Bekend transgendermodel loopt voor het eerst als man mee in modeshow
Bekend transgendermodel loopt voor het eerst als man mee in modeshow
Drie maanden geleden maakte Nathan Westling bekend dat hij een transgender is. Nu is het topmodel voor het eerst op de catwalk verschenen om een mannencollectie te presenteren.
Nathan Westling maakte zijn debuut tijdens de modeshow van Prada in Shanghai voor de lentecollectie 2020 voor mannen. Met blauwe neonverlichting op de achtergrond toonde Westling een heel klassieke look: een marineblauwe blazer, kaki broek en gestreept hemdje. Leuk detail: hij was een van de eersten die de catwalk opliep en sloot de modeshow ook af.
Op zich is het geen grote verrassing dat hij zijn debuut maakt bij Prada. Ook toen hij nog als Nathalie Westling door het leven ging, was hij een geliefd gezicht bij het Italiaanse modehuis. Daarnaast was hij ook te zien in campagnes van onder andere Chanel, Louis Vuitton en schitterde hij in zowel de Amerikaanse, Chinese, Japanse, Italiaanse, Franse en Russische edities van Vogue.
In april vorig jaar besloot hij zijn prioriteiten echter te verleggen van zijn werk naar zichzelf. Na meer dan een decennium in therapie te gaan en medicatie te nemen voor zijn depressie, angst- en woedeaanvallen, was het tijd om het onderliggende probleem aan te pakken waarvan hij stiekem altijd al bewust was. Hij verhuisde van New York naar Los Angeles en begon aan zijn transitie van Nathalie naar Nathan.
“Op een bepaald moment was ik het beu om nog te leven”, vertelde Westling enkele maanden geleden aan CNN. “Ik bleef me maar afvragen hoe andere mensen wel in staat waren om ’s ochtends wakker te worden en zich goed genoeg voelden om dingen te gaan doen en ik niet.” Gelukkig is hij dankzij de transitie aan de beterhand. “Ik ben gelukkig nu. Ik kan me zelfs niet meer inbeelden hoe het vroeger was omdat het één groot zwart en donker gat is geworden in mijn hoofd.”
Toen gevraagd werd hoe Nathan naar z’n toekomst kijkt, zei hij daarover het volgende: “We zullen zien welke invloed dit zal hebben op mijn carrière in de modewereld. Ik maak me er alleszins geen zorgen over. Het is een goede verandering en ik ben er héél blij mee.” (br.hln)
Bekend topmodel gaat voortaan als man door het leven & 10 anderen die hem voorgingen
Bekend topmodel gaat voortaan als man door het leven & 10 anderen die hem voorgingen
Nathan Westling (22) was, toen hij nog als Nathalie Westling door het leven ging, een erg populair model met campagnes voor onder andere Chanel, Prada en Louis Vuitton op zijn palmares. Een klein halfjaar geleden besloot hij aan zijn transitie van Nathalie naar Nathan te beginnen. “Op een bepaald moment was ik het beu om nog langer te leven”.
Tot voor kort kon je geen modemagazine openen, zonder de donkere ogen en rode krullende haren van Westling op minstens één pagina te spotten. In 2013 maakte hij zijn debuut op de catwalk bij Marc Jacobs en in korte tijd groeide hij uit tot één van de meest gevraagde modellen ter wereld. Zo was hij te zien in campagnes van letterlijk alle grote modehuizen en schitterde hij in zowel de Amerikaanse, Chinese, Japanse, Italiaanse, Franse en Russische edities van Vogue.
In april vorig jaar, besloot hij zijn prioriteiten echter te verleggen van zijn werk naar zichzelf. Na meer dan een decennium in therapie te gaan en medicatie te nemen voor zijn depressie, angst- en woedeaanvallen, was het tijd om het onderliggende probleem aan te pakken waarvan hij stiekem altijd al bewust was. Hij verhuisde van New York naar Los Angeles en begon aan zijn transitie van Nathalie naar Nathan.
“Op een bepaald moment was ik het beu om nog te leven”, vertelt Westling aan CNN. “Ik bleef me maar afvragen hoe andere mensen wel in staat waren om ’s ochtends wakker te worden en zich goed genoeg voelden om dingen te gaan doen en ik niet.”
“Al was ook het begin van mijn transitie niet makkelijk. De eerste 2 maanden waren verschrikkelijk hard en pas toen ik fysieke veranderingen begon te zien in mijn uiterlijk die overeenkwamen met mijn mentale staat, kon ik wakker worden en beginnen met leven. Ik ben gelukkig nu. Ik kan me zelfs niet meer inbeelden hoe het vroeger was omdat het één groot zwart en donker gat is geworden in mijn hoofd.”
Het is nu 6 maanden geleden dat Westling aan zijn testosteronkuur begonnen is en aan CNN vertelt hij dat hij nog een borstoperatie wil laten doen en daarna weer naar New York wil verhuizen om terug als model te werken. Deze maand staat hij alvast op de cover van magazine Dazed als Nathan en volgens zijn modellenbureau zijn ook alle designers met wie hij in het verleden heeft samengewerkt enthousiast om dat ook in de toekomst te blijven doen. (br.hln)
Hoezo, een glamoureus luxeleventje? Veel modellen zitten met schulden
De modeweken zijn in volle gang. Na New York is Londen nu aan de beurt, binnenkort volgen Milaan en Parijs. Je zou bijna met een vleugje jaloezie naar de modellen kijken, die de wereld mogen rondreizen om op catwalks te paraderen in poepchique kleren. Maar de realiteit is dat ze er zelden rijk van worden. Integendeel zelfs. Soms houden ze bijna niets over aan het lopen van een show, kaart de BBC aan.
“Ik draai al drie jaar mee in het wereldje, maar ik ben er nog steeds niet in geslaagd om mijn schuldenberg van 10.000 euro terug te betalen aan mijn modellenbureau’s”, bekent Anna aan de Britse omroep. Anne - een pseudoniem natuurlijk - is model sinds ze 17 was en heeft shows gelopen voor grote namen als Prada, Mulberry en Comme des Garcons. “Maar al vanaf het begin zat ik met schulden.”
Het model vertelt dat ze uit West-Europa komt. Toen ze zich daar voor het eerst inschreef bij een modellenbureau mocht ze testfoto’s laten maken, al kwamen die kiekjes wel met een prijs: zo’n € 400. Een bedrag dat haar agency wou voorschieten, en vervolgens op haar rekening zette.
Een tijdje later mocht ze deelnemen aan castings in Londen, waar ze ook overnachtte. Zowel de vliegtuigtickets als de verblijfskosten werden opnieuw op haar rekening gezet. “Zelfs de taxi’s werden meegeteld”, aldus Anna. “Als ik ergens naartoe moest, vroegen ze of ik gebracht wou worden. Ze vergaten er wel bij te zeggen dat ik er zelf voor moest betalen.”
“Slechts een fractie heeft succes”
Volgens de BBC is de situatie van Anna geen uitzondering en gebeurt het vaker dat modellenbureau’s bedragen ‘uitlenen’. Stel dat een model haar kans wilt wagen tijdens New York Fashion Week, dan wordt ze naar daar gevlogen. Mag ze niet meelopen tijdens een show? Of is ze een hele week ziek (wat Anna ook écht is overkomen)? Dan verdient ze geen geld, dus kan ze haar agency niet terugbetalen. Zo stapelen de schulden zich redelijk snel op.
De Nederlandse socioloog Sylvia Holla heeft een proefschrift gemaakt over de mode-industrie. Ook zij heeft de problematiek opgemerkt. Aan de Volkskrant vertelde ze enkele maanden geleden nog dat modellen niet echt gewaardeerd worden voor hun inspanningen, laat staat dat ze financiële opbrengst krijgen. Dat geldt zeker voor modellen in het centrum van de modewereld, in steden als Parijs, New York, Londen. “Daar trekken hordes modellen en aspirant-modellen naar toe. De schoonheidsstandaarden zijn er het hoogst, het taboe op je best doen is het grootst, maar slechts een fractie van de modellen heeft succes. Een grote groep keert gedesillusioneerd huiswaarts, soms zelfs met schulden.”
Taboe
Het Russiche model Ekaterina Ozhiganova wil komaf maken met dit probleem. Momenteel woont ze in Parijs, waar ze de organisatie Model Law heeft opgericht. Een initiatief dat opkomt voor de rechten van modellen. “Vroeger was seksuele intimidatie en geweld een groot taboe”, zo steekt ze van wal. “Ondertussen is dat taboe doorbroken, maar niemand durft te babbelen over geldzaken. Iedereen zwijgt erover.”
Niet zo onlogisch, als je er eventjes over nadenkt. De industrie wil immers vooral werken met meisjes die succesvol zijn. Modellen durven niet te praten over hun financiële problemen, uit schrik om nergens meer aan de slag te kunnen.
Ozhiganova geeft daarom vooral advies achter de schermen. “Er zijn 2 grote problemen. Het eerste is het gebrek aan informatie. Meisjes hebben geen flauw idee hoeveel ze zouden kunnen verdienen”, zegt ze. “Daarnaast zijn er té veel aspirant-modellen voor het aantal jobs. Daardoor ligt het loon vaak erg laag, of is het zelfs onbestaande.” Fotoshoots voor magazines worden vaak niet betaald, meent Ozhiganova. En de vergoeding voor mee te lopen tijdens een modeshow kan verschillen van € 50 tot € 1.000.
Volgens de BBC komt het er ook vaak op neer om een goed modellenbureau uit te kiezen. “Als een meisje haar modellendroom niet waarmaakt en de industrie vaarwel zegt, moet ze vaak haar ‘schulden’ niet afbetalen”, reageert John Horner, voorzitter van de Britse Fashion Models Association, een organisatie die de Britse agency’s representeert. “Een goed bureau beschouwt die bedragen dan als een ‘investering’.” (br.hln)
7-jarig meisje met beenprotheses maakt het als model
7-jarig meisje met beenprotheses maakt het als model
Daisy-May Demetre heeft een grote modecampagne beet voor de Britse keten River Island. En daar stopt het niet voor het 7-jarige meisje dat haar twee benen moest laten amputeren toen ze 18 maanden oud was. Ze liep ook al op de catwalk tijdens London Fashion Week en ze inspireert haar duizenden volgers dagelijks op Instagram dat je je niet moet laten tegenhouden door je handicap.
Vlak na haar geboorte werd er bij het jonge Britse meisje fibulaire hemimelia vastgesteld. Een aandoening waarbij een deel of het geheel van de fibula, een bot in het onderbeen, ontbreekt. De oorzaak van de aandoening is voorlopig onbekend, al zijn er wel verschillende behandelingen mogelijk afhankelijk van de ernst van de afwijking. Denk aan speciale steunschoenen of een operatie waarbij de ledematen verlengd worden. Bij Daisy-May was het helaas meteen duidelijk dat ze nooit op haar eigen benen zou kunnen wandelen, daarom besloten haar ouders om ze te amputeren tot onder de knie.
Het meisje heeft nu twee prothesesets: eentje die lijkt op wat Paralympics dragen om te sporten, en een ander paar om te dragen naar school. Net als alle kinderen heeft ze geleerd om te wandelen, lopen en zelfs fietsen en dat doet ze met evenveel zelfvertrouwen als haar leeftijdsgenootjes zonder beperking.
Omdat ze er maar over bezig bleef, schreef haar vader haar een tijdje geleden in bij het modellenbureau Zebedee Management, dat zich specialiseert in modellen met een beperking. Zo mocht al snel een paar shoots doen voor Britse merken, liep zelfs al mee op de catwalk tijdens London Fashion Week en mag daar nu een grote campagne voor keten River Island aan toevoegen. (br.hln)
Het bloot bovenlijf is dé trend op de mannenmodeweek
Het bloot bovenlijf is dé trend op de mannenmodeweek
Van de gespierde blote basten bij Dolce & Gabbana tot de halfnaakte magere jongens bij Saint Laurent, de grootste gemene deler van de mannenmodeweken was het bloot bovenlijf. In principe niets nieuw, maar het viel wel op en het is alleszins een aangename trend om naar te kijken.
