten om nog voor de duur van een ouderwetse wereldoorlog in mijn hogeschool actief te blijven, als ik verder natuurlijk niet te klagen heb over mijn vege lijf. Dan zal ik een ronde leeftijd bereikt hebben. Die zal me hopelijk niet beletten de letteren verder te doen knetteren. Ik ben nog niet uitgelezen, noch -geschreven.

    Mijn hogeschool-op-grotere-schaal viert in september de opening van een vijftiende academisch jaar. We zijn sentimental texts aan het bijeenvegen voor in een feestboekje, van jong en oud en huidig en ex. Ik verzorg de teksthygiëne. Wat hebben mensen toch met "  " en '  '  - tekens? Ze plaatsen voortdurend hun eigen goedbedoelde woorden in een citerende, ironische of slechtbenadrukte context daardoor. 'Verse' broodjes op een bord buiten bij de bakker (erger nog: "verse" broodjes) betekent toch onverse? Zogezegd verse?

    Nou, ons gedenkboekje komt geheid voor de bakker, hoor.

    31-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (48)
    Ik ben als mentor/begeleider betrokken bij twee bachelorproeven die meedingen naar een Innovation Award.

    Lisa S. heeft een boek geschreven waarin ze het met eigen illustraties en tekst, een zelfontworpen lettertype en via een speciale stempeltechniek over 'handen' heeft: vooral die van haar oma, maar ook de hare. Zonder dat ze het woord 'dood' gebruikt, is het ook het verhaal van het (recente) afscheid van haar oma. De handen doen en zeggen alles. Daar hoort annex ook nog het relaas bij van de genesis, proces, obstakels en probleemoplossingen van haar project. Een puike prestatie. Je wordt er stil van.

    Ine A. en Janneke D. hebben onder de bekende taalmethode 'mol & beer' een extra poot geplant voor allochtone en anderstalige zijinstromers. In een mum van tijd verwerven dergelijke nieuwkomers (of kinderen met blijvende problemen wat Nederlands betreft) de elementaire basiscommunicatie van ons stugge lagelandentaaltje. NT2 en TPR (vooral dat: Total Physical Response) op hun best. Leren door concreet handelen. Delphine G. zal een vervolg op deze bachelorproef realiseren volgend academisch jaar.
      

    Op 11 september 09 vlieg ik terug uit vakantie in Turkije. Op de bus naar de luchthaven ontvang ik enkele leuke sms'jes: de beide eindwerken zijn genomineerd voor een Innovation Award. In oktober dus op naar het Concertgebouw in Brugge voor de finale ...

    24-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rotkop
    55 is de hoofdfiguur in de roman  'De leraar'  van Bart Koubaa. En leraar dus. Maar, verhippeltjes: die verkreukelde kop op de cover van het boek (een 'echte' seriemoordenaar) ziet er veel ouder uit. Hij lijkt op de krant van verleden jaar. Of op een rochelende apotheker na vervaldatum. Hij is beroepshalve ook geen leraar, maar seriemoordenaar. Dat rijmt. Maken ze nog zulke gerimpelde modellen? Voor het onderwijs? (Bekijk het zelf maar)

    Januari 2010: de werkelijkheid slaat alles. Leraar R.J. opgepakt op verdenking van seriemoordenarij ...

    23-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lof & Sof
    De Nederlandse Lof- en Sofprijzen worden toegekend aan mensen of verenigingen (en ministeries, universiteiten ... ) die zich op het vlak van (het gebruik van) het Nederlands plus of min onderscheiden. Zo won een Nederlandse afstudeerstudente de Lofprijs door haar verzet tegen het gebruik van het Engels als voertaal voor de diploma-uitreiking op haar universiteit. Zij werd toen 'op behoorlijke afstand' gevolgd door de Vlaamse radiomaker Fred Brouwers (Klara). Laat ik nou net deze (net-)niet-bekroonde ergens een dezer dagen horen zeggen: 'En hij had ook een gast bij.'  Tja. Dat is inderdaad geen ereprijsje waard. Eén: men heeft niet iemand bij; men heeft of brengt iemand mee. Twee: als men al iets meegebracht heeft, dan heeft men iets bij zich. En toch beweert Ruud Hendrickx (VRT-taaladviseur & inmiddels ook hoofdredacteur voor Vlaanderen van 'de dikke' Van Dale) dat er van taalverloedering eigenlijk geen sprake is. Als God in het detail zit, dan mogen we vitten. Dat geldt ook voor de duivel.

