![](http://static1.hln.be/static/FOTO/pe/11/11/1/media_xl_3961606.jpg?20101130164728)
De Belg schat dat hij dit jaar 570 euro gaat uitgeven tijdens de kerstperiode. Dat is een iets kleiner budget dan vorig jaar, zo blijkt uit een Europese consumentenstudie over de eindejaarsaankopen van de financiële organisatie Deloitte.
Van de 570 euro gaat 330 euro naar cadeautjes, 180 euro komt bij het normale etensbudget en 60 euro is bestemd voor andere sociale activiteiten. Dat is minder dan vorige jaren, de economische bezorgdheid zet nog steeds een domper op de eindejaarsaankopen. Dat vertaalt zich in nuttige en minder dure cadeaus. De Belg kijkt uit naar de beste prijzen en speciale aanbiedingen. Ondanks deze trends hebben de technologische gadgets de wind in de zeilen. Producten als iPad en iPhone zijn dit jaar succesvoller dan ooit.
Contant geld Bovenaan het cadeaulijstje staan opnieuw cadeaubonnen. De helft van de Belgen wil er dit jaar één cadeau doen of ontvangen. In de top tien van geplande geschenkaankopen zijn er daarnaast twee opmerkelijke wijzigingen: contant geld klimt van de negende naar de tweede plaats, en muziek (cd's en mp3's) zakt van de derde plaats naar de achtste plaats. Nog in de top tien staan onder andere boeken, cosmetica en parfum, kledij en schoenen, juwelen en uurwerken en films.
Ongebruikt Volgens Deloitte worden heel wat cadeaubonnen niet ingewisseld. Ongeveer 6 procent van de consumenten die de afgelopen twaalf maanden cadeaubonnen heeft gekregen, heeft die nog niet ingeruild. Volgens berekeningen blijft daardoor dit jaar waarschijnlijk 70 miljoen euro aan cadeaubonnen ongebruikt.
|