Waar de modeshows voor de herfst- en winter van 2018 in het teken stonden van discretie en zedigheid, was de boodschap van dit seizoen net het tegenovergestelde: trek alles uit en laat zien wat je in huis hebt. In de finale van de show van Saint Laurent liepen zeven halfnaakte jongens de catwalk over met hun bovenlichaam bedekt in zilveren glitters. Bij Dolce & Gabbana liep een gespierde jongen in boxershort en loafers de catwalk over en in het lookbook van Loewe is zelfs een model poedelnaakt op een stoel te zien.
De exacte reden daarvoor is voorlopig niet geweten, al heeft Vogue zo’n donkerbruin vermoeden. De modebijbel suggereert dat ontwerpers een belangrijke boodschap willen verspreiden aan alle geslachten en seksuele geaardheden: hoewel we in moeilijke tijden leven, moeten we onszelf vrij voelen en dat moeten we ook tonen aan de buitenwereld. (br.hln)
Raf Simons, Supreme en Kim Kardashian West zijn de grote winnaars van de CFDA Awards 2018
Raf Simons, Supreme en Kim Kardashian West zijn de grote winnaars van de CFDA Awards 2018
Net als vorig jaar is onze landgenoot Raf Simons de grote winnaar van de CFDA Fashion Awards. Gisterenavond haalde hij de prijs binnen voor beste vrouwendesigner van het jaar, de meest prestigieuze award van ze allemaal. Al waren er ook een aantal minder voor de hand liggende winnaars.
Het Amerikaanse skatemerk Supreme bijvoorbeeld. “Ik heb Supreme nooit als een modemerk beschouwd, of mezelf als een ontwerper. Maar ik waardeer de erkenning voor wat we doen,” vertelde oprichter James Jebbia, toen hij de CFDA Award voor mannenontwerper van het jaar in ontvangst nam.
Nog verrassend is dat ook Kim Kardashian West met een belangrijke modeprijs naar huis ging. Ooit werd ze verguisd door de modewereld, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue Anna Wintour weigerde haar zelfs te vernoemen in haar magazine. Dat de tijden veranderd zijn, werd gisteren helemaal duidelijk toen ze ervan doorging met de CFDA Influencer Award. (br.hln)
Dolce & Gabbana willen niet dat modemerk na hun dood wordt overgenomen
Dolce & Gabbana willen niet dat modemerk na hun dood wordt overgenomen
Modeontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana, die het merk Dolce & Gabbana hebben opgericht, willen hun modehuis niet verkopen en na hun dood zal ook niemand hen opvolgen. Dat hebben ze gezegd in een interview met de Italiaanse krant Il Corriere della Sera.
“Wanneer we dood zijn, zijn we dood. Ik wil niet dat een Japanse designer Dolce &Gabbana begint te ontwerpen”, aldus Gabbana aan de krant. “Wanneer we als koppel uit elkaar zijn gegaan, hebben we gezegd dat het het beste was om alles te verdelen. Want als ik zou sterven, zou hij de dag erna achterblijven met, bijvoorbeeld, mijn nicht die er niets van kent, en het bedrijf ruïneert. We hebben een trust opgericht waar geen van ons beide aan mag komen.”
Dolce voegt nog toe dat de twee “elk overnamevoorstel weigeren”. “Je kunt nog zoveel geld hebben, maar als je niet meer vrij bent, wat doen je dan? Je gaat niet naar het kerkhof met een kist vol geld.”
Dolce & Gabbana is een van de modegroepen in Italië met de hoogste omzet. Het bedrijf tekende volgens Reuters in het boekjaar dat eindigde in maart 2017, verkoopcijfers op van 1,3 miljard euro.
Het merk, dat populair is bij beroemdheden vanwege zijn gedurfde en weelderige ontwerpen, stelt deze week voor het eerst een haute-couturecollectie voor op de catwalk in New York. (br.hln)
Weekendtip: shop meer dan 30 bekende merken met kortingen tot 75%
Weekendtip: shop meer dan 30 bekende merken met kortingen tot 75%
Koopjesjagers moeten niet wachten tot de solden om hun slag te slaan, want dit weekend shop je in Gent meer dan 30 grote merken aan outletprijzen. In Flanders Expo vindt dan de vierde editie van de Grand Depot Outlet plaats.
Na eerdere edities in Antwerpen en Mechelen, strijkt Grand Depot Outlet deze keer neer in Gent. Het pop-up outletconcept, deze keer ruim 9000m² groot, biedt koopjes met kortingen tot 75% in zes verschillende shops. Je zult er onder andere items van bekende merken als Jbc, Supertrash, Frida, O’Rèn Official, Nike, Asics, Salt & Pepper, Point Virgule en Brabantia kunnen shoppen. Niet alleen fashionista’s komen er kortom aan hun trekken, maar ook wie houdt van deco en sport zal er zijn gading vinden.
Goed Gevoel Ladies Fair
Sowieso is Flanders Expo op 23, 24 en 25 maart de place to be voor shopaholics. Naast Grand Depot Outlet vind je er dat weekend namelijk ook de Goed Gevoel Ladies Fair. Wie dus zin heeft om beide events te combineren, bevindt zich al meteen op de juiste locatie.
Tickets voor het shoppingwalhalla kosten € 5 en zijn beschikbaar aan de kassa en online. Kinderen onder 12 jaar genieten van gratis inkom. Tickets voor de Goed Gevoel Ladies Fair kosten € 13 online en € 15 aan de kassa. (br.hln)
Deze jeansbroek is nu officieel populairder dan de skinny
Deze jeansbroek is nu officieel populairder dan de skinny
De skinny jeans domineerde jarenlang het modebeeld, maar die tijd is voorbij. Volgens verkoopcijfers van onder andere modeketen Weekday en luxewebshop Net-a-Porter wordt de jeans met rechte pijp nu (weer) officieel meer verkocht dan de broek met smalle pijpen. Wij geven tips hoe je dit model draagt en selecteerden de mooiste exemplaren.
Het grootste voordeel aan de jeans met rechte pijpen, is dat die je benen – in tegenstelling tot de skinny – er optisch langer doet uitzien en ook nog eens zwaardere (onder)benen verhult. En dan zeker als je kiest voor een model met een hoge taille. Rol de pijpen op tot net boven je enkels, draag er een hak onder en je benen lijken zo een tiental centimeter langer.
Stylingtips
Weet je na jaren van je benen in een broek met smalle pijpen hijsen, niet direct met wat je een losse jeansbroek combineert? Eigenlijk zijn er geen vaste stylingregels, je kunt een jeans met rechte pijpen op verschillende soorten manieren dragen. Casual, met een losse sweater boven en met sneakers. Of net met een zijden blouse en hoge hakken, de opties zijn legio. Een lange jas of cardigan is ideaal om een bredere poep te verhullen, en zoals hierboven gezegd zorgen hakken en het oprollen van de broek ervoor dat je benen langer lijken. Een bovenstuk in je broek stoppen creëert dan weer optisch (meer) taille.
Een jeans met rechte pijpen, staat het mooist als die een béétje los valt over je benen. Als je niet over een plat achterwerk en smalle benen beschikt, kies je dus best een broek uit die één of twee maten te groot is. Rol onderaan op en draag een riem zodat je de broek niet de hele dag naar boven moet trekken. (br.hln)
Kanarie, saffraan, mosterd of oker: geel is dé nieuwe modekleur en zo draag je het
Gespot op de catwalk bij onder andere Balenciaga, Dries Van Noten en Lacoste, en ondertussen hangen ook de rekken van de grote winkelketens vol met gele kleren. Doet heerlijk verlangen naar de zomer en is ideaal om een statement mee te maken, maar tegelijkertijd is geel ook een moeilijke kleur om te dragen. Zo doe je het.
Er zijn van die aloude moderegeltjes die zeggen dat bleke types best wegblijven van zacht geel en roodharigen bijvoorbeeld niet staan met koele gele tinten. Maar regels zijn er om gebroken te worden, dus onze boodschap is zoveel mogelijk verschillende tinten geel passen. Je zult zelf wel zien welke kleur je flatteert en welke niet en je kunt altijd een vriend of vriendin meenemen om je daarbij te helpen als je niet zeker bent van je stuk.
Hoe combineer je geel
Veel merken zoals Gucci en Proenza Schouler stuurden modellen in een volledige gele look de catwalk op, maar daar moet je in het dagelijkse leven natuurlijk al flink wat lef voor hebben. Leuk voor een feestje, maar voor naar het werk zijn er gelukkig ook subtielere combinaties mogelijk.
Jeans
Alle tinten geel combineren eigenlijk mooi met denim. Denk bijvoorbeeld een kanariegele trui op een boyfriend jeans of een paar mosterdgele enkellaarsjes onder een skinny. Jeans zorgt voor de nodige dosis subtiliteit, waardoor je sneller zo’n opvallende kleur aandurft.
Eén item
Door meerdere gele items in een outfit te dragen, zoals bijvoorbeeld een jas en schoenen, trek je veel aandacht naar je toe. Eén stuk in een knalkleur voegt een speels accent toe aan je look, zonder dat het te hard opvalt. Tenzij je dat natuurlijk graag wil.
Zachte kleuren
Zwart en wit zijn neutrale kleuren, maar in combinatie met een felle kleur als geel zorgen ze er net voor dat die felle tint er nog harder uitspringt. Dan combineer je beter met zachtere pasteltinten of natuurkleuren zoals donkergroen en marineblauw.
Juiste lichaamsdelen
Draag een gele sjaal, en het trekt de aandacht naar je nek toe. Een gele riem, trekt de aandacht naar je buik. Draag het dus op lichaamsdelen waar je je goed over voelt. (br.hln)
Waarom Belgische modeontwerpers massaal kiezen voor Parijs
Waarom Belgische modeontwerpers massaal kiezen voor Parijs
Belgische modeontwerpers en de Parijse modeweek: het lijkt wel een match made in modeheaven. Maar waarom showen ze eigenlijk zo massaal in de Franse hoofdstad? “De reden is simpel: ik voel me hier thuis”, aldus Dries Van Noten in een interview met De Morgen.
Gisteren is de Parijse modeweek van start gegaan en naar goeder gewoonte tekenen daar zowat alle Belgische modeontwerpers present. Van grote namen zoals Dries Van Noten en Ann Demeulemeester tot kleinere designers als Christian Wijnants en Haider Ackermann. Kortom geen gebrek aan Belgen op Paris Fashion Week en dat terwijl Londen bijvoorbeeld een hipper imago heeft en ook Milaan bijzonder in trek is. “Het is er thuiskomen” “De reden is simpel: ik voel me hier thuis”, zei Dries Van Noten daar ooit over in een interview met De Morgen. Dat beaamde ook Ann Claes van het Flanders DC. “De Belgen showen al sinds de begindagen in Parijs, hier hebben ze altijd hun individuele stijl goed naar voren kunnen brengen en qua uitstraling past de stad ook het best bij hen”, aldus Ann.
Imago Hoewel Londen dan te boek mag staan als edgy en vernieuwend, zakken grote namen zoals Chanel, Dior en Louis Vuitton toch nog steeds af naar Parijs. Dat zorgt ervoor dat de belangrijkste inkopers en de rest van de modejournaille ook altijd aanwezig zijn in Parijs, wat belangrijk is voor ontwerpers die internationaal willen doorbreken.
Praktisch Daarnaast is er ook nog de praktische kant. “Parijs is maar anderhalf uur met de trein van ons landje. Vele Belgische modeontwerpers werken met Belgische productieteams, die allemaal laten overvliegen naar pakweg New York is gewoonweg onhaalbaar”, zegt Ann. (br.hln)
We zitten nog even volop in putteke winter. En soms doet die koude zelfs fysiek pijn. Je lippen barsten, je handen tintelen en je benen kriebelen in je jeans. Deze beautytips helpen je alvast van een paar van die kwaaltjes af.
1. Olie in plaats van crème
Je smeert braaf een hydraterende crème en je huid lijkt er slechter aantoe dan wanneer je niets smeert? Misschien bevat je crème teveel water. Water kan in deze ijskoude temperaturen bevriezen op je huid en dat doet pijn, denk aan gebarsten lippen en pijnlijk rode neusvleugels. Vervang je dagcrème in dat geval door een olie die ook het nodige comfort biedt.