    16-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoegaarden
    Hoegaarden: helse plek in de beeldvorming over het leraarschap.

    22-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Old skool
    Op stagebezoek 'te velde'. De juf vertolkte haar weemoed naar de dorpsschool van vroeger. Het was de periode zonder holle woorden en leeghoofdige slogans van papieren pipo's of betutteling van betweters die zelf geen les kunnen geven. Maar de kinderen waren ook veranderd, zei ze. Wellicht daardoor. Ministers, commissies en specialisten hebben het onderwijs kapotgemaakt. De kinderen hebben de kennis niet meer (of mogen die niet meer krijgen, hebben); we moeten ze voortdurend proberen te boeien met onbenullige dingen. Vakken met inhoud worden afgekalfd. Er is geen visie meer op onderwijs. Men moddert maar an, om te scoren, om te besparen. Studiebeurzen voor kleuters, bijvoorbeeld? Laat me niet lachen. Geef verdomme korting op de hoge inschrijvingsgelden voor elke derde hogeschool- of universiteitsstudent per gezin. En nog iets, zei de juf, terwijl ze nog net niet uit het onderwijs stapte, na tweeëndertig jaar gedegen werk in de klas: op straat lijken mijn zesdeklassers zo klein hé, zo kinderlijk. Vertederend. Maar eens ze hier weer elke ochtend met z'n dertigen in levenden lijve(n) voor je zitten ... dan pas merk je hoe groot ze zijn. En het zijn verdorie geen doetjes. Nee, kinderen worden zelden kleiner.

    Dat waren veel diverse mededelingen in een keer. Ik had amper de tijd om de les van de stagiair te bekijken en mee te beleven. Wat hebben ze toch met ons onderwijs uitgespookt?
     

    11-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VREEMDE HEMELVAART

    Tussen de hogeschool en de schrijverij in had ik ontmoetingen met diverse kunstenaars. Een ervan was de beeldhouwer José Vermeersch. Geruime tijd zag en sprak ik hem vaak. Er kwam een novelle van. Die verscheen op papier in Amsterdam in het literair tijdschrift De Gids, na bekroning t.g.v. Verhalenprijs Uitgeverij Meulenhoff. De novelle verscheen ook in boekvorm bij uitgeverij Aleph, Wevelgem. In 2005 publiceerde ook het tijdschrift De Brakke Hond de (ietwat herwerkte) novelle.
    In het verhaal zijn de gebeurtenissen fictief, uiteraard. De beeldhouwer leefde nog toen het boekje verscheen.

    Bijlagen:
    VREEMDE HEMELVAART.pdf (383.7 KB)   


    01-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (47)
    Personeelsvergadering. Algemene dan nog wel. Je zou denken: bwààrk, bah, bèèh, verhippeltjes. Maar die AP vlak voor het paasreces heeft iets. Het is lijden en even later verrijzen. Het is ook vrijwel de laatste keer dit academisch jaar dat ongeveer alle collega's samenzitten. Daarna is er de diaspora van stages, excursies, blok en examens. Misschien zien we elkaar collectief terug - iets opgeluchter, iets luchtiger, iets luidruchtiger - op het slotdiner, een vleselijke verrijzenis spiesgewijs, wanneer de gebouwen en de stad weer voor een stuk van jong volk ontvolkt zijn. Elk seizoen heeft iets. Pasen ook: paarse treurnis, lijden en verrijzenis. Onze verrijzenis situeert zich eind juni, begin juli. Eerst doen we anderen lijden. Vrolijk paasfeest.

    PS A touch of spring. Tijdens een demonstratieles weifelde een studente tussen bloesjes, blosjes, bloemen, trosjes of bloesems aan de bomen. Wanhopig opteerde ze dan maar voor bloempjes.

    20-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (46)
    § Inkanteling? Inkanteling! Zegt 'inkanteling' u iets? Even de poes uit de kruin kijken ...  §

    01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (45)
    Krookreces? Gipsvluchten? Nee. Afstandsbegeleiding didactische eindscripties. Nazicht sollicitatiebrieven derdejaars. Voorbereiding komende stages. Bezoekt allen onze hogeschoolbieb en gij zult zien dat er ook in de krook wordt gewerkt. Weest niet langer afgunstig op onze zogenaamde 'vakanties'. En hoe was uw citytrip? Uw glijvlucht op het witte poeder in een of ander zwitserland?

