Vrouwen dragen minder parfum
Parfummoeheid is ingetreden. Volgens de New York Times kopen vrouwen minder geurtjes. Schaffen ze toch een nieuw parfum aan, dient dit niet langer om het andere geslacht te behagen, maar eerder om zichzelf te plezieren.
Dalende verkoop
Al neemt het aantal geurflesjes en flacons elk jaar toe, de uiteindelijke verkoop daalt. In 2002 werd er nog voor ruim 2 miljard dollar verkocht. In 2007 daalde dat naar 1,97 miljard.
In 2003 zei nog 13% van de 9.800 ondervraagde vrouwen dat ze geen parfum droegen, in 2007 was het toegenomen tot 15%. In werkelijkheid komt dat op twee miljoen vrouwen neer.
58% van de ondervraagden koopt nog steeds parfum, maar gebruikt minder verschillende geuren. Blijkbaar maken we eerst het flacontje in de badkamer netjes op.
RedenenWaarom hebben we er genoeg van? Volgens de krant worden we letterlijk overspoeld door geuren. Ook zou het ruiken van andermans' luchtje, sociaal onacceptabel zijn. Wie een geur achterlaat, doet inbreuk op de persoonlijke ruimte van zijn medemens. Net als het constante gerinkel van mobiele telefoontjes of de rook van sigaretten.
CadeauSteeds minder mannen kopen een parfumflesje voor hun liefste. De dames doen het liever zelf, zo blijkt uit het onderzoek van de Times. Reden? Ze willen liever geen geurspoor achterlaten waar hun halve entourage letterlijk en figuurlijk de neus voor ophaalt. (lvl)