Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (598)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén van de redenen voor het stopzetten van de tramexploitatie naar Zomergem, Nevele en Evergem op 31 mei 1959 was dat de twee eerstgenoemde lijnen erg verlieslatend waren. Daar bovenop was er voor de lijn Zomergem het bijkomend probleem dat een totaal nieuwe infrastructuur vereist werd op de geplande hangbrug over de Ringvaart te Evergem-Rabot.
    De foto toont ons de stand van de werken aan die brug in de prille lente van 1959, met links het nog voor even geëxploiteerde enkel spoor, parallel met het kanaal.

    (onbekende auteur)

    10-05-2008, 13:23 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (597)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Andermaal de Brugsevaart richting Lovendegem, een eindje voorbij de vorige locatie.
    Links bemerken we het uitwijkspoor dat zich bevond in de nabijheid van de overweg die deel uitmaakte van de ringspoorweg tussen de Dampoort en Gent-Sint-Pieters en via een draaibrug over het kanaal leidde.

    (onbekende fotograaf - lente 1954)

    10-05-2008, 12:56 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (596)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Brugsevaart, richting Lovendegem. De fotograaf stond op de rijbaan (toen blijkbaar geen risicovolle onderneming...), ter hoogte van de stelplaats van de NMVB te Mariakerke.
    Uiterst rechts naast de publiciteitsborden is trouwens een gedeelte van een bijgebouwtje te ontwaren.
    Links in beeld het enkel spoor van de lijn Gent - Zomergem, evenwijdig aan het kanaal Gent - Brugge. Helemaal in de verte een motorwagen uit de reeks 9874-9879, eigendom van de Buurtspoorwegen maar in concessie door de ETG tot 1 juli 1954.

    (onbekende fotograaf - lente 1954)

    10-05-2008, 12:50 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (595)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het eerste gezicht een moeilijk te identificeren decor, maar we bevinden ons wel degelijk op het Maria-Hendrikaplein. De kerk rechts in beeld maakt deel uit van de scholencampus aan de Albertlaan die net dit jaar 100 jaar bestaat. Naderhand verrees op de hoek met de Smidsestraat een flatgebouw met onderaan een benzinestation, intussen zelf verbouwd tot een nachtwinkel.
    Centraal in beeld een motorwagen met aangekoppelde bijwagen, die de standplaats nabij het Sint-Pietersstation verlaat en zich via de Albertlaan naar Zomergem begeeft.

    (onbekende auteur - opname te situeren tussen 1954 en 1959)

    10-05-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    01-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (594)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bussen van het type "Mack" werden op het Gentse net opgemerkt tussen 1955 en 1969. Het prototype 222 (Mack C 41), in 1955 in Amerika aangekocht, bleef in dienst tot november 1969. In 1957 deden tien exemplaren van het type C 37, in ons land gebouwd, hun intrede. Ze droegen de nummers 260-269. Ook van deze werd de exploitatie eind 1969 stopgezet.

    - -  wordt vervolgd  - -

    ---------------------------------------------------------------------------

    01-04-2008, 22:21 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (35 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (593)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de autobussen van de ETG die in 1958 reizigersdiensten verzekerden kregen een Expo-embleem. Getuige daarvan deze opname met een voertuig van het type "Mack", gele kleur, opgemerkt aan de Dampoort, op lijn 37 tussen de Korenmarkt en "Westveld" te Sint-Amandsberg.

    (Onbekende auteur)

    01-04-2008, 22:05 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (592)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "... Er werd ons gevraagd de naam te doen kennen van een trambediende die aangewezen is om de deugd van hoffelijkheid te belichamen en al zijn werkgezellen te vertegenwoordigen.
    Aan deze trambediende zal een gedenkschotel overhandigd worden, als blijk van hulde voor de ganse beroepsgemeenschap. Deze trambediende zou door loting aangeduid worden uit de vijf leden van het personeel van de bewegingsdienst die deel uitmaken van de ondernemingsraad. De loterij had als uitslag dat de heer Paelinck Adolf, ontvanger nr. 54, hiervoor werd aangesteld."

