Wie we zeker niet mogen vergeten is de koning van de suspence, Alfred Hitchcock (1890 - 1980). Zijn carrière startte al in 1923 met een 10-tal stomme films en in '29 kwam zijn eerste geluidsfilm uit "Blackmail". Hij was ook een regisseur die met alles en nog wat experimenteerde. Zo draaide hij de film "M Dial For Murder" uit '54 al in 3D en moest men toen al met een brilletje de film gaan bekijken wat niet bij iedereen in de smaak viel en zo werd er ook een normale versie van uitgebracht, die dan wel overal in de zalen te zien was. Het geeft weinig zin om zal zijn films op een rijtje te zetten, het waren stuk voor stuk meesterwerken, maar "The Birds" uit "63 spring er wel uit vanwege de techniek die Hitchcock toen toepaste. De film was de eerste waarbij op grote schaal montagetrucs werden gebruikt. Veel vogels waren eerst gefilmd en daarna in echte filmbeelden gemonteerd. Om het gekrijs van de vogels te simuleren werden voor het eerst in de filmgeschiedenis synthesizers gebruikt.
Na The Birds ging het verrassend snel bergafwaarts met de meester. Marnie ('64) werd door critici gekraakt en werd een flop. Pas tientallen jaren later kreeg de film veel herwaardering. Hierna sloeg Hitchcock een nieuwe maar weinig succesvolle weg in, met twee politieke thrillers: Torn Curtain ('66), en Topaz ('68) over een samenzwering op Cuba. Door gebrek aan succes besloot Hitchcock in '72 naar Engeland terug te keren om daar de film Frenzy te maken. Deze stijlvol gefilmde thriller over een stropdassenmoordenaar, wordt gezien als het laatste meesterwerk van Hitchcock. Zijn carrière werd 1976 afgesloten met de vrij onbekende zwarte komedie Family Plot.
Ondanks zijn schitterend filmwerk was Alfred zelf nogal een psychopatisch type.
Hij beschouwde zijn favoriete actrice uit the Birds, Psycho, Marnie en 39 Steps als zijn persoonlijk bezit en vernederde haar zelfs op de set waar iedereen bijwas. Zij moest wel alles slikken anders zou ze niet meer aan de bak komen.
In 1980 overleed Hitchcock op 80-jarige leeftijd aan nierfalen.
|