    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (44)
    De Gedichtendag op onze hogeschool was dit jaar gedenkwaardig omwille van de vele evenementen en het intense engagement van studenten en docenten. 's Ochtends vroeg al verrees er een tentendorp op de gazons waarin studenten BALO en BASO een uitgelezen selectie wintergedichten ten gehore brachten. Wie tot driemaal toe een gedicht aanhoorde, werd met een warme chocomel beloond. Niet minder dan 600 scholieren/studenten/voorbijgangers werden het slachtoffer van poëzie. Dat is al een oplage om jaloers op te zijn. Tussen de middag deed zich binnenskamers digitale dichtkunst voor. Die werd ook druk bijgewoond. Des avonds traden voor het voetlicht voor een volle biebbiotoop: Peter Theunynck, Peter Holvoet-Hansen, Eva Cox, Steven Pollet en Joris Denoo. Dit alles alweer vlotjes aaneengepraat door studenten en hun docent Nederlands. Er werd ook een campusdichter(es) verkozen; studente Charlene Winne kaapte de titel weg, zowel voor het departement waar ze lessen neemt (lerarenopleiding) als voor de gehele hogeschool. Haar voordracht van haar eigen werk bewees dat ze een volwaardige campusdichteres zal zijn.

    02-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diversiteit

    Eerlijke vlinder

    ‘Wel heb je van je leven!’
    riep de mot ontgoocheld uit
    toen hij zichzelf bekeek. ‘Lieve God!
    Waarom mocht ik geen vlinder zijn
    en ben ik maar een doodgewone mot?’

    ‘Ach ach,’ zei de vlinder troostend.
    ‘Het zijn niet de kleuren die het hem doen,
    niet de kleren, niet de snit,
    maar alles wat vanbinnen zit.
    Soms voel ik me best wel mottig, hoor.’

    ‘Maar jij bent zo mooi en leuk.
    En ik zo grijs en saai,’ zuchtte de mot.
    ‘Je weet toch wat ze zeggen: vlinders in de buik.
    Wat een aardig compliment voor jou.
    En ik moet het maar stellen met motregen en kou.’

    ‘Tja,’ zei de vlinder, ‘zo zit de wereld in elkaar.
    De een krijgt poeder en een schattig pakje,
    de ander moet het stellen met wat stekelhaar.
    Trek het je niet aan, wees blij dat je leeft,
    en dat een ander motje om je geeft.’

    ‘Jij bent een eerlijke vlinder,’ zei de mot.
    ‘Ik zou je een knuffel willen geven.’
    ‘Mot je horen,’ zei de vlinder. ‘Ik vind jou
    ook niet minder. Maar pas op voor mijn poeder,
    anders zwaait het er wat van mijn moeder.’

    En de vlinder en de mot
    draaiden niet meer rond de pot.


    21-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negen

    Negenproef

    Wat bracht acht?
    Brengt negen zegen?
    Getallen zijn gevallen:
    ze werden soms rood,
    ze schrokken zich dood.
    Ze werden soms zwart,
    ze gingen apart,
    of ze werden verkouden.
    Cijfers zijn namelijk woorden
    die je niet altijd kan houden.
    En een percent is vaak niet groter dan een krent.
    En sneeuw blijkt niet altijd wit in de weerschijn.

    Allicht is ook de negenproef niet waterdicht.
    Toch wenst de hogeschool u en de uwen een bank vooruit,
    licht, vrede, vreugde, ja: zelfs voeding en welzijn.

    Ikzelf, dichter-met-dienst, voor de hogeschool


    02-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (43)
    Goedheilig Man, Zeer Zwarte Piet

    Breng ons eens een leerboek Taalbeschouwing waarin niet geëmmerd wordt over werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, als zouden dat twee evenwaardige categorieën zinnen in het Nederlands zijn en waarin bepaald wordt dat het gedaan moet zijn deze twee categorieën zinnen in tweeën te hakken, waarbij de kop (het onderwerp) gescheiden wordt van de romp (de rest). Taalbeschouwing moet toch geen slachthuis zijn? Geen viswinkel? En die laffe hakkers kiezen dan ook nog es telkens een zin apart uit, alsof we spreken en schrijven met 1 zin. Verdienen zij de roe niet? De zak?

    Met duizenden danken we U en Uw knecht

    08-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.I.M.

    In memoriam Lieven Vanhee, onderwijzer Heule-Watermolen en oud-student aan onze hogeschool

    (1963 – 2008)

    Dag Lieven, vriend, meester van zovelen,
    in diverse vakken, en kunstenaar, en makker.
    Dag Lieven, het wordt nu even nacht,
    maar we zijn bijgod klaarwakker.

