In zijn laatste bulletin maakt Euromonitor, dat gespecialiseerd is in economische marktonderzoeken, bekend dat
de verkoop van vermageringsproducten (behalve geneesmiddelen, dus niet-voorschriftplichtige producten) in apotheken en speciaalzaken in 2004 in België met 14 % gestegen is tot 29 miljoen euro.
Die stijging ligt veel hoger dan de jaarlijkse groei van Groot-Brittannië (+ 6,6 %), de grootste Europese markt terzake, en van Spanje (+ 10,3 %), ook een sterke groeier.
De Belgische markt van de vermageringsproducten verpulvert vandaag dan ook alle records!
Uiterlijk komt vóór gezondheid
In 2004 was naar schatting ongeveer 15 % van de Belgen zwaarlijvig, terwijl
41 % kampte met overgewicht. Die cijfers liggen zelfs nog hoger bij
vrouwen: respectievelijk 18 en 47 %.
Ondanks die alarmerende statistieken
blijft de belangrijkste motivatie van de Belgen om dergelijke producten te kopen, volgens Euromonitor
vooral uiterlijk in plaats van gezondheid!
De meeste kopers zijn immers
vrouwen die
vlak na nieuwjaar en de hele zomer (het bikiniseizoen) lang gretig voorraden inslaan.
De populairste artikelen zijn
vetverbrandingspillen (fat burners), vet- en koolhydraatblokkers (fat and carb blockers) en maaltijdvervangers in de vorm van graanrepen.
De pers springt erop
Volgens analisten kan de sector rekenen op
toenemende reclame voor dit soort producten, niet alleen in
tijdschriften, maar ook
op tv. Zo voeren steeds meer tv-programma's vrouwen ten tonele die slanker, fitter
en jonger willen worden.
Tot slot blijkt ook dat de huidige wetgeving in ons land de kwaliteit van de verkochte producten bevordert en ook
van de zogenaamde natuurlijke producten, iets waarvoor de consument zeer gevoelig is.
De groei zet zich door
Al die elementen verklaren dan ook waarom België op dat vlak een echte revival beleeft.
Futurologen voorspellen zelfs nog een sterke stijging.
Redenen: de langzame maar zekere bewustwording van de schadelijke gevolgen van zwaarlijvigheid voor de gezondheid, zoals een te hoge cholesterol.
Op middellange termijn, d.w.z. tegen 2009,
zou dit soort producten zelfs de vitamine- en mineralenmarkt overtreffen, die nochtans een sterke bloei kent in ons land, en zouden er binnenkort vermageringspleisters of nieuwe, nog aantrekkelijker maaltijdvervangers gelanceerd worden.
Hopelijk gaat de Belg eindelijk eens beseffen dat hij sommige eetgewoonten moet veranderen en meer moet gaan bewegen. Al bij al is een dergelijke oplossing budgetvriendelijker en vooral oneindig doeltreffender!