2. Dubbel smeren
In de winter kan je huid ongelofelijk gaan jeuken. Dat hebben we te danken aan de slechte combinatie van droge huidcellen met grove wintermaterialen zoals wol. Je droge huid wordt extra geprikkeld door de vezels. Een bodycrème lijkt gewoon niet te helpen. Probeer dit eens: net als je uit de douche stapt smeer je een body-olie. Laat ze even inwerken en sluit dan af met een bodycrème. De olie trekt goed in je huid en houdt vocht vast, de crème legt een beschermend laagje zodat je panty, jeans of wollen broek niet kriebelt.
3. Niet te warm
Als je met bevroren handen en voeten binnenkomt zou je ze het liefste in een gloeiend heet badje stoppen om weer op te warmen. Maar dat doet pijn! Je huid warmt dan te snel op met speldenprikjes en felle jeuk als gevolg. Masseer je handen en voeten liever zachtjes warm met een voedende crème, zo pak je meteen ook mogelijke kloven aan. Je stopt je handen trouwens liever niet te vaak in het water nu, handschoenen dragen bij de afwas is nu geen overbodige luxe.Neem ook geen hete douches of baden nu, maar hou het bij lauw.
4. Geen zeep
Niet op je gezicht en niet in de douche. Alles wat overvloedig schuimt zal je huid nu geen deugd doen. Want zeep droogt enorm uit. Omdat er al zo weinig vocht in de lucht zit, zou iedereen in de winter op een niet-schuimende reiniger moeten overschakelen. Een melk, lotion of olie voor je gezicht en een olie in de douche. Skip ook de antibacteriële handzeep in de toiletten of gebruik toch elke keer een handcrème achteraf.
5. Melkbad
Cleopatra deed het al, maar het is nog steeds een goed idee. Badschuim is een no go in de winter, dus vul je bad eens met twee koppen volle melk. De natuurlijke vetten en melkzuren maken je huid zachter. Een beetje havervlokken erbij en je helpt ook irritatie te kalmeren.
6. Verzorgende alles-in-één balsems
Stop altijd een balsem in je tas die je voor verschillende droge plekjes kan gebruiken: op kloven op je handen, op je lippen, rond je neus, op je ellebogen, hielen. Of gewoon daar waar het kriebelt. Zo’n balsem bestaat het liefst uit herstellende ingrediënten (honing, calendula) in combinatie met voedende vette (bijenwas, amandelolie) die een beschermend laagje leggen. Heb je zo geen balsem in de buurt? Een gewone billenbalsem voor kleine kindjes werkt ook. (br.hln)
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Oudste topmodel wordt het gezicht van nieuwe beautycampagne
Op schoonheid staat geen leeftijd, vraag maar aan Daphne Selfe. Het 89-jarige model werd immers het gezicht van cosmeticamerk Eyeko, en zet daarmee haar titel als ’s werelds oudste topmodel nog eens extra kracht bij.
De kranige schoonheid is te zien in de campagnevideo voor een nieuw gamma van mascara’s van het merk en bewijst daarmee dat je niet jong en rimpelloos moet zijn om stijl en glamour uit te stralen.
Daphne begon aan haar modellencarrière te timmeren in 1950, maar werd pas op haar zeventigste écht ontdekt toen ze in Vogue verscheen voor een artikel over veroudering. De keuze voor Daphne is niet verwonderlijk als we zien hoe ze het er in de campagne vanaf brengt, maar voor Eyeko speelt er meer dan dat. “We hebben verschillende modellen gebruikt voor deze campagne, precies om aan te tonen dat iedereen anders is en andere noden heeft.” (br.hln)
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Raf Simons zoekt inspiratie in drugs voor nieuwe collectie
Vlaams ontwerper Raf Simons presenteerde gisteren zijn herfst- en wintercollectie voor 2018 in New York. Het was de show waar het meest naar werd uitgekeken en zoals gewoonlijk stelde hij niet teleur.
De modeshow, genaamd ‘Youth In Motion’ (jeugd in beweging, red.) vond plaats in evenementenhal Sir Stage 37 in Manhattan. De catwalk werd voor de gelegenheid omgetoverd tot een scene van ‘Het Laatste Avondmaal’, inclusief wijnglazen, hopen fruit en Belgische wafels. In groot contrast daarmee galmde er loeiharde techno muziek uit de boxen en werden de modellen verlicht met lasers in alle kleuren van de regenboog. De bezoekers vergeleken de sfeer er met die in de bekende Berlijnse nachtclub Berghain.
Drugs
Voor de collectie zelf, zocht onze landgenoot inspiratie in de wereld van drugs. En meer specifiek in de films ‘Christiane F.’ en ‘Drugs’. Met als resultaat sweaters, broeken en jassen met slogans als ‘LSD’, ‘XTC’, ‘GHB’ en ‘2C-B’ op. De ontwerper wil daarmee een open dialoog voeren over de maatschappelijke problemen rond drugs en verslavingen.
Daarnaast zagen we ook trendy items zoals donsjassen, oversized wollen truien, grafische sweaters, lange cardigans en cargo broeken passeren. Items die ongetwijfeld weer in geen tijd uitverkocht zullen zijn dankzij de grote schare fans die Raf de afgelopen jaren heeft verkregen. (br.hln)
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
Louboutin kan geen alleenrecht op rode zool claimen
De Franse designer Christian Louboutin kan niet het alleenrecht claimen op het gebruik van rode zolen. Dat zegt de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie. De advocaat-generaal bevestigt daarmee een eerder advies. Het is afwachten of het Hof het advies van de advocaat-generaal volgt. Doorgaans is dat wel het geval.
Louboutins zijn de even populaire als prijzige vrouwenschoenen met kenmerkende rode zolen. De Franse ontwerper Christian Louboutin vocht al heel wat juridische robbertjes uit met concurrenten die gelijkaardige schoenen met rode zool op de markt brachten.
Louboutin had zijn schoen ook als merk ingeschreven in de Benelux met de verwijzing naar de rode kleur (Pantone 18-1663TP). Toen de Nederlandse schoenenwinkel Van Haren in 2012 zwarte schoenen met rode zool op de markt bracht, sprak Louboutin van ‘merkinbreuk’ en stapte het naar de rechter. Van Haren vocht de claim van Louboutin aan.
De rechtbank in Den Haag legde de kwestie voor aan het Europees Hof van Justitie. Daar adviseerde de advocaat-generaal in juni vorig jaar al dat Louboutin geen merkbescherming kan krijgen alleen op basis van de kleur. Een nieuw advies van de advocaat-generaal bevestigt dat standpunt. Een merk kan namelijk niet uitsluitend op basis van zijn vorm beschermd worden. En de vorm bestaat daarbij niet enkel uit de driedemensionale kenmerken van de schoen, maar ook uit de kleur.
De advocaat-generaal betwijfelt ook “dat de rode kleur de wezenlijke functie van het merk kan vervullen en dat op grond daarvan de merkhouder kan worden geïdentificeerd wanneer deze kleur buiten haar specifieke context wordt gebruikt, dat wil zeggen los van de vorm van de zool”.
De advocaat-generaal wijst er tot slot op dat de beoordeling van het merk finaal toekomt aan de Nederlandse rechter. Het is met andere woorden aan de Nederlandse rechter zelf om te oordelen of de rode kleur “een wezenlijke waarde aan de waar geeft”. (br.hln)
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Esprit lanceert betaalbare trouwjurken voor bruiden on a budget
Dat een trouwfeest stukken van mensen kost, hoeven we je wellicht niet te vertellen. Een feestzaal, lekker eten, en liefst véél drank. Maar ook: een fotograaf, DJ en natuurlijk je trouwjurk. Al hoeft die laatste echt niet zo veel te kosten als je denkt. Tegenwoordig zijn er namelijk heel wat leuke én betaalbare jurken op de markt. Zoals de nieuwe bruidscollectie van Esprit.
Van een typische lange en verfijnde bruidsjurk tot een meer moderne outfit: iedere bride-to-be vindt ongetwijfeld iets naar haar zin. Van boho tot kant, alternatief tot net erg chique: er is voor iedereen wat wils. En ook aan de bruidsmeisjes is gedacht.
De bruidscollectie is beschikbaar vanaf midden februari in geselecteerde Esprit-winkels en online via Esprit.com. De prijzen variëren van € 39,99 voor een bolero jasje tot € 219 voor een bruidskleed of jumpsuit. (br.hln)
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Zo draag je glitter tijdens de feestdagen zonder dat je op een wandelende discobal lijkt
Wil je met de feestdagen niet als een muurbloempje opgaan in de massa? Ga dan lekker los met glitter, goud en pailletten. Als er nu één periode is waarin je mag shinen, is het wel met kerst en oudjaar. Toch wil je er ook niet uitzien als een Britse party-girl in Ibiza of een wandelende discobal. Met deze tips hou je het draagbaar en stijlvol.
Keep it simple
Glitters en pailletten zijn een feestje op zich. Je hebt dan ook niet te veel extra nodig. Hou je accessoires simpel, draag niet veel sieraden en stop ook niet té veel moeite in je haar en make-up. Of doe alleszins alsof je er weinig tijd in gestoken hebt. Laat hier en daar een plukje haar los, en kies voor neutrale kleuren op je gezicht.
Combineer met klassiekers
Als jij genoeg lef hebt om je van top tot teen te hullen in glitters, moet je dat vooral doen. Wie niet zo’n durfal is, combineert glitters best met klassiekers. Denk een wit (mannen)hemd met een glitterrok, een zachte wollen trui op een gouden broek, simpele lederen pumps onder een glitterjurk en een effen T-shirt onder een blazer bezet met pailletten. Zo blijft het geheel in balans.
Accessoires die knallen
Glitter en glans kun je ook makkelijk aan je outfit toevoegen door te kiezen voor accessoires die letterlijk stralen. Iets minder opvallend, maar daarom niet minder feestelijk. Draag bijvoorbeeld een glittersokje in je favoriete sneakers, een metallic handtas of hakken waarop ze je al van ver zien aankomen. (br.hln)
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
Zo bescherm je schoenen tegen sneeuw en verwijder je zoutkringen
De hevige sneeuwval slibt niet alleen de wegen dicht, dit weer is ook een regelrechte ramp voor je schoenen. Zonder de juiste bescherming, krijg je de vlekken van sneeuw en strooizout er nooit meer uit. Onder het motto dat voorkomen beter is dan genezen, leggen we jullie haarfijn uit hoe je schoenen mooi houdt bij sneeuw.
Je schoenen zo goed mogelijk voorbereiden op de winterse weersomstandigheden is de sleutel om ze langer mooi houden. Al moet je elke stof wel nét iets anders behandelen:
Lederen schoenen smeer je liefst regelmatig in met schoensmeer. Het voedt de stof waardoor ze niet uitdrogen en het leder soepel blijft. Laat een kwartiertje intrekken en spuit ze daarna in met een water- en vuilafstotende spray, en dit ritueel herhaal je best wekelijks.
Suède is de binnenkant van leer en staat erom bekend heel gevoelig te zijn voor water en vuil. Als je kunt, draag je dan best ook geen suède als het sneeuwt of regent, al zijn er wel een aantal trucjes om suède enigszins te beschermen tegen winterse weersomstandigheden. Maak de schoenen proper met een rubberen suèdeborstel en spuit ze daarna in met een speciale suède spray. Gebruik vervolgens de zachte kant van de suèdeborstel om ze er terug als nieuw te doen uitzien. Spray tenslotte in met een water- en vuilafstotende spray en herhaal op wekelijkse basis. Vlekken kun je proberen verwijderen met een speciaal vlekschuim (dat je bij de schoenmaker koopt), waarna je het hele proces met de suèdeborstel moet herhalen.
Nubuck wordt net als suède snel vuil, maar het fluweelachtige leder is wel makkelijker te onderhouden. Of vlekken zijn in ieder geval sneller te verwijderen. Beschermen doe je als volgt: maak de schoenen schoon met een nubuckborstel en spuit ze daarna in met een spray voor nubuck. Gebruik de zachte kant van de gom om de stof terug te doen heropleven. Ook schoenen van nubuck moet je daarna insprayen met een water- en vuilafstotende spray. Zoals bij suède kun je vlekken verwijderen met een vlekschuim.