    (Foto: Twee drie-assers in dienst op lijn 1 en voorzien van de "Expo-ster", kruisen mekaar op de Korenmarkt. Auteur: R. Temmerman)

    01-04-2008, 21:48 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (591)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Op verzoek van de propagandadienst van Expo 58 zal een handboek voor conversatie aan de ontvangers, de kandidaten en tijdelijke agenten overhandigd worden. Dit handboek, opgesteld in zes verschillende talen, kan van nut zijn voor de talrijke vreemdelingen die ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling te Brussel, de stad Gent zullen bezoeken.
    Het Koninklijk Verbond der Gebuurtedekenijen van de stad Gent gaat in op de wens van de overheid om tijdens het tijperk van Expo 58 bij te dragen tot het bevorderen van een geest van hoffelijkheid onder de bevolking van onze stad..."

    Foto: Motorwagen 9751 van de buurtspoorlijn naar Zomergem aan het perron op het Maria-Hendrikaplein. (onbekende auteur)

    01-04-2008, 21:40 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (590)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de periode van de Wereldtentoonstelling te Brussel nu 50 jaar geleden (17 april tot 19 oktober 1958) werden zowel de tramrijtuigen van de ETG als deze van de NMVB aan de beide uiteinden van een logo "Expo 58" voorzien.
    Interessant daaromtrent is de tekst van een "dienstmededeling aan het personeel" die het bestuur van de ETG op 3 mei 1958 verspreidde.

    Foto: drie-asser 362 aan het toenmalige perron van Gent-Zuid, in dienst op lijn 1 richting Moscou. (auteur: R. Temmerman)

    01-04-2008, 21:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (589)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dezelfde tramgeleider, nu geflankeerd door de ontvanger van de motorwagen en zijn vrouwelijke collega van de aanhangwagen.
    Zoals bekend werd zowel door de Gentse trammaatschappij als door de Buurtspoorwegen vanaf eind 1942 vrouwelijk personeel aangeworven, daar een aanzienlijk gedeelte van de mannelijke collega's door de bezetter opgeëist waren om in Duitsland het openbaar vervoer te helpen verzekeren.
    De dames werden echter niet als tramgeleidster ingezet, maar waren blijkbaar een jaar na de bevrijding nog steeds actief.

    (verzameling A. Warie)
     
    - - wordt vervolgd - -

    30-03-2008, 15:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (588)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even voordien werd er nog lustig op los gefotografeerd. De tramgeleider, wellicht geen onbekende voor de fotograaf, genoot zo te zien de meeste belangstelling.

    (verzameling A. Warie) 

    30-03-2008, 15:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (587)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Maria-Hendrikaplein, gezien vanuit de Albertlaan, met links het Flandria Palace en rechts het Sint-Pietersstation.
    Een tramstel van de buurtlijn Gent-Evergem (houten koersbord "E" bovenaan), bestaande uit het twee-assig motorrijtuig 9887 en een aanhangwagen, verlaat hier zijn standplaats en vat de reis staduitwaarts aan. Daarbij wordt het spoor van de stadslijnen 2 en 10 richting station gedwarst.

    (verzameling A. Warie)

    van de keerlus 

    30-03-2008, 15:09 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (586)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Parklaan met op de voorgrond een gedeelte van het nog bestaande parkje aan de opgehoogde spoorlijnen. Aan één kant van de laan bevonden zich de dubbele sporen van de stadslijnen 7 en 9, richting Sint-Pietersstation, tevens benut door de rijtuigen van de buurtspoorlijnen uit Wetteren en Oostakker.
    Het zicht op de drie-asser wordt enigszins belemmerd door een informatiebord, aangebracht in september 1944 door de geallieerde bevrijdingstroepen . In de zomer van 1945 bewees het blijkbaar nog steeds zijn nut. De tekst: "210  ADVANCE BASE BRUSSELS 210 UP".
     
    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 15:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (585)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zelfde standpunt, nu met het Maria-Hendrikaplein op de achtergrond. Deze maal is het een tramstel van de buurtspoorwegen, bestaande uit een motorwagen en een aanhangwagen, die zich door de laan begeeft.
    Het gaat hier dus om rijtuigen van de lijn 0 (Gent-Sint-Pieters - Oostakker) of W (Wetteren). Terloops: volgens enkele beschikbare uurtabellen uit die periode hadden de trams van lijn L (Lochristi) hun eindpunt meestal aan de Dampoort en werd de verbinding met Sint-Pieters gemaakt via overstappen op die welke dienst deden op de lijnen 0 of W.
    Stadsinwaarts volgden die vanaf Terplatenbrug het traject van de stadslijnen 7 en 9, om dan via de bocht voor het Flandria Palace en vervolgens langs de Astrid- en Fortlanen, de terugreis aan te vatten.

    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:47 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (584)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Uit deze en volgende opname mag blijken dat de fotograaf "iets" had met de Clementinalaan, er woonde of er vaak op bezoek kwam en duidelijk een voorliefde had voor tramrijtuigen.
    Dit document toont ons de laan in "vogelperspectief", terwijl het "tonneke", in dienst op stadslijn 8, zich richting Sint-Pietersstation spoedt.

    (verzameling A.Warie)

    30-03-2008, 14:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (583)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals de Clementinalaan, alweer zo goed als verkeersvrij. In de verte nog eens "het tonneke", nu in de richting van het station. Het rijtuig wordt vrijwel ter hoogte van het Flandria Palace gekruist door een rijtuig van de stadslijnen 7 of 9...
     
    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:25 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (582)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Clementinalaan in de zomer van 1945, aan beide zijden afgezoomd met een bomenrij. In de verte de ranke toren van het Sint-Pietersstation.
    Uiterst links het "tonneke", prototype 301 van de Gentse drie-assers, op weg naar de viaduct aan de Kortrijksesteenweg en terminus "De Sterre".
    De daaropvolgende "American car" geeft een extra meerwaarde aan het plaatje en vormt een schril contrast met de doorgaans totaal verlaten boulevard...

    !verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (581)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze en de volgende zeven exclusieve documenten zetten we alweer een behoorlijke stap terug naar het verleden, welbepaald naar het eerste na-oorlogse jaar 1945, toen glanzende zwart-wit fotootjes op formaat zes bij negen en voorzien van een witte, gekartelde rand "in" waren.
    Vooreerst een zicht op het Sint-Pietersstation en een gedeelte van het Maria-Hendrikaplein, waar de nog niet gerenoveerde drie-asser 374 net begonnen is aan een nieuwe rit op lijn 4 richting Korenmarkt en Muidebrug.
    Let op de geperforeerde lijnnummerschijf en het rijtuignummer in het oude type: lichtblauwe kleur en dubbel afgelijnd.

    (verzameling A. Warie)  

    30-03-2008, 14:23 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (580)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 364 in dienst op lijn 3 komt van "De Poel" in de Hoogstraat, nadert het kruispunt met de Peperstraat (links) en de Holstraat (rechts), om dan via de Brugsepoortstraat verder te rijden naar Mariakerke.

    (Foto: verzameling Slosse - zomer 1968)

    --  wordt vervolgd  --

    09-03-2008, 13:45 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (579)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot 1971 lagen de beide sporen te Gentbrugge aan de linkerkant van de Brusselsesteenweg, gezien in de richting van het Arsenaal. In de zomer werden de werken aangevat waardoor het tramtracé in het midden van de rijksweg kwam te liggen.

    Links: De dienst van lijn 2 geschiedt nog op de oude wijze. De eigen bedding is aangelegd. Een wijkspoor  is nog niet met de stelplaats verbonden.
    (augustus 1971 - auteur onbekend)

    Rechts: De tramrijuigen maken gebruik van de eigen bedding midden de Brusselsesteenweg. De vroegere sporen zijn verwijderd. De verbinding stad - stelplaats is voltooid, die richting stad staat op het punt gerealiseerd te worden.
    (november 1971 - auteur onbekend)

    09-03-2008, 13:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!