Op verkenning door Algarve Deel 2 : (om te vergroten klik op de foto's)
Actie , we draaien. De dag na mijn aankomst neem ik de bus naar de luchthaven om mijn bestelde huurauto af te halen . Ik wordt verwend met een Mitsubishi Colt aan de prijs van 96 voor 4 dagen , incl een soort omnium . Gewapend met mijn 2 gps en , film- en fotomateriaal , 3 landkaarten en veel goede wil , vertrek ik na installatie van de autogps tegen de voorruit en fietsgps op het dashboard getaped voor een rit , die ik vorig jaar met de fiets had gemaakt en dit jaar met de auto wat wil uitdiepen .
De rit loopt naar een traditionele aankomstplaats van de Ronde van Algarve , die jaarlijks in de 3de week van februari plaatsvindt . Het is de enige rit met aankomst op een col , de zogenaamde Alto do Machao (onnodig op te zoeken op gespecialiseerde colsites , hij staat zelfs niet op een portugese landkaart , ik zou het een insiders only col noemen) Vanuit Faro gaat het richting Loulé en verder naar Salir na het eerste zoekwerk : in Loulé vind ik mijn route van vorig jaar niet terug en met wat assistentie van een vriendelijke (zoals alle) Portugees kom ik op een alternatieve weg waarvan een groot deel onverhard is (moet geschrapt worden voor fietstocht) ; de auto-gps duidt zeer leuk aan : volg de weg , geen naam , geen nummer , nada en dat zou mijn lot nog ettelijke keren worden tijdens de volgende dagen . Maar eens terug op verharde weg beland , vind ik zowaar de richting Salir via mooie asfaltwegen die mijn deel zouden worden tot het einde van de rit .
Vanaf Salir rij ik verder noordwaarts naar de col op mijn geheugen van vorig jaar en het laat me niet in de steek : plots zie ik rechts van mij de weg hyperstijl omhoog gaan en besef dat ik aan het begin van de beklimming ben : het is een echte puist , slechts 2,7 km lang maar dat voor een hoogteverschil van 250 m wat een gemiddeld percentage van 9,6 % geeft . Contador heeft dit jaar die rit gewonnen en daarmee ook die ronde . Het verloop van de percentages heb ik bijgevoegd : let op de verschillende pieken van 15 en meer % . de Alto do Machao haalt 525 m . Op de top ligt een bar waar ik mij te goed doe aan een broodje en een cola en tijd neem voor wat fotowerk en bestuderen hoe het nu verder kan , want dat was het opzet : niet terugkeren via zelfde weg zoals toen met de fiets maar wat nieuws zoeken .
Op de kaart vind ik zowaar een mogelijke bestemming die ook op een wegwjzer staat ; het ligt wel zeer sterk noordelijk , maar ik hoop dat te kunnen afsnijden onderweg en hop daar gaan we : volg de weg zegt de gps . Een eerst poging rechtsaf loopt dood in een minuscuul gehucht , terug dus ; bij een 2de poging wordt ik door honden teruggeblaft en dan reeds denken dat het nog een lange weg gaat worden , tot
ik een wegwijzer zie naar Dogueno en dat zegt mij iets ; even de kaart controleren en ja dat is heel wat korter en het wordt nog beter , ik vind op die weg nog een kortsluiting naar Ameixial en van daaruit is het kinderspel : de N2 volgen tot Faro . het zoekwerk heeft een prachtroute opgeleverd : vanaf Salir via de col en terug naar Faro loopt over biljart asfaltwegen door geweldig landschap en met nauwelijks verkeer . alleen de laatste 10 km zijn te druk , maar daar kende ik , achteraf bekeken , al een rustig alternatief voor . Samengevat : 128 km met een 2200 hm over golvend landschap met wat steilere uitschieters ; de rit moet nog bewerkt worden om 1. de nutteloze zoekpartijen er uit te halen , wat naar schatting een 15 km winst gaat opleveren en 2. de fietsonvriendelijke stukken omzeilen Link :http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=858045 De talrijke fotos van wijzerplaten zijn voor mij als memo bedoeld voor een volgende keer .
Geschreven door Marc Dufour
|