Schoenen van textiel zijn het makkelijkst in onderhoud, maar meestal qua warmte dan weer niet geschikt voor sneeuw. Je beschermt ze simpelweg door ze regelmatig in te spuiten met een water- en vuilafstotende spray. Vlekken verwijder je met ossengalzeep, warm water en een sponsje.
Hoe verwijder je witte kringen?
Heb je ondanks de goede zorgen toch nog last van witte kringen door strooizout en vocht? Behandel je schoenen dan zo snel mogelijk nadat je de kringen opgemerkt hebt. Door met een vochtige doek over je schoenen te gaan, zorg je ervoor dat het zout er niet verder in doordringt. Eens je thuis bent is het tijd voor het iets grovere geschut.
Als we tante Kaat mogen geloven, krijg je witte kringen uit je schoenen door een mengsel van lauw water met witte azijn te deppen op de kringen. Het kan zijn dat je deze behandeling moet herhalen, maar doorgaans merk je al na één beurt een groot verschil.
Zijn je schoenen echt heel nat? Laat ze drogen door er krantenpapier in te stoppen. Zet ze in ieder geval nooit vlak bij de verwarming. Het leer droogt daarvan uit, wat je schoenen in sneltempo naar de knoppen helpt. (br.hln)
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Belgisch modehuis Scapa is officieel hofleverancier van koningshuis
Modemerk Scapa viert in 2018 haar vijftigste verjaardag, maar heeft nu al een bijzonder cadeau gekregen: onze koning heeft de titel van Gebrevetteerd Hofleverancier van Belgë aan de bezielster van het Belgische modehuis verleend. “Ik ben verheugd”.
Scapa is altijd al zeer discreet geweest over haar bekende klanten. Zo hebben weinigen ooit geweten dat Grace Kelly regelmatig in de Scapa-boetiek in Parijs winkelde en dat prinses Caroline van Monaco een ensemble droeg van het merk toen ze in het burgerlijk huwelijk trad met Philippe Junot. Ook aan het Belgisch koningshuis levert Scapa al een decennia in stilte. De erkenning van hofleverancier brengt daar nu verandering in.
“Ik ben verheugd om deze titel in ontvangst te nemen,” vertelt Arlette. “In de eerste plaats zie ik het als een oorkonde dat ons vakmanschap en continue streven naar hoogwaardige kwaliteit bevestigt. Daarnaast ben ik de koninklijke familie dankbaar voor hun jarenlange trouw en interesse in onze ontwerpen.”
Wat betekent hofleverancier zijn?
De titel van hofleverancier is voornamelijk een eretitel die staat voor een bedrijf of persoon die producten of diensten levert aan het koningshuis. Het is een teken dat de koning je talent of vakkundigheid erkent, wat leuk is en daarnaast ook goede reclame oplevert. Het is bijvoorbeeld niet zo dat je geld krijgt voor de titel. (br.hln)
Ze laat haar gezicht dan niet vaak zien, niets houdt Sia tegen om de krachten te bundelen met MAC Cosmetics in de strijd tegen aids.
De zangeres wordt dan ook het boegbeeld van de nieuwe VIVA GLAM campagne. De lipstick is een warme dieprode kleur die vanaf januari 2018 in de winkels zal liggen en waarvan de opbrengst integraal naar het M.A.C Aids Funds gaat. Niét kopen is dus bijna niet toegestaan. (br.hln)
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Zara kopieert nog maar eens een Belgische ontwerper
Voor de zoveelste keer op rij gaat Zara de mist in. De Spaanse keten verkoopt een paar enkellaarsjes die wel erg hard lijken op de botjes uit de afstudeercollectie van de Antwerpse ex-modestudent Eduard Both. Jammer genoeg is het lang niet de eerste keer dat Zara flagrant plagiaat pleegt.
Het was meteen liefde op het eerste zicht, toen we de laarsjes van Eduard Both over de catwalk in Antwerpen zagen paraderen net voor de zomer. De laklederen botjes vallen meteen op door de gouden bol als hak, en onder andere ook fashionista Tiany Kiriloff deelde onze mening. Zij droeg de botjes tijdens de afgelopen modeweek in Parijs.
Toen we gisteren iemand zagen rondlopen met zwarte kopietjes aan haar voeten, eveneens met een bol als hak en puntige voorkant, vroegen we meteen op de man af waar ze die gehaald had. Niet Eduard Both, maar Zara was het antwoord. Met een prijskaartje van 65,95 euro zijn de Zara-schoenen spotgoedkoop. De creaties van Eduard Both zijn niet te koop, omdat ze nooit officieel op grote schaal in productie gegaan zijn. Alleen enkele sample sizes heeft hij verkocht na de modeshow.
Andere beschuldigingen
Niet zo lang geleden werd Zara ook al beschuldigd van plagiaat door de Belgische ontwerpster Toos Franken. De keten had toen een sweater van Franken exact nagemaakt. Eerder werd de modeketen ook al beschuldigd van plagiaat door de Amerikaanse ontwerpster Tuesday Bassen, Balenciaga, sportmerk Adidas en zelfs Kanye West. Modehuis Céline, wiens collecties erg vaak gekopieerd worden door de keten, toonde zelfs al resortcollecties enkel aan journalisten en inkopers, die ook nog eens verboden werden om foto’s te maken, om het kopieergedrag te voorkomen. (br.hln)
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
Vanaf vandaag scoor je in Antwerpen weer designerkleren aan hele zachte prijzen
De tweejaarlijkse stockverkopen in Antwerpen (en ook een beetje in Brussel) zijn vandaag van start gegaan. Nog niet bekend met het concept? Grote Belgische namen als Dries Van Noten en Ann Demeulemeester gooien hun stock buiten, wat zoveel wil zeggen als designerkleren van het hoogste niveau shoppen aan minder dan de helft van de prijs. Al enthousiast aan het worden?
Nog tot en met zondag 12 november zetten meer dan zestig merken hun stocks in de etalage. Droom je al jaren van een paar laarzen van A.F. Vandevorst of een excentrieke jas van Dries Van Noten, maar heb je niet de centen om er de volle pot voor te betalen? Neem dan die laatste vakantiedagen op en rep je als de bliksem naar de Scheldestad. Want hoewel de prijzen op de stockverkopen nog altijd niet vergelijkbaar zijn met die van een H&M of Zara, scheelt 50 en zelfs 80 procent minder echt wel veel. Ter illustratie: wij passeerden gisteren op de voorverkoop van Dries Van Noten en zagen de razend populaire paarse fluwelen enkellaarsjes staan blinken voor 250 euro in plaats van 560 euro.
Als je dat nog steeds te duur vindt, loont het zeker de moeite om eens langs te gaan bij de talloze kleine onafhankelijke Belgische merken. Daar liggen de originele prijzen meestal een stuk lager, en met korting worden die plots écht betaalbaar. Check daarnaast ook vintagewinkels als Rosier 41 en Labels Inc, die tijdens de stockverkopen ook extra korting aanbieden. (br.hln)
Stijlvol als een Parisienne: de baret is het hoofddeksel van de winter
Een baret geeft je instant de flair van een chique Parisienne, het houdt je hoofd warm in de winter en het is ook nog eens betaalbaar. Kortom, het is het ultieme accessoire voor de komende maanden, en dat hebben fashionista’s massaal in het snuitje.
Wie recent nog op citytrip ging naar hippe grootsteden als New York, Tokio of Berlijn viel het ongetwijfeld ook op: de baret is opnieuw immens populair. Je ziet er vrouwen van elke leeftijd rondlopen met het nationale hoofddeksel van Frankrijk op hun hoofd, en ook op Instagram poseert de ene hippe blogger na de andere met een baret aan. Kortom, de baret is populair en verdient dus ook een plaatsje in jouw garderobe.
Welke kies je?
Klassieke kleuren als zwart, donkerblauw en beige combineren makkelijk met alles in je garderobe, maar je kunt van de baret ook een statement piece maken door te kiezen voor een felle tint rood of roze, bijvoorbeeld. Het hoofddeksel is verkrijgbaar in alle verschillende prijscategorieën – er zijn zelfs modellen gemaakt van kasjmier. (br.hln)
Adidas-model showt ongeschoren benen en daar is niet iedereen blij mee
“Dit is walgelijk”, Adidas-model showt ongeschoren benen en daar is niet iedereen blij mee
Voor zijn laatste campagne heeft Adidas besloten samen te werken met iconen van morgen. Een van hen is de Zweedse Arvida Byström, maar de 26-jarige fotografe/feministe heeft voor heel wat ophef gezorgd. Omdat ze met trots haar ongeschoren benen showt.
Arvida is het toonbeeld van Zweedse schoonheid: porseleinen huid, mooi snoetje, ultrablonde lokken en een slanke lijn. Om de Adidas Superstar-collectie te promoten poseert Arvida Byström in een frivole jurk, Adidas-schoenen aan de voeten en... beenhaar in volle glorie. In een filmpje legt ze die gewaagde keuze uit en wat vrouwelijkheid voor haar betekent. “Vrouwelijkheid is erg cultuurgebonden. Maar ik vind dat iedereen vrouwelijk kan zijn of vrouwelijke dingen kan doen. De maatschappij is daar vaak gewoon erg bang voor.”
En dat Arvida daar gelijk in heeft, hebben de vele giftige reacties van internettrollen bewezen. “Waarom hebben jullie een blonde pruik op een yeti gezet?”, “Ik moet kotsen” en “Dit is walgelijk”, zijn maar enkele voorbeelden van mensen die aanstoot aan haar beenhaar nemen.
Op haar Instagram heeft Arvida intussen op de negatieve commentaren gereageerd. “Ik ben blank, gezond, alleen het haar op mijn benen wijkt van de norm af. Sommige surfers hebben zelfs gedreigd me te verkrachten. Ik kan me niet eens inbeelden hoe het moet zijn om in een wereld te leven waarin ik al die privileges niet zou hebben. Al mijn liefde stuur ik jullie, en ik wil jullie eraan herinneren dat niet iedereen dezelfde ervaringen heeft als persoon.” Daarnaast bedankt Arvida wel de mensen die haar gesteund hebben. (br.hln)
Cosmeticamerk L’Oréal haalde de gemiddelde leeftijd van de modellen op de Fashion Week van Parijs gisteren flink omhoog. Het bedrijf vroeg Helen Mirren (72) en Jane Fonda (79) voor de catwalkshow.
Beide dames hadden duidelijk plezier tijdens de klus op de Champs-Élysées. Helen kreeg bij haar outfit een wandelstok als accessoire en ‘richtte’ die geregeld op het publiek. Jane, die een lange jurk in tijgerprint showde, zwaaide uitbundig naar bekenden in het publiek, stopte even om Naomi Campbell een zoen te geven en maakte met haar handen het vredesgebaar naar de fans die verder in het publiek zaten.
Ambassadeur
Zowel Jane als Helen is ambassadeur van het cosmeticamerk. De twee werden tijdens de show bijgestaan door modellen van jongere generaties. Zo liepen onder Winnie Harlow, Adriana Lima en de Nederlandse Doutzen Kroes mee. (br.hln)
H&M gebruikt steeds vaker paspoppen met brede(re) heupen, borsten en billen. De Zweedse modeketen wil hiermee diverse lichaamstypes beter weerspiegelen en de kleding optimaal tonen aan hun klanten. H&M begon er vorig jaar al mee en verspreidt de paspoppen geleidelijk aan over de winkels wereldwijd.
