Ja Kabouter Wesley bestaat. Ik ontmoette hem gisteren. Hij is 8
jaar, geplaatst door de jeugdrechter in een gezinsvervangende setting omwille
van onmogelijke gezinstoestanden. Deze Wesley heeft het kwaad met zichzelf. Hij
is boos, dwars, koppig. Hij vloekt, slaat en stampt om zich heen. Op school
stoort zijn gedrag dagelijks de lessen. Zo dat hij meer op de gang, bij de
directeur en uit de klas is dan er in. Andere kinderen gaan geregeld met blauwe
plekken en een hoop lelijke scheldwoorden in hun koppen terug naar huis.
Wesley stelt het niet goed. Sommigen veroordelen hem nu al nog voor
zijn leven begonnen is.
Ik werd gevraagd om zijn dossier in orde te maken en hiervoor een
standaard IQ-onderzoek te doen. Ik was benieuwd of dit wel zou lukken. Want
Wesley kent volgens de wandelgangen maar één soort reactie neen! en laat me
gerust of ik mok, gil, stamp, verniel mijn wereld.
Wesley kwam binnen. Hij keek schichtig. Ik gaf hem een hand en
stelde me voor. Het zat mee. Hij gaf een hand terug en vroeg wat ik kwam doen.
Op maat van zijn verwachte inzichten gaf ik uitleg over de
bedoeling van mijn bezoek en het onderzoek. Ik wilde hem eigenlijk uitdagen,
zei ik, om te laten zien wat hij in zich had. Hij luisterde en wachtte af Hij
liet toe dat we startten. Na vijf minuten kreeg Wesley het al op zijn zenuwen.
Hij wilde terug weg. Zijn gezicht stond direct op mokken.
Wesley moest gemotiveerd worden en ik sprak hem aan op zijn
stoerheid, zijn mogelijkheden, op het feit dat ik er van overtuigd was dat hij
dit heel goed zou doen, dat ik voelde dat hij veel wist en kon. En dat ik hem
de kans wilde geven om dat te bewijzen. Hij moest gewoon, ook als het hem
moeilijk scheen, meedoen en doorzetten. Wij zouden samen eens gaan bewijzen dat hij wel
iets in zich had. Hij moest ons alleen de kans geven dit te tonen. "Ik kan
Michael Jackson dansen", zei hij. "Ok," zei ik, "We spreken af dat als we klaar zijn
met deze oefeningen, jij voor mij mag dansen. Laten we nu eerst jouw andere
talenten ook meten!"
Wesley bleef. Hij hing op de tafel, hij schoof op de stoel, hij schuifelde
en wiebelde hij kon zich nauwelijks bedwingen en moest zijn lijf enorm onder
controle houden om niet weg te rennen. Maar ik greep elke positieve mogelijkheid, moedigde hem aan, liet zien wat
hij goed deed, zei voortdurend dat hij zeer goed bezig was en dat was ook zo.
Na een half uur werd het vreselijk moeilijk Ik wil weg, zei
hij. "Komaan Wesley we zijn al zover je gaat het toch niet opgeven nu het is
al zo geweldig knap wat je gedaan hebt". Ik ga naar het toilet en kom niet meer
terug! daagde hij uit. Ik zei: Ja dat kan je doen maar dan missen we de kans
om dit af te werken en dan moet ik je komen zoeken in de leefgroep terwijl we
in het andere geval hier iets afwerken en jij kan dansen en nadien toch naar de
leefgroep gaan. Aan jou de keuze maar ik verwacht je liefst hier terug Hij
stond al aan de deur en verliet als een wervelwind de kamer Ik dacht: die ben ik kwijt!
Twee minuten later ging de deur stilletjes open. Hé fijn dat ja
al terug bent Wesley! . Het bleef een marteling, voor hem en voor mij. Nog twintig keer of meer ik kan het niet meer reconstrueren moest ik Wesley aanmoedigen en hermotiveren. Maar hij zat het uit tot het laatste. Wat een zucht van verlichting toen hij
de laatste streep op het blad getrokken had. Hij wilde onmiddellijk weg naar de
deur Hé en je dans? Die wil ik wel nog zien!
Hij was geweldig je moest hem zien! Hij ging er volledig in op.
Zijn gezicht klaarde op als een jonge lentedag. Als er nu muziek bij was
geweest, was het werkelijk perfect zei ik. Hij glunderde en stond al weer klaar
om de kamer te verlaten. Hé! zei ik Ben je niet benieuwd naar je punten?
Samen berekenden we de uitslag Ik kon hem al tellend prijzen.
Deze jongen scoorde hoog! Deze Wesley had talenten maar oh! Hoe moeilijk voor
hem om ze te tonen.
Ik zei het hem uitdrukkelijk. Ik liet hem verstaan dat het
knapste wat hij gedaan had die namiddag, naast het dansje, was ook al was het
voor hem verschrikkelijk moeilijk toch te blijven en de oefeningen af te
werken tot het laatste. Ik zei dat ik hem daar vooral om proficiat wilde wensen
Hij kwam naar me toe en gaf me totaal onverwacht en uit zijn normale doen een hele dikke knuffel. Ik
wenste hem nog eens proficiat en een fijne vakantie. Hij liep naar de deur, weg
naar de leefgroep . Maar... even later... hij kwam terug en ik kreeg opnieuw een hele dikke knuffel
Dag Wesley stel het wel!
Floreanne
Reacties op bericht (3)
03-08-2014
Inspirerend
Met interesse gelezen.
Geinspireerde groet,
03-08-2014 om 20:32
geschreven door Rob Alberts
27-12-2009
Wat moet er
in dat kleine lijfje en hoofdje een wirwar aan emoties en gevoelens huizen, waarmee hij geen weg kan en niet weet te hanteren. Verschrikkelijk voor zo'n jong kind, en ik wens hem heel veel geluk, dat hij het kan meesteren en alles goed uitdraait voor hem.
Warme kerstgroet.
Michelly
27-12-2009 om 15:06
geschreven door Michelly
22-12-2009
smile, fijn.....
22-12-2009 om 17:48
geschreven door jovo
E-mail mij
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek