Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (608)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tramkaart van de T.E.G. ("Tramways Electriques de Gand) uit 1939, goed voor 17 ritten in tweede klasse "zonder voorsteden en uitbreiding" (9 op de voorzijde en 8 op de keerzijde) te koop voor 10 frank, geldig tot 16 december, de doorboorde datum.
     
    (persoonlijke verzameling)

    10-05-2008, 14:50 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (607)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In september 1937 ontspoorde ter hoogte van een plaatselijke laad- en loskade buiten Aalter de spoorauto 247, die op dat ogenblik de dienst verzekerde tussen de hogergenoemde stad en Eeklo.
    Een ramp op zich kon je het voorval moeilijk noemen. De stoffelijke schade was onbeduidend. Zo te zien ging alle aandacht van trampersoneel, reizigers en toevallige passanten naar de fotograaf van de gazet...

    10-05-2008, 14:40 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (606)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een derde en laatste illustratie uit "Ons Land".
    Voor de ouderen onder ons is de stormvloed die in de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 onze kuststreek en vooral Zzuws-Vlaanderen teisterde een begrip.
    De gevolgen reikten echter tot ver in het binnenland. Hier een zicht op een spoorauto van de buurtlijn Wetteren - Hamme, die nabij Zele wegens de hoge waterstand de dienst moest schorsen.

    (persfoto)

    10-05-2008, 14:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (605)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tweede document uit het weekblad "Ons Land", nu daterend van 1952.
    Centraal de spoorauto AR 101, in dienst op de landelijke lijn tussen Wetteren en Lokeren.
    De omstandigheden zijn echter dramatisch. Het zwarte pijltje links onderaan de foto toont een met doeken bedekt lichaam van een persoon die bij het dwarsen van de spoorbedding door de tram werd gegrepen en daarbij overleed.

    10-05-2008, 14:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (604)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze foto, verschenen in januari 1951 in het weekblad "Ons Land", toont ons de AR 235 in dienst op de lijn Wetteren - Zele - Hamme en werd me door een collega hobbyist ter beschikking gesteld.
    Het bijhorend artikel of onderschrift hierbij ontbreekt echter, zodat het raden blijft waarom de tram stilstaat en enkele leden van de plaatselijke bevolking midden de straat poseert.
    Voor de liefhebbers van spoorauto's zal dat echter een zorg wezen... het is en blijft een mooi plaatje...

    10-05-2008, 14:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (603)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een groepje studenten - of wielertoeristen - slaat in de Dreef te Zomergem het rangeren gade tussen motorwagen 10068 en een aanhangwagen. Uiterst rechts een gedeelte van de stelplaats aldaar.

    (onbekende auteur - herfst 1955) 

    10-05-2008, 14:04 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (602)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een laatste beeld van het tramtraject langs de Brugsevaart. Motorrijtuig 9747 (Gent-St.Pieter  Z  Zomergem) begeeft zich in de richting van Gent. Rechts op de achtergrond de Bierstalbrug.

    (Foto: Walter Weyts - zomer 1957)

    10-05-2008, 13:51 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (601)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ongeveer dezelfde locatie met rechts op de achtergrond de Lovendegembrug, nu gezien in de richting van Gent.
    Gelet op de auto's die links geparkeerd staan en de nummerplaat 158389 dateert deze opname van net voor de Tweede Wereldoorlog.
     
    (onbekende auteur)

    10-05-2008, 13:44 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (600)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de eerste helft van de jaren vijftig zorgden chronische verzakkingen van rijweg naast het kanaal Gent-Brugge af en toe voor problemen.
    De oever moest uiteindelijk worden versterkt, het wegdek aangevuld en de spoorbedding van de lijn naar Zomergem heraangelegd.
    De foto uit 1955 toont ons de stand van de werken ter hoogte van Lovendegembrug.

    (Onbekende auteur)

    10-05-2008, 13:37 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (599)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De fotograaf stond op de Bierstalbrug toen hij dit beeld nam van een motorrijtuig dat zich naar Lovendegem begeeft.
    Verder een fraai zicht op de toren van het veevoederbedrijf aldaar, een gerenomeerd baken op deze site en twee graanschepen.

    (onbekende auteur - opname van 27 maart 1959)

    10-05-2008, 13:30 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (598)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén van de redenen voor het stopzetten van de tramexploitatie naar Zomergem, Nevele en Evergem op 31 mei 1959 was dat de twee eerstgenoemde lijnen erg verlieslatend waren. Daar bovenop was er voor de lijn Zomergem het bijkomend probleem dat een totaal nieuwe infrastructuur vereist werd op de geplande hangbrug over de Ringvaart te Evergem-Rabot.
    De foto toont ons de stand van de werken aan die brug in de prille lente van 1959, met links het nog voor even geëxploiteerde enkel spoor, parallel met het kanaal.

    (onbekende auteur)

    10-05-2008, 13:23 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (597)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Andermaal de Brugsevaart richting Lovendegem, een eindje voorbij de vorige locatie.
    Links bemerken we het uitwijkspoor dat zich bevond in de nabijheid van de overweg die deel uitmaakte van de ringspoorweg tussen de Dampoort en Gent-Sint-Pieters en via een draaibrug over het kanaal leidde.

    (onbekende fotograaf - lente 1954)

    10-05-2008, 12:56 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (596)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Brugsevaart, richting Lovendegem. De fotograaf stond op de rijbaan (toen blijkbaar geen risicovolle onderneming...), ter hoogte van de stelplaats van de NMVB te Mariakerke.
    Uiterst rechts naast de publiciteitsborden is trouwens een gedeelte van een bijgebouwtje te ontwaren.
    Links in beeld het enkel spoor van de lijn Gent - Zomergem, evenwijdig aan het kanaal Gent - Brugge. Helemaal in de verte een motorwagen uit de reeks 9874-9879, eigendom van de Buurtspoorwegen maar in concessie door de ETG tot 1 juli 1954.

    (onbekende fotograaf - lente 1954)

    10-05-2008, 12:50 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (595)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het eerste gezicht een moeilijk te identificeren decor, maar we bevinden ons wel degelijk op het Maria-Hendrikaplein. De kerk rechts in beeld maakt deel uit van de scholencampus aan de Albertlaan die net dit jaar 100 jaar bestaat. Naderhand verrees op de hoek met de Smidsestraat een flatgebouw met onderaan een benzinestation, intussen zelf verbouwd tot een nachtwinkel.
    Centraal in beeld een motorwagen met aangekoppelde bijwagen, die de standplaats nabij het Sint-Pietersstation verlaat en zich via de Albertlaan naar Zomergem begeeft.

    (onbekende auteur - opname te situeren tussen 1954 en 1959)

    10-05-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    01-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (594)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bussen van het type "Mack" werden op het Gentse net opgemerkt tussen 1955 en 1969. Het prototype 222 (Mack C 41), in 1955 in Amerika aangekocht, bleef in dienst tot november 1969. In 1957 deden tien exemplaren van het type C 37, in ons land gebouwd, hun intrede. Ze droegen de nummers 260-269. Ook van deze werd de exploitatie eind 1969 stopgezet.

    - -  wordt vervolgd  - -

    ---------------------------------------------------------------------------

    01-04-2008, 22:21 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (35 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (593)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de autobussen van de ETG die in 1958 reizigersdiensten verzekerden kregen een Expo-embleem. Getuige daarvan deze opname met een voertuig van het type "Mack", gele kleur, opgemerkt aan de Dampoort, op lijn 37 tussen de Korenmarkt en "Westveld" te Sint-Amandsberg.

    (Onbekende auteur)

    01-04-2008, 22:05 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (592)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "... Er werd ons gevraagd de naam te doen kennen van een trambediende die aangewezen is om de deugd van hoffelijkheid te belichamen en al zijn werkgezellen te vertegenwoordigen.
    Aan deze trambediende zal een gedenkschotel overhandigd worden, als blijk van hulde voor de ganse beroepsgemeenschap. Deze trambediende zou door loting aangeduid worden uit de vijf leden van het personeel van de bewegingsdienst die deel uitmaken van de ondernemingsraad. De loterij had als uitslag dat de heer Paelinck Adolf, ontvanger nr. 54, hiervoor werd aangesteld."

    (Foto: Twee drie-assers in dienst op lijn 1 en voorzien van de "Expo-ster", kruisen mekaar op de Korenmarkt. Auteur: R. Temmerman)

    01-04-2008, 21:48 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (591)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Op verzoek van de propagandadienst van Expo 58 zal een handboek voor conversatie aan de ontvangers, de kandidaten en tijdelijke agenten overhandigd worden. Dit handboek, opgesteld in zes verschillende talen, kan van nut zijn voor de talrijke vreemdelingen die ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling te Brussel, de stad Gent zullen bezoeken.
    Het Koninklijk Verbond der Gebuurtedekenijen van de stad Gent gaat in op de wens van de overheid om tijdens het tijperk van Expo 58 bij te dragen tot het bevorderen van een geest van hoffelijkheid onder de bevolking van onze stad..."

    Foto: Motorwagen 9751 van de buurtspoorlijn naar Zomergem aan het perron op het Maria-Hendrikaplein. (onbekende auteur)

    01-04-2008, 21:40 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (590)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de periode van de Wereldtentoonstelling te Brussel nu 50 jaar geleden (17 april tot 19 oktober 1958) werden zowel de tramrijtuigen van de ETG als deze van de NMVB aan de beide uiteinden van een logo "Expo 58" voorzien.
    Interessant daaromtrent is de tekst van een "dienstmededeling aan het personeel" die het bestuur van de ETG op 3 mei 1958 verspreidde.

    Foto: drie-asser 362 aan het toenmalige perron van Gent-Zuid, in dienst op lijn 1 richting Moscou. (auteur: R. Temmerman)

    01-04-2008, 21:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (589)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dezelfde tramgeleider, nu geflankeerd door de ontvanger van de motorwagen en zijn vrouwelijke collega van de aanhangwagen.
    Zoals bekend werd zowel door de Gentse trammaatschappij als door de Buurtspoorwegen vanaf eind 1942 vrouwelijk personeel aangeworven, daar een aanzienlijk gedeelte van de mannelijke collega's door de bezetter opgeëist waren om in Duitsland het openbaar vervoer te helpen verzekeren.
    De dames werden echter niet als tramgeleidster ingezet, maar waren blijkbaar een jaar na de bevrijding nog steeds actief.

    (verzameling A. Warie)
     
    - - wordt vervolgd - -

    30-03-2008, 15:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!