Er zijn weinig vrouwen met het lichaam van een topmodel, dus zo gek is het niet dat winkels steeds vaker willen dat de paspoppen beter aansluiten bij de vormen van een realistische vrouw. En dat merken ook de verkopers van paspoppen. “Ik zie maatje 34 nog niet verdwijnen, maar we verkopen iets grotere maten wel vaker”, vertelt Griet Kindt, CEO van Best Mannequins aan VTM NIEUWS. Volslanke paspoppen - met maatje 42-44 - verkopen ze ook, maar daar is de markt nog niet klaar voor. “We zien dat de verkoop ervan lichtjes stijgt, maar verder is het nog niet aan de orde.” H&M zet nu alvast de goede toon, maar de Zweedse keten is niet de enige die meer paspoppen gebruikt met realistische maten. C&A gebruikt al een tijdje, naast de poppen met een ‘sample maat’, ook vollere mannequins met maat 42-44. Twee jaar geleden kondigde de Britse keten Topshop aan geen magere paspoppen meer bij te bestellen, nadat ze heel wat kritiek ontvangen hadden op de graatmagere poppen in hun winkels. (br.hln)
Van Carla Bruni tot Cindy Crawford: Donatella Versace brengt supermodellen samen ter ere van overleden broer
Van Carla Bruni tot Cindy Crawford: Donatella Versace brengt supermodellen samen ter ere van overleden broer
Het is exact 20 jaar geleden dat modeontwerper Gianni Versace vermoord werd door een seriemoordenaar. En dus hield zus Donatella gisteren een eerbetoon aan haar broer tijdens de modeweek in Milaan. Ze vroeg al zijn muzes en supermodellen van toen samen op de catwalk, voor wat nu al het hoogtepunt is van Milan Fashion Week.
Plots stonden ze daar allemaal samen te dansen in een goudkleurige jurk op de tonen van 'Freedom' van George Michael. Carla Bruni (49), Claudia Schiffer (47), Naomi Campbell (47), Cindy Crawford (51) en Helena Christensen (48) allemaal samen op de catwalk van Versace, met ontwerpster Donatella in het midden. Als wervelend eerbetoon aan Gianni Versace, de oprichter van het modehuis die in 1997 doodgeschoten werd door de seriemoordenaar Andrew Cunanan.
Naast deze oude garde, maakten ook jongere modellen hun opwachting op de catwalk. Zo tekenden ook Doutzen Kroes, Kendall Jenner, Gigi Hadid en Kaia Gerber present bijvoorbeeld. De show stond in het teken van Gianni, maar was ook een ode aan het 'vrouw zijn'. En dan op elke leeftijd en in elke gedaante, legde de casting director de keuze voor de modellen na afloop uit. "Er schuilt heel veel schoonheid in de jeugd, maar het is niet tot daar toe beperkt," aldus Piergiorgio Del Moro. (br.hln)
River Island verkoopt een jas voor wie het altijd koud heeft
River Island verkoopt een jas voor wie het altijd koud heeft
Zit jij ook altijd meteen te kleumen van de kou, van zodra het geen terrasjesweer meer is? Dan heeft de Britse modeketen River Island dé oplossing voor jou. Het verkoopt namelijk een jas die nog het best te omschrijven valt als een slaapzak vermomd als winterjas.
Al mag je dat van die slaapzak eigenlijk best letterlijk nemen, want er hangt dus écht een slaapzak aan de jas in kwestie. Die kun je er makkelijk af en aanritsen, kou lijden is voorgoed verleden tijd. De creatie is een samenwerking tussen het modelabel Ashish en River Island en kost 242 euro. Wie het roze exemplaar te veel van het goede vindt, kan ook kiezen voor iets minder opvallend kakigroen.
Nog niet overtuigd? Opvallende grote donsjassen zijn al een paar seizoenen terug in de mode. We zagen ze op de catwalk bij alle grote modemerken (Balenciaga, Raf Simons en Acne Studios) en nu hangen ook de rekken in de winkelstraten er vol mee. Je slaat dus niet eens zo'n mal figuur als je voor het exemplaar van River Island kiest. Al blijft dé ultieme donsjas natuurlijk die ontworpen door Martin Margiela in 1999. De Belgische ontwerper gebruikte daarvoor een écht dekbed van ganzendons en goot die in de vorm van een jas. (br.hln)
Ze liep voor Chanel en Louis Vuitton met een eetprobleem, vijf jaar later maakt ze haar comeback als plussize model
Ze liep voor Chanel en Louis Vuitton met een eetprobleem, vijf jaar later maakt ze haar comeback als plussize model
Vijf jaar geleden liep de Noorse Karoline Bjornelykke (21) op de catwalk van alle grote modemerken zoals Chanel, Carolina Herrera en Louis Vuitton. Ze was toen graatmager en kampte met een eetprobleem. Nu maakt ze haar comeback als plussize model. "Toen mijn dokter vertelde dat zo mager zijn gevaarlijk was voor mijn hart, besloot ik te veranderen."
De modellencarrière van Karoline Bjornelykke begon als een sprookje. Ze werd als tiener op straat ontdekt en al snel liep ze overal ter wereld mee op de catwalk en was ze te zien in reclamecampagnes voor merken als Sephora, Covergirl en L'Oréal. De druk om te voldoen aan het strenge schoonheidsideaal binnen de industrie in combinatie met haar verleden als professionele danseres, zorgde er volgens haar voor dat ze een eetprobleem ontwikkelde.
Een bezoekje aan de dokter opende echter haar ogen. "Ik ging langs voor een routineonderzoek, maar kreeg al snel te horen dat zo mager zijn gevaarlijk is voor de conditie van mijn hart. Dat nieuws kwam aan als een shock, want ik had me nog nooit ongezond gevoeld. Ik volgde haar advies en kwam een paar kilo bij," vertelt Karoline aan Daily Mail.
Ondergewicht "Niet veel later ging ik naar Tokio voor het werk, waar het schoonheidsideaal nog een stuk extremer is dan in Europa. Ik had al ondergewicht, maar ik moest nog meer afvallen om er opdrachten te kunnen krijgen. Dat voelde zo fout aan. Ik was net een beetje bijgekomen om terug gezond te zijn en ik was daar blij mee, toen moest ik die kilo's plots terug kwijtspelen."
"Ik besloot te stoppen met modellenwerk als het niet op een gezonde manier kon. Gelukkig is de industrie stilaan aan het veranderen en kan ik nu terug aan de slag, zonder eetprobleem." En jawel, vorige week liep Karoline voor het eerst terug mee op de catwalk tijdens Londen Fashion Week. "Ik ga er vanuit dat iedereen het met mij eens is als ik zeg dat vrouwen in alle verschillende maten en vormen vertegenwoordigd moeten zijn op de catwalk. Ik hoop dat een normaal en gezond gewicht ooit de norm wordt en dat die vrouwen niet meer als plussize moeten worden omschreven." (br.hln)
Gedaan met chokers en crop tops, Gucci brengt trends uit de jaren '80 terug
Gedaan met chokers en crop tops, Gucci brengt trends uit de jaren '80 terug
De legendarische jaren tachtig staan bekend om hun schoudervullingen, smalle pantalons, veel te grote T-shirts en blazers met twee rijen knopen. Dankzij het populairste modemerk van het moment Gucci, maken die trends binnenkort weer hun comeback.
Jarenlang kon de modewereld maar geen genoeg krijgen van trends uit de jaren negentig, en nog altijd lieten heel wat ontwerpers zich inspireren op dat tijdperk voor hun meest recente collecties. Maar Alessandro Michelle, creatief directeur bij Gucci, gooit het over een andere boeg. Hij zocht voor de lente/zomer 2018 show die gisteren in Milaan plaatsvond, duidelijk inspiratie in de modetrends van een dikke tien jaar daarvoor.
Zo zagen we onder andere blazers met hoekige brede schouders, trainingspakken in snoepkleurtjes, grote gekrulde froufrou's, tailleriemen (met tasje aan), rechthoekige zonnebrillen en genoeg glitters om een disco mee te verdrinken, terugkeren op de catwalk. En aangezien Gucci veruit het meest toonaangevende label is momenteel, zullen andere merken ongetwijfeld snel volgen.
Nu moeten we wel eerlijk zeggen dat we de jaren '80 op modevlak niet meteen de meest glorieuze jaren vinden. Maar dat vonden we ook over de jaren '90, en daar zijn we ondertussen al lang op teruggekomen. Even wennen dus gewoon? (br.hln)
Daar gaan we weer: opnieuw Crocs te zien op de catwalk
Daar gaan we weer: opnieuw Crocs te zien op de catwalk
De schotse ontwerper Christopher Kane lijkt er zijn persoonlijke missie van gemaakt te hebben om Crocs te laten omarmen door het modeminnend publiek. Na de rubberen klompen met een bontje en de marmeren exemplaren met edelstenen tijdens zijn vorige modeshows, droegen de modellen deze keer Crocs tot aan de enkels op London Fashion Week.
Hoe fouter, hoe beter zou weleens de titel kunnen zijn van een artikel over de meest recente modeweken. Waar de Amerikaanse designer Michael Kors in New York nog modellen de catwalk opstuurde met teenslippers aan hun voeten, gaat Christoper Kane nog een stapje verder in Londen.
De gerenommeerde ontwerper debuteerde namelijk voor de derde keer op rij Crocs op de catwak, zij het dan wel in een enigszins "modieus jasje" gestoken. Enerzijds waren er de felgekleurde Crocs, bezet met joekels van diamanten. Daarnaast droegen sommige modellen ook een Croc-enkellaars.
Voor je een emmer zoekt om in over te geven, moeten we eerlijk bekennen dat de platte rubberen schoenen er onder de lange kanten jurken en andere chique ensembles best nog elegant uitzien. Ook voor de modellen moet het aangenaam geweest zijn om eens niet op torenhoge stiletto's de catwalk over te moeten schrijden. Dat terzijde, valt er ook niet meer positiefs over te zeggen. Crocs blijven Crocs, en wij zouden ze van ons leven niet aantrekken, zij het dan om in de tuin te werken, en dan nog. (br.hln)
Maak kennis met Adwoa Aboah: het meest gewilde model van het moment mét een boodschap
Maak kennis met Adwoa Aboah: het meest gewilde model van het moment mét een boodschap
Met haar broske, mokkakleurige huid vol sproeten en inspirerende persoonlijke stijl is ze in sneltempo uitgegroeid tot één van de meest gewilde modellen van het moment. Maar naast succesvol mooi zijn heeft de Britse ook daadwerkelijk iets te vertellen. Ze kickte af van drugs, overleefde een zelfmoordpoging en vertelt daar zeer openhartig over op haar eigen feministische online platform Gurls Talk.
De modeweken in Parijs en Milaan moeten nog beginnen, maar de 25-jarige Adwoa Aboah heeft er al een drukke periode opzitten. In New York en Londen liep ze onder andere mee op de catwalk van Topshop, Burberry, Marc Jacobs, Coach en Fenty x Puma. Daarnaast poseerde ze ook voor de cover van GQ, The Daily September en Dazed Magazine én is ze te zien in nieuwe campagnes van H&M, Zalando en G-star. Het gaat kortom hard voor Aboah, maar makkelijk heeft ze het lang niet altijd gehad.
Hoewel Aboah momenteel in L.A. woont, groeide ze op in West-Londen. Haar moeder is de oprichtster van het creatieve agentschap CLM, dat het werk van bekende fotografen, stylisten en andere creatievelingen in de modewereld als Juergen Teller, Anton Corbijn, Katie Grand en Julia Sarr-Jamois beheert. Dat ze zelf iets in de sector zou doen, stond dus in de sterren geschreven. Ook haar zus is trouwens model.
Maar ondanks haar prachtige verschijning, is ze heel lang ongelukkig geweest. Op haar veertiende begon ze met drugs te experimenteren, om weg te vluchten van haar eigen onzekerheden en complexen. "Ik wou blank, slank en blond zijn, me sexy voelen. Niet mezelf zijn," vertelt Aboah daarover in een interview op het videoplatform StyleLikeU. Ze raakte verknocht aan het paardenverdovingsmiddel Ketamine en belandde daarvoor 3 keer in een afkickkliniek. Na een paar afwijzingen voor modellenopdrachten, nam ze in 2015 een overdosis drugs. Als bij wonder overleefde ze de zelfmoordpoging, om haar leven daarna voorgoed om te gooien.