    Was het een pijn die het met jou
    niet langer eens kon zijn?
    Wou je de polsslag van telbare tijd
    niet langer je hart laten dicteren?

    Je was geweldig, Lieven:
    in je vak, in je bereidheid,
    in je stemverheffing en bevlogenheid,
    maar bovenal in je gemoed.
    Het ga je verder goed.

    En als je nu van deze tafelronde opstaat,
    en plaats maakt voor vierkant verdriet,
    en een lege plek nalaat die bol van vragen staat,
    wil dan de deuren en de ramen kieren,
    want jou vergeten kunnen we niet.


    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KunstKunst

    In de loop van 2008 begon bij beeldend kunstenaar Jo Vantournhout een sluimerend idee vorm te krijgen. Tot dan toe schilderde hij vrij monumentale natuurimpressies en zonovergoten vooral zuiders aanvoelende tableaus. Nu wou hij dit combineren met de (simultane) inbreng van dichter-schrijver Joris Denoo, zonder daar echter een kalligrafische oefening van te maken. Tekst(en) en beeld(en) dienden elkaar te doordrenken – soms letterlijk, met verf: de enige instrumentaria waarvan Vantournhout & Denoo (beroepshalve collega-hogeschooldocenten) zich bedienden, betrof borstels en handen. Een zomer lang dachten zij daarover na. Jo Vantournhout had ondertussen het engagement aangegaan om voor ARTopia – van huid tot huid – Gi(d)ts Dienstencentrum (in de volksmond Dominiek Savio) een werk te leveren dat zinspeelde op het thema ‘diversiteit’ – ‘anders-zijn’. Joris Denoo formuleerde op papier een twintigtal sociomuzische vragen in dat verband. Daarna, eind zomer 08, gingen ze aan het werk. Gespeeld en gekneed werd met de begrippen warreling, veelvoud, diversiteit, bos, bomen, gebladerte, vermenigvuldiging, gespikkeldheid, uiteenwaaieren, bewegen …

    Hoe val je op in een veelvoud?

    Dit resulteerde in een eerste monumentaal werk (3 X 4 m): SPIKKELS. De sociofilosofie omtrent diversiteit kon immers in dit beeldende motief (tevens thema) vorm krijgen. Een twintigtal vraagserpentines wapperen als bliksems in een bad van ‘bladerende’ verf.

    Het werk (4 horizontale luiken die samen 3 X 4 meter oppervlakte beslaan) werd onmiddellijk goed ontvangen. Het kende zijn première op zondag 19 oktober 2008 in de grote colloquiumzaal van InHam te Gits, waar het als eerste blikvanger de prelude vormde op een bewandelbare kunstroute die een maand lang veel toeschouwers lokte, o.a. via enkele nocturnes.

    Niet omdat SPIKKELS zo goed ontvangen werd, maar omdat Jo Vantournhout wel degelijk langetermijnplannen koesterde in dat verband, gingen de beide kompanen (ondertussen tekenend met ‘Vantournhout & Denoo’) verder aan het werk. Alras zag FLEUR het licht, begin herfst 08, na het laatste Vlaamse Indian summertje van dat jaar. FLEUR was, wat formaat betreft, ietwat bescheidener. Niet qua opzet.

    Flexibiliteit. Jeugdigheid – Rijpheid. Daarmee omgaan.

    De spiraal van de tijd.

    Een veertiger (schilder) en een vijftiger (schrijver) breinstormden grondig over die thema’s. De hogeschool voor lerarenopleiding in Torhout zocht immers een passend beeldend werk in deze sfeer. Het was voor beide kunstenaars een gelukkig toeval dat de herfst van 2008 er was: mooi, meedogenloos. Schoon verval. Net als SPIKKELS werd FLEUR immers daardoor vooral in de openlucht geconcipieerd. En thematisch klopte het volkomen met de veranderende atmosfeer. De bescheidenheid van het formaat had te maken met de uiteindelijke plaats van bestemming. Het opzet was – en zo hoort het – net zo belangrijk als bij SPIKKELS het geval was: proberen in de (on)mogelijke opdracht te slagen enkele vigerende (hogeschool)thema’s (die wel overal in de maatschappij leefden) op doek weer te geven. Hier deed Jo Vantournhout een gedurfde keuze. De gedurfdheid zat ‘m net in het begane pad dat hij allereerst (voor de aanvang van de echte gezamenlijke werken) bewandelde: een vijver, wat omkransing en randbegroeiing met groen en bloemen …

    Zeg nou zelf.

