Granfondo San Gottardo
(deel 2)xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Om 8
uur werden we dan om de 3 min gelost op het vliegveld in pakken van 200 , ik met startnummer 501 in pak en dan volgde
nog en hondertal in pak 4 .
De
aanloop naar de San Gottardo , 10 km ,
was geneutraliseerd , wat niet wegnam dat er tegen een sterke
tegenwind snel gereden werd en na amper
2 km had ik de bezemwagen al achter mij , geen prettig maar rustgevend gevoel .
en dan begon de eerste tratta 12 km naar top Gottardo, een 3-tal km asfalt en
dan beginnen de beruchte kasseitjes
afgewisseld met wat asfalt . na een tijdje kasseivreten begon ik
eindelijk wat deelnemers te zien en een inhaaltocht in te zetten ; het rijdt niet zo vlot als asfalt maar ik
vond het redelijk en op die stroken maakte ik wat afstand goed . het plotse
zicht van een deelnemer in tegengestelde richting , opgave dus , gaf te kennen
, dat het er niet makkelijker zou op worden : de temperatuur daalde met de
hoogte en het werd grijzer en grijzer en killer
. en vanaf ca. 4 km van de top is het continu kasseitjes , waardoor ik
nog meer volk als doelwit kreeg . de weg slingert zich omhoog in een
onafgebroken reeks van 23 haarspeldbochten , waardoor je beurtelings een vlaag
tegenwind en meewind te verwerken krijgt . ondertussen nog wat dalende opgevers
gezien en de bezemwagen kwijtgespeeld aan anderen . na 1u 41 m klimmen bereikte
ik de top (beste tijd ,alle categorien
45 m ) en deed me daar op 2091 m hoogte en bij een temp van 5°C te goed aan een
hete tee en wat koekjes .
via
de moderne pasroute naar beneden over biljartvlakke betonbanen ; gezien de
vochtigheidsgraad en nog lage temperaturen was het opletten geblazen , zeker
onder de half open tunnels waar vochtige en droge stroken mekaar onvoorzienbaar
afwisselden ; met daarbij de wind was het een ijskoud gevoel niettegenstaande
mijn overvloed aan kledij .
70
km/u leek me daarbij wel een goed maximum .
vanaf
een 2-tal km boven het dal kwam de zon er aangenaam doorpriemen en kon de
opwarming beginnen voor de 2de
tratta . op weg naar deze kwam ik in
tegenrichting
reeds
heel wat rijders tegen die dat al achter de rug hadden en op weg waren naar de
3de tratta , nogmaals de Gottardo
.
met
veel achterdocht begon ik aan de klim naar
Altanca : slechts 5 km , dat vond ik verdacht , dat zou wel een stevige
bult zijn en zo was het ook : 1 km aanloop en vanaf dan alles tussen 11 en 13 %
zonder verpozen : aan de start wist ik niet meer juist hoeveel km het was , ik
mikte de ganse tijd op wat huizen ergens in de hoogte ; hoe groot was mijn
ontgoocheling
toen
ik daar na 4 km aankwam en nog geen meet zag
, gestopt en terug de bezemwagen naast mij : op mijn vraag waar de meet
lag kreeg ik als antwoord : nog een paar km ! dat deed de deur dicht , opgave
(2de Gottardo was ik sowieso al niet meer van plan) en bergaf
terug naar finish , waar ik de stafkaart van de klim zag en met spijt merkte,
dat het nog om een kleine km ging : die had ik nog wel verteerd .
oh ja
: gebruikte verzetten voor de klimmen : 22x23/26 waarmee ik een min ritme van 60 t/ m kon
houden .
de
pasta party en een biertje smaakte er niet minder om .
al
bij al : voor herhaling vatbaar , geweldige organisatie , niet gepeild , maar
aan alle wegsplitsingen een signaalman ,
vriendelijk en copieus onthaal . van de zwitserse weerman wordt wel wat meer
medewerking verwacht !
marc(o)
link
: http://ridewithgps.com/routes/578251
let
op : boven rechts kan je omschakelen naar metrische meten ipv engelse maten
(imperial)
als
je met de cursor over het profiel gaat kan je plaatselijke km , hoogte en
percent zien
fotoalbum
: https://picasaweb.google.com/nm1duf/GranfondoSanGottardo24072011#
Marc(o)
bedankt voor 't verslag en nogmaals proficiat!
|