Gurls Talk Adwoa richtte Gurls Talk op, een platform door en voor vrouwen met een open dialoog rond allerei problemen en obstakels waarmee vrouwen en meisjes in aanraking komen. Met haar getuigenissen over drugsmisbruik en depressie oogstte ze meteen heel wat bereik bij jongeren, en met open brieven van psychologen en andere ervaringsdeskundigen hoopt ze zoveel mogelijk dames te helpen die soortgelijke problemen hebben.
Door zich te focussen op het onlineplatform, slaagde ze er zelf ook in om uit haar eigen dal te kruipen. Ze heeft haar uiterlijk helemaal omarmd en scoort dankzij die zelfzekerheid de ene opdracht na de andere, maar blijft daarnaast wel haar boodschap verspreiden. Begin deze maand sprak ze in Berlijn op Bread and Butter by Zalando nog het publiek toe: "Er is absoluut niets waarvoor je je hoeft te schamen in het leven," zei ze daar. (br.hln)
Van serveerster tot topmodel in tien dagen dankzij onze landgenoot Raf Simons
Van serveerster tot topmodel in tien dagen dankzij onze landgenoot Raf Simons
Een paar dagen geleden stond Remington Williams nog af te wassen in het Mexicaanse grillrestaurant Chipotle in Texas. Tijdens een pauze werd ze gespot door een modellenscout, waarop ze haar kans zag, alles achterliet en op de eerste vlucht naar New York sprong. Daar aangekomen maakte ze meteen zo'n indruk op de Belgische ontwerper Raf Simons, dat ze mocht meelopen in zijn show voor Calvin Klein. Het begin van een nu al indrukwekkende modellencarrière.
Met haar opvallende kaaklijn, rosse haar en slank figuur is het niet zo moeilijk te begrijpen waarom Remington Williams zelfs in werktenue opgemerkt werd door een modellenscout. In New York mocht ze meteen een contract ondertekenen bij DNA Models - het bureau achter de carrières van onder andere Linda Evangelista en Natalia Vodianova - maar het was pas toen ze naar een casting voor de catwalkshow van Calvin Klein ging, dat de bal écht aan het rollen ging.
Ze maakte blijkbaar zo'n indruk op casting director Ashley Brokaw en creatief directeur en tevens onze landgenoot Raf Simons, dat ze meteen één van de beste plaatsjes kreeg op de show. "Raf heeft me persoonlijk geleerd om te wandelen op de catwalk. Hij kon eender welk model uitkiezen, maar hij geloofde zo in mij dat hij de tijd nam om me persoonlijk op te leiden, zodat ik meteen mee kon lopen op zijn show," aldus Remmington aan Vogue US.
Lopen voor Marc Jacobs Die opdracht leverde haar meteen ook een plek op de shows van Sies Marjan en Marc Jacobs op, waardoor ze nu al gezien wordt als één van de hotste nieuwe gezichten van New York Fashion Week. Nu de modeweek in de Big Apple erop zit, is ze in ieder geval niet van plan om het rustiger aan te doen. Naast haar modellenwerk wil ze haar studies grafische vormgeving verder afmaken en ook daar verder in groeien. "Ik hou van iets creëren, en ik zal nooit stoppen met kunst maken, wat ik daarnaast ook doe ik mijn leven," vertelt ze.
Verder laat ze ook nog weten dat ze nu de Europese modeweken beginnen, graag haar loopje op torenhoge stiletto's wil verbeteren. "Ik draag hakken naar de supermarkt tegenwoordig en ook binnen in mijn appartement. Modellen krijgen lang niet genoeg lof om te lopen op die gekke schoenen - ze laten het er allemaal zo makkelijk uitzien."
Straatarm meisje Het is trouwens niet de eerste keer dat Raf Simons van een onbekend meisje een topmodel maakt. Twee jaar geleden schreven we al over Sofia Mechetner, een straatarm meisje uit Tel Aviv dat bij toeval door Raf gespot werd. Hij vroeg haar direct om zijn coutureshow voor Dior te openen. (br.hln)
Gedaan met wachten: binnenkort kan je in Zara zelf je aankopen scannen
Gedaan met wachten: binnenkort kan je in Zara zelf je aankopen scannen
Nooit meer urenlang aanschuiven aan de kassa in de soldenperiode? Dat is niet langer toekomstmuziek, want Zara introduceert als eerste kledingketen nu ook zelfscanners. Ja, die van in de supermarkt.
Zara trekt in 2017 volop de technologische kaart. Ze introduceerden in de Britse en Spaanse paskamers al enkele touch screens waardoor je zelf niet langer het pashokje uit moet om een andere maat te halen, en nu gaan ze nog een stapje verder met een heuse zelfscanner.
In de vestiging op Oxford Street in Londen zal je voortaan ook zelf kassierster kunnen spelen. Net zoals in de supermarkt scan je je aankopen zelf, en loop je vervolgens in geen tijd naar buiten. Gedaan met die lange wachtrijen! En ja, ook als de persoon voor je een hele nieuwe garderobe heeft gekocht, hoef je niet lang te wachten. In plaats van stuk na stuk uit je mandje op te duikelen, wordt de hele inhoud in één keer gescand. Handig! (br.hln)
Handtas 'geïnspireerd' op Kim Clijsters kost 350 euro
Handtas 'geïnspireerd' op Kim Clijsters kost 350 euro
Wij zien de gelijkenis met Kim Clijsters niet, maar de handtas is wel degelijk op de ex-tennisster geïnspireerd. Binnenkort kan je de 'sacoche' ook kopen voor 350 euro. Het gaat om een stuk van Roel Vandebeek, die in totaal negen designobjecten en kunstwerken ontwierp met bekende Vlamingen als inspiratiebron.
Naast Kim Clijsters gaat het om Lize Spit, Stijn Meuris, Guy Mortier, Tom Lenaerts, Phara de Aguirre, Wouter Torfs, Lieve Blancquaert en Tom Van Dyck. Voor alle duidelijkheid: bij de acht andere BV's gaat het niet om handtassen. Het resultaat wordt vanaf vrijdag tentoongesteld in Thor Central in Genk. De handtas van Clijsters kan je nu al bezichtigen in de Hasseltse winkel La Bottega. (br.hln)
Deze populaire kledingketen komt eindelijk naar ons land!
Deze populaire kledingketen komt eindelijk naar ons land!
Goed nieuws voor modefans, want er opent een nieuw betaalbaar modemerk haar allereerste winkel in België. Hou in november dus alvast een gaatje vrij, want dan kunnen we eindelijk gaan shoppen bij ... het Zweedse merk Monki.
In november is het zo ver. Dan opent Monki zijn eerste Belgische winkel in Antwerpen. Met de unieke combinatie van Scandinavisch cool en Aziatische street style is Monki hét merk bij uitstek voor wie graag mee is met de huidige trends. En binnenkort kan dat dus gewoon in eigen land. De concept store zal maar liefst 550 vierkante meter groot zijn en op de drukbezochte winkelstraat Meir te vinden zijn.
"Antwerpen is een geweldige stad die erg befaamd is in de modewereld," zegt Lea Rytz Goldman, Managing Director van Monki. "We kunnen niet wachten om onze Belgische klanten de enige echte Monki ervaring aan te bieden in onze grootste winkel tot nu toe!" (br.hln)
Slimme Brit bedenkt kinderkleding die meegroeit met drager
Slimme Brit bedenkt kinderkleding die meegroeit met drager
Een Britse uitvinder claimt kinderkleding te hebben ontworpen die automatisch met je kleintjes van zes maanden tot drie jaar meegroeit.
Iedere kersverse ouder zal het herkennen. Je kroost groeit snel en heeft alweer nieuwe kleertjes nodig. En dat kan aardig in de kosten lopen.
De 24-jarige Brit Ryan Yasin denkt hiervoor een oplossing te hebben: kleding die automatisch met de drager meegroeit. Hij beweert een speciaal materiaal te hebben ontwikkeld dat wel zes maten opgerekt kan worden als de drager een groeispurt krijgt. Hij won met zijn idee zelfs een prijs: James Dyson Award, vernoemd naar de Britse ontwerper James Dyson.
Neefje Yasin kwam op het idee toen hij voor zijn eigen neefje net kleding had gekocht die bij het geven alweer te klein bleek was. Hij realiseerde zich hoe frustrerend en vooral kostbaar dit voor ouders moet zijn.
"Ouders zijn al ruim 2000 euro armer nog voor hun kind drie jaar is. Ook is het beter voor het milieu als kinderen langer met hun kleding kunnen doen", aldus Yasin.
Door zijn achtergrond in de bouwkunde had hij wel enige kennis van stoffen en materialen. Hij wist dat sommige stoffen groter worden als je eraan trekt, anders dan rubber dat vooral dunner wordt. Hij ging aan de slag door een synthetische stof dusdanig te bewerken zodat deze uiteindelijk waterdicht en zelfs kreukvrij zou blijven.
Van deze stof werd een kledingstuk gemaakt en dat testte hij uit op zijn neefje en nichtje. "Ze waren allebei heel enthousiast, dus dat was een goede stimulans om mijn idee verder uit te bouwen", vertelt Yasin'aan de Britse media.
Op dit moment wordt de kledinglijn onder de naam Petit Pli verder ontwikkeld en zal binnenkort op de markt komen. Het is onduidelijk of de kleding ook hier in de winkels komt. (br.hln)
Bekende Franse modemerken bannen te jonge en te magere mannequins
Bekende Franse modemerken bannen te jonge en te magere mannequins
De Franse giganten van luxeproduxten Kering en LVMH, die bekende modemerken herbergen als Gucci, Saint Laurent, Vuitton en Dior, hebben samen een charter ondertekend om te magere modellen, of modellen die nog geen 16 jaar zijn, te bannen. Dat hebben ze woensdag bekendgemaakt, aan de vooravond van de modeweek in New York.
Volgens het charter zullen de modemerken van beide groepen geen gebruik meer maken van modellen jonger dan 16 jaar voor modeshows of -shoots waarin ze volwassenen voorstellen. Voor 16- tot 18-jarigen worden bepaalde voorwaarden ingevoerd.
Voorts bannen de merken maat 32 voor vrouwen en maat 42 voor mannen (volgens Franse indeling). "Castingagentschappen zullen vrouwelijke modellen moeten voorstellen die maat 34 of meer hebben, en mannelijke van maat 44 of meer", klinkt het in een persbericht.
"Het welzijn van modellen is heel belangrijk voor ons", stelt LVMH-bestuurder Antoine Arnault. "We hebben de verantwoordelijkheid om nieuwe standaarden te zetten voor mode en we hopen dat andere spelers ons zullen volgen." (br.hln)
Verlies jij ook zoveel haren? Zo komt het, en dit kan je ertegen doen
Vind jij ook plots zoveel meer haren in de wastafel na even stevig doorkammen? Of hou je wel eens een pluk vast na een grondige shampoobeurt? Goed nieuws: dat is normaal. We verliezen nu eenmaal meer haren wanneer de seizoenen veranderen. Het slechte nieuws: heel erg veel kan je er niet aan doen, behalve deze kleine aanpassingen.
De ene vrouw zal merken dat ze vooral in de overgang van winter naar lente haren verliest, terwijl de ander nu wel volop in de rui lijkt te zitten. Dat is niet zo gek, ieder lichaam is immers anders.
Wat hebben de seizoenen ermee te maken? Onze hoofdhuid bevat maar liefst 100.000 kleine haarfollikels die ervoor zorgen dat onze haren groeien. Die haarzakjes ontwikkelen zich in een cyclus van drie fasen: de groeifase, de overgangsfase en een rustfase waarbij ze de haren weer verliezen. Om de zoveel tijd begint die cyclus weer van voren af aan.
Normaal gezien zijn zo'n 90 tot 95 procent van onze haarzakjes actief, en staan maar 5 tot 10 procent op non-actief, wat betekent dat ze haren kunnen verliezen. Dat staat gelijk aan 50 tot 100 haren per dag, al kan dat in de overgang naar de herfst (of de lente) meer zijn. Dat komt volgens wetenschappers omdat de zon een invloed heeft op de hormonen in ons lichaam. Daardoor zou het aantal haarfollikels in ruststand hoger zijn.