    Maar de deining kwam. De beweging. De rimpeling. De cyclusgedachte. Hoogzomer, de fleur van het leven, het mooie verval en het herbeginnen. In woordbeelden en beeldwoorden. Met verve. FLEUR werd gespat en geschreven met borstels en verbeeld met woorden. Vooral met de a van water. Muzischer konden we niet zijn.

    Nou, places to be: InHam Gits (Koolskampstraat) en RENO Torhout (St.-Jozefstraat). Schermen doen onrecht aan doeken.


    02-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flashback
    Het is lastig om iedere luis apart dood te maken, als je er honderden hebt. Die beestjes zijn een beetje hard en dat eeuwige dooddrukken tusschen je nagels wordt op den duur vervelend. Tjaden heeft daarom het deksel van een doosje schoensmeer aan een ijzerdraad boven een brandend eindje kaars opgehangen. Je gooit nu je luizen eenvoudig in dat kleine pannetje, - je hoort ze knappen en ze zijn er geweest. We zitten er omheen, met ons hemd op onze knieën, ons bovenlichaam naakt in de wrme lucht en onze handen ijverig bezig. Haje heeft een bijzonder fijn soort luizen: ze hebben een rood kruis op hun kop. Daarom beweert hij, dat hij ze uit het hospitaal in Thourhout heeft meegebracht en dat ze van den majoor van den geneeskundigen dienst in eigen persoon afkomstig zijn. Hij wil ook het vet, dat zich allengs in het blikken dekseltje ophoopt, gebruiken om onze schoenen mee te poetsen en brult een half uur lang van plezier over zijn eigen geestigheid.

    (Van het westelijk front geen nieuws / Im Westen nichts Neues / All Quiet on the Western Front - Erich Maria Remarque, 1929, vertaald in 30 talen en verfilmd. Dé ultieme roman over WOI door een Duitser). 

    Laat nou dat Duitse luizenlazaret net in een aanpalende school van onze hogeschool gehuisvest zijn ... We 'staan op de kaart'.

    19-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengingen (42)
    Jonge baldadigaards vernielden gedenkstenen op het kerkhof van Boerenkoolstronkeradeel. Burgemeester Huppeldepup van Boerenkoolstronkeradeel vond het nodig (met een katholiek excuustruzig opmerkinkje vooraf) het onderwijs een veeg uit de pan te geven. Het woord waarden viel natuurlijk. Is dat een monopolie van de katholieken misschien? En moet het onderwijs altijd alle vuile was witter dan wit wassen? Hij had beter verwezen naar klakkeloos-gewelddadige films, idiote tv-programma's, hypocriete topsporttoestanden, agressieve mediataal en de ophemeling van het bête populisme alom. Men knipt en plakt vernielzucht, agressie en geweld niet vanuit de school. Men kopieert het van het hedendaagse evangelie: de tv, dat rechthoekje van afgrijzen dat in minstens elke huiskamer autoriteit pretendeert uit te stralen. De domste reclameslogan ooit: GEZIEN OP TV. Misschien hebben die jonge kerkhofhufters gezien op tv hoe ze de gedenkstenen van hun voorouders te lijf moesten gaan. Ze zijn misschien de missing link.

    Nog nieuws: Mieke Speelvogel (GROEN!) wil schooldagen langer laten duren om de kinderen de kans te geven meer te spelen, zich langer te ontspannen en muzisch bezig te zijn. De pamperende vrije tijd wordt dus in zo'n dag ingebouwd. Leraren,  leraressen: koop alvast een veldbed, neem dat op en sleep het mee naar jullie school.



    ZIELSVERWANTE LINKS
  • Poëzie
  • Een blauwe plek
  • Schuine teksten
  • Moord !
  • De ongecomponeerde noot
  • Romaneske boeken
  • Satisfiction
  • Romans & Theater
  • Vreeslijke verhalen
  • Miljarden flarden

                                           COPYRIGHT JORIS DENOO
    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    TAAL IS EEN AARDIG DING
    Archief per jaar
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005

    Foto

                Opa & Wilma 2009


    Foto

                  Opa & Leo 2011
    Foto

    Wat je zegt, ben je zelf


    Foto

           Vallen en opstaan
    Foto

    Eén paar kinderen, graag


    Foto

    Het mysterie van Merlijn


    Foto

    Met Sarah & Hanne in Standaard Boekhandel Kortrijk: presentatie romandebuut HARDZIEK van Sarah Denoo
    Foto

    Me & Wilma 30 june 13
    Foto

    Me & Leo & 'Tutta'

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!