Vrouwen hebben gemiddeld 12 kledingsstukken, samen 350 euro waard, die ofwel te groot ofwel te klein zijn. Dat bleek uit een bevraging van 4.000 Britse vrouwen tussen 18 en 65 jaar. De belangrijkste reden is het jojo-gewicht van veel vrouwen, wat maakt dat ze in totaal 3 verschillende maten in hun kast hebben hangen.
Het kledingsstuk dat het vaakst ongedragen in de kasten hangt is een jeans. Daarna volgen nette broeken, beha's , vesten, onderbroeken en zelfs T-shirts, jassen en rokken. Badkledij sluit het rijtje af. Expres te kleinOngeveer de helft van de vrouwen koopt expres kleren die te smal zijn, in de hoop er op een dag in te passen. Een riskante strategie, omdat je niet weet of het kledingsstuk wel mooi past met een aantal kilo's minder. Helaas werkt deze mentale strategie ook niet bijzonder goed om werkelijk kilo's te verliezen. Nog eens de helft van de vrouwen houdt express 'dikke kleren' bij voor als ze weer eens enkele kilo's zijn bijgekomen. Klagen over gewichtHet onderzoek peilde naar de relatie tussen kledij en het gewicht van vrouwen. Een op twee klaagt regelmatig tegen anderen over hun gewicht. Slechts twee procent is tevreden met haar lichaam, een op zes wil vooral iets doen aan dijen en poep, een op tien geeft toe dat ze te dik is. Spiegel, foto's, feestenVrouwen gaan vooral over tot actie na een goede kijk in de spiegel (72 procent), onflatterende foto's op Facebook (55 procent) of naderende trouw- en verjaardagsfeesten (38 procent). Nog eens één op vijf besluit af te vallen na commentaren door vrienden of partners, maar slechts tien procent let op haar eten na een relatiebreuk. VoedingGoede intenties, want bijna de helft leest nooit de voedingstabel hoewel ze wel denken dat de juiste voeding cruciaal is voor een effectief dieet. WilskrachtDiëten mislukken vooral door gebrek aan wilskracht, verveling en troosteten. De meerderheid moet toegeven dat ze zelf de grootste reden zijn dat hun dieet mislukt, en daarna volgen verrassend de collega's en niet de partner. GenietenZes op tien haat diëten omdat ze vinden dat ze daardoor niet meer kunnen genieten van 'normale' voeding. Nog eens de helft heeft geen plan dat uittekent hoe het verder moet als ze hun ideale gewicht hebben bereikt. Vier op de tien ziet diëten eerder als een kortetermijnoplossing en niet als een verandering van levensstijl.
|