Wanneer moet je je zorgen maken? Enkele tientallen haren in je borstel, zijn echt geen teken aan de wand van nakende kaalheid. Pas als je hele plukken haar verliest, kan het betekenen dat er iets meer aan de hand is. Zeker bij vrouwen met lang haar kan het lijken alsof ze meer haar verliezen, omdat droge puntjes sneller afbreken.
Wil je het haarverlies zo veel mogelijk inperken? Gebruik dan een verzorgende shampoo en een hydraterende conditioner om te vermijden dat droge lengtes afbreken. Vergeet ook niet om zeker in de herfst- en wintermaanden af en toe een haarmasker aan te brengen. Gebruik ook niet te veel hitte, en blaas je haren op het einde altijd droog op de koude stand. Verder is een veel voorkomende reden voor haarverlies een tekort aan ijzer, vitamine D of vitamine B12. Door die onderliggende problemen op te lossen, bijvoorbeeld met supplementen, is in veel gevallen ook het haarverlies al snel van de baan. (br.hln)
Nonchalante krullen uit een flesje: 5x de beste sea salt sprays
Nonchalante krullen uit een flesje: 5x de beste sea salt sprays
Voor de perfecte beach waves hoef je echt niet in een strandstoel te liggen. Ook vanop je bureaustoel kan jij met een coupe Méditerranée de show stelen. Het enige wat je nodig hebt is een zeezoutspray en een paar minuutjes tijd. En bij dat eerste kunnen wij alvast een handje helpen.
Geen beweging, futloos, ... klinkt allemaal prima voor wie op zondagnamiddag in de zetel hangt, maar voor onze haardos verkiezen we toch andere adjectieven. Gelukkig is dat makkelijk te regelen. Zeezoutsprays geven je haar in een handomdraai wat meer leven, voor die nonchalante surfchick vibe zonder effectief de golven in te duiken.
Hoe het werkt? Zeezoutsprays bevatten - hoe raadt je het - zout. Geen zeezout, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, maar magnesiumzout. Dat is immers niet zo uitdrogend voor je lokken als echt zeezout. De werking is gelukkig wel hetzelfde: het zout maakt je haar droger en stugger, waardoor je die typische beachy textuur krijgt, met een volumineus effect als resultaat.
Hoe gebruik je het?
Hoofd voorover gooien en in het wilde weg je haren natsprayen? Dat doe je dus beter niet. Niet alleen is zo'n flesje best prijzig, te veel product zorgt ervoor dat je haar droog en hard wordt. Zo doe je het wel:
Stap 1. Was je haren. Magnesiumzout mag dan wel beter zijn voor je lokken dan echt zeezout, het droogt je lokken nog steeds uit. Gebruik dus een hydraterende shampoo en sla zeker de conditioner niet over.
Stap 2. Kam je haren en zorg dat ze handdoekdroog zijn. Ga niet als een malle met een handdoek over je haren wrijven, maar dep ze zachtjes droog.
Stap 3. Vergeet niet te schudden voor je het product aanbrengt! Vervolgens verdeel je je haar in verschillende secties die je telkens apart insprayt. Heb je droge of beschadigde punten? Breng de spray dan vooral aan op de kruin en het gedeelte boven je oren.
Stap 4. Kneed de spray in je haren. Eventueel kan je met wat koude lucht van de haardroger het proces wat versnellen. (br.hln)
Zo krijg je die tienerdochter wél op tijd naar school ’s ochtends
Zo krijg je die tienerdochter wél op tijd naar school ’s ochtends
Dacht jij dat het al moeilijk was om een kleuter op tijd en netjes aangekleed richting school te brengen? Wacht tot die kleuter een tienerdochter is. Crisis voor de kleerkast en discussie over lievelingsbroeken die in de wasmand zitten verzekerd. Met deze tip los je die ochtendlijke hectiek handig op.
“Help, ik heb niks om aan te trekken!” Het is de standaardzin van menig vrouw naast een overvolle kleerkast, die zelfs al vanaf de puberteit in het vrouwelijk vocabularium sluipt. Erg vervelend als jij er toch nog voor moet zorgen dat die tienerdochter op tijd op school komt, liefst in een outfit waarmee ze niet vanaf dag één een keelontsteking oploopt. Maar een goede voorbereiding is alles. Om discussies over kledingskeuzes vanaf volgende week te vermijden, kan je nu al beginnen aan een stappenplan die een kleerkastcrisis bij tienerdochters voorkomt.
Stap 1: Laat je dochter in de week voor school weer begint zoveel mogelijk outfits aandoen uit haar kleerkast, in allerlei mogelijke combinaties. Maak een mix van verschillende rokken, broeken, tops enzovoort boven elkaar. Laat je dochter zich even een model wanen en maak een foto van elke “look”.
Stap 2: Print die foto’s uit, en bewaar ze in een schoendoos in de kleerkast. Je kan ze ook aan de binnenkant van de kast kleven, zodat ze overzichtelijk te bewonderen vallen.
Stap 3: In plaats van de hele kast overhoop te halen op een hectische ochtend, kan jouw dochter op basis van de foto’s haar ideale outfit van de dag uitkiezen. Bij voorkeur kiest ze al de avond voordien en kunnen de kleren al klaargelegd worden, maar zoals dat gaat met tienerdochters: opspelende hormonen kunnen ervoor zorgen dat die perfect gekozen outfit van zondagavond op maandagochtend plots het slechtste idee ter wereld lijkt. Dat jij achteraf niet alle gepaste kledingstukken opnieuw moet opvouwen en in de kast leggen, is ook weer een extra pluspunt. (br.hln)
Hoe deze kleuter hét nieuwe Instagramicoon van Japan is geworden
Hoe deze kleuter hét nieuwe Instagramicoon van Japan is geworden
Ze lijkt standaard onderweg van de ene modeshow naar de andere, terwijl ze in realiteit nog niet eens op de lagere school zit. De 6-jarige Coco Hamamatsu heeft maar liefst 222.000 volgers op Instagram die geobsedeerd zijn door haar stijltje en we begrijpen meteen waarom. Niet zo lang geleden verscheen er zelfs een korte documentaire van Vice over de stijlvolle kleuter. Dit moet je over haar weten. Coco Hamamatsu kreeg haar gevoel voor stijl met de paplepel ingegoten. Haar ouders hebben namelijk een tweedehandszaak in de hippe wijk Harajuku in Tokio waar ze al sinds haar geboorte rondkruipt. Al op driejarige leeftijd koos ze haar eigen kleren uit en haar stijl is met de jaren alleen maar extravaganter geworden. Eigen draai Ze combineert vlotjes items van de meest hippe merken zoals Gucci, Comme des Garçons en Supreme maar geeft er telkens haar eigen draai aan. Een vrouwelijk geruit rokje combineert ze met een grote bomberjack en een nineties zonnebrilletje, een fluffy roos jurkje met stoere cowboylaarzen en onder een groene culotte draagt ze witte sokken in sandalen. Allesbehalve mainstream en daarom net zo cool.
Haar eerste post dateert al van 2 jaar geleden, maar de laatste maanden is ze pas écht goed in gang geschoten. Als een volleerd modeblogster poseert ze voor de lens van de camera, en inspireert ze haar duizenden Instagramvolgers op dagelijkse basis. (br.hln)
De jumpsuit voor mannen verovert stilaan het straatbeeld
De jumpsuit voor mannen verovert stilaan het straatbeeld
Voor vrouwen is de jumpsuit al langer een veelzijdige klassieker in de kleerkast, en nu gaan ook heren overstag. Met dank aan merken als Haider Ackermann, Valentino en Salvatore Ferragamo en modebewuste mannen als Asap Rocky en Kanye West. En geen zorgen mannen, een jumpsuit hoeft er helemaal niet vrouwelijk uit te zien. Integendeel zelfs.
In theorie mag het broekpak voor mannen dan ook een jumpsuit heten, stel je er vooral geen strak kledingstuk met spaghettibandjes bij voor. De versie voor mannen lijkt eerder op een overall van werklui, maar dan ietsje getailleerder en gemaakt van mooiere materialen. Beschikbaar met korte en lange mouwen en het moet altijd een tikkeltje te groot. Belangrijk is ook dat de taille daadwerkelijk ter hoogte van je taille zit en niet hoger, anders krijgt het geheel wél iets vrouwelijks (tenzij je dat wil natuurlijk). Wij zijn persoonlijk vooral fan van jumpsuits die gemaakt zijn van een dikkere en stugge stof, maar er zijn ook exemplaren te koop in zijde bijvoorbeeld. Voordelen Net zoals vrouwen, kunnen ook mannen het eendelig pak zowel casual met sneakers onder als chique dragen. Extra voordeel: je bent in één keer aangekleed, een jumpsuit is dan ook ideaal voor op dagen dag je niet weet wat aan te trekken. En het zit nog eens ultra comfortabel ook, alsof je de hele dag in pyjama rondloopt.
Nadeel Hoe veelzijdig en stijlvol de jumpsuit dan ook mag zijn, er is helaas ook wel één nadeel aan verbonden. Het is namelijk één van de meest onhandige kledingstukken ooit uitgevonden, en met name dan als je naar de wc moet. Eerst ben je een kwartier kwijt om het uit te trekken en vervolgens zit je halfnaakt op de pot. Veel valt daar helaas niet aan te doen, al kun je als tussenoplossing ook wel kiezen voor een aparte jas en broek in dezelfde kleur en stof. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als een jumpsuit, maar is wel een pak handiger.
Voor mannen die zich toch aan deze trend willen wagen, onze favoriete herenjumpsuits op de markt momenteel: (br.hln)
Terug naar school in Rihanna’s nieuwe Fenty-collectie
Terug naar school in Rihanna’s nieuwe Fenty-collectie
De studieboeken worden gekaft, de schimmel uit de brooddozen verwijderd en de schooltas afgestoft. Nog even en de dagelijkse sleur van het schoolleven staat weer voor de deur. Joepie! *kuch*. Gelukkig zijn er eindeloos veel manieren waarop die eerste schooldag wél leuk wordt, zoals de schoolpoort binnenwandelen in de nieuwe collectie van Rihanna!
We vergeten het soms, maar geloof het of niet, Rihanna was vroeger ook gewoon een simpel meisje dat naar school ging. Voor haar nieuwe collectie Fenty University liet ze zich dan ook inspireren door haar eigen schooljaren, meer specifiek door de verschillende subculturen zoals nerds, goths, skaters en snobs.
Het is inmiddels al de derde keer dat Rihanna de handen ineen slaat met Puma voor haar Fenty-collectie. Deze keer zijn het geen fluffy teenslippers, wél oversized sweaters, schoolse jurken en praktische jassen. Ook de bekende Puma Creeper krijgt een make-over voor de start van het nieuwe schooljaar met een dubbele plateauzool en suède afwerking. Je kan de collectie shoppen vanaf 31 augustus. (br.hln)
Waarom je niet iedere dag hetzelfde paar schoenen mag dragen
Waarom je niet iedere dag hetzelfde paar schoenen mag dragen
Dames, spits de oren: het is géén goed idee om steeds hetzelfde paar schoenen uit de kast te halen. Eerlijk waar. Het zou nefast zijn voor je voeten én voor je schoenen. Wij onthouden vooral: hoog tijd om te shoppen!
Niet goed voor je voeten
Probeer om iedere dag af te wisselen, raadt orthopedist Dan Husom aan. "Als je iedere dag hetzelfde paar draagt, oefen je iedere dag druk uit op precies dezelfde plaatsen. Door om de dag van paar te wisselen, gun je je voeten de rust die ze nodig hebben. Wie op platte sneakers loopt, gebruikt immers andere spieren dan wie hakken draagt."
Bovendien zorgt je gewicht ervoor dat de kussentjes in de zool van je schoenen steeds ingedrukt worden. Als je je schoeisel dagelijks draagt, heeft de zool geen tijd om haar oorspronkelijke vorm weer aan te nemen, en zal het niet lang duren voor die plaatsen helemaal afgevlakt zijn. En zonder die kussentjes wordt wandelen meteen een stuk minder comfortabel en krijgen je arme voetjes het dus nog harder te verduren.
Niet goed voor je schoenen
Maar slijtage gaat verder dan de binnenzool. Ook voor de levensduur in het algemeen is het belangrijk om je schoenen af en toe een adempauze te geven. Letterlijk. "De beste manier om je schoenen lang mooi te houden, is door voldoende af te wisselen zodat ze een dagje kunnen ademen," vertelt Jim Kass van het Amerikaanse schoenenmerk Allen Edmonds. "Wanneer je je schoenen draagt, neemt het leer het zweet van je voeten op. Dat klinkt niet zo hygiënisch, maar het is volkomen normaal. Maar dan is het wél belangrijk om ze ook de tijd te geven om te drogen."
Wanneer je iedere dag hetzelfde paar draagt, zullen je schoenen sneller hun vorm verliezen, legt Kass uit. Zweet zorgt er immers niet alleen voor dat je schoeisel een bepaald geurtje krijgt, als het geen tijd krijgt om te drogen zal het leer vervormen én gevoeliger zijn voor krassen. Voldoende afwisselen is de boodschap! (br.hln)
Gedaan met de choker, deze juwelentrend maakt comeback
Gedaan met de choker, deze juwelentrend maakt comeback
Twee jaar geleden werd de choker, een aansluitende ketting die strak rond de hals gedragen wordt, met open armen omarmd door menig celebrity, modemeisje en blogger. Maar zoals dat gaat met modetrends is het alweer tijd voor iets nieuws. Grote hoepel-oorbellen zijn nu het ultieme teken van cool.
"Hoepel-oorbellen - of hoops in het Engels - zijn de nieuwe choker", schreef de Amerikaanse Vogue deze maand. En aangezien het toonaangevende modemagazine 'de modebijbel' wordt genoemd, is het wel degelijk tijd om je chokers op te bergen als je niet hopeloos achter wil lopen.
Hoewel hoepel-oorbellen ons voornamelijk doen denken aan de jaren negentig, zijn ze al veel langer een modetrend. In 2015 hebben archeologen in Israël zelfs een paar opgegraven dat bijna 3.200 jaar oud is. Recent werden heel wat celebs zoals Rihanna, Gigi en Bella Hadid weer gespot met grote hoepels aan hun oorlellen, en nu Vogue erover schrijft, weet je dat een "nieuwe trend" geboren is.
Voor wie zich aan deze trend wil wagen, zijn er talloze mogelijkheden. Je kunt net als zangeres Solange gaan voor een dun zilveren paar als je niet te hard wil opvallen. Combineer een paar met nog meerdere kleinere ringetjes in je andere gaatjes zoals model Adwoa Aboah als je houdt van een meer edgy stijl. Of kies voor een dik gouden paar zoals zangeres Zendaya als je in het oog wil springen. Hoops zijn beschikbaar in alle prijscategorieën, dus ook modeliefhebbers met een klein budget hoeven deze trend niet te laten passeren. (br.hln)
4 tips van denimmerk A.P.C. om je jeans in topconditie te houden
4 tips van denimmerk A.P.C. om je jeans in topconditie te houden
In 1847 werd de jeansbroek geïntroduceerd als werkuniform voor goudzoekers in Californië, 170 jaar later heeft bijna iedereen wel een broek in de blauwe stof in zijn of haar kast hangen. Een goed exemplaar kan in principe jaren meegaan, en toch moet je waarschijnlijk om de zoveel maanden een nieuwe broek kopen. Hoe dat komt? Jean Touitou, oprichter van het Franse denimlabel A.P.C., legt uit hoe je de kleur en pasvorm zo lang mogelijk behoudt.
De jeans van A.P.C. is ontstaan omdat bezieler Jean Touitou geen goed zittende jeans voor zichzelf kon vinden. Hij had net zijn eigen modemerk opgericht, toen een kennis kwam aanzetten met een bijzondere rol ongewassen denim uit Japan. Hij hoopte dat Touitou er iets mee kon, en het resultaat was een uitgepuurde ongewassen jeans die in 1987 op de markt kwam zonder zichtbaar merk. Het ontwerp was destijds een reactie op de uitspattingen van de eighties, maar is dertig jaar later nog altijd razend populair dankzij het simpele ontwerp, zonder simplistisch te zijn.
Later volgden verschillende varianten op deze eerste jeans van A.P.C., denk aan een broek met een lagere taille en een met een smallere snit. In 2014 werd ook een eerste stretchjeans gelanceerd, om te voldoen aan de vraag van klanten. Ook het jeansjasje van het Franse merk groeide uit tot een klassieker in de permanente collectie. De denimcollecties van A.P.C. tellen inmiddels meer dan dertig verschillende modellen, van broeken tot jassen en rokjes.
Hoe onderhoud je je jeansbroek? Over de jeansbroeken van A.P.C. wordt heel wat gepraat, en dan vooral over het onderhoud ervan. Het merk zelf stelt vier manieren voor om de broeken te reinigen, van een extreme aanpak tot een eerder ludiek recept.
1. De extreme aanpak Laat je jeans zo lang mogelijk vuil worden zonder te wassen. Moet je broek voor het eerst gewassen worden? Breng die dan naar de droogkuis. Daarna was je de jeans best door de broek een uur in koud water te laten weken met een klein beetje Woolite Black zeep bij. Wrijf de zeep nooit over je broek. Rol de broek daarna in een handdoek en laat zo opdrogen.
2. De semi-extreme aanpak Laat je jeans een uur weken in lauw water met een scheut Woolite Black, wring uit en hang aan een kapstok zodat al het water eruit kan druipen.
3. De machinale aanpak Geen fan van handwas? Was je broek dan (uiteraard zo weinig mogelijk) op 30 graden in de wasmachine. Kies altijd voor de delicate stand en stop de broek daarna nooit in de droogkast. Gebruik eveneens Woolite Black.
4. De ludieke aanpak Laat je jeans zolang mogelijk vuil worden zonder te wassen, en neem een duik in de zee met broek nog steeds aan als een wasbeurt echt nodig is. Verwijder vlekken door met droog zand over de jeans te wrijven en herhaal dit verschillende keren. Spoel uit met (niet zout) water en laat opdrogen in de zon. (br.hln)
Gelakte nagels staan verzorgd, vrouwelijk en van een leuk kleurtje krijg je instant een goed humeur. Tenzij de lak er al na een halve dag begint af te bladderen. Wel, goed nieuws: met deze tips is dat eindelijk verleden tijd. Graag gedaan!
1. Vijl je nagels wat korter
Mooi hoor, lange nagels. Maar een lange werkdag, de afwas of gewoon tokkelen op je toetsenbord beschadigt de tips van je nagels onvermijdelijk, waardoor ze zwakker worden en nagellak minder goed blijft zitten. Als je je nagels wat korter vijlt, zullen ze doorgaans ook sterker zijn en zal dat kleurtje een stuk beter houden.
2. Vergeet de basecoat niet
In tegenstelling tot wat velen denken is een basecoat geen stap die je kan overslaan. Niet alleen beschermt het je nagels tegen verkleuring, het zorgt er ook voor dat je favoriete kleurtje veel beter blijft zitten. Multitaskers kunnen ook voor een nagelversterker of verzorgende onderlaag als basecoat kiezen, zo kan je meteen de conditie van je nagels aanpakken.
3. Doe ook de randjes van je nagels
Voor een goede manicure die lang blijft zitten, zijn de randjes van je nagels essentieel. Maak een horizontale beweging aan de tip van je nagel, dat maakt een wereld van verschil voor de levensduur van je nagellak. Wil je zeker zijn dat je nagels een hele vakantie meekunnen? Breng dan om de paar dagen een extra laagje topcoat aan bovenop de nagel.
4. Probeer warm water te mijden
Natuurlijk hebben we graag dat je fris gewassen de deur uitgaat (je omgeving zal je dankbaar zijn), maar probeer te douchen en de afwas te doen vóór je je nagels lakt. Nagellak heeft tijd nodig om uit te harden, en hitte kan dat proces verstoren, waardoor je sneller kleine tikjes en foutjes krijgt in de lak.
5. Investeer in een voedende olie
Mooie en verzorgde nagelriemen zijn essentieel voor gezonde nagels. Een beetje voedende olie is dus een must als je je nagellak lang mooi wil houden. Masseer voor het slapengaan je nagelriemen in met een beetje olie of crème voor sterke nagels.
6. Blijf weg van desinfecteergel
Natuurlijk zijn we allemaal tuk op een goede hygiëne, maar de antibacteriële gels laat je beter zo als je je nagellak mooi wil houden. Die bevatten namelijk alcohol, wat ervoor zorgt dat je nagellak - en dan vooral de topcoat - sneller verdwijnt. Gebruik daarom beter een milde zeep om je handen te wassen.
7. Let op met zonnecrème
Uiteraard willen we niet beweren dat je je niet moet beschermen tegen de zon, maar let wel op hoé je je insmeert. De ingrediënten in je zonnebescherming kunnen er namelijk voor zorgen dat je nagels sneller geel verkleuren en dat de topcoat sneller afslijt. Gebruik dus enkel je vingertoppen om zonnecrème aan te brengen en maak nadien meteen je handen schoon (maar dus niet met desinfecteergel). (br.hln)
Wordt het cosmeticamerk van Kylie Jenner binnenkort het meest succesvolle beautymerk ter wereld?
Wordt het cosmeticamerk van Kylie Jenner binnenkort het meest succesvolle beautymerk ter wereld?
Vandaag blaast de Amerikaanse realityster Kylie Jenner 20 kaarsjes uit. En terwijl het soms moeilijk is om te beseffen dat onder die laag van metamorfoses zo'n piepjonge vrouw schuilt, bewijst Kylie met haar beautybedrijf volwassen van geest te zijn. Sterker nog, als het succes van Kylie Cosmetics blijft groeien, stoot het de grootste beautybedrijven zonder veel moeite van hun troon.
Kylie Jenner lanceerde zo'n 18 maanden geleden samen met moederlief Kris Jenner haar beautylijn Kylie Cosmetics. Wat begon met de befaamde Kylie Lip Kits groeide in sneltempo uit tot een volwaardig make-up assortiment. Inmiddels is Kylie Cosmetics uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf. Over de grootte van het bedrijf werd lang gespeculeerd, maar nu blijkt dat het succesvolle beautymerk in slechts 18 maanden tijd maar liefst 357 miljoen euro aan producten heeft verkocht. Over monstercijfers gesproken!
Het is dus opletten geblazen voor andere grote beautybedrijven, anders mogen we Kylie Cosmetics binnenkort tot meest succesvolle beautymerk kronen. In vergelijking met andere beautyproducten is de groei van Kylie's bedrijf op zijn minst gezegd opvallend. Zo zou Estée Lauder er 10 jaar over gedaan hebben om tot zo'n 426 miljoen euro te komen. Voor Bobbie Brown en Lancôme kostte het zelfs meer dan 25 jaar om te komen tot een waarde van 1 miljard. Indien de omzet van Kylie Cosmetics blijft doorgroeien, zoals het de afgelopen 18 maanden heeft gedaan, wordt de waarde van het bedrijf over 25 jaar geschat op 6 miljard euro. Niet slecht voor een bedrijf dat volledig draait op e-commerce en sociale media! (br.hln)
Golden girls: gouden wenkbrauwen zijn de nieuwe hype
Golden girls: gouden wenkbrauwen zijn de nieuwe hype
Sinds Cara Delevingne en haar wenkbrauwen in 2012 ten tonele verschenen, is de verkoop van wenkbrauwpotloden en -poeders serieus de hoogte in geschoten. Maar nu is er een nieuwe trend op wenkbrauwvlak: goud.
Het goede nieuws: je hoeft je wenkbrauwen niet plots goud te kleuren. Deze trend draait immers helemaal rond subtiliteit. Geen blinkende wenkbrauwen die al van mijlenver te spotten zijn, wel een subtiele dosis glamour die je look net iets specialer maakt.
Hoe doe je het zelf? Heel eenvoudig: borstel een beetje goudkleurig oogschadauwpoeder door je wenkbrauwen, of trek een subtiel gouden lijntje net onder of boven je wenkbrauw. Mag het toch écht dramatisch? Dan gebruik je best vloeibare oogschaduw, voor een opvallend effect